Permalänk
Medlem

Luftburen fiber mellan byggnader

Hej!

Min far flyttade för ett tag sedan ut på vischan, och där har han flera byggnader han vill ha in nätverk i.

Problemet är att tomten är rik på berghällar (en av byggnaderna står till och med på en berghäll) så det är inte helt enkelt att gräva ner kablar.

Målet är en tillförlitlig anslutning mellan husen. Initialt rör det sig om ett gästhus, 20 meter norr om huvudbyggnaden, ett härbre cirka 10 meter söder om huvudbyggnaden, och så småningom eventuellt ett garage 30 meter ostsydost om huvudbyggnaden.

Jag har två arbetshypoteser; antingen hänga spänna upp en wire mellan husen och i denna hänga upp en fiberkabel. Frågan är väl vad för typ av fiber man bör hänga, bör den skyddas på något sätt? Vad är best practice när det kommer till detta? Min far ska ändå ha ut elektriker för andra arbeten, så i samband med det kan svetsningen av kontakterna troligen lösas.

Hypotes två är helt sonika att köpa en skrälldus Ubiquiti Nanostation (eller liknande). Positivt är ju att det är mindre meck i uppsättningen, men tänker att nederbörd potentiellt kan störa - och att vad jag läst mig till att det är halv-duplex.

Vad tror ni? Vilken väg skulle ni gått?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle nog ärligt talat nöja mig med att dra ut Cat6, billigare och enklare kablar att ha och göra med.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Jag skulle nog ärligt talat nöja mig med att dra ut Cat6, billigare och enklare kablar att ha och göra med.

Problemen är berghällarna som jag nämnde. Ett av husen står som sagt på en berghäll, så det blir tufft att ta sig igenom. Annars hade cat6 varit lösningen. Och hänga cat6 känns sådär, med tanke på åskrisken (kåken ligger lite för sig själv på en höjd...)

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Jag skulle nog ärligt talat nöja mig med att dra ut Cat6, billigare och enklare kablar att ha och göra med.

Där håller jag med, det är inte bara fiberkabeln, utan sedan måste de köpa konvertrar, två i var ände.
Sen skall den svetsas, osv osv.
Nej bara nej.
Sätt Cat6 istället eller sätt upp radiolänk.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Jag skulle nog ärligt talat nöja mig med att dra ut Cat6, billigare och enklare kablar att ha och göra med.

Skrivet av Lifooz:

Där håller jag med, det är inte bara fiberkabeln, utan sedan måste de köpa konvertrar, två i var ände.
Sen skall den svetsas, osv osv.
Nej bara nej.
Sätt Cat6 istället eller sätt upp radiolänk.

/Lifooz

Att dra cat6 mellan husen är dumt ur elsäkerhetssypunkt istället.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med. Hellre fiber än Cat6 i detta sammanhang. Onödigt att chansa med åska och eventuella potentialskillnader.

Fast med avstånden i fråga så undrar jag om det inte är smartare med någon sorts meshsystem, där varje hus får en meshnod uppe på taket som fixar lokalt nät till resten av huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Hypotes två är helt sonika att köpa en skrälldus Ubiquiti Nanostation (eller liknande). Positivt är ju att det är mindre meck i uppsättningen, men tänker att nederbörd potentiellt kan störa - och att vad jag läst mig till att det är halv-duplex.

Har du fri sikt så är väl detta den snabbaste och enklaste vägen att gå. Går att konfigurera dem som "virtuell" nätverkskabel vilket till och med hade bättre latensen än kabel i det interna nätverket när jag hjälpte en granne att installera ett liknande hopp mellan hus (dock 100+ meter långt). Tror inte regn är något större problem egentligen så länge det inte totalt häller ner eller du kräver 1Gbit+ hastigheter, 100Mbit kommer den nog utan problem leverera oavsett.

Annat alternativ är ju att lägga PEM-slang mellan husen med fiber/nätverkskabel i.
Gräv ner där det går, lägg i sprickor/skrevor där det går, täcka med grus eller i värsta fall låta den ligga öppet, så länge det inte kommer in fukt i ändarna så är det ett mindre problem hur den ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Problemen är berghällarna som jag nämnde. Ett av husen står som sagt på en berghäll, så det blir tufft att ta sig igenom. Annars hade cat6 varit lösningen. Och hänga cat6 känns sådär, med tanke på åskrisken (kåken ligger lite för sig själv på en höjd...)

Jag hade kört på fiber.

