Microsoft presenterar årsrapport – intäkter norr om 970 miljarder kronor

Permalänk
Melding Plague

Microsoft presenterar årsrapport – intäkter norr om 970 miljarder kronor

Microsoft meddelar nu att räkenskapsåret 2018 blir ett rekordår för bolaget, där intäkterna överstiger 100 miljarder USD för första gången. Tillväxten är stark på flera områden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Går bra för Microsoft nu. Fy sjutton gubbar vilken vinst!

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Holy fuck!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Avstängd

Kan man inte bara skicka 0.001% av det där till mig.
Det är så lite för Microsoft men så mycket för mig.
Kom igen, vad har de att förlora.

Permalänk
Medlem

Fett, då gör de fler rätt än fel nu alltså. Då hade det bara varit underbart om de jobbade på nästa Windows och detta skulle vara totalt omarbetat från grunden.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Holy Jesus, svårt att greppa siffrorna lite

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Inte konstigt varenda kotte använder idag Azure till något, jag vill påstå att Azure nästan har blivit lika stort i sverige som internet var 1991.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Kan man inte bara skicka 0.001% av det där till mig.
Det är så lite för Microsoft men så mycket för mig.
Kom igen, vad har de att förlora.

Ja jag vet inte.
970MILJONER JÄVLA KRONOR!?! Edit: Jag kan tydligen inte räkna. 9,7miljoner. Småpotatis ju.
Plockar du ut 30000/mån skulle det ta 2694,444 år att tjäna in dom pengarna. Edit:. Samma här.

Det är så ofattbart mycket pengar det rör sig om. Intäkter som motsvarar Marockos BNP ungefär.

Barn svälter i världen.
Ronaldo får miljardlön för att byta lag.
Microsoft har intäkter motsvarande en mindre lands BNP.
Norra Europa brinner.
Minnestillverkare ingår kartellverksamhet för att tjäna mer pengar.
Jag svettas.

Världen är upp och ner. Och jag är tydligen en surgubbe.

Lite väl off topic. Sorry.

Hur som helst så verkar Microsoft och speciellt azure bara bli större. Azure nämns överallt(nåja, överallt där jag och my fellow nerds brukar vara) så klart det ger intäkter därefter. Jag har en sorts hatkärlek mot Microsoft och deras produkter. Älskar dom för att produkterna ändå är bra(läs bäst. Ja, jag är facit. Punkt) men hatar att bli låst till ett företag infrastruktur a la Apple.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Ursäkta men vad är Azure för något? Windows, Office, Xbox och OneDrive känner man ju till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NisseG91:

Ja jag vet inte.
970MILJONER JÄVLA KRONOR!?!
Plockar du ut 30000/mån skulle det ta 2694,444 år att tjäna in dom pengarna.
Det är så ofattbart mycket pengar det rör sig om. Intäkter som motsvarar Marockos BNP ungefär.

Barn svälter i världen.
Ronaldo får miljardlön för att byta lag.
Microsoft har intäkter motsvarande en mindre lands BNP.
Norra Europa brinner.
Minnestillverkare ingår kartellverksamhet för att tjäna mer pengar.
Jag svettas.

Världen är upp och ner. Och jag är tydligen en surgubbe.

Lite väl off topic. Sorry.

Hur som helst så verkar Microsoft och speciellt azure bara bli större. Azure nämns överallt(nåja, överallt där jag och my fellow nerds brukar vara) så klart det ger intäkter därefter. Jag har en sorts hatkärlek mot Microsoft och deras produkter. Älskar dom för att produkterna ändå är bra(läs bäst. Ja, jag är facit. Punkt) men hatar att bli låst till ett företag infrastruktur a la Apple.

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir 9.7 miljoner. Du ska inte multiplicera 0.001 utan 0.00001.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Ursäkta men vad är Azure för något? Windows, Office, Xbox och OneDrive känner man ju till.

