Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!

Blev beställning på två stycken (lika bra medans de ännu finns att få tag på).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tack för tipset!

Blev beställning på två stycken (lika bra medans de ännu finns att få tag på).

Körde också på en sån, efter att ha läst att dom testat den med 2700X.

https://twitter.com/louqesweden/status/1003969464864518150

Visa signatur

Cooler Master NR200P | Corsair SF600 V2 | ASRock X570 Phantom Gaming ITX/TB3 | AMD Ryzen 5 3600 | G.Skill Sniper X Urban Camo 3400MHz | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Arctic Liquid Freezer II 280 | PowerColor Radeon RX 5700 XT Dual Fan | Steelseries Rival 3 | Steelseries Apex 150 | Razer Leviathan 5.1 |

Permalänk
Medlem

Edit: insåg att NH-L12s blir för hög, irriterande. Frågan är om man skulle våga sig på att under värme böja heatpipes? Det är ju så få mm som diffar relativt sett till NH-L12...

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Edit: insåg att NH-L12s blir för hög, irriterande. Frågan är om man skulle våga sig på att under värme böja heatpipes? Det är ju så få mm som diffar relativt sett till NH-L12...

Känns svårt det där du, slipa ner kylflänsarna är väl inte idealt heller. Köp NH-L12 hade varit lite lättare och sälja den du har.
jag önskade Ghost S1 var 4 mm tjockare så man kunde få in den nya L12S, menmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Edit: insåg att NH-L12s blir för hög, irriterande. Frågan är om man skulle våga sig på att under värme böja heatpipes? Det är ju så få mm som diffar relativt sett till NH-L12...

Beroende på moderkort / ram skulle jag inte räkna med att kunna böja en NH-L12S så att den passar

Köp en NH-L12 istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Känns svårt det där du, slipa ner kylflänsarna är väl inte idealt heller. Köp NH-L12 hade varit lite lättare och sälja den du har.
jag önskade Ghost S1 var 4 mm tjockare så man kunde få in den nya L12S, menmen

You and me both.

Skrivet av fax110:

Beroende på moderkort / ram skulle jag inte räkna med att kunna böja en NH-L12S så att den passar
https://i.imgur.com/HG8dFWw.jpg

Köp en NH-L12 istället

Ja, det får nog bli så. Vill minnas att Loque yrade något i början av året om att de fört diskussioner med Noctua och skulle kolla med bland andra @Webbhallen om att ta in NH-L12 i sortiment lagom till lanseringen av Ghost, men jag förmodar att det inte blivit något av det.

Blir väl till att buda hem en från Amazon.de helt enkelt. Tack till er båda för värdefull input!

EDIT: Tog 2 från Noctuas eBay-shop istället. Får jag inte användning för den andra kan man ju alltid sälja den vidare för slälvkostnadspris till någon stackars klockare som går utan när de tagit slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

You and me both.

Ja, det får nog bli så. Vill minnas att Loque yrade något i början av året om att de fört diskussioner med Noctua och skulle kolla med bland andra @Webbhallen om att ta in NH-L12 i sortiment lagom till lanseringen av Ghost, men jag förmodar att det inte blivit något av det.

Blir väl till att buda hem en från Amazon.de helt enkelt. Tack till er båda för värdefull input!

EDIT: Tog 2 från Noctuas eBay-shop istället. Får jag inte användning för den andra kan man ju alltid sälja den vidare för slälvkostnadspris till någon stackars klockare som går utan när de tagit slut.

De diskussionerna mynnade ut i att Noctua körde igång en limited run produktion men valde att sälja dem enbart i deras egna kanaler på Amazon och eBay. Så det blev visst något av det. Resultatet var att du kunde beställa 2 kylare...

De tog ju slut i vintras efter att produktion stoppats för länge sen.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur det blir i framtiden, om man köper Ghost om ett halvår, få finns det typ bara 2 alternativ kvar med luftkylning Lite väl begränsat måste jag tycka.
Själv väntar jag ut reviews på Ghost, för att se folk testa sig fram till bästa setup och mods då jag ändå inte behöver ny dator just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Jag undrar hur det blir i framtiden, om man köper Ghost om ett halvår, få finns det typ bara 2 alternativ kvar med luftkylning Lite väl begränsat måste jag tycka.
Själv väntar jag ut reviews på Ghost, för att se folk testa sig fram till bästa setup och mods då jag ändå inte behöver ny dator just nu.

Finns väl fler än 2? http://www.louqe.com/files/heatsink_test_ghost_s1_MkII.pdf

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

De diskussionerna mynnade ut i att Noctua körde igång en limited run produktion men valde att sälja dem enbart i deras egna kanaler på Amazon och eBay. Så det blev visst något av det. Resultatet var att du kunde beställa 2 kylare...

De tog ju slut i vintras efter att produktion stoppats för länge sen.

