Windows 10 pro - Trögt vid identifiering av nätverksadapter (2-3 min)

Permalänk
Medlem

Windows 10 pro - Trögt vid identifiering av nätverksadapter (2-3 min)

Jag uppdaterade min burk får en månad sen ungefär med en amd ryzen 2600x opch ett fint asus moderkort. Allt fungerar fint förutom små irritationer i windows.

Först och främst är det Nätverksadaptern som tar en jävla evighet på sig att att identifiera nätverket (sitter på en technicolor router från Bredbandsbolaget 17,1 firmware). Routern jag har hade inga som helst problem att koppla upp min gamla dator med win 7 direkt.

Har testat att gå in i Adaptern -> Properties -> Configure -> Advanced -> Speed & Duplex , och satt den till 100Mbs Full Duplex, men det hjälpte inte problemet.

Det är väldigt frustrerande, en annan sak som är väldigt frustrerande är att uac sätter på sig sjhhälv då och då.... jag har aldrig stött på det problemet förut. Vanligtvis stannar skiten av om jag säger till den.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad menar du med nätverksadaptern, har du ett separat nätverkskort, wifikort eller är det nått integrerat ? Har du provat att installera drivrutinerna manuellt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag menar nätverksadaptern i mitt moderkort

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tralle:

Jag menar nätverksadaptern i mitt moderkort

Har du installerat drivrutinerna manuellt ? Om inte så gör det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du installerat drivrutinerna manuellt ? Om inte så gör det.

Jag har nu testat det med och det gjorde ingen skillnad,

vad jag misstänker har det något att göra med min router, men som sagt med win 7 hade den inga som helst problem att släppa igenom mig direkt, och mina telefoner och surfplattor på wifi går igenom direkt nu också.

men jag vet inte riktigt vad, om det är nån inställning i windows man måste göra på nåt sätt kanske, för det finns typ inga inställningar i routern

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tralle:

Jag har nu testat det med och det gjorde ingen skillnad,

vad jag misstänker har det något att göra med min router, men som sagt med win 7 hade den inga som helst problem att släppa igenom mig direkt, och mina telefoner och surfplattor på wifi går igenom direkt nu också.

https://i.imgur.com/pkQagQA.png

https://i.imgur.com/PvqTuDB.png

men jag vet inte riktigt vad, om det är nån inställning i windows man måste göra på nåt sätt kanske, för det finns typ inga inställningar i routern

Jag tror dina problem har mer med win att göra än routern, vill du kolla det så kan du köra in en livelinux och mäta därifrån, men att andra enheter funkar bra tyder på att det är din wininstalltion som strular på nått sätt.
Har du bara uppgraderat eller har du sedan dess gjort en ren installation av win ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du testat det som listas här?
#17467108

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: jag har gjort en ren installation

Permalänk
Medlem

@spawnstah: det där verkar vara vid logon enbart, jag har samma problem om jag disablar enheten och enablar den. så inte det

Permalänk
Medlem

@Tralle:
Har samma tendenser med min.
Enklaste lösningen för mig, då jag ännu inte lyckats felsöka det, är att innan du loggar in så ser du i nedre höger hörn att nätverket inte är ok,. Då klickar jag på att starta om, då funkar det 9/10 gånger.
Det är någon driver som inte kommer igång riktigt.
Det är helt klart den snabbare lösningen för mig.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

@spawnstah: det där verkar vara vid logon enbart, jag har samma problem om jag disablar enheten och enablar den. så inte det

Ahh okej, uppfattade det som det var vid boot. Men du har rätt, det bör inte vara det där i så fall utan låter helt klart som drivrutinen.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Rekordmedlem

I början när win 8 kom var det mycket vanligt med problem med nätverken pga at MS gjort om hur de fungerar, man startar ju inte längre av datorn när man väljer stäng av utan bara när man väljer starta om och nätverket är ibland uppkopplat när datorn är avstängd "connected standby" så det var en massa problem med firmware och drivrutiner men det mesta är löst på helt nya delar men troligen kan det ju finnas nån äldre krets och /eller driver som fortfarande bråkar och inte är helt kompatibel.
Om man har problem som uppträder "ibland" men inte om man specifikt väljer starta om på startmenyn så är det ofta att nätverksdelar/mjukvaran inte är helt stabil i win 8 och senare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

