Virtuallink Group är samarbete för gemensam kabelstandard till VR

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Virtuallink Group är samarbete för gemensam kabelstandard till VR

För att möjliggöra ett bredare genomslag för VR-headset bildar nu en rad ledande företag Virtuallink Group. Syftet är en gemensam kabelstandard som kan leverera ström, bild och data.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jun 2004

Med andra ord, ännu en typ av USB-C Alt mode. Enda skillnaden mot redan existerande Displayport är att USB 2.0 -pinnarna nu kan överföra i USB 3.1 hastigheter. Detta kräver nya kablar som kan leverera renare signal på dessa pinnar (man har tidigare kunnat spara in på detta).

Kunde inte detta varit med i USB-C-specifikationen från början...?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

32.4 Gbps är alltså precis nog för 4K i 144Hz och 8-bitars färger och 4:4:4. Eller två stycken 4K-paneler i ~70 Hz. Det låter inte som att det är särskilt framtidssäkert för nästa generations VR? Om man sedan kör med tio-bitars färgdjup så är man ju rökt?
Plingar @Laxpudding

i7-5775C @4GHz | GTX 970 G1 Gaming | 2x8GB DDR3-2133 C9 | Z97-AR
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
Dell P2416D | G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av zetruz:

32.4 Gbps är alltså precis nog för 4K i 144Hz och 8-bitars färger och 4:4:4. Eller två stycken 4K-paneler i ~70 Hz. Det låter inte som att det är särskilt framtidssäkert för nästa generations VR? Om man sedan kör med tio-bitars färgdjup så är man ju rökt?
Plingar @Laxpudding

Gen 2 förutsätts väl mer eller mindre ha ögonspårning och foveated rendering, det vill säga att kvalitén bara är hög precis där du tittar. Gissar att detta är något som kan sänka kraven på bandbredd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

VR och kabel = fail

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004

VR är så jäkla sweet. Men återkom när det är utan sladdar.

Eller ja.. en sak jag kan tänka mig är smala lätta sladdar (kanske en bred platt?) som går till ett bälte? som har all mottagning, batteri osv som gör att vi får ett väldigt lätt, litet och från ens person till datorn trådlöst VR set.

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Lessismore:

VR och kabel = fail

Ja ett VR-headset bör i sig vara trådlöst men mellan den trådlösa sändaren/mottagaren måste det gå en kabel till datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Halldin:

Gen 2 förutsätts väl mer eller mindre ha ögonspårning och foveated rendering, det vill säga att kvalitén bara är hög precis där du tittar. Gissar att detta är något som kan sänka kraven på bandbredd.

Borde inte foveated rendering fortfarande skicka ut samma bandbredd som "full-fat resolution"? Jag spelar PUBG med render scale på 120%, så spelet renderas i 1440p*1,2 - men grafikkortet skickar fortfarande ut 1440p till bildskärmen. Lite samma princip som det? Så borde det inte krävas samma bandbredd även om man kör foveated rendering?
Detta är bara en gissning från min sida, jag har inte läst upp om det alls.

i7-5775C @4GHz | GTX 970 G1 Gaming | 2x8GB DDR3-2133 C9 | Z97-AR
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
Dell P2416D | G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2002

Hoppas att de tänker på ett bra sätt att förlänga kablarna på, möjlighet till 15 meter skulle uppskattas.

CPU: i7 6700k + Fractal Design S24 GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC RAM: Kingston 16GB 2133MHz CL13 MB: MSI GAMING M7 PSU: EVGA Supernova G2 850W, 80+ Gold SSD: Samsung SM951 256GB M.2 NVMe + Samsung EVO 850 250GB M.2 Chassi: Fractal Design S OS: W10 Pro Skrämar: Acer XB270HU + 2x Dell U2412M
NAS: Synology DS415+ (4x WD RED 6 TB) Console: Xbox One

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Vad är det för fel på thunderbolt?

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

              Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av LemonIllusion:

Vad är det för fel på thunderbolt?

Främst Intels licensavgifter.

1800X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Lessismore:

VR och kabel = fail

Ärligt talat har aldrig kabeln varit ett problem för mig med min HTC vive. Det som är problemet är att skärmen är lågupplöst vilket ställer till det när man kör ex flygspel där man behöver kunna avgöra om det är en 109 eller p51 på långt avstånd vilket blir svårt med så låg upplösning. Racing spel fungerar dock utmärkt för där är det inte så noga med detaljerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av backfeed:

Främst Intels licensavgifter.