Köp fiber som redan passar det du önskar göra, inget som ska behöva svetsas eller dylikt, typ:
https://www.fs.com/products/29584.html

Eller fiber med förstärkt jacka:
https://www.fs.com/products/70220.html

Permalänk
Medlem

Det går fint att vira en Cat6-utomhuskabel runt en stålwire (som i sin tur är spänd mellan byggnaderna och tar belastningen) om man vill ha luftburen nätverkskabel. Behöver bara vara en UV-beständig utomhuskabel så ska den hålla i år. Alternativt köpa en nätverkskabel med inbyggd wire för att spänna upp den, men de är inte prisvärda. Fiber? Visst, men då behöver du mediaomvandlare eller switchar med fibermodul/SFP.

Edit: I mediaskåpen/centralen i respektive hus kan elfirman sätta upp åsk/överspänningsskydd, där kan du ju också sätta switch samt patch-panel, eller om inga uttag behövs, en accesspunkt. Bara berätta vad du behöver så får de komma med förslag och offert.

Permalänk
Medlem

Har byggnaderna elström hade jag använt powelink.

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline/tp-link-t...

Man kan använda multipla slavar, en i varje hus till en sändare.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Ett alternativt är att köra trådlöst mellan husen.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Jag blir lite fundersam när jag läser denna tråd. När det talas om fiber blir det upprörda svar. När det talas om risken för åska blir det en gäspning. Även fiberområdet har utvecklats och det kostar inte längre en förmögenhet att installera. Det finns t ex en del färdiga längder att köpa så man slipper svetsning på plats. Jag föreslår att TS tittar på vad som finns före beslut.

Permalänk
Medlem

Kör en ett par stycken NanoStation i en 'Point-to-MultiPoint'-konfiguration. Jag har satt uppe flertalet lösningar under liknande förhållanden med goda resultat. Finns att köpa på Dustin mdlf. Kostar inte mycket alls, lätt att installera samt är grymt stabilt.

https://www.ubnt.com/airmax/nanostationm/

Du kan även göra samma saker med lite tyngre grejer: https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/205197610-airMAX-Conf...

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag blir lite fundersam när jag läser denna tråd. När det talas om fiber blir det upprörda svar. När det talas om risken för åska blir det en gäspning. Även fiberområdet har utvecklats och det kostar inte längre en förmögenhet att installera. Det finns t ex en del färdiga längder att köpa så man slipper svetsning på plats. Jag föreslår att TS tittar på vad som finns före beslut.

Absolut. Kabel och omvandlare behöver inte kosta skjortan längre. Visst är det billigare och enklare med en CAT6, men dessvärre kan det ge upphov till besvärligheter, särskilt om husen har skiljda elcentraler. Dessutom risken för åska som TS själv nämnt. Mesh eller radio är naturligtvis också alternativ, men blir aldrig lika bra. Det hela handlar om vad man förväntar sig och behöver för prestanda av nätverket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

@zyberzero
Du kan ju köra vanlig nätverkskabel med galvaniska avskiljare i varje ända. Vet inte om det ger ett fullgott skydd mot åska dock. Men metallvajern borde ju ta den stora smällen (om du drar ner den med typ jordspett) om den de galvaniska isolatorerna klarar resten vet jag inte. Borde elektrikern kunna svara på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I ett hus på landet såg jag att det hade det blivit sådana överspänningar att det skett ett överslag mellan en telefonledning och ett jordat vägguttag. Det var ett avstånd på knappt 15 cm. Jag undrar vilken nätverksutrustning tål sådana spänningar.

I många trådar på detta forum hävdar folk att det är så besvärligt att dra kabel fastän det kanske vore det lämpligaste. Här, där det är olämpligt att dra kabel då argumenterar folk för.

Mellan hus är det radiolänk eller fiber som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

@zyberzero
Du kan ju köra vanlig nätverkskabel med galvaniska avskiljare i varje ända. Vet inte om det ger ett fullgott skydd mot åska dock. Men metallvajern borde ju ta den stora smällen (om du drar ner den med typ jordspett) om den de galvaniska isolatorerna klarar resten vet jag inte. Borde elektrikern kunna svara på.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kör oskärmad kabel så du behöver inte tänka på just detta, så vill du ha lite extra säkerhet så ber du elektrikern sätta in ett åsk-/överspänningsskydd i mediacentralen/skåpet där du med fördel också installerar den övriga utrustningen så som patch-panel, switch och trådlös accesspunkt. Kostar några hundralappar.

