Vilken / vilka laptops fungerar bra att göra musik med?

Permalänk

Vilken / vilka laptops fungerar bra att göra musik med?

Det fanns en 1,5 år gammal tråd så jag startade en ny med allmän inriktning. Det är fritt fram för andra att ställa sina frågor om samma ämne (se rubrik).

Marknaden verkar vara mer inriktad mot grafik och spel än ljud och musik. Jag har helt nyligen börjat intressera mig för hårdvara och därför ska du inte ta det jag säger som förslag. Men jag vill veta vad ni tror om dessa:

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/17-tum/asus... ASUS ROG GL702ZC-GC105T, 3,2 GHz, 6-kärnig.
https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/17-tum/asus... ASUS ROG GL702ZC-GC104T, 3 GHz, 8-kärnig.

Vilken är bäst? För- och nackdelar?

I en lägre prisklass finns denna:

https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/14-15-tum/a... Acer Aspire Nitro 5 AN515-51-75LD. Det går att sätta in mer RAM enligt specifikationen.

Vad har jag missat? Kanske gör dessa tillverkare även musikdatorer fast jag inte hittat dem?

Externt ljudkort verkar saknas, men som jag förstått det är det inte helt nödvändigt utan mest något man måste ha om man ska få ut ljudet separerat på kanalerna som man använder i DAW? Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Inaktiv

När det kommer till musikproduktion så är Apple och macOS dominerande. Speldatorer med Windows som de du länkar är det sista man skulle välja för sånt.

Permalänk
Skrivet av anon78208:

När det kommer till musikproduktion så är Apple och macOS dominerande. Speldatorer med Windows som de du länkar är det sista man skulle välja för sånt.

Varför?

"Det sista" säger du. Det låter inte trovärdigt.

Permalänk

De flesta datorer som skryter med "elegant" eller "slimmad" design skulle jag tro är betydligt sämre, pga att prestandan inte räcker till. Åtminstone gäller det modeller från ASUS och Acer som jag har tittat på.

Permalänk

@Bonnajävel: Värt och kolla på nåt med bra DPC Latency, notebookcheck brukar testa det men det är ju inte sagt att de har testat de datorer du kollat på. Annars kan du testa efter köp och skicka tillbaka om det råkar vara katastrof.

titta på DPC Latency Checker eller LatencyMon

Permalänk
Skrivet av Kongokalle:

@Bonnajävel: Värt och kolla på nåt med bra DPC Latency, notebookcheck brukar testa det men det är ju inte sagt att de har testat de datorer du kollat på. Annars kan du testa efter köp och skicka tillbaka om det råkar vara katastrof.

titta på DPC Latency Checker eller LatencyMon

Bra tips. Vad tror du är bäst, 8-kärnig 3 GHz processor eller 6-kärnig 3,2 GHz?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

du kommer troligen köra USB ljudkort med bra ASIO drivrutiner så Mac eller Windows spelar inte så stor roll där. Du får kolla vilken mjukvara du tänkt köra o kolla om den finns på den plattform du önskar. Jag kör t.ex. Cubase och Native Komplete + div VST pluggar för olika synthar. Funkar lika bra på Windows som Mac.

Med Windows/PC kommer du alltid har större frihet och kunna köpa fler/billigare tillbehör.

För att spela in o köra cubase så är fler kärnor bra(4+) och snabba diskar. Du kommer behöva flera diskar/SSD - en med pluggar och ljud och en som du spelar in till. Minst 16gb minne då många vst synthar pre-loadar en massa samples

// LZ

Permalänk
Medlem

Rekommenderar för övrigt Steinbergs "egna" USB ljudkort, Steinberg UR22 t.ex. då får du bra drivrutiner och support

// LZ

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

du kommer troligen köra USB ljudkort med bra ASIO drivrutiner så Mac eller Windows spelar inte så stor roll där. Du får kolla vilken mjukvara du tänkt köra o kolla om den finns på den plattform du önskar. Jag kör t.ex. Cubase och Native Komplete + div VST pluggar för olika synthar. Funkar lika bra på Windows som Mac.

Med Windows/PC kommer du alltid har större frihet och kunna köpa fler/billigare tillbehör.

För att spela in o köra cubase så är fler kärnor bra(4+) och snabba diskar. Du kommer behöva flera diskar/SSD - en med pluggar och ljud och en som du spelar in till. Minst 16gb minne då många vst synthar pre-loadar en massa samples

// LZ

Du avråder från laptop eller? Finns det laptops med flera hårddiskar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tycker generellt att det är väldigt lite att välja på hos netonnet och komplett. Var har de bättre sortiment och var ska man handla?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonnajävel:

Du avråder från laptop eller? Finns det laptops med flera hårddiskar?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns laptops med fler diskar - men du kan köra externa diskar på USB 3 eller Thunderbolt - kommer fungera bra. Finns att köpa externa SSDer som är snabba o bra - behöver inte vara jättestor om du när du är klar med ett projekt kan arkivera den någonstans o sen tömma disken inför nästa projekt.

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Skrivet av Kongokalle:

@Bonnajävel: Värt och kolla på nåt med bra DPC Latency, notebookcheck brukar testa det men det är ju inte sagt att de har testat de datorer du kollat på. Annars kan du testa efter köp och skicka tillbaka om det råkar vara katastrof.

titta på DPC Latency Checker eller LatencyMon

Asus ROG GL702ZC har 1-kanals RAM enligt Kitguru. Han som recenserar skulle gärna se den med bättre RAM säger han i videon. Är detta ett problem ur DPC-latency-synpunkt? Jag hittar inga testvärden. (Men det kan vara jag som inte förstår.)

https://www.kitguru.net/lifestyle/mobile/laptops/leo-waldock/...

https://www.notebookcheck.net/Asus-ROG-Strix-GL702ZC-Ryzen-7-...