Jag syftade till att det aldrig blev något av med en återlansering hos svenska ÅF, vilket var det som den diskussionen handlade om. Det var även tal om att Loque förde en dialog med Noctua om att lansera en specialversion av NH-L12 som skulle kunna gå att beställa tillsammans med Ghost i deras egen webshop. Loque är nog knappast ensamma om att ha kontaktat Noctua med önskemål om en nylansering, med tanke på modellens popularitet.

Permalänk
Medlem

Det finns 100+ stycken, men dom testade dom 6 mest kompetenta. Varav 3 som dom ville rekommendera. 1 av dom är NH-L12 som kommer försvinna. Då är det 2 stycken rekommenderade luftkylare kvar, varav en är "moddad" med noctua fläkt för bättre ljudnivå antar jag.

Så ja, 3 stycken i dagsläget. 2 stycken kvar om ett halvår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Det finns 100+ stycken, men dom testade dom 6 mest kompetenta. Varav 3 som dom ville rekommendera. 1 av dom är NH-L12 som kommer försvinna. Då är det 2 stycken rekommenderade luftkylare kvar, varav en är "moddad" med noctua fläkt för bättre ljudnivå antar jag.

Så ja, 3 stycken i dagsläget. 2 stycken kvar om ett halvår

Dom flesta chassitillverkarna har inga rekommendationer som dessa, snarare nämner dom bara en maxhöjd för kylaren...då hade det fortarande vart 100+ kylare enligt den logiken, tycker du det är bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Dom flesta chassitillverkarna har inga rekommendationer som dessa, snarare nämner dom bara en maxhöjd för kylaren...då hade det fortarande vart 100+ kylare enligt den logiken, tycker du det är bättre?

vad snackar du ens om? Min poäng är att det inte finns många riktigt bra kylare som får plats. punkt. That's it. Inget att argumentera över. Just facts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Jag syftade till att det aldrig blev något av med en återlansering hos svenska ÅF, vilket var det som den diskussionen handlade om. Det var även tal om att Loque förde en dialog med Noctua om att lansera en specialversion av NH-L12 som skulle kunna gå att beställa tillsammans med Ghost i deras egen webshop. Loque är nog knappast ensamma om att ha kontaktat Noctua med önskemål om en nylansering, med tanke på modellens popularitet.

De sa att de skulle föra diskussioner med Noctua om att köra en produktionrun och att kanske sälja dem hos webbhallen etc. Ja det stämmer. Poängen var att kunna få ut fler NH-L12 till de som skulle köpa Ghost. Noctua har själva sagt att denna återlansering/rerun var just på grund av hur stor efterfrågan var hos just Ghost köpare. De har annars sin nyare L12S för folk med SFF chassin att köpa.

Tror Louqe är ensamma om att ha en stor kundbas som efterfrågar just specifikt den kylaren eftersom den presterar bäst av alla de sff-kylare som är testade, och på grund av detta ha kontaktat Noctua.

Tycker att folk visar stor negativitet åt Louqe, ofta utan grund, på grund av de stora ambitionerna Louqe har. Sen när exakt allt inte blir som de har tänkt syftar man till att de har misslyckats... Förstår faktiskt inte det tänket alls.

Jag kanske missförstod dig @serdyllon men det är så jag uppfattar ditt inlägg. Onödigt klagande på något som de aldrig lovat, men som de ändå har lyckats med. Det enda som de inte lyckades med var att få in det hos en svensk återförsäljare. Detta är ändå förståeligt från Noctuas synvinkel då det är deras beslut.

Edit: Dessutom har de sagt att det kanske kommer bli en Louqe edition, men att den kommer dröja till minst nästa år. Så den är inte borta den heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

De sa att de skulle föra diskussioner med Noctua om att köra en produktionrun och att kanske sälja dem hos webbhallen etc. Ja det stämmer. Poängen var att kunna få ut fler NH-L12 till de som skulle köpa Ghost. Noctua har själva sagt att denna återlansering/rerun var just på grund av hur stor efterfrågan var hos just Ghost köpare. De har annars sin nyare L12S för folk med SFF chassin att köpa.

Tror Louqe är ensamma om att ha en stor kundbas som efterfrågar just specifikt den kylaren eftersom den presterar bäst av alla de sff-kylare som är testade, och på grund av detta ha kontaktat Noctua.

Tycker att folk visar stor negativitet åt Louqe, ofta utan grund, på grund av de stora ambitionerna Louqe har. Sen när exakt allt inte blir som de har tänkt syftar man till att de har misslyckats... Förstår faktiskt inte det tänket alls.

Jag kanske missförstod dig @serdyllon men det är så jag uppfattar ditt inlägg. Onödigt klagande på något som de aldrig lovat, men som de ändå har lyckats med. Det enda som de inte lyckades med var att få in det hos en svensk återförsäljare. Detta är ändå förståeligt från Noctuas synvinkel då det är deras beslut.

Edit: Dessutom har de sagt att det kanske kommer bli en Louqe edition, men att den kommer dröja till minst nästa år. Så den är inte borta den heller.

