Satt proccesorn åt fel håll med kylpasta HJÄLP!

Permalänk

Satt proccesorn åt fel håll med kylpasta HJÄLP!

Skulle sätta dit proccesorn hade precis lagt på kylpsta dum nog så sätter jag den åt fel håll och de är nu kylpasta i massa av hålen vad ska jg göra :(!

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr tror jag den är helt körd. Vad är det för processor och moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Processorn upp och ner i sockeln eller kylpasta på fel sida av processorn?

Använd kemiskt ren bensin eller tex T-röd och torka bort.

Permalänk
Skrivet av lordflacko:

Skulle sätta dit proccesorn hade precis lagt på kylpsta dum nog så sätter jag den åt fel håll och de är nu kylpasta i massa av hålen vad ska jg göra :(!

Skulle nog köpt nytt moderkort innan jag vågade mig på det igen mvh Victor

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Processorn upp och ner i sockeln eller kylpasta på fel sida av processorn?

Använd kemiskt ren bensin eller tex T-röd och torka bort.

Ja, du kan dränka hela moderkortet i T-röd om så krävs. Bara du inte använder vatten eller dylikt.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Eftersom alternativet är att skaffa nytt så skulle jag rekommendera att skaffa Brakleen på Mekonomen eller liknande butik och skölja rikligt. Gör det utomhus och utan att röka samtidigt - sedan låta det torka ett dygn eller så, även om det lösningsmedled dunstar ganska fort kan det hamna i dumma positioner där det inte evakuerar så fort.

Permalänk

Alltså där pinsen ska sättas i i hålen har de kommit in kylpsta ska försöka lösa en bild

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det går ju att försöka städa bort det med alkohol och tops + en väldigt muk tandborste.

problemet som kan uppstå är om det ändå finns något kvar av pastan och den inte är ledande så kan det leda till kortslutning och en trasig cpu

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk

Här kommer bild på katastrofen
https://imgur.com/a/OY8OQyl

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kan man inte ta och hälla T-röd i en sprejflaska och sätta på stråle sen skjuta på sockeln så man kan typ ''vattenblästra'' sockeln.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Tvätta med lösningsmedel T-Röd, brakleen eller liknande och möjligen en mjuk borste.

Permalänk
Medlem

Tror på Bräkleen iden o låta det dunsta ordentligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordflacko:

Skulle sätta dit proccesorn hade precis lagt på kylpsta dum nog så sätter jag den åt fel håll och de är nu kylpasta i massa av hålen vad ska jg göra :(!

Är det en LGA eller PGA cpu frågas?

LGA:
Du har alltså fått ned kylpasta i pinnarna i cpu-sockeln på moderkortet om jag förstår det rätt.

Är det en isolerande kylpasta (som är det vanligaste) så är det bara att hoppas att det funkar om du sätter dit processorn rättvänd och sen lägger på ny kylpasta.

Försöker du torka av sockeln så lär du böja pinnarna och då är det kört.

PGA:
Då går det torka av sockeln o ev tvätta med lite bensin/isopropanol och se fall det funkar när du monterar på rätt sätt. Du kommer inte få bort allt men kanske tillräckligt för att det ska funka.

Ifall det är elektrisk ledande pasta så är det nog kört vilket som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordflacko:

Här kommer bild på katastrofen
https://imgur.com/a/OY8OQyl

Skickades från m.sweclockers.com

Ok PGA alltså.
Har du tennsug så skulle du nog kunna få ut det mesta, alternativt prova med sugrör eller i värta fall dammsugare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordflacko:

Här kommer bild på katastrofen
https://imgur.com/a/OY8OQyl

Skickades från m.sweclockers.com

Tjena,

Det där går nog att lösa. Först och främst vilken kylpasta var det? Alla kylpastor är inte ledande och således blir det inte ett stort problem om du skulle ha kvar lite. Ser även att det är troligen en AMD-CPU du satt dit för det är PGA (pins på cpu) och inte LGA (pins på moderkortet) vilket också gör saken lättare.

Köp isopropanol och rengör med detta - Detta kan du hälla på alla komponenter utan att behöva oroa dig. Finns här t.ex

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst...

Sen är ju frågan hur du lyckades få kylpasta därunder, du vet var den skall ta vägen? Mest så det inte blir fel igen. Man sätter alltid fast cpun först därefter sätter du kylpasta därefter kylaren.

Återkom med vilken kylpasta du har.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk

Luxorparts HY450 Kylpasta 1 g 5-pack Är kylpastan jag använder från kjell & company borde ja testa sätta på proccesorn och se om de funkar ändå innan jag handlar medlet för att rengöra hela

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@lordflacko:

Du kan testa att göra så här börja med att hälla på med T-Röd eller Isopropanol och vänta tills det böra mjuka upp sig och sen använda tryckluft för att få bort det undvik att röra då pin kan börja sig.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

En tennsug borde få bort det där

Permalänk

Har ej tillgång till ett tennsug

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

T-röd? Seriösa? Sämsta skiten, knappast upplösande.

Lite video jet rengöring skulle göra susen.

https://www.alibaba.com/showroom/cleaning-solution-v901-q-for...

Permalänk
Medlem

Låta det torka ut helt och pilla sedan bort det. Det kommer bli torrt och ha en mer pulver-lik konsistens. Använd en sy-nål

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordflacko:

Har ej tillgång till ett tennsug

Skickades från m.sweclockers.com

50 spänn på Classe. (Obs ! bara länkar ingen aning om det faktiskt funkar.)

https://www.clasohlson.com/se/Tennsug/40-9690

Permalänk

Okek får

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

T-röd? Seriösa? Sämsta skiten, knappast upplösande.

Lite video jet rengöring skulle göra susen.

https://www.alibaba.com/showroom/cleaning-solution-v901-q-for...

Därför jag föreslog Brakleen - det är litet effektivare än T-Röd.

Permalänk

Okej får avvakta och testa pilla bort lite sen har ni nå fler tips hör av er !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Kemisk ren bensin eller kemisk ren Aceton och sen torka och skölja ur. En kamrat till mig gjorde nåt liknande för mång år sen när han skulle bygga sin första dator i början på 2000 talet. Jag hade skitroligt, han var i upplösningstillstånd. Men vi räddade moderkortet och processorn. Jag fann de dock svårare att rengöra mellan pinnarna på processorn än själva sockeln.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordflacko:

Luxorparts HY450 Kylpasta 1 g 5-pack Är kylpastan jag använder från kjell & company borde ja testa sätta på proccesorn och se om de funkar ändå innan jag handlar medlet för att rengöra hela

Skickades från m.sweclockers.com

Jäkligt oklart då det inte står i beskrivningen om den är ledande. Vad står det på förpackningen? Finns det någon info om att den är strömledande.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Kemisk ren bensin eller kemisk ren Aceton och sen torka och skölja ur. En kamrat till mig gjorde nåt liknande för mång år sen när han skulle bygga sin första dator i början på 2000 talet. Jag hade skitroligt, han var i upplösningstillstånd. Men vi räddade moderkortet och processorn. Jag fann de dock svårare att rengöra mellan pinnarna på processorn än själva sockeln.

Skippa acetonen, den löser en hel del saker som inte ska lösas...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Skippa acetonen, den löser en hel del saker som inte ska lösas...

Verkligen, skippa acetonen.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Är det Amd socet? Ser väldigt plastigt ut.