Köpråd/tips NAS/Linux server. Max 5000.

Permalänk
Medlem

Köpråd/tips NAS/Linux server. Max 5000.

Hej!
Vill fixa en NAS eller Linux server att ha hemma för mina media filer samt backup. Jag kör något liknande idag men dock endast med en raspberry och som man förstår så orkar den inte riktigt med.
Har 0 koll på hårdvara för serversida ifall det är något speciellt jag ska tänka på, förutom att den ska vara energisnål om den ska stå på dygnet runt.

Kommer även köra PLEX på servern.

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem

Kanske HPE microserver?

Tidigare generationer har varit väldigt poppis. Finns i flera konfigurationer med olika cpuer så läs på lite.

https://www.dustinhome.se/product/5011038832/proliant-microse...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Kanske HPE microserver?

Tidigare generationer har varit väldigt poppis. Finns i flera konfigurationer med olika cpuer så läs på lite.

https://www.dustinhome.se/product/5011038832/proliant-microse...

Skickades från m.sweclockers.com

Hej!

För att köra PLEX med stöd för transcoding är denna direkt olämplig som länkas till ovan. PLEX kräver nämligen relativt mycket CPU för detta. Tidigare versionen (Microserver GEN9) kunde man köpa billigt och sedan ersätta den medföljande processorn med en ganska billig från ebay för att få tillräcklig kräm i burken. I den senaste versionen är processorn inte utbytbar och om jag minns rätt saknas även ILO för fjärrstyrning så den är ett rejält kliv ner jämfört med GEN 9.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Hej!

För att köra PLEX med stöd för transcoding är denna direkt olämplig som länkas till ovan. PLEX kräver nämligen relativt mycket CPU för detta. Tidigare versionen (Microserver GEN9) kunde man köpa billigt och sedan ersätta den medföljande processorn med en ganska billig från ebay för att få tillräcklig kräm i burken. I den senaste versionen är processorn inte utbytbar och om jag minns rätt saknas även ILO för fjärrstyrning så den är ett rejält kliv ner jämfört med GEN 9.

/z

Tur att jag väntade på fler svar då. Höll på o skulle beställa igår nästan. Har dy tips på någon annan eller borde jag köra på en GEN 9 o byta ut CPU?

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem

@jeppezon:

Eftersom det blev så populärt att göra detta blev CPUerna ganska dyra till slut att köpa begagnade. GEN 9 slutades säljas för ganska länge sedan också. Du är då helt hänvisad till andrahandsmarknaden. Kolla runt lite och se om du kan hitta något till rimliga priser jämfört med att köpa något nytt.

Mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Köp en färdig lösning om du är osäker och läs denna
https://forums.freenas.org/index.php?resources/hardware-recom...

Dell, HP mfl har färdiga servrar med stabila komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Köp en färdig lösning om du är osäker och läs denna
https://forums.freenas.org/index.php?resources/hardware-recom...

Dell, HP mfl har färdiga servrar med stabila komponenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar som om man köper färdiga så får man skit processor eller minst 10k?

Vad tycks om följande: https://www.inet.se/kundvagn/visa/11667443/

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem

Du kan även kolla på vad du kan förbättra gällande de enheter som skall spela upp från PLEX.
Så att du slipper transcoda och bara köra direct play / direct stream.

Nvidia Shield är något som många rekommenderar för detta ändamål.
Kan även rekommendera PMP (Plex media player) (PC, mac, linux)
Samt Infuse för iOS (kostar per år dock, finns till iOS enheter samt tvOS)

red. förtydligande ang PMP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phauguth:

Du kan även kolla på vad du kan förbättra gällande de enheter som skall spela upp från PLEX.
Så att du slipper transcoda och bara köra direct play / direct stream.

Nvidia Shield är något som många rekommenderar för detta ändamål.
Kan även rekommendera PMP (Plex media player) (PC, mac, linux)
Samt Infuse för iOS (kostar per år dock, finns till iOS enheter samt tvOS)

red. förtydligande ang PMP.

Kör direct stream ifrån den nu då jag kör en raspberry xD
Det funkar bra faktiskt. Men inte testat mer än 1 stream samtidigt.

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppezon:

Kör direct stream ifrån den nu då jag kör en raspberry xD
Det funkar bra faktiskt. Men inte testat mer än 1 stream samtidigt.

Okej!

Så länge du har tillräckligt med bandbredd (eller vad man skall säga) så kan du ha oändligt många då det inte belastar CPU:n på samma sätt som transcode gör.

Har spelat 4k videos utan problem/belastning

testade även för sakens skull via Infuse på mobilen nu, och ja det spelar utan transcoding.