Ja, du missuppfattade mitt inlägg såtillvida att jag inte lastar Loque för att Noctua valde att köra på eBay/Amazon. Det är två kanaler jag gärna avskyr då de ärligt talat är minst sagt opålitliga att ha att göra med. Men eftersom det skeppades direkt från Noctua funkade det ju helt okej i slutändan.

Kan hålla med om att Loque har fått utstå en hel del kritik det senaste halvåret, men kan samtidigt förstå stora delar av den kritik som förts fram. Det är inte så att det har saknats grund för kritiken, men man kunde kanske ha önskat att den hade förts fram på ett lite mer... konstruktivt sätt. Det är i slutändan bara två människor som skall rodda i detta och när problemen började hopa sig blev det troligtvis inte bättre av alla energitjuvar. Lätt att vara efterklok kanske - både för Loque och deras belackare.

Det är väl som med det mesta på nätet; en tråkig attityd tenderar att fortplanta sig. Det är lätt att dras med i ett drev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

vad snackar du ens om? Min poäng är att det inte finns många riktigt bra kylare som får plats. punkt. That's it. Inget att argumentera över. Just facts.

Dom testade 6 kylare och som du själv säger så finns det väldigt många fler. Låter som att du har testat och underkänt samtliga av dom andra men jag är skeptisk.

Av de som dom testade så underkändes dessutom Noctua NH-L9x65 trots extremt små skillnader åt båda hållen jämfört med Zalman kylaren.

Visst, det är ändå få bra kylare som får plats men det är fler än 2 eller tillfälligt 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Ja, du missuppfattade mitt inlägg såtillvida att jag inte lastar Loque för att Noctua valde att köra på eBay/Amazon. Det är två kanaler jag gärna avskyr då de ärligt talat är minst sagt opålitliga att ha att göra med. Men eftersom det skeppades direkt från Noctua funkade det ju helt okej i slutändan.

Kan hålla med om att Loque har fått utstå en hel del kritik det senaste halvåret, men kan samtidigt förstå stora delar av den kritik som förts fram. Det är inte så att det har saknats grund för kritiken, men man kunde kanske ha önskat att den hade förts fram på ett lite mer... konstruktivt sätt. Det är i slutändan bara två människor som skall rodda i detta och när problemen började hopa sig blev det troligtvis inte bättre av alla energitjuvar. Lätt att vara efterklok kanske - både för Loque och deras belackare.

Det är väl som med det mesta på nätet; en tråkig attityd tenderar att fortplanta sig. Det är lätt att dras med i ett drev.

Håller helt med dig, och ja du har rätt. Utan grund av väl lite väl grov underskattning. Jag håller med om att deras kommunikation här halvvägs in har varit katastrof, som också säkert kunnat avlasta en hel del om det bara pratat ut om saker och ting.

Ber om ursäkt då för mina lite väl hårda inlägg mot dig.

Permalänk
Medlem

Då har det gått lite mer än 2 veckor sedan senaste kommunikationen från Loque angående produktionen. Sista beskedet var att de skulle få färgprover för godkännande innan anodiseringsprocessen sätts igång.
Ska bli spännande att se om det kommer något besked i dagarna. Personligen vågar jag nog inte hålla andan att de hinner få ut en leverans innan september. Den som lever får väl se

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

vadfan är detdär för färger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

vadfan är detdär för färger?

Dom slutgiltiga färgerna. Eller har du sett några andra?

Permalänk
Medlem

@Speurk Kan du inte lägga upp bilderna så det går att se för oss som inte har slack?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Inte riktigt färgerna ja har sett innan eller som ja hade i mitt huvud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

@Speurk Kan du inte lägga upp bilderna så det går att se för oss som inte har slack?

Jaså, visste inte att man inte såg dom utan!

Permalänk
Medlem

Ett citat från PaChalski på Slack efter att han laddat upp bilderna ovan:

"We are are slipping a little on the manufacturing. We were not happy with the first round of anodization colors and had to do them over, resulting in a weeks delay."

Silver var väldigt fin, väldigt vit, men ashgrey verkar närmast svart på första bilden medan andra ser lite bättre ut. Måste även säga att Pangea såg ju bättre än förväntat. Hoppas de tar bättre bilder senare!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Håller med, ashgrey såg väldigt mörk ut. Pangea såg mer intressant ut än tidigare material

Ingen överraskning att det blir ytterligare fördröjning. Men helt okej om man bara förklarar varför.

Permalänk
Medlem

Limestone eller vad den gröna heter är riktigt trevlig, skulle vilja se det färgvalet på fler chassin än enbart detta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Limestone eller vad den gröna heter är riktigt trevlig, skulle vilja se det färgvalet på fler chassin än enbart detta

Skickades från m.sweclockers.com

Den gröna kallas pangea, har valt den själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speurk:

Den gröna kallas pangea, har valt den själv!

Så pass! Riktigt snygg i vilket fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag valde Limestone på chassi och tophat, och köpte även en kopparfärgad topp, har dock fundering på om det blir snyggare med Pangea och kopparfärgad topp istället?

Mitt resonemang från början var att Limestone och koppar är hyfsat stilistiskt och neutralt.

Vad tror ni?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED