Permalänk

förlänga fiberkabel?

Har ett litet problem på jobbet, vi ska flytta några servrar, vilket medför att vi behöver flytta en del övrig utrustning.

mitt problem är att jag just nu känner mig lite vilsen i fiberdjungeln, har nätverkserfarenhet, men med vanliga rj45 etc, inte fiber.

vi har in till en router/fiberkonverterare, en singel fibel kabel, sen behöver den flyttas till ett annat rum.

så, singel fiberkabel in, sen går det in i en router/fiberkonverterare, från den går det till en mediaomvandlare som skickar vidare signalen med två fiberlinor till nya serverrummet.

mitt jobb är att se till att den routern blir placerad i nya server rummet.

kan jag ta den singel linan och konvertera upp den till två? --<== om ni förstår hur jag menar?

kan fixa några bilder senare om det skulle hjälpa folk.

tusen tack för all hjälp.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt.

Men du verkar ha fiber från ISP till en fiberswitch. Om du ska flytta den (fiberswitchen) till ett annat rum måste ni nog kontakta en firma som håller på med sånt, det går givetvis att sätta skarvar på fiber men då måste man ha färdigkontakterat fiber att skarva med och det är inte det lättaste att få tag på.

Bäst är om ni kan sätta en fiberpatchpanel där i gamla rummet och låta termineringen av ISP-fiber vara kvar där, för att sen dra en ny fiber till en fiberpatchpanel i nya lokalen, och sen bara dra en fiber-patchkabel mellan uttag 1 (din ISP) och uttag 2 (ditt nya serverrum).

då får ni det proffiigt gjort. En seriös firma drar en fiber med flera fiberpar, så ni i framtiden kan ha flera fiber mellan rum 1 och 2 om det behövs med kapacitet (ofta är en fiber flera ledare, 4-8 st ibland fler, så det kostar inte mer att dra).

Permalänk
Medlem

Är det ett företag skulle jag gå den korrekta vägen och kontakta en firma som gör jobbet riktigt inkl får det garanterat så inte du står som ansvarig när det skiter sig.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Om du menar single strain(en fiber med både tx och rx) så är det helt vanlig fiber fast en kabel istället för två. Har du befintlig fiber i form av "duplex" mellan gamla och nya serverrummet så är det bara använda ena fibern i paret. Så länge det är singlemode fiber och du rätt typ av kontakter är det inga konstigheter. Så enklast är bara att flytta vad jag antar är avlämningsenheten från stadsnätet till det nya serverrummet och patcha på fastighetsnätet. Jag förklarar gärna mer utförligt och det behövs och säg gärna till om jag fattat något fel så förklarar jag igen.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus Logitech PRO X Superlight |

Permalänk
Medlem

rent tekniskt är det med största sannolikhet mycket enkelt, Ett hona-hona skarvstycke för rätt sorts fiberkontakt (troligen SC) och sen en patchfiber av samma typ som inkommande.

en betydligt viktigare fråga är ansvar och avtal, vem lagar om det blir problem i framtiden

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Sitter det en FSP-modul i fiberkonverten så är det största sannolikheten en LC-kontakt i denna,

Denna patch-kabel går säkert vidare till en ODF eller liknande överlämningsburk i fastigheten någonstans och där övergår till inkommande optokabeln via en SC-PC SC-PC skarv. (är det gröna hus så är det SC/APC och det är jättenoga med att det är samma sort kontakt på båda sidorna som kopplas in i skarvröret - annars glasskador i ändan och omsvetsning med nya kontakter... - skillnad mellan (U)PC och APC är att APC har 8 grader snedslipning för att ändreflexen skall lysa ut och det blir mindre reflekterad ljus tillbaka till sändaren och stör modulationen där med olika inteferenser)

Det finns säkert någon leverantör för denna installation och enklast som beställare är att kontakta leverantören så får de lösa det - det kan innebära att en ny patchkabel till den nya stället installeras och sedan flyttar över utrustningen snabbt och koppla in det.

Har du inte erfarenhet med optofiber så bör du inte själv pilla med alls det då tvättande är standard och alltid innan kontakter sätts ihop igen och man har speciell tvätt för detta - slarvar man med detta och stoppar in en uttagen kontakt ändå utan tvätt så kan damm från luft, fingrar etc hamna på glasytan i ändan och inte sluter helt tätt ihop när det sätts i och i värsta fallet skada glasytan och det blir dåligt resultat oavsett hur man tvättar senare - och det är bara omsvetsning av ny pigtails till den inkommade kabeln och byte av patchkabeln att göra...

delarna som sådan är inte speciellt dyra - det är arbetet som kostar...