Nytt Uppgraderingskit, vad händer med min raid lösning?

Permalänk

Nytt Uppgraderingskit, vad händer med min raid lösning?

Går från ett x58 kitt till X299.

Operativsystem : w10 pro x64.

Nuvarande.

Hdd 1 : ssd = Operativ systemet

Hdd 2: speldisk 2tb Firecuda.

Hdd3/4: 2x1tb Samsung spin point med raid 0

Raiden har gjorts med moderkortet Raid kontroller

Hur blir det när jag installerar mitt nya Kit.

Kommer mitt nya moderkort se min raid lösning?

Måste jag ta bort allt på raid lösningen och göra om med mitt Nya moderkort?

Eller kommer nya moderkortet se min gammla Raid lösning?

Vore extremt tacksam för svar.

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk

Skulle inte chansa utan göra en backup på disken innan bytet.

Kan kanske gå att återställa den men inget jag skulle chansa på iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Har inte plats för en backup på 2tb.

Modekorteb har definitivt olika Raid kontrollera. Då X299 moderkortet är ca 6 år nyare. Om inte mer..

Någon som har konkreta svar?

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem

Då får man ut ock köpa sig en eller två större externa USB-diskar så att man har plats!! - hur sköter du dina backupper annars ???

Har du råd men den nya moderkortet så har du också råd med att köpa en eller flera externa hårddiskar för backup - och backupperna går före moderkorten om du inte har backupplösning sedan innan och måste välja mellan ny moderkort eller köpa mer lagring för backupper om du har begränsad budget.

---

Alltid backup innan man börja rota eller gör en större uppgradering oavsett HW eller mjukvara.

Räkna kallt med att dina RAID ryker när du byter moderkort då det inte finns standard[1] i hur det hela konfigureras upp i använda fejk HW-raid chipen som används på moderkorten, möjligen att det skulle fungera om sagda RAID chip-seten är samma eller av samma familj i nya kortet som den gamla moderkortet, men det är inget jag skulle räkna med.

[1] vissa familjer av riktiga HW-raidkort (oftast/alltid LSI-baserat) som främst används i olika Enteprise-servrar har linux mdmadm stöd för eller snarare begriper sig på hur konfigureringsblocken ser ut i diskarnas början och kan använda sig av dem för att plocka ihop RAID:en igen och mounta dem med användning av HBA-kort - med de chipseten som används i moderkorten är olika familjer av olika tillverkare med sina egna standarder i hur konfigureringsblocken ser ut på de första sektorerna på diskarna.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Då får man ut ock köpa sig en eller två större externa USB-diskar så att man har plats!! - hur sköter du dina backupper annars ???

Har du råd men den nya moderkortet så har du också råd med att köpa en eller flera externa hårddiskar för backup - och backupperna går före moderkorten om du inte har backupplösning sedan innan och måste välja mellan ny moderkort eller köpa mer lagring för backupper om du har begränsad budget.

---

Alltid backup innan man börja rota eller gör en större uppgradering oavsett HW eller mjukvara.

Räkna kallt med att dina RAID ryker när du byter moderkort då det inte finns standard[1] i hur det hela konfigureras upp i använda fejk HW-raid chipen som används på moderkorten, möjligen att det skulle fungera om sagda RAID chip-seten är samma eller av samma familj i nya kortet som den gamla moderkortet, men det är inget jag skulle räkna med.

[1] vissa familjer av riktiga HW-raidkort (oftast/alltid LSI-baserat) som främst används i olika Enteprise-servrar har linux mdmadm stöd för eller snarare begriper sig på hur konfigureringsblocken ser ut i diskarnas början och kan använda sig av dem för att plocka ihop RAID:en igen och mounta dem med användning av HBA-kort - med de chipseten som används i moderkorten är olika familjer av olika tillverkare med sina egna standarder i hur konfigureringsblocken ser ut på de första sektorerna på diskarna.

Tack för svar!

Då förstår jag olika moderkort sätter upp Raid lite olika..

Då vet jag att min data sannolikt försvinner..

Problem solved!

Ska nog kunna rensa upp tillräckligt med data..

Tack

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem

Som sagt ovan, bara att göra backup, skapa ny Raid och sen återställa datan.
Raid är i min mening överskattat för privatpersoner, det duger inte till backup och SSD är tillräckligt snabba utan Raid. Och som du just har upptäckt, struligt när man uppdaterar t ex moderkort.

Notera att om ditt gamla moderkort hade gått sönder, hur skulle du återskapat datan? Du hade fått skaffa ett moderkort av liknande typ som ditt gamla och sen hålla tummarna att datan inte blir förstörd...