Permalänk

Wifikort eller wifi dongel?

Som rubriken lyder, vad ska man köra på? ska flytta datorn till ett rum som farsan inte vill dra en kabel till så jag undrar vad ni tycker man ska ha för allternativ? någon som har ett som kan tipsa?

Notera att jag kommer streama film och spela spel med datorn.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Rekordmedlem

Ett bra wifikort är bättre än de flesta donglar men ett dåligt kort är det inte så det beror på vad du väljer för modell men allra bäst är det att göra en wifibrygga och då använder du varken en dongel eller ett wifikort utan en accesspunkt som som du ansluter via ethernet till datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den stora fördelen med kort är väl att man kan få både wifi och bluetooth i ett utan att det tar upp USB-platser.

Asus PCE-AC55BT
Gigabyte GC-WB867D-I

Vore intressant att se motivering från de som röstar.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ett bra wifikort är bättre än de flesta donglar men ett dåligt kort är det inte så det beror på vad du väljer för modell men allra bäst är det att göra en wifibrygga och då använder du varken en dongel eller ett wifikort utan en accesspunkt som som du ansluter via ethernet till datorn.

Det låter ju faktiskt smart men jag kom nyss på att det finns ju en vad dem nu heter som man sätter i väggen och tar en nätverkskabel ut från? Är det något liknande

Skrivet av ducedo:

Den stora fördelen med kort är väl att man kan få både wifi och bluetooth i ett utan att det tar upp USB-platser.

Asus PCE-AC55BT
Gigabyte GC-WB867D-I

Vore intressant att se motivering från de som röstar.

Mm de vore ju inte fel med bluetooth 🤔 och ja det var lite därför jag gjorde omröstningen 😄

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av john00133:

Det låter ju faktiskt smart men jag kom nyss på att det finns ju en vad dem nu heter som man sätter i väggen och tar en nätverkskabel ut från? Är det något liknande

Mm de vore ju inte fel med bluetooth 🤔 och ja det var lite därför jag gjorde omröstningen 😄

Homeplug är nått annat men det kan också vara ett alternativ, du behöver en i varje ände https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1135.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Testat båda, av dessa är PCI-E Wifi-adapter med antenner det bättre valet.

Men inget slår kabeldragning.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Dongel

Tycker usb dongel är bättre. Bara att sätta en usb förlängning på den så den kommer mer fritt. Kort sitter ju i datorn långt ner och ofta skymt till.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elosh:

Tycker usb dongel är bättre. Bara att sätta en usb förlängning på den så den kommer mer fritt. Kort sitter ju i datorn långt ner och ofta skymt till.

Bra wifikort har antennerna separat och de ansluts via kabel till kortet i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har använt båda och tycker båda är lika bra/dåliga

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv

Med wifikort kan man ofta köpa till en riktig antenn.

Men om man har bra täckning och inte ställer höga krav så har båda fungerat bra för mig, det beror såklart på vilka modeller man köper.
Det säger sig lite grann att en 150kr nätverkskort ofta (ej alltid) är sämre än ett för 1000kr.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det som mrqaffe skrev om accesspunkt som som du sedan ansluter via ethernet till datorn låter som det bästa alternativet. Accesspunkten kan väl då även ge bättre/snabbare wifi-täckning på köpet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aMp:

Jag tycker det som mrqaffe skrev om accesspunkt som som du sedan ansluter via ethernet till datorn låter som det bästa alternativet. Accesspunkten kan väl då även ge bättre/snabbare wifi-täckning på köpet.

Det beror på vad du syftar på, det handlar om att den i princip blir ett ethernetanslutet wifikort och inte nån repeater eller extender/mesh eller annat system.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Skulle denna kunna vara något? Vill ha något så billigt som möjligt...

Link: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av john00133:

Skulle denna kunna vara något? Vill ha något så billigt som möjligt...

Link: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Så länge du inte kör den som repeater borde den funka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Så länge du inte kör den som repeater borde den funka.

Ja alltså jag tänker ju att jag tar och köper så har "internet - in" i ena och "ut - internet" i andra? Om du fattar vad jag menar, tror det skulle kunna bli en smidig lösning skulle jag tycka

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

Skulle denna kunna vara något? Vill ha något så billigt som möjligt...

Link: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Jag hittar ingen info om att den ska gå att använda som ett trådlöst nätverkskort tyvärr, varken hos Kjell eller D-Link.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

Ja alltså jag tänker ju att jag tar och köper så har "internet - in" i ena och "ut - internet" i andra? Om du fattar vad jag menar, tror det skulle kunna bli en smidig lösning skulle jag tycka

Jag antar att du menar de har. https://www.webhallen.com/se/category/2305-HomeplugPowerline
Jag har 2 sånna i mitt hem och de fungerar rätt bra, men det är ändå inte detsamma fart som att dra ethernet från en switch till datorn.
Den enda problem med powerlines är att de *brukar* inte fungera om du har eluttag på olika faser (de flesta hus/lägenheter har 3 fas el).
Tldr; Det är en okay lösning, särskilt när den andra alternativ är en usb dongle (jag har en sån också).

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Jag hittar ingen info om att den ska gå att använda som ett trådlöst nätverkskort tyvärr, varken hos Kjell eller D-Link.

aha okej

Skrivet av iknight:

Jag antar att du menar de har. https://www.webhallen.com/se/category/2305-HomeplugPowerline
Jag har 2 sånna i mitt hem och de fungerar rätt bra, men det är ändå inte detsamma fart som att dra ethernet från en switch till datorn.
Den enda problem med powerlines är att de *brukar* inte fungera om du har eluttag på olika faser (de flesta hus/lägenheter har 3 fas el).
Tldr; Det är en okay lösning, särskilt när den andra alternativ är en usb dongle (jag har en sån också).

aha så det är en sån jag ska ha? för sitter på wifi dongel nu men känner att "30 upp och 9 ner" inte är särkillt bra när det är 100/50 vi har i kåken

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

aha okej

aha så det är en sån jag ska ha? för sitter på wifi dongel nu men känner att "30 upp och 9 ner" inte är särkillt bra när det är 100/50 vi har i kåken

Powerlines borde ge dig snabbare internet, men som sagt, det beror mycket på din lägenhet. Jag skulle köpa en par från en butik med öppet köp, och om de inte fungerar som förväntat, lämna de tillbaka.
Hoppas det hjälper.
(Dock vill jag säga att jag får typ 35/25 även om jag *borde* ha 100/100. Men det är mest pga att min dator är på andra sidan huset och jag hoppar fas).

Permalänk
Medlem

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Denna köpte jag och det fungerar alldeles utmärkt för mig. Spelar, kollar film och jobbar på datorn. Routern står på första våning och jag sitter på andra våning.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |