Microsoft presenterar årsrapport – intäkter norr om 970 miljarder kronor

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Microsoft presenterar årsrapport – intäkter norr om 970 miljarder kronor

Microsoft meddelar nu att räkenskapsåret 2018 blir ett rekordår för bolaget, där intäkterna överstiger 100 miljarder USD för första gången. Tillväxten är stark på flera områden.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
KISTA
Registrerad
Okt 2009

Går bra för Microsoft nu. Fy sjutton gubbar vilken vinst!

FD define r4 vit// MB: ASUS MAXIMUS VII RANGER Z97 + HyperX Savage red 16GB (2x8GB) 2400Mhz// CPU: 4790K 4,8GHz + Corsair Hydro H75 PnP// GPU: EVGA GTX 970 4GB FTW+// System Disc: Samsung 850 evo 500Gb + Win10 x64// lagring: Seagate 2TB+Corsair Force3 SSD 120Gb// PSU: Corsair RM750x// MATTA: Xtrfy NiP Lightning Large// MUS: CM Storm Reaper aluminium// Tangentbord: ASUS CERBERUS// HUAWEI P20 PRO BLUE 128GB// ASUS N56VZ gammal och trött// OVPN.com// Sennheiser PC 360 Special Edition 2017

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Nov 2013

Holy fuck!

Acer Nitro N50-600

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018

Kan man inte bara skicka 0.001% av det där till mig.
Det är så lite för Microsoft men så mycket för mig.
Kom igen, vad har de att förlora.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012

Fett, då gör de fler rätt än fel nu alltså. Då hade det bara varit underbart om de jobbade på nästa Windows och detta skulle vara totalt omarbetat från grunden.

/Lifooz

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"
Sitter på en Asus-fri dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!
Registrerad
Aug 2008

Holy Jesus, svårt att greppa siffrorna lite

Skickades från m.sweclockers.com

Some Days, You Just Can't Get Rid of a Bomb!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Inte konstigt varenda kotte använder idag Azure till något, jag vill påstå att Azure nästan har blivit lika stort i sverige som internet var 1991.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderbärke
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av tumvanten:

Ja jag vet inte.
970MILJONER JÄVLA KRONOR!?! Edit: Jag kan tydligen inte räkna. 9,7miljoner. Småpotatis ju.
Plockar du ut 30000/mån skulle det ta 2694,444 år att tjäna in dom pengarna. Edit:. Samma här.

Det är så ofattbart mycket pengar det rör sig om. Intäkter som motsvarar Marockos BNP ungefär.

Barn svälter i världen.
Ronaldo får miljardlön för att byta lag.
Microsoft har intäkter motsvarande en mindre lands BNP.
Norra Europa brinner.
Minnestillverkare ingår kartellverksamhet för att tjäna mer pengar.
Jag svettas.

Världen är upp och ner. Och jag är tydligen en surgubbe.

Lite väl off topic. Sorry.

Hur som helst så verkar Microsoft och speciellt azure bara bli större. Azure nämns överallt(nåja, överallt där jag och my fellow nerds brukar vara) så klart det ger intäkter därefter. Jag har en sorts hatkärlek mot Microsoft och deras produkter. Älskar dom för att produkterna ändå är bra(läs bäst. Ja, jag är facit. Punkt) men hatar att bli låst till ett företag infrastruktur a la Apple.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Ursäkta men vad är Azure för något? Windows, Office, Xbox och OneDrive känner man ju till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2018
Skrivet av NisseG91:

Ja jag vet inte.
970MILJONER JÄVLA KRONOR!?!
Plockar du ut 30000/mån skulle det ta 2694,444 år att tjäna in dom pengarna.
Det är så ofattbart mycket pengar det rör sig om. Intäkter som motsvarar Marockos BNP ungefär.

Barn svälter i världen.
Norra Europa brinner.
Jag svettas.

Hur som helst så verkar Microsoft och speciellt azure bara bli större. Azure nämns överallt(nåja, överallt där jag och my fellow nerds brukar vara) så klart det ger intäkter därefter. Jag har en sorts hatkärlek mot Microsoft och deras produkter. Älskar dom för att produkterna ändå är bra(läs bäst. Ja, jag är facit. Punkt) men hatar att bli låst till ett företag infrastruktur a la Apple.

Det blir 9.7 miljoner. Du ska inte multiplicera 0.001 utan 0.00001.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderbärke
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Galvanizer:

Ursäkta men vad är Azure för något? Windows, Office, Xbox och OneDrive känner man ju till.

En plattform som används av företag för att skapa och hosta applikationer via molnet. Läs mer här
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Windows_Azure_Platform

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av NisseG91:

Ja jag vet inte.

Barn svälter i världen.
Norra Europa brinner.
Jag svettas.

Miljarder inte miljoner Du får ta ut 30 mille i månande om du ska hinna på ~2694 år

Stavfel
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderbärke
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av SAFA:

Miljarder inte miljoner Du får ta ut 30 mille i månande om du ska hinna på ~2694 år

Matte var tydligen inte min grej.

Skyller på värmen. Och orättvisor. Och så var det bara ett räkneexempel

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av mrbrix:

Går bra för Microsoft nu. Fy sjutton gubbar vilken vinst!

Njaa. Det var inte vinsten som rapporterades i nyheten utan intäkterna.
I den siffran är alltså inte företagets utgifter/kostnader inräknade.