Har inte Intel slopat licensavgiften? Förra året var det i alla fall snack om att de skulle göra det.

Skrivet av Intel:

next year Intel plans to make the Thunderbolt protocol specification available to the industry under a nonexclusive, royalty-free license.

https://newsroom.intel.com/editorials/envision-world-thunderb...

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

              Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Väntar på Santa Cruz istället!!!!

[7700K 4.5Ghz] - [PRIME Z270-A] - [16Gb 3200Mhz] - [EVGA GTX980Ti 6GB SC ACX] - [~500GB 840 EVO] - [FD 800W Newton R3 Platinum] - [Noctua D14] - [Define R3] - [S27A950D @120hz]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Är det inte bättre att splitta kabeln i ena änden och koppla in den i en USB port på moderkortet?
Tänker på effekten som grafikkorten redan kräver.

Kommer inte dröja länge i så fall innan man behöver koppla in tre strömsladdar till grafikkortet.
Visst, som jag förstått det så ska det egentligen räcka med en strömsladd även till top korten. Men för att vara på den säkra och stabila sidan så bör man köra med två sladdar så det splittar effekten mellan portarna.

Om inte DRM-skydd är till för att brytas, vad är det då bra för?
www.fckdrm.com

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av zetruz:

32.4 Gbps är alltså precis nog för 4K i 144Hz och 8-bitars färger och 4:4:4. Eller två stycken 4K-paneler i ~70 Hz. Det låter inte som att det är särskilt framtidssäkert för nästa generations VR?

Begränsningen är ännu snävare än så, nämligen 4K i 120 Hz eller två 4K-skärmar i 60 Hz. Du har nog missat att ta hänsyn till 8b/10b-kodningen som DisplayPort använder.

För den intresserade: Den absolut minsta totala bandbredden som krävs för 4K i 120 Hz är

   3840 × 2160 pixlar/frame × 24 bitar/pixel × 120 frames/s × 10 bitar/8 bitar
= 29 859 840 000 bit/s
≈ 29,86 Gbit/s

(att jämföra med DP 1.3 som specar 32,4 Gbit/s).

Den absolut minsta effektiva bandbredden (utan 8b/10b-overhead) som krävs är

   3840 × 2160 pixlar/frame × 24 bitar/pixel × 120 frames/s
= 23 887 872 000 bit/s
≈ 23,89 Gbit/s

(där DP 1.3 klarar 25,92 Gbit/s).

Den absolut minsta pixelklockan som krävs är

   3840 × 2160 pixlar/frame × 120 frames/s × 1/pixel
= 995 328 000 Hz
≈ 995 MHz

(där 1080 MHz är max för DP 1.3).

I verkligheten tillkommer dessutom några procent i form av blanking (exakt hur mycket varierar mellan olika skärmar); ovanstående är som sagt teoretiska minimivärden.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberrymden
Registrerad
Okt 2003

Mer usb-c åt folket?!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011

Bra att de försöker skapa en standard, det gynnar iaf alla på sikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

@Alling: Tackar för den!
Resultatet blir ju att denna standard kommer behöva ersättas med nästa DisplayPort-generation å det snaraste. VESA ämnar publicera nästa DisplayPort-generation senast juli 2019 som då minst ska fördubbla bandbredden jämfört med 1.3. Jag har sett VR-entusiaster påstå att andra generationens VR börjar "på riktigt" cirkus 2020, så det känns som att de gärna får skynda på med sin nästa DisplayPort.

i7-5775C @4GHz | GTX 970 G1 Gaming | 2x8GB DDR3-2133 C9 | Z97-AR
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
Dell P2416D | G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2003

VR kan definitivt utvecklas, högre upplösning och trådlöst och det kommer bli extremt fett men för att vara vad det är där vi är idag med både Oculus och Vive så måste jag säga att det är förbannat coolt alltså. Sed spel some Lone Echo, Echo Arena, Rec Room, Beatsaber m.m. är jag verkligen inte besviken på att man inhandlade en Rift när de säkte priset och gjorde en bundle av det.

Många av de som "klagar" har säkert inte ens provat VR än.

P280 | Ryzen 1600X | GTX 1080Ti | 16GB DDR4 | 850 EVO x2
BlackWidow Chroma v2 | Mamba TE | ROG Sheath
G933 | PG279Q 27" | DELL 27" | Rift + Touch

Skribent för SvenskaDiablo