Så har du rätt typ av spelare hemma så behöver du inte tänka på CPU:n lika mycket, dock pratar vi om hemma just nu. skall du streama utanför ditt hem behöver du ju såklart ha nät för att kunna skicka filerna utan att behöva transcoda ned filerna till lägre kvalitet.

Permalänk
Medlem

@jeppezon bara för att förtydliga lite, @zonar pratar om GEN8 inte någon GEN9 (som inte finns som Microserver). GEN8 kan du köpa för ganska billigt och byta ut proppen emot en bra. Alternativt får du sätta i ett 1030Ti-kort och köra hw-offload på transcoding.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Dell T20, beställde en Xeon E3-1285L V3 processor och satte i. Är sjukt nöjd med det, allt bara rullar på utan problem. Kör både PLEX, egen liten webbradio och mina hemsidor samt släkt och vänners hemsidor. Allt bara flyter på.

Som C:disk har jag Samsung SSD 250GB 840 EVO samt 2 st 4TB i RAID0 (Netonnet sålde 2pack, 4TB av dessa innan https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/sata-35... )

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, jag kanske är gammalmodig. Men kodi är ju annars ett väldigt bra alternativ. Då behöver du inte en server utan bara en NAS, dela ut dina medier med NFS och sen så är du i mål.

En liten side note, om det är så att det är plexdelen som ställer till det för valet av server.

Hemma kör jag en paj med kodi och en vanlig synology NAS som delar ut mediat.

Tack för mig HEJ!

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Jag blir lika förbryllad, var gång jag läser trådar likt denna, när folk rekommenderar att man köper färdiga micro-servrar. SweC är ökänt för att föreslå "egenbyggda datorer framför allt", men dett verkar bara gälla speldatorer.

Mitt tips till OP är att du tar ställning till två frågor:

  1. Har du tänkt lagra data på servern som du inte vill bli av med?

  2. Har du tänkt köra processorkrävande program på servern?

Då du nämnt Plex tolkar jag 2 som besvarad redan. Här har du Plexs egna rekommendationer vad gäller transcoding av media.

Angående 1. Om du är rädd om din data tycker jag det är värt att köpa komponenter därefter. ECC-ram är enligt mig ett måste. Detta ställer krav på moderkort och processor. Ett OS som har stöd för ZFS likaså. (ZFS ställer i sin tur krav på framförallt RAM.)

Detta är inte gratis. Jag har många bekanta som har slängt ihop lite gamla speldatordelar som blivit över och kallar detta för en NAS eller en server, men jag skulle aldrig våga behandla min data så.

Jag har grundat min server på en Atom C3558. Kan inte svara för hur den hanterar 4k-transcoding i Plex, men den duger för mina behov (däribland uppspelning från Plex till en Chromecast).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag blir lika förbryllad, var gång jag läser trådar likt denna, när folk rekommenderar att man köper färdiga micro-servrar. SweC är ökänt för att föreslå "egenbyggda datorer framför allt", men dett verkar bara gälla speldatorer.

Mitt tips till OP är att du tar ställning till två frågor:

  1. Har du tänkt lagra data på servern som du inte vill bli av med?

  2. Har du tänkt köra processorkrävande program på servern?

Då du nämnt Plex tolkar jag 2 som besvarad redan. Här har du Plexs egna rekommendationer vad gäller transcoding av media.

Angående 1. Om du är rädd om din data tycker jag det är värt att köpa komponenter därefter. ECC-ram är enligt mig ett måste. Detta ställer krav på moderkort och processor. Ett OS som har stöd för ZFS likaså. (ZFS ställer i sin tur krav på framförallt RAM.)

Detta är inte gratis. Jag har många bekanta som har slängt ihop lite gamla speldatordelar som blivit över och kallar detta för en NAS eller en server, men jag skulle aldrig våga behandla min data så.

Jag har grundat min server på en Atom C3558. Kan inte svara för hur den hanterar 4k-transcoding i Plex, men den duger för mina behov (däribland uppspelning från Plex till en Chromecast).

Jag håller helt och hållet med föregående talare om frågeställningarna, speciellt om vilket värde OP har på det som ska backas upp.
Men, för att säkerställa data krävs det mer än skydd mot datarot och fancypants RAIDfilsystem.
Känns lite fel när en GNU förespråkare föreslår att lösningen på problemet är att slänga pengar på det.
Istället för att säga; Hey! Varför inte använda en cool backupstrategi, 3-2-1 är ju lite trendigt. Och sen förklarar du vad
det innebär osvosvosv.

Kontenta!
Det går att lagra data säkert på gamla speldatordelar, om man bara har en plan.

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

@GLaDER:

Jag körde en C2750 tidigare och den orkade inte riktigt med att transcoda i HD i Plex med subtitles på något bra sätt i alla fall. Om jag minns rätt är C3000 serien inte så väldigt mycket kraftigare.

Mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

@moron:
Helt rätt, det ska såklart var GEN 8. Tack för rättelsen!
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeGreeZ:

Jag håller helt och hållet med föregående talare om frågeställningarna, speciellt om vilket värde OP har på det som ska backas upp.
Men, för att säkerställa data krävs det mer än skydd mot datarot och fancypants RAIDfilsystem.
Känns lite fel när en GNU förespråkare föreslår att lösningen på problemet är att slänga pengar på det.
Istället för att säga; Hey! Varför inte använda en cool backupstrategi, 3-2-1 är ju lite trendigt. Och sen förklarar du vad
det innebär osvosvosv.

Kontenta!
Det går att lagra data säkert på gamla speldatordelar, om man bara har en plan.

Efterfrågar OP en lektion i hur en vettig backup-lösning kan se ut kan vederbörande så klart få detta, men det var inte det tråden handlade om. Du kan -- imo -- inte hävda att en avdankad speldator är ett säkert sätt att lagra data. Om den är del av en backupstrategi eller ej spelar ingen roll, just den noden kommer aldrig vara säker.

Vidare, att vurma FOSS och samtidigt förespråka att man använder vettig hårdvara är på intet sätt motstridigt. Eller?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Okej, då specificerar OP lite mer vad jag ska använda den som mer än Plex.
Jag är ingen person som har viktiga bilder, filmer eller dokument. Kraschar en hårddisk så överlever jag.
Jag kommer som sagt köra Plex, ha en hemsida, lite sql, och filmer till min Plex. Kanske sätta upp en spelserver till ett spel ifall jag o mina kompisar ska lira lite. Samt Teamspeak server.

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem

Låter nästan som du ska ha en egenbyggd PC ev. med mATX-bräda osv.
Då kan du välja OS och applikationer 100% fritt, lär inte kosta mycket om du hugger nån begagnad Intel- eller AMD-baserad burk och har i standard miditower.

Färdiga lösningar är det nog Synology, QNAP eller Asus du ska kolla på men ska deras grejer kunna transcoda kommer du upp i pris, ganska ordentligt. Billigare i så fall att köra på NAS+Shield-kombo eller liknande.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Låter nästan som du ska ha en egenbyggd PC ev. med mATX-bräda osv.
Då kan du välja OS och applikationer 100% fritt, lär inte kosta mycket om du hugger nån begagnad Intel- eller AMD-baserad burk och har i standard miditower.

Färdiga lösningar är det nog Synology, QNAP eller Asus du ska kolla på men ska deras grejer kunna transcoda kommer du upp i pris, ganska ordentligt. Billigare i så fall att köra på NAS+Shield-kombo eller liknande.

Jo, satte ju ihop följande i några inlägg uppåt. Men fick aldrig någon feedback

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11667443/namnlos

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppezon:

Jo, satte ju ihop följande i några inlägg uppåt. Men fick aldrig någon feedback

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11667443/namnlos

Jadu, vetefan hur den lådan är förskaffad men hade personligen hittat en större som man får in mer disk i efterhand, samt 8GB RAM, efter ett tag i alla fall, troligen försökt prega in en 60GB eller större SSD också. Men den där lär ju göra jobbet.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppezon:

Jo, satte ju ihop följande i några inlägg uppåt. Men fick aldrig någon feedback

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11667443/namnlos

Ser bra ut, CPU:n bör räcka är starkare än den jag har på min server och CPU:n spelar ingen större roll om du bara använder "rätt" app/klient sedan.

Osäker på minnesfronten dock, men bör räcka för nuvarande ändamålet.

Permalänk
Medlem

Jag valde att gå vidare med endast 4GB ram då PLEX inte kräver någon större mängd ram, enligt dem själva. Webbsidan kommer endast användas av MAX 10 personer samtidigt.
Funderade på att skaffa en M.2 för Ubuntu, men försöker redan att dra ner på priset lite.

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeGreeZ:

Känns lite fel när en GNU förespråkare föreslår att lösningen på problemet är att slänga pengar på det.

Tror du fått det här med GNU lite om bakfoten, GNU handlar enbart om fri mjukvara medan jag tolkar det som att @GLaDER snarare förespråkar vettig hårdvara för ändamålet i sin post. Då det inte går att enbart förlita sig på mjukvara för att lösa alla problem.
Ett vanligt missförstånd för den oinsatte är dock att GNU existerar enbart på initiativ av ett gäng snåljåpar som tycker att allt skall vara gratis.

Har man en buffert skall man givetvis nyttja den om det är viktiga data som skall lagras på NAS:en.
En bra backuplösning skall givetvis alltid finnas med i beräkningen om det är viktigt att skydda data i händelse av en katastrof.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.