Extern mick fungerar via windows men inte via andra program.

Permalänk
Medlem

Extern mick fungerar via windows men inte via andra program.

Tjenare!

Har kört samma setup med mick och mixerbord under de senaste två åren men aldrig varit med om ett sånt här problem. Om jag går in på "Ljudenheter", väljer micken och "Lyssna på den här enheten" inne på egenskaper så funkar det och samma om jag sätter på så att jag hör micken via hörlurarna (kör både mick och hörlurar via samma mixerbord) men får inte ut ljudet från micken i något program.

Kör med en Behringer XM8500 mick som via XLR-kabel går till ett Behringer Xenyx Q502usb mixerbord.

Programmen jag testat via är både Discord, Skype och Teamspeak men även Audacity utan några som helst framsteg. Kollat så det vart rätt mick i programmen och dragit upp mickvolymen men gör ingen skillnad. Även testat att byta till Push to talk då jag vet att jag fick ett liknande problem tidigare iår men som bara räckte med att ominstallera programmet så funka allt som vanligt igen men inte denna gång, denna gång är micken helt död. Självklart testat såna här simpla saker som starta om datorn, koppla ur o in mixerbordet, avistallera och installera om programmen osv. men inte hjälpt något av det.

Vet inte om det är att micken är trasig eller inte men av att jag hör mig via mixerbordet och windows så antar jag att den inte är det, eller?

Googla även runt på mixerbordet och hitta något program vid namn ASIO4ALL som jag testade att installera men som inte gav någon positiv effekt på det hela så min fråga är, vad och hur ska jag göra för att få igång micken igen? Måste jag köpa en ny eller något programfel som skapar detta?

Tack på förhand och hoppas ni kan hjälpa mig med detta irriterande problem!

Permalänk
Medlem

Har du Windows 10 så kolla i Privacyinställningarna. Man kan godkänna där att andra program ska kunna använda mikrofonen. Kom efter någon större uppdatering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ugga: Yes testa att dra igång det och micken funka igen, dock aldrig kört med det tidigare så min tanke är ju lite varför skulle den sluta funka nu o varför skulle jag behöva det nu för när jag aldrig haft det tidigare?

Permalänk
Medlem

Vet du om du fått någon windowsuppdatering nyligen som hänger ihop med att det slutade fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DJpadzz: jag hade ett liknande problem fast med micen till mitt headset som funka i win när man tryckte på lyssna men inte när jag skulle använda något chatt program, fick efter ett tag tipps på att jag skulle välja i ljudinställningar på mic fliken välja den mic som jag skulle använda och högerklicka och välja rätt mic som standardenhet för kommunikation, jag hade endast valt som standard enhet sen innan o de var därför de inte funka, utan just för kommunikation hade jag glömt och det löste sig efteråt.
samt så om du har mer än "en" mic igång exempelvis till headsettet samtidigt som du har en extern mic så kan de strula om båda är påslagna så högerklicka på den du inte använder och tryck avaktivera. hoppas detta kommer till någon hjälp. annars får du rådfråga någon annan medlem med mer kunnskap.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

@Ziggy_: Har inaktiverat alla andra mickar på datorn förutom den externa som jag använder som vanligt så det borde automatiskt vara påslaget till den, men alla tips uppskattas starkt!

Permalänk
Medlem

@jocke92: Vet att det kom uppdateringar under förra veckan men micken funkade ju sen resten av veckan och helgen innan den gav upp, eller tror du att det kanske kan vara dom som spökar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJpadzz:

@jocke92: Vet att det kom uppdateringar under förra veckan men micken funkade ju sen resten av veckan och helgen innan den gav upp, eller tror du att det kanske kan vara dom som spökar?

Nej, har det fungerat flera dagar efter uppdateringen så är det inte det.

Permalänk
Medlem

Kan bara skriva och berätta det att fått micken att funka genom att gått in på Sekretess inställningarna och satt på så att appar kan använda micken men tycker det fortfarande är skumt då jag aldrig behövt det tidigare så vet någon varför är ni välkomna att skriva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJpadzz:

Kan bara skriva och berätta det att fått micken att funka genom att gått in på Sekretess inställningarna och satt på så att appar kan använda micken men tycker det fortfarande är skumt då jag aldrig behövt det tidigare så vet någon varför är ni välkomna att skriva.

Sekretessinställningarna har aktiverats i samband med en uppdatering (version 1803 som gick live i april för att vara specifik). Har själv, tillsammans med många andra här på SweC, råkat ut för exakt samma grej.

Alla Windows-användare får inte uppdateringar samtidigt. De sprids ut lite grann bland klienterna, så du har fått din uppdatering väldigt sent, eller iaf. installerat den sent

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJpadzz:

Kan bara skriva och berätta det att fått micken att funka genom att gått in på Sekretess inställningarna och satt på så att appar kan använda micken men tycker det fortfarande är skumt då jag aldrig behövt det tidigare så vet någon varför är ni välkomna att skriva.

Det var det jag skrev/menade. Tur du fick ordning på det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@elBenko: Då är frågan, en uppdatering man måste ha eller kan jag avinstallera den igen? Vet inte vad jag tycker om att appar kan använda min mick hur som helst.

Permalänk
Medlem

@Ugga: Jag vet och grymt tacksam då det var det som var problemet! Men även bra fall fler med samma problem läser

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJpadzz:

@elBenko: Då är frågan, en uppdatering man måste ha eller kan jag avinstallera den igen? Vet inte vad jag tycker om att appar kan använda min mick hur som helst.

Alla uppdateringar är obligatoriska på Windows 10, och du kan specificera vilka appar som får lov att använda mikrofonen i sekretessinställningarna - men det gäller bara appar installerade via Windows Store. Alla andra övriga program har antingen ingen åtkomst eller alltid åtkomst, men det innebär såklart inte att de "alltid lyssnar" i mikrofonen. Du måste fortfarande aktivera inspelning/starta ett samtal/joina en voice-kanal i appar som discord / skype osv.

Permalänk
Medlem

@elBenko: Aha okej, då får jag stänga av så ingen app har tillgång och hoppas på att de funkar så bra som möjligt, tack för all info!

Permalänk
Medlem

Intressant tråd som jag kommer ha i minnet för framtiden. Kommer nog stöta på båda hos andra och mig själv.

Skickades från m.sweclockers.com