MacBook Pro 8gen cpu, 13tum alternativt 15tum

Permalänk
Inaktiv

MacBook Pro 8gen cpu, 13tum alternativt 15tum

Som rubriken låter står jag och väger mellan 13tum eller 15tums MacBook Pro.
Tidigare haft en Dell XPS 9360 13 tum i ca ett år som nyligen returnerades pga av problem efter problem med bland annat värme, coilwhine, tangentbord. Aldrig mer Dell.
Nåja tillbaka till ämnet, har tittat på:

13,3tum:
2,7 GHz fyrkärnig åttonde generationen Intel Core i7‑processor, Turbo Boost upp till 4,5 GHz
Retina-skärm med True Tone
Touch Bar och Touch ID
Intel Iris Plus Graphics 655
16 GB 2133 MHz lpddr3-minne
256 GB ssd-lagring
Fyra Thunderbolt 3-portar
Bakbelyst tangentbord – svenskt

Studentpris: 24 882kr

15tum:
2,2 GHz sexkärnig åttonde generationen Intel Core i7‑processor, Turbo Boost upp till 4,1 GHz
Retina-skärm med True Tone
Touch Bar och Touch ID
Radeon Pro 555X med 4 GB gddr5-minne
16 GB 2400 MHz ddr4-minne
256 GB ssd-lagring
Fyra Thunderbolt 3-portar
Bakbelyst tangentbord – svenskt

Studentpris: 25 716kr

Känner mig mer ”hemma” i 13 tums formatet plus att jag studerar och förflyttar mig ganska mycket. Läser till ingenjör inom data och mycket programmering görs, kommer även att använda Windows virtuellt men med 16GB ram bör inte det vara något problem.
Men i 15 tums formatet får jag 2 kärnor till(dock lägre klockhastighet) ddr4 samt ett grafikkort, någon som kan hjälpa mig här?

Permalänk
Medlem

@anon276229: Kom att tänka på denna:

https://www.sweclockers.com/nyhet/26024-macbook-pro-med-coffe...

Ska man koda utan extern skärm så måste man väl ha minst 15" för att inte bli galen?

Permalänk
Medlem

Idag är det enligt mitt tycke inte bra att köpa Apple. Detta för att allt sitter fast på moderkortet, går inte att ens uppgradera hårddisken längre i nya modellen, Touch Bar och har bara Typ C-portar. Inte att glömma tangentbordet.... Sedan verkar modellen har stora problem med värmen och processorn får klockas ner för det blir för varmt.

Fördelarna med Apple är att dom kör MacOS, har 16x10-skärm och trackpad som ligger ett decennium före andra tillverkares trackpad.

Permalänk
Inaktiv

Har du provat om du kan koda med emoji-bar? Jag blir galen av att inte kunna "känna" f-tangenterna. Det är tråkigt att man inte kan få fysiska tangenter på alla modeller.

Permalänk
Medlem

Vill du inte ha problem med värme är ju MacBook ett väldigt dåligt val.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Inaktiv

25 000kr för en laptop när man studerar... Har man gott ställt så..

Sedan har Apple misslyckas med kylningen för den 6 kärniga versionen, detta till den grad att den vid tyngre laster presterar sämre än den 4 kärniga. https://www.sweclockers.com/nyhet/26024-macbook-pro-med-coffe...

Det jag hade köpt är en helt vanlig 15", med minst 250GB ssd, minst 8GB ram men gärna 16GB ram. Resten det billigaste även om cpun ej bör vara sämre än Intels i3 gen 8, Intels i5 gen 7.

Angående Apple så gör de bra grejer, men de kostar därefter. Att köpa en dålig utrustad Apple som vissa gör är inget som jag rekommenderar utan ska man ha en bra Apple hamnar man i den prisklass som du kollade på.

Permalänk
Medlem

Värst vad folk är negativa helt i onödan. Ta reda på vad ni snackar om innan ni skriver.
Angående värmeproblem gäller det den maxade 15" och den diskuterats inte ens här.

Tycker personligen tangentbordet är kalasbra. Men så älskar jag lowprofile-tangentbord. Däremot är tidigare modeller väldigt känsliga för smulor men det verkar ju vara löst till 2018-modellen.

Jag har en 15" MBP från 2017 och har inte ännu iaf haft några problem med tangentbordet heller trots att jag ofta äter knäckebröd framför datorn. Men vissa lever väl i smutsigare hem än andra.

Köp 13" om du inte nödvändigtvis vill ha storleken av 15".
4 kärnor räcker nog säkerligen. Är ju sällan CPU är det man har ont av nuförtiden utan GPU eller RAM skulle nog snarare vara valet att gå på 15".

Men om avsikten inte är att nyttja dedikerade GPUn till något speciellt så är 13" givet tycker jag.
Jag köpte 15" enbart för att den har större skärm.

Permalänk
Avstängd

Vad är det för program du har låst dig till som är värt detta priset för denna överhettade Appleprodukt?!