Permalänk

Kostnaden för de olika alternativen kan se olika ut beroende på hur man väljer att lösa det.

Om du ska köra fiber på wire så finns fiber med inbyggd bärlina. Men då behöver utföraren "känna någon" som har nån bit över. Dessa kablar levereras normalt på 500-trummor och uppåt, så då gäller det att få tag på nån slaskbit att köpa. Ett alternativ är att ni köper en fiberkabel som är godkänd Indoor/outdoor. Den är då klassad att utsättas för miljön utomhus, samtidigt som den är godkänd för att dra in inomhus. Den kan förläggas på wire med rostfria buntband. Eller vanliga buntband i plast, för utomhusbruk.

Ett bättre alternativ än wire, kan ändå vara att förlägga fibern på och i mark. Först en optoslang/rör 20-25 mm som grävs ner där det går och som klamras på berg där den går bar. Därefter kan ni dra in fiberkablarna på lämplig plats i huset. Fördelen mot wire är att via mark kan ni välja att gå in på ett ställe i huvudbyggnaden. Med wirespänn kanske det blir begränsade möjligheter och ni måste spänna wire på olika platser på huvudbyggnaden och sedan gå vidare på/i huset för att ta er fram till samma punkt. Oavsett om optoröret är synligt på något eller några ställen, så är det oftare snyggare ändå. Än wire åt olika håll som är synliga till sin helhet.

Om du väljer rör-alternativet och röret går hela vägen mellan husen, så att kabeln inte exponeras för UV-ljus, så finns det en del olika kablar i färdiga längder som ni kan dra igenom. Antingen kopplas sedan fibern direkt in i SFP/mediaconverter eller så väljer ni att avsluta den i ett fiberuttag och sedan använda en kort fiberpatch mellan uttag och utrustning.

Dessa olika alternativ är något ni kan tillämpa om ni inte vill anlita någon för att svetsa upp en fiber. Själv jobbar jag med detta och hade inte tillämpat det hos någon kund. Då hade det blivit en installationskabel i rör och sedan svetsning i respektive ände.

Vill man lösa det snabbt och troligen billigare (för stunden), så är det trådlöst.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Kan folk förklara varför det skulle vara så fruktansvärt riskabelt att hänga upp en Cat6 kabel i luften mellan två hus? Förstår inte riktigt logiken där, åskan skulle behöva slå ner just där för att det skulle bli farligt, och då kan jag lova att dom har värre problem än att en Cat6 kabel hänger i luften. Sen kommer många andra med skräckexempel med överspänningar från teleledningen, ja inte så jävla konstigt när det gamla telenätet ligger/hänger överallt i helt område som kan leda vidare spänning från åskan och slå i änden, detta kan även hända i elnätet.
Om man nu ska tänka fiber, så hänger man upp den i en wire så skulle den bli lika farlig som en Cat6, då även en wire kan vara strömförande. Bara krångligt att ha 2 ändutrustningar om man ska köra fiber, se bara till att ha en Cat6 som är tillämpad för utomhus annars kommer solen göra sönder den ganska snart.

Permalänk
Medlem

@mummel: problemet med att dra mellan två hus är inte primärt då blixt osv, utan potentialskillnaden.

Har själv haft både Cat5 och COAX mellan två byggnader på nära 100 meter, nergrävd och under ett par års tid utan problem.

Men jag kan säga dig att utan ordentliga grejer på ändpunkterna så är risken väääldigt stor att du förstör sakerna anslutna. Potentialskilladen för COAXen var mest kännbar då man nästan tog livet av sig när man skulle ansluta bajonettkontakten till nätverkskortet, det pirrade jäkla nice i fingrarna.

En galvanisk koppling mellan två olika hus som kan ligga på olika trafos är riskabelt. Tele är inte bara två trådar mellan dig och stationen utan det finns grejer på båda sidorna som är avsedda att skydda - sen är inte överspänning på 50 volt något som förstör en telefon (inte klassisk iaf), till skillad från en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kör oskärmad kabel så du behöver inte tänka på just detta, så vill du ha lite extra säkerhet så ber du elektrikern sätta in ett åsk-/överspänningsskydd i mediacentralen/skåpet där du med fördel också installerar den övriga utrustningen så som patch-panel, switch och trådlös accesspunkt. Kostar några hundralappar.