Skickades från m.sweclockers.com

En plattform som används av företag för att skapa och hosta applikationer via molnet. Läs mer här
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Windows_Azure_Platform

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Ja jag vet inte.
970MILJONER JÄVLA KRONOR!?!
Plockar du ut 30000/mån skulle det ta 2694,444 år att tjäna in dom pengarna.
Det är så ofattbart mycket pengar det rör sig om. Intäkter som motsvarar Marockos BNP ungefär.

Barn svälter i världen.
Ronaldo får miljardlön för att byta lag.
Microsoft har intäkter motsvarande en mindre lands BNP.
Norra Europa brinner.
Minnestillverkare ingår kartellverksamhet för att tjäna mer pengar.
Jag svettas.

Världen är upp och ner. Och jag är tydligen en surgubbe.

Lite väl off topic. Sorry.

Hur som helst så verkar Microsoft och speciellt azure bara bli större. Azure nämns överallt(nåja, överallt där jag och my fellow nerds brukar vara) så klart det ger intäkter därefter. Jag har en sorts hatkärlek mot Microsoft och deras produkter. Älskar dom för att produkterna ändå är bra(läs bäst. Ja, jag är facit. Punkt) men hatar att bli låst till ett företag infrastruktur a la Apple.

Skickades från m.sweclockers.com

Miljarder inte miljoner Du får ta ut 30 mille i månande om du ska hinna på ~2694 år

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Miljarder inte miljoner Du får ta ut 30 mille i månande om du ska hinna på ~2694 år

Matte var tydligen inte min grej.

Skyller på värmen. Och orättvisor. Och så var det bara ett räkneexempel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrbrix:

Går bra för Microsoft nu. Fy sjutton gubbar vilken vinst!

Njaa. Det var inte vinsten som rapporterades i nyheten utan intäkterna.
I den siffran är alltså inte företagets utgifter/kostnader inräknade.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Galvanizer:

Ursäkta men vad är Azure för något? Windows, Office, Xbox och OneDrive känner man ju till.

Skickades från m.sweclockers.com

Microsofts serverlösningar. Istället för att som förertag (ja eller privatperson för den delen) själv stå för drift, inköp och möjlighet till uppskalning vid serverbehov så kan man köpa in allt det där där med lagring/beräkningskraft och liknande. Utöver detta får man en drifstäkerhetsnivå som är svår att uppnå själv samt bra övervakning av belastning och vad man egetligen har för behov. Betala bara för preics det man använder. Väldigt flitigt använd lösning som kan spara massa slantar för diverse företag (om man förstår azures tämligen komplexa finansieringsmodell dvs).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Ja jag vet inte.
970MILJONER JÄVLA KRONOR!?!
Plockar du ut 30000/mån skulle det ta 2694,444 år att tjäna in dom pengarna.
Det är så ofattbart mycket pengar det rör sig om. Intäkter som motsvarar Marockos BNP ungefär.

Barn svälter i världen.
Ronaldo får miljardlön för att byta lag.
Microsoft har intäkter motsvarande en mindre lands BNP.
Norra Europa brinner.
Minnestillverkare ingår kartellverksamhet för att tjäna mer pengar.
Jag svettas.

Världen är upp och ner. Och jag är tydligen en surgubbe.

Lite väl off topic. Sorry.

Hur som helst så verkar Microsoft och speciellt azure bara bli större. Azure nämns överallt(nåja, överallt där jag och my fellow nerds brukar vara) så klart det ger intäkter därefter. Jag har en sorts hatkärlek mot Microsoft och deras produkter. Älskar dom för att produkterna ändå är bra(läs bäst. Ja, jag är facit. Punkt) men hatar att bli låst till ett företag infrastruktur a la Apple.

Skickades från m.sweclockers.com

haha episkt!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Söderbäck:

Microsofts serverlösningar. Istället för att som förertag (ja eller privatperson för den delen) själv stå för drift, inköp och möjlighet till uppskalning vid serverbehov så kan man köpa in allt det där där med lagring/beräkningskraft och liknande. Utöver detta får man en drifstäkerhetsnivå som är svår att uppnå själv samt bra övervakning av belastning och vad man egetligen har för behov. Betala bara för preics det man använder. Väldigt flitigt använd lösning som kan spara massa slantar för diverse företag (om man förstår azures tämligen komplexa finansieringsmodell dvs).

