Permalänk
Medlem

Kompis har problem med sin data!

Hej har en kompis som har lite problem med sin dator och jag undrar om det är någon som vet någon lösning som kan hjälpa han med sina problem.

Här har ni lite info om vad han har testat och gjort: (skrivit av kompisen)

Har ett problem där både keyboard och mus får ström men inte funkar i windows (win7 ultimate). Har testat att ändra inställningar i BIOS (xhci hand off, ehci hand off och legacy usb) samt testat andra usb-ingångar och restartat cmos, men inget hjälper. Mus och kbd funkar i bios men så fort jag kommer in i win 7 slutar de fungera så jag kan inte komma åt drivrutinerna som jag misstänker det är fel på utöver detta upptäckte jag nyligen att det står i BIOS att jag har två möss och två kbd inkopplade vet inte vad grunden till detta är. Som extra info köpte jag ett nytt kbd för inte så länge sen och det är där jag tror problemet började då jag fick starta och restarta datan vars en gång för att kbd skulle funka men nu registrerar den inget längre. Har också testat med ett annat kbd utan framgång. Finns det ngn som vet hur jag kan fixa det?

Permalänk

Testat felsäkert läge?

då ska bara generic grunddrivare köras dvs har du trasig drivare från mustillverkaren kommer den inte körasigång vid uppstart.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Testat felsäkert läge?

då ska bara generic grunddrivare köras dvs har du trasig drivare från mustillverkaren kommer den inte körasigång vid uppstart.

Felsäkert läge är i windows så där funkar det inte

Permalänk

ominstallera OS är den enkla/snabba lösningen.

Låter dock somsagt som drivarproblem, testa steg 5

https://www.drivereasy.com/knowledge/fix-usb-mouse-and-keyboa...

Och jag gissar på att han testat att låta datorn stå ett tag utan strömsladd inkopplad?

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anndreeaas:

ominstallera OS är den enkla/snabba lösningen.

Låter dock somsagt som drivarproblem, testa steg 5

https://www.drivereasy.com/knowledge/fix-usb-mouse-and-keyboa...

Och jag gissar på att han testat att låta datorn stå ett tag utan strömsladd inkopplad?

Os vill han inte ominstallera då alla foton försvinner och har redan testat alla stegen tidigare

Permalänk
Skrivet av Fasion:

Os vill han inte ominstallera då alla foton försvinner och har redan testat alla stegen tidigare

Det den gör är att skita i om drivrutinerna är certifikerade, alltså tillåter den alla drivrutiner.

När och hur uppstod problemet till att börja med?

Kör in ett os på en annan disk, hämta det du vill ha ifrån org disken, ominstallera org disken, för över, klart

EDIT, men han har testat att dra ut strömsladden, stänga av PSUn och köra igång den igen?

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anndreeaas:

Det den gör är att skita i om drivrutinerna är certifikerade, alltså tillåter den alla drivrutiner.

När och hur uppstod problemet till att börja med?

Kör in ett os på en annan disk, hämta det du vill ha ifrån org disken, ominstallera org disken, för över, klart

EDIT, men han har testat att dra ut strömsladden, stänga av PSUn och köra igång den igen?

Det låter rimligt då jag började med en piratkopierad version av windows som sedan blev certifierad (kommer tyvärr inte ihåg hur).

Problem med keyboarden började i julas när jag fick en ny så jag avinstallerade de gamla och installerade nya men ända sedan dess behöver jag starta datan två gånger för att det ska funka. Jag trycker en gång för att starta då blir skärmem svart med några nummer och bokstäver i höger hörn (98, 99, 5C brukar det stå) och sedan restartar jag datan och då funkar den som vanligt, den processen har jag gjort i flera månader. Sedan nu nyligen (glömde nämna detta) så krasha datan vid start och ville återställas till en tidigare version vilket jag gjorde och då uppstod det nuvarande problemet.

Permalänk
Skrivet av Fasion:

Felsäkert läge är i windows så där funkar det inte

Låter ju som att av någon anledning generic drivarna som ska fungera med alla möss oavsett tillverkare saknas eller är corrupta eftersom inte musen äns fungerar i felsäkert läge.

om han vet när det hände ungefär testa att köra in en återställningspunkt från ungefär när det uppstod eller strax innan
med hjälp av windowsskivan.

kan ju även testa att boota en live linux dist t.ex Ubuntu och föra över allt viktigt till nått annat ställe och installera om windows.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Låter ju som att av någon anledning generic drivarna som ska fungera med alla möss oavsett tillverkare saknas eller är corrupta eftersom inte musen äns fungerar i felsäkert läge.

om han vet när det hände ungefär testa att köra in en återställningspunkt från ungefär när det uppstod eller strax innan
med hjälp av windowsskivan.

kan ju även testa att boota en live linux dist t.ex Ubuntu och föra över allt viktigt till nått annat ställe och installera om windows.

Har inte använt ubuntu elr linux tidigare, skulle det funka om jag installerade win 10 på en usb och förde över infon till USBn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fasion:

Os vill han inte ominstallera då alla foton försvinner och har redan testat alla stegen tidigare

Alla foton mm blir ju han av med ändå förr eller senare 100% garanterat om ingen backup finns på dessa

Om man inte har nån extra disk liggande att ha som backup så finns det onlinetjänster.

Lite mer info om datorn kan vara bra, vad för moderkort + mus tangentbord är det fråga om?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Problemet är Löst!!!!

Vill tacka alla som var villiga att hjälpa till

10/10 till er alla

Tack ännu en gång

Permalänk
Medlem

@Fasion: Och lösningen var??

Som referens andra personer som kan ha liknande problem i framtiden.