Permalänk
Medlem

Märkligt problem med internet

Hejsan!

Jag har världens märkligaste problem med internet. Routern är ansluten till ethernet i väggen. Datorn är ansluten med ethernet till routern. Kontrollpanelen i Windows säger att jag har ethernet (med internet). Men jag kan inte använda internet på något sätt, varken webbläsare eller annat. Routern är fabriksåterställd. Körde diagnostik i routern och det går att pinga men misslyckas ibland. Se bilder: https://drive.google.com/folderview?id=1nQxQJKT3_FFaMpuH9bdH9...

Internet fungerar inte heller på mobilen när den är ansluten till wifi. Jag misstänker att routern måste konfigureras på något speciellt vis. Jag hade gärna ändrat DNS server men kan inte hitta hur jag ska ändra den.

Det går inte att ringa Telias support på helger och skulle gärna vilja få igång internet innan måndag eftersom mitt mobila internet knappt funkar hemma. Hoppas någon kan hjälpa mig att lösa detta

Permalänk
Medlem

@Charl96: https://windowscentral.com/how-change-your-pcs-dns-settings-w...

edit , har du problem med att hitta till gamla "menyn" kontrollpanelen så trycker du på windowsknappen sen söker du endast på kontrollpanelen så kommer du rätt.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

@Charl96: https://windowscentral.com/how-change-your-pcs-dns-settings-w...

edit , har du problem med att hitta till gamla "menyn" kontrollpanelen så trycker du på windowsknappen sen söker du endast på kontrollpanelen så kommer du rätt.

Hejhej! Är dns inte någonting man måste välja i routern alltså? Väljer varje enhet DNS själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Charl96: nope, tror inte det, som jag har förstått det är en dns som en slags google.translate för datorn att översätta hemsidors IP adresser från kod till vad vi enklare kan komma ihåg. och tillbaka så vi kan skriva in google.se och dns översätter det till den webplatsens tilldelade ip adress (64.233.183.104) någon får rätta mig om jag har fel. jag kan inget om routrar så jag har inget svar på om routern också kan sköta det men jag tror att endast datorn gör det. hur som helst skulle jag rekommendera att ändra till googles egna dns adresser som du kan bli guidad att göra i länken jag försåg dig ovan ✌

samt varje dator måste välja vilken dns den ska använda

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Charl96:

Hejhej! Är dns inte någonting man måste välja i routern alltså? Väljer varje enhet DNS själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Dns servern är den som översätter en url till ett ipnummer och man blir för det mesta tilldelad uppgifterna om dhcpserver via dhcp så om man inte specifikt vill använda en anna server än den operatören har satt som förval så räcker det att se till att man tar emot konf via dhcp.
Operatören server brukar vara den som svarar snabbast och även o,m en del förespråkar att man ska sälja sin själ till Google så bör man vara medveten om att dnsuppslagen också går att använda för att spårasurfvanor med så jag tycker inte att man blint ska använda Googles ( eller tex open-dns) dnsservrar, däremot kan det vara en metod för felsökning att ange Googles dns i datorn då den har en lätt adress 8.8.8.8.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar om DNS, det har klarats upp lite. Tyvärr har jag fortfarande inte fått internet att funka trots att Windows säger att jag har det. Någon som har ett förslag på den fronten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du för symptom nu då ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej det visade sig att det var fel på Telias sida! Det fanns inget internet I jacket helt enkelt. Tack för alla som försökte hjälpa!

Skickades från m.sweclockers.com