Känns som något som passar lite mindre företag perfekt, många större har egna behov och möjlighet att finansera dessa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

I denna tråd: folk som inte vet skillnad på intäkt och vinst.

Permalänk
Medlem

Pengar som de sannolikt använder för att köpa upp upp andra företag/produkter (och fördärva dem), eftersom de inte längre kan komma på något eget.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Har inte folk sagt man skulle bojkottat Micro$oft 20 års tid nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Har inte folk sagt man skulle bojkottat Micro$oft 20 års tid nu?

Absolut. Men det är ingen som tagit dem på allvar, inte ens de själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jisses asså... Brutalt mycket pengar! Jag tar gärna 1% av intäkterna.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Om Windows hade varit F2P med microtransactions hade dom säkert tjänat 970 tusen biljoner istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av murklor:

Om Windows hade varit F2P med microtransactions hade dom säkert tjänat 970 tusen biljoner istället.

Föreslår du att de ska ge ut W10 gratis och försöka leva på intäkterna från någon form av store som de kränger frivillig tredjepartsmjukvara från eller nå sånt?

Hehe

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Lifooz:

Fett, då gör de fler rätt än fel nu alltså. Då hade det bara varit underbart om de jobbade på nästa Windows och detta skulle vara totalt omarbetat från grunden.

/Lifooz

Har man en intäkt på nästan en biljon kronor så är nog inte en omarbetning från grunden den första prioriteringen. Bevisligen funkar det bra som det gör.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NisseG91:

Ja jag vet inte.
970MILJONER JÄVLA KRONOR!?! Edit: Jag kan tydligen inte räkna. 9,7miljoner. Småpotatis ju.
Plockar du ut 30000/mån skulle det ta 2694,444 år att tjäna in dom pengarna. Edit:. Samma här.

Det är så ofattbart mycket pengar det rör sig om. Intäkter som motsvarar Marockos BNP ungefär.

Barn svälter i världen.
Ronaldo får miljardlön för att byta lag.
Microsoft har intäkter motsvarande en mindre lands BNP.
Norra Europa brinner.
Minnestillverkare ingår kartellverksamhet för att tjäna mer pengar.
Jag svettas.

Världen är upp och ner. Och jag är tydligen en surgubbe.

Lite väl off topic. Sorry.

Hur som helst så verkar Microsoft och speciellt azure bara bli större. Azure nämns överallt(nåja, överallt där jag och my fellow nerds brukar vara) så klart det ger intäkter därefter. Jag har en sorts hatkärlek mot Microsoft och deras produkter. Älskar dom för att produkterna ändå är bra(läs bäst. Ja, jag är facit. Punkt) men hatar att bli låst till ett företag infrastruktur a la Apple.

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså, macOS är UNIX, så jag vet inte riktigt vad du talar om med inlåsning. De är mer open source än MS. Men visst, ska man bara spela är ju Windows bra. Datavetare föredrar UNIX dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Föreslår du att de ska ge ut W10 gratis och försöka leva på intäkterna från någon form av store som de kränger frivillig tredjepartsmjukvara från eller nå sånt?

Hehe

Haha du gjorde min natt!

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Absolut. Men det är ingen som tagit dem på allvar, inte ens de själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Prata för dig själv... Hitta inte på några sådana dumheter, det kallas för fakenews.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Jaha undrar om farbror Bill, hade dom här framtidsplanerna när han började i sitt garage

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Kan man inte bara skicka 0.001% av det där till mig.
Det är så lite för Microsoft men så mycket för mig.
Kom igen, vad har de att förlora.

Vad sägs om att röra på rumpan och börja producera värde istället? Skapa nya vanor och bli rik själv.
Kom igen! Vad har du att förlora?