Permalänk
Medlem

Dell XPS

Hej gott folk,

Jag letar i dagsläget efter en stark dator med ett stabilt/robust chassi, då menar jag inte en tung dator utan med högre kvalitetskänsla.
Det jag söker är en 13-14 tums skärm, 1080p räcker, i7 (8000 serien) 8+gb ram, 256+gb ssd med bra batteritid, gärna 10+h

Hittills verkar det som om Dell XPS uppfyller mina krav. Däremot så verkar man inte ha så mycket frihet längre när det kommer till att konfigurera sin dator , det verkar vara väldigt begränsat av någon anledning.

Efter lite sökande så verkar Dell ha olika former av kampanjer och rabattkoder på sin sida (även rabattkoder som har gått ut) man får lite intryck av att hemsidan är långsam och inte får så mycket underhåll som den borde.

Nu har jag inte speciellt bråttom att köpa datorn så om någon känner till en återkommande kampanjperiod eller vet en kombination av rabatter som man kan vänta på t.ex Student(mecenat) + kampanj + rabattkod eller liknande så får ni väldigt gärna dela med er detta tips.

Samt om det finns någon annan modell som även ger en bra kvalitetskänsla, får ni väldigt gärna berätta vilka modeller som finns.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag var också sugen på en XPS. Kolla rätt länge på de och HPs spectre. Batteritiden var det som gjorde att jag inte ville ha nån spectre dock... sen kolla jag lite på HP Envy och ”fördelen” där var att man får samma hårdvara lite billigare. Jag ville även ha dedikerad grafikkrets vilket gjorde att xps o spectre sprang iväg lite i pris.
Så jag har en: HP Envy 13-ad100 13,3"
Specs: GeForce MX150, Core i7-8550U Quad Core, 8GB RAM, 1TB PCIe SSD
”14 timmar batteritid” men mera typ 10 ish beroende på vad man gör.

Finns några olika modeller med.
Den är jag jävligt nöjd med faktiskt! Bra kvalitetskänsla (metallchassi) och bra tangentbord tycker jag iaf.

Så den kan jag rekommendera att du kollar på!

Visa signatur

Det finns 10 sorters människor, dom som förstår binärt och dom som inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trin93:

Hej!

Jag var också sugen på en XPS. Kolla rätt länge på de och HPs spectre. Batteritiden var det som gjorde att jag inte ville ha nån spectre dock... sen kolla jag lite på HP Envy och ”fördelen” där var att man får samma hårdvara lite billigare. Jag ville även ha dedikerad grafikkrets vilket gjorde att xps o spectre sprang iväg lite i pris.
Så jag har en: HP Envy 13-ad100 13,3"
Specs: GeForce MX150, Core i7-8550U Quad Core, 8GB RAM, 1TB PCIe SSD
”14 timmar batteritid” men mera typ 10 ish beroende på vad man gör.

Finns några olika modeller med.
Den är jag jävligt nöjd med faktiskt! Bra kvalitetskänsla (metallchassi) och bra tangentbord tycker jag iaf.

Så den kan jag rekommendera att du kollar på!

Tjenare, det lät intressant med en dator som man kan lira lite smått på också, som dessutom har bra batteritid, däremot så verkar priset vara det samma eller mer som XPS.

Hittade du någon bra rea på just din modell? hur mycket gav du för den och var köpte du den?

Permalänk
Medlem

Att de är dyrare kan jag nog inte hålla med om. Om man jämför hårdvara mot hårdvara så skiljer det väl en del. (vad jag har sett)
ex:
Billigaste xps 13 jag hitta med en i7-8550U i kostar 14600 på Dells hemsida (hitta inte den på prisjakt dock...)
Billigaste Envy m samma processor som jag hitta på HPs sida kostar 12000 (större ssd med) men ingen touch så det får man ju se om man vill ha med.

för 14000 kan man få en HP Envy 13-AD107no
4k skärm
512gb ssd
Mx150 grafik
http://www.billigteknik.se/dator-for-familj/22415-hp-envy-13-...