Att köra oskärmat skyddar enbart mot strömmar i skärmen (något man annars hanterar genom att jorda en sida enbart).
Det skyddar inte mellan potentialskillnad mellan byggnaderna. Det finns det inbyggda skyddstrafos mot i ethernetutrustning men de skyddar upp till 1400v - Det räcker inte alls om vi pratar åska så det slår rakt igenom.

De åskskydd en elektriker installerar (normalt sett) skyddar inte ethernet utan enbart mot överslag som kommer in via elnätet och dessutom är de dyrare (jobb + matrial) än en fiberkonverter.

Att ett åskoväder kan döda nätverk bara genom närträffar är tyvärr personliga erfarenheter, brukade förlora ett nät eller moderkort per år i snitt tills jag bytte till fiber mellan byggnaderna

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mummel:

Kan folk förklara varför det skulle vara så fruktansvärt riskabelt att hänga upp en Cat6 kabel i luften mellan två hus? Förstår inte riktigt logiken där, åskan skulle behöva slå ner just där för att det skulle bli farligt, och då kan jag lova att dom har värre problem än att en Cat6 kabel hänger i luften. Sen kommer många andra med skräckexempel med överspänningar från teleledningen, ja inte så jävla konstigt när det gamla telenätet ligger/hänger överallt i helt område som kan leda vidare spänning från åskan och slå i änden, detta kan även hända i elnätet.
Om man nu ska tänka fiber, så hänger man upp den i en wire så skulle den bli lika farlig som en Cat6, då även en wire kan vara strömförande. Bara krångligt att ha 2 ändutrustningar om man ska köra fiber, se bara till att ha en Cat6 som är tillämpad för utomhus annars kommer solen göra sönder den ganska snart.

Det handlar egentligen om två saker. Induktion, dvs att det bildas en spänning i kabeln utifrån det magnetfält som uppstår runt en blixt, dvs det krävs inte en direktträff av åskan.

Det andra är att du kan få kraftiga spänningsskillnader mellan byggnaderna vid en åskträff som tar någonstans i el nätet i området.
Inget som ställer till det för elnät eller tåligare elprylar som lampor eller element osv men som glatt bränner nätverksprylar.

En wire i sig är inte lika farlig som en cat6 då du ju inte drar in wire i huset och ansluter den till din nätutrustning. Wire plus cat6 är dock farligare än wire plus fiber. Om åskan träffar wiren så skulle det direkt leda till överslag till kopparn i cat6 kabeln och vi har därmed en väg in i nätverket för åskan. Fibern är ju ickeledande så där är den risken lika med noll. Men visst, en icke ledande bärlina är ännu bättre

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Hej!

Min far flyttade för ett tag sedan ut på vischan, och där har han flera byggnader han vill ha in nätverk i.

Problemet är att tomten är rik på berghällar (en av byggnaderna står till och med på en berghäll) så det är inte helt enkelt att gräva ner kablar.

Målet är en tillförlitlig anslutning mellan husen. Initialt rör det sig om ett gästhus, 20 meter norr om huvudbyggnaden, ett härbre cirka 10 meter söder om huvudbyggnaden, och så småningom eventuellt ett garage 30 meter ostsydost om huvudbyggnaden.

Jag har två arbetshypoteser; antingen hänga spänna upp en wire mellan husen och i denna hänga upp en fiberkabel. Frågan är väl vad för typ av fiber man bör hänga, bör den skyddas på något sätt? Vad är best practice när det kommer till detta? Min far ska ändå ha ut elektriker för andra arbeten, så i samband med det kan svetsningen av kontakterna troligen lösas.

Hypotes två är helt sonika att köpa en skrälldus Ubiquiti Nanostation (eller liknande). Positivt är ju att det är mindre meck i uppsättningen, men tänker att nederbörd potentiellt kan störa - och att vad jag läst mig till att det är halv-duplex.

Vad tror ni? Vilken väg skulle ni gått?

Är det gemensam el mellan husen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@boibo: På koaxial/antenn-anslutna prylar ska du nog köra galvanisk avskiljare så fort du ansluter mer än en pryl oavsett var prylarna befinner sig. Galvanisk avskiljare skyddar däremot inte mot blixten och är inte något överspänningsskydd. En oskärmad nätverkskabel ska du inte drabbas av potentialskillnader med däremot, den är ju skild från husens el/jord. För blixtnedslag och överspänning finns det annat skydd att installera, och det kan behövas på tele-ledningar, TV-antenn/kabel-tv/satellit, nätverk och el. Alla ledare kan ju inducera strömmar när blixten slår ned i närheten. Switchar med SFPer eller mediaomvandlare/konverterare vill man ju helst skydda från åskan också, men det kommer inte göras i de flesta fall.