🖥 → Ryzen 5 2600 • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Galvanizer:

Microsofts serverlösningar. Istället för att som förertag (ja eller privatperson för den delen) själv stå för drift, inköp och möjlighet till uppskalning vid serverbehov så kan man köpa in allt det där där med lagring/beräkningskraft och liknande. Utöver detta får man en drifstäkerhetsnivå som är svår att uppnå själv samt bra övervakning av belastning och vad man egetligen har för behov. Betala bara för preics det man använder. Väldigt flitigt använd lösning som kan spara massa slantar för diverse företag (om man förstår azures tämligen komplexa finansieringsmodell dvs).

🖥 → Ryzen 5 2600 • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
📱 → Oneplus6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av NisseG91:

Ja jag vet inte.

Barn svälter i världen.
Norra Europa brinner.
Jag svettas.

haha episkt!

|| 8700k @ 5.3GHz || Asus Maximus X Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + EK Coolstream RAD SE 360 || EK Supremacy EVO || EK XRES 140 D5 RGB || Phanteks Glacier GPU Block || MSI GTX 1080 Gaming X || 32GB G.skill Trident-Z RGB CL16 @ 4000MHz || 2 X 250GB NVME Samsung 960 EVO (Raid 0) || NZXT H700i || Corsair RM850X || Asus PG27VQ ||

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Söderbäck:

Microsofts serverlösningar. Istället för att som förertag (ja eller privatperson för den delen) själv stå för drift, inköp och möjlighet till uppskalning vid serverbehov så kan man köpa in allt det där där med lagring/beräkningskraft och liknande. Utöver detta får man en drifstäkerhetsnivå som är svår att uppnå själv samt bra övervakning av belastning och vad man egetligen har för behov. Betala bara för preics det man använder. Väldigt flitigt använd lösning som kan spara massa slantar för diverse företag (om man förstår azures tämligen komplexa finansieringsmodell dvs).

Känns som något som passar lite mindre företag perfekt, många större har egna behov och möjlighet att finansera dessa.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010

I denna tråd: folk som inte vet skillnad på intäkt och vinst.

CPU: Intel Core i7 3770K - CPU-Kylare: Corsair H80 - Grafikkort: Gigabyte GTX 670 OC Windforce X3 - Moderkort: ASUS P8Z77-V DELUXE - RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600Mhz - Chassi: Fractal Design Define S - Nätagg: Corsair TX 850W V2 - Lagring: 120GB SSD Corsair Force GT, 2TB Seagate 5900RPM
Inet: Gratis frakt

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Pengar som de sannolikt använder för att köpa upp upp andra företag/produkter (och fördärva dem), eftersom de inte längre kan komma på något eget.

.

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Har inte folk sagt man skulle bojkottat Micro$oft 20 års tid nu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollebygd
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Ozeroun:

Har inte folk sagt man skulle bojkottat Micro$oft 20 års tid nu?

Absolut. Men det är ingen som tagit dem på allvar, inte ens de själva.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Jisses asså... Brutalt mycket pengar! Jag tar gärna 1% av intäkterna.

▪ i7-6700K ▪ Asus Z170-A ▪ 16GB 2800MHz ▪ Gainward GLH 1080 ▪ 400GB NVMe ▪ Win 10 Pro ▪

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rönnigne
Registrerad
Nov 2007

Om Windows hade varit F2P med microtransactions hade dom säkert tjänat 970 tusen biljoner istället.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av murklor:

Om Windows hade varit F2P med microtransactions hade dom säkert tjänat 970 tusen biljoner istället.

Föreslår du att de ska ge ut W10 gratis och försöka leva på intäkterna från någon form av store som de kränger frivillig tredjepartsmjukvara från eller nå sånt?

Hehe

📱 → Oneplus6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Lifooz:

Fett, då gör de fler rätt än fel nu alltså. Då hade det bara varit underbart om de jobbade på nästa Windows och detta skulle vara totalt omarbetat från grunden.

/Lifooz

Har man en intäkt på nästan en biljon kronor så är nog inte en omarbetning från grunden den första prioriteringen. Bevisligen funkar det bra som det gör.

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av NisseG91:

Ja jag vet inte.
970MILJONER JÄVLA KRONOR!?! Edit: Jag kan tydligen inte räkna. 9,7miljoner. Småpotatis ju.
Plockar du ut 30000/mån skulle det ta 2694,444 år att tjäna in dom pengarna. Edit:. Samma här.

Barn svälter i världen.
Norra Europa brinner.
Jag svettas.

Alltså, macOS är UNIX, så jag vet inte riktigt vad du talar om med inlåsning. De är mer open source än MS. Men visst, ska man bara spela är ju Windows bra. Datavetare föredrar UNIX dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
C:\
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Söderbäck:

Föreslår du att de ska ge ut W10 gratis och försöka leva på intäkterna från någon form av store som de kränger frivillig tredjepartsmjukvara från eller nå sånt?

Hehe

Haha du gjorde min natt!

"Citera för svar!"

| Steam: #D01tY | Xbox Live: imD01tY | Twitch: D01tY | PSN: XladZ |

Speedrunner

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Svantesson666:

Absolut. Men det är ingen som tagit dem på allvar, inte ens de själva.

Prata för dig själv... Hitta inte på några sådana dumheter, det kallas för fakenews.

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS415+ 32TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Okt 2003

Jaha undrar om farbror Bill, hade dom här framtidsplanerna när han började i sitt garage

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av tumvanten:

Vad sägs om att röra på rumpan och börja producera värde istället? Skapa nya vanor och bli rik själv.
Kom igen! Vad har du att förlora?

I love Science Fiction!