Min köpte jag på komplett och det var rea då. Så gav 11 för den. Men hittar knappt den modellen nånstans nu så antar HP har nya modeller med annorlunda specs.

Men jag ska inte sitta o säga att den här är bättre än XPS:n på nåt sätt! Jag var lika nära på att beställa en XPS 13 som HP:n och sen så råka den bara komma ut med sänkt pris också... Plöjde Youtube reviews innan jag kom fram till att det var skitsamma vilken jag tog för mig iaf.

Visa signatur

Det finns 10 sorters människor, dom som förstår binärt och dom som inte gör det.

Permalänk
Medlem

Vill slå ett slag för ThinkPad X-serien. Antingen en X280s eller en X1 Carbon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Fick en XPS 15 med 16GB RAM, 512 GB PCIE SSD. GTX 1050 och Kaby Lake i7 på jobbet. Gillar det mesta med den förutom tangetbordet som är ganska dåligt. Alldeless för lite travel för min del. Får använda externt tangentbord för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trin93:

Att de är dyrare kan jag nog inte hålla med om. Om man jämför hårdvara mot hårdvara så skiljer det väl en del. (vad jag har sett)
ex:
Billigaste xps 13 jag hitta med en i7-8550U i kostar 14600 på Dells hemsida (hitta inte den på prisjakt dock...)
Billigaste Envy m samma processor som jag hitta på HPs sida kostar 12000 (större ssd med) men ingen touch så det får man ju se om man vill ha med.

för 14000 kan man få en HP Envy 13-AD107no
4k skärm
512gb ssd
Mx150 grafik
http://www.billigteknik.se/dator-for-familj/22415-hp-envy-13-...

Min köpte jag på komplett och det var rea då. Så gav 11 för den. Men hittar knappt den modellen nånstans nu så antar HP har nya modeller med annorlunda specs.

Men jag ska inte sitta o säga att den här är bättre än XPS:n på nåt sätt! Jag var lika nära på att beställa en XPS 13 som HP:n och sen så råka den bara komma ut med sänkt pris också... Plöjde Youtube reviews innan jag kom fram till att det var skitsamma vilken jag tog för mig iaf.

Den du köpte ser faktiskt väldigt bra ut, och med ett mx150 så blir det ju bara bättre så nu kommer jag inte välja något utan mx150=)
Däremot har jag fastnat lite på 2 in 1 datorer då man även kan rita på dom, dock så vet jag inte hur pass bra dom är att rita på jämfört med att köpa en "ordentlig" ritplatta eller ritdisplay, jag får försöka testa det i nån butik.
Men jag kommit ner till lite färre val.
HP Envy
Zenbook Flip
Huawei matebook X Pro, den är dock mycket dyrare men den verkar stabil och med 91% skärmyta så ser det väldigt trevligt ut.

Skrivet av GLaDER:

Vill slå ett slag för ThinkPad X-serien. Antingen en X280s eller en X1 Carbon.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ska absolut kolla in Thinkpads också, har alltid hört gott om dessa datorer, men har för mig dom också springer iväg i pris rätt fort.

Skrivet av Baxtex:

Fick en XPS 15 med 16GB RAM, 512 GB PCIE SSD. GTX 1050 och Kaby Lake i7 på jobbet. Gillar det mesta med den förutom tangetbordet som är ganska dåligt. Alldeless för lite travel för min del. Får använda externt tangentbord för det mesta.

XPS'en verkar alltid vara ett stabilt val, däremot så tycker jag det blir lite stort för min smak med 15 tums, och efter att Trin93 nämnde att det finns MX150 som klarar lite lättare gaming så rörde han ordentligt om i grytan för mig och tyvärr så finns inte MX150 till XPS under 15 tum.
Annars så funderade jag på Developers edition.
Ska försöka se om jag kan hitta dessa tre datorerna "HP Envy , Zenbook Flip , Huawei matebook X Pro" i någon butik i Göteborg så jag kan åka och titta på dom, så får jag avgöra därefter.