Permalänk
Medlem

Det finns inga rör mellan husen ? Annars rekommederar jag att gräva ner det då det är korta avstånd vi talar om. Annars dra en oskärmad cat 6 för minst mek men beroende på Budget så kan du ju dra fiber och sätta switch i varje hus med SFP i ett litet 10" skåp. unvik separata media omvandlare, de blir bara jävligt b. Ubiquiti säljer multimode 2 pack sfp för ett par hundra..

Annars finns även ubnt naonbeam som är trådlöst och som funkar utmärkt. Skulle inte använda det till dessa korta avstånd men de klarar 500 Mbit duplex och kostar inte många kronor så om ni inte vill dra kablar går det utmärkt med hög fart.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

@mats42: Elektriker kan installera överspänningsskydd för TV, tele, nätverk och el. Elektriker jobbar nog däremot med få överspänningsskydd för el rent generellt.

Det galvaniska avskiljare skyddar mot är jordfel, och det är bara det du inte får med en oskärmad nätverkskabel. Jordfel beror inte bara på inducerade strömmar. Galvaniska avskiljare skyddare inte mot inducerade strömmar som de du kan få vid blixtnedslag i närheten, de flesta skyddar bara mot jordfel. TV-antennen ska alltså också ha överspänningsskydd, och helst ska du ha ett ytterligare överspänningsskydd för TV-kabeln vid varje mottagare också, alltså dubbelt upp. När det gäller att dra en nätverkskabel mellan två-tre hus så är det enkelt att be installatörerna (som kommer vara elektriker) att installera överspänningsskydd (för nätverk) i varje ände av nätverkskablarna, förslagsvis i mediacentralerna där du har patch-panel och switch och el/jord framdraget vilket som. Kostar några hundralappar per överspänningsskydd, så man får välja om man vill göra detta eller köra fiber alternativ trådlöst istället.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite nyfiken bara: Hur många av er som rekommenderar koppar framför fiber mellan två hus på det här sättet kör detta på riktigt?

Permalänk
Medlem

jag kör 2st Ubiquiti PowerBeam 5AC 500 mellan 2st hus, det är ungefär 8-900 meter imellan, inga som hellst problem med hastigheten oavsett väder.
Kanske inte så imponerande när man både skickar och taremot data, men det duger bra.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk

Har skrivit det förr och skriver det igen. Störningar med koppar mellan hus, behöver inte innebära att allting fungerar 100% och en vacker dag kommer ett blixtnedslag och slår sönder allt. Problemen kan bestå i allt från en dator eller switch som plötsligt startar om, som plötsligt slutar fungera på någon port, ett RAM-minne som går sönder eller en hårddisk som kraschar. Det måste inte vara en dyngsmäll eller inget alls. Och det beror på olika faktorer och man kan inte veta i förväg. Så rekommendationen med fiber är för att 1) då vet man att man INTE riskerar skräp mellan husen. Och 2) är man rädd för åska och ska försöka gardera sig med överspänningsskydd etc. så är det med garanti DYRARE än att dra en fiber och ha omvandlare i ändarna (eller switchar med SFP).

Så det är egentligen inte ett svårt val. Vill man chansa och göra billigast möjligt, dra en nätverkskabel mellan husen och hoppas på att det fungerar. Eller dra en fiber. Men dra inte koppar och börja försöka få till det med skydd. Ett skydd (två krävs för en kabel, ett i var ände), som klarar 100 och INTE giga, kostar runt 1000 kronor i inköp. Så det finns ingen vits att kosta på skydd på en kat-kabel.

Om installationen ska göras på rätt sätt, så ska el, vatten och så nätverket gå in på samma ställe i respektive byggnad och skydd monteras för respektive del enligt konstens alla regler. Det är inte värt de kostnaderna jämfört med en fiberkabel.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

@Andreas Epradius: Överspänningsskydd kostar 200-400 kr per ände, för 1000 kr får du en som klarar Gigabit, men sen finns det ju fördelar med fiber eller t.o.m. trådlös länk om man kan köra det istället vilket som. Jag skulle tagit in offert på färdigkontakterad fiber, det och trådlös länk är ju det enklaste att göra själv och samtidigt säkert. Ska man vara riktigt noga ska man ju dock skydda kabeln ut till den trådlösa länken också, om man nu väljer det.