I början när win 8 kom var det mycket vanligt med problem med nätverken pga at MS gjort om hur de fungerar, man startar ju inte längre av datorn när man väljer stäng av utan bara när man väljer starta om och nätverket är ibland uppkopplat när datorn är avstängd "connected standby" så det var en massa problem med firmware och drivrutiner men det mesta är löst på helt nya delar men troligen kan det ju finnas nån äldre krets och /eller driver som fortfarande bråkar och inte är helt kompatibel.
Om man har problem som uppträder "ibland" men inte om man specifikt väljer starta om på startmenyn så är det ofta att nätverksdelar/mjukvaran inte är helt stabil i win 8 och senare.

mitt problem kvarstår dock om jag startar om

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tralle:

mitt problem kvarstår dock om jag startar om

Det vore intressant att veta vad som händer om du kör via en livelinux, det är en mycket bra metod för felsökning för funkar det ok i linuxen så vet man att hårdvaran är ok och att det handlar om att mjukvaruproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har samma problem med thomson 799 sedan någon månad tillbaka, har inte orkat felsöka det så jag ställde in fasta adresser på mina datorer istället för att ta dem via dhcp, det löser problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Jag uppdaterade min burk får en månad sen ungefär med en amd ryzen 2600x opch ett fint asus moderkort. Allt fungerar fint förutom små irritationer i windows.

Först och främst är det Nätverksadaptern som tar en jävla evighet på sig att att identifiera nätverket (sitter på en technicolor router från Bredbandsbolaget 17,1 firmware). Routern jag har hade inga som helst problem att koppla upp min gamla dator med win 7 direkt.

Har testat att gå in i Adaptern -> Properties -> Configure -> Advanced -> Speed & Duplex , och satt den till 100Mbs Full Duplex, men det hjälpte inte problemet.

Det är väldigt frustrerande, en annan sak som är väldigt frustrerande är att uac sätter på sig sjhhälv då och då.... jag har aldrig stött på det problemet förut. Vanligtvis stannar skiten av om jag säger till den.

Nu tror jag att jag fått bukt på mitt problem (peppar peppar).

Intel(R) 82579V Gigabit Network Connection
The network driver has been stopped because the network adapter has been removed.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...

https://downloadcenter.intel.com/download/22026

Detailed Description

This utility resolves an issue where during system resume, the Intel® 82579V Gigabit Ethernet PHY Network Connection erroneously reports the device id as an Intel® 82579LM Gigabit Ethernet Controller Network Connection, resulting in a Windows* Code 10 error and loss of network connection.

Not all systems with the Intel 82579V Network connection will see this problem. Systems using Microsoft Windows* 8 are more susceptible to the issue.

If you experience this error, Intel recommends that you update the non-volatile memory for your network connection by downloading and running the NVM Update Utility.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Jag uppdaterade min burk får en månad sen ungefär med en amd ryzen 2600x opch ett fint asus moderkort. Allt fungerar fint förutom små irritationer i windows.

Först och främst är det Nätverksadaptern som tar en jävla evighet på sig att att identifiera nätverket (sitter på en technicolor router från Bredbandsbolaget 17,1 firmware). Routern jag har hade inga som helst problem att koppla upp min gamla dator med win 7 direkt.

Har testat att gå in i Adaptern -> Properties -> Configure -> Advanced -> Speed & Duplex , och satt den till 100Mbs Full Duplex, men det hjälpte inte problemet.

Det är väldigt frustrerande, en annan sak som är väldigt frustrerande är att uac sätter på sig sjhhälv då och då.... jag har aldrig stött på det problemet förut. Vanligtvis stannar skiten av om jag säger till den.

Tjena!

Har du telia? jag har också märkt det... har dock ett annat moderkort men märkt problem sen nån månad tillbaka för mig... tror det är nån FW uppdatering på telia routern. Har samma problem på 5 burkar hemma nu...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200