Router med fungerande USB-fildelning till Windows 10

Permalänk
Medlem

Router med fungerande USB-fildelning till Windows 10

Efter en del om och men så köpte vi en D-Link DIR-882 då vår tidigare router började strula. Vi har ganska så flitigt använt USB-delningen på vår tidigare router och antog att det skulle fungera fint med denna också. Tydligen så verkar DIR-882 bara stödja SMBv1 vilket sedan i höstas inte stöds av Windows 10 (såvida man inte installerar det manuellt, vilket inte rekommenderas pga säkerhetsskäl).

Det lutar åt att jag kommer reklamera den här routern då den inte gör det den säger. Men vilken router kan vi skaffa istället? Eller finns det något vi kan göra med DIR-882 för att få den att fungera?

Permalänk

Du kan ju köra ftp annars och stänga av smb helt på routern.

Eller kolla senaste firmware som kom i april 1.10.xx nånting om det inte fixar smb2 eller 3 stöd. Känns ju rätt retarded om de inte fixat det såvida det inte är en hårdvarubegränsning.

Skadar ju inte att ladda ner och kolla vad de ändrat iaf i "patch noten"

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

FTP fungerar visserligen men det är långt ifrån lika smidigt. Speciellt då jag även kör en molnbackup på delar av min dator samt denna nätverksdisk.

Jag såg den nya firmwaren men den nämner inget om SMB eller liknande. Och jag har inte vågat att uppdatera till den då det kanske gör att jag inte kan reklamera den. Men det kanske är vanligt att release notes inte nämner sånt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp inte dlink, bara problem. Tror att jag läste här att nån kille som hade jobbat på Kjell menade att det var massa fler returer och garantiärenden med dlink. Jag har inte heller haft tur med dlink... Asus gör bra grejer. Netgear är säkert ok också,
Gillar du att pilla lite så kan raspberry pi vara ett alternativ, den nya har till och med uppgraderat hastigheten på NIC.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid testa att köra in dd-wrt på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Köp inte dlink, bara problem. Tror att jag läste här att nån kille som hade jobbat på Kjell menade att det var massa fler returer och garantiärenden med dlink. Jag har inte heller haft tur med dlink... Asus gör bra grejer. Netgear är säkert ok också,
Gillar du att pilla lite så kan raspberry pi vara ett alternativ, den nya har till och med uppgraderat hastigheten på NIC.

Min erfarenhet är att D-link fungerar perfekt, jag har deras DIR-855 och än idag fungerar den perfekt.
Det jag dock har gjort är att ta ut den ur höljet och kyler den aktivt, då kletet som sitter mellan kylplattorna och CPU? har blivit dåligt med tiden, den är ju trots allt 10 år gammal.

Har även haft fullt med andra, både äldre och nyare switchar och routrar från dem som alla fungerat perfekt.

Netgear är den största skit jag haft, med undantag för någon mindre router jag hade som faktiskt kunde sin sak.

Asus kan börja med att lära sig hur man gör en router som inte ansluter och av-ansluter wifi stup i kvarten.
Det är samma med dem, att jag bara haft en eller ett par som fungerat bra efter bytt programvara.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Du kan ju alltid testa att köra in dd-wrt på den.

Mja, mjo. Det går väl att göra. Jag har pratat med Kjell & Co där jag köpte den och de var okej med att reklamera den. Att leka runt med experimentella lösningar som kan förstöra hårdvaran antar jag gör att jag inte kan reklamera den sedan...

Men jag antar att det fortfarande borde gå att reklamera om jag uppdaterar firmware till en officiell sådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Mja, mjo. Det går väl att göra. Jag har pratat med Kjell & Co där jag köpte den och de var okej med att reklamera den. Att leka runt med experimentella lösningar som kan förstöra hårdvaran antar jag gör att jag inte kan reklamera den sedan...

Men jag antar att det fortfarande borde gå att reklamera om jag uppdaterar firmware till en officiell sådan?

Borde inte vara några problem om du återställer den igen, nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Borde inte vara några problem om du återställer den igen, nej.

Ah, så en återställning tar tillbaka den till grundfirmware också? Jag trodde den bara återställde inställningar.

Permalänk
Medlem

@Don_Tomaso: Nja, du får nog flasha tillbaka den först, det var det jag syftade på, men d-link har verktyg för sånt

Permalänk
Medlem

Hm... Jag borde nog inte vara så rädd för att prova uppdatera firmware, trots att release notes inte nämner det specifika problemet. Efter att ha lagt in deras senaste firmware (1.10) så fungerar det.

Tack för hjälpen.