(Seriös fråga)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sidde:

Värst vad folk är negativa helt i onödan. Ta reda på vad ni snackar om innan ni skriver.
Angående värmeproblem gäller det den maxade 15" och den diskuterats inte ens här.

Tycker personligen tangentbordet är kalasbra. Men så älskar jag lowprofile-tangentbord. Däremot är tidigare modeller väldigt känsliga för smulor men det verkar ju vara löst till 2018-modellen.

Jag har en 15" MBP från 2017 och har inte ännu iaf haft några problem med tangentbordet heller trots att jag ofta äter knäckebröd framför datorn. Men vissa lever väl i smutsigare hem än andra.

Köp 13" om du inte nödvändigtvis vill ha storleken av 15".
4 kärnor räcker nog säkerligen. Är ju sällan CPU är det man har ont av nuförtiden utan GPU eller RAM skulle nog snarare vara valet att gå på 15".

Men om avsikten inte är att nyttja dedikerade GPUn till något speciellt så är 13" givet tycker jag.
Jag köpte 15" enbart för att den har större skärm.

Tack för alla era synpunkter.
Precis som du nämner så gällande värmeproblemen så är det datorn med intels i9 processor. Ej i7 som jag pratar om. Problemen med tangentbordet ska nu vara löst!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Vad är det för program du har låst dig till som är värt detta priset för denna överhettade Appleprodukt?!

(Seriös fråga)

Inget särskilt program utan vill köpa något som funkar oavsett alltid! Haft 2-3 Windows laptops tidigare (två ultrabooks från dell) med fruktansvärt dålig byggkvalitet samt att dom blir slöa och allmänt dryga att använda väldigt snabbt.
Upplever inte alls detta bland folk som äger macbooks, i princip 99% verkar helnöjda med allt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Misstänker att det för din del blir en del arbete med datorn standalone så då skulle jag rekommendera 15". Den extra grafikprestandan kan komma till användning när du vill koppla på en till extra skärm som är högupplöst.

Äger själv en 13" MBP med touchbar privat och har en 15" MBP med touchbar i jobbet (båda används en del till programmering). Båda har fungerat hur bra som helst!

Permalänk
Medlem

Skulle nog skippat i7-processorn till 13", marginell skillnad i prestanda till en saftig prislapp. Hade hellre lagt dom extra slantarna på något Apple-tillbehör istället. Type-C adaptrar är inte direkt billiga.

Sen kanske det kan vara värt att vänta till september-eventet har varit, kan hända att nTB-versionen får sig en uppgradering med 8th gen quad core och 15W TDP-processor istället för 28W TDP som i TB-versionen.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

25 000kr för en laptop när man studerar... Har man gott ställt så..

Sedan har Apple misslyckas med kylningen för den 6 kärniga versionen, detta till den grad att den vid tyngre laster presterar sämre än den 4 kärniga. https://www.sweclockers.com/nyhet/26024-macbook-pro-med-coffe...

Det jag hade köpt är en helt vanlig 15", med minst 250GB ssd, minst 8GB ram men gärna 16GB ram. Resten det billigaste även om cpun ej bör vara sämre än Intels i3 gen 8, Intels i5 gen 7.

Angående Apple så gör de bra grejer, men de kostar därefter. Att köpa en dålig utrustad Apple som vissa gör är inget som jag rekommenderar utan ska man ha en bra Apple hamnar man i den prisklass som du kollade på.

Gott ställt njaa, jobbat för pengarna samt får tillbaka 17 000kr av dell pga returen. Men ja, mycket pengar.
Eftersom jag spenderar 10-12h framför datorn pga utbildningen känns det okej för mig att lägga dessa summor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla notebookcheck när de går igenom 15 tummaren och 13 tummaren. Ger mycket information om prestanda och allt möjligt intressant.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Afrasbaba:

Skulle nog skippat i7-processorn till 13", marginell skillnad i prestanda till en saftig prislapp. Hade hellre lagt dom extra slantarna på något Apple-tillbehör istället. Type-C adaptrar är inte direkt billiga.

Sen kanske det kan vara värt att vänta till september-eventet har varit, kan hända att nTB-versionen får sig en uppgradering med 8th gen quad core och 15W TDP-processor istället för 28W TDP som i TB-versionen.

Du har en poäng där angående adaptrarna, finns en hel del billigare varianter på amazon men vet inte hur dem står sig i kvalite jämfört med apples orginaladaptrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av infigo:

Kolla notebookcheck när de går igenom 15 tummaren och 13 tummaren. Ger mycket information om prestanda och allt möjligt intressant.

Tack, ska kolla!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av plattangen:

Misstänker att det för din del blir en del arbete med datorn standalone så då skulle jag rekommendera 15". Den extra grafikprestandan kan komma till användning när du vill koppla på en till extra skärm som är högupplöst.

Äger själv en 13" MBP med touchbar privat och har en 15" MBP med touchbar i jobbet (båda används en del till programmering). Båda har fungerat hur bra som helst!

Precis som du säger blir det mycket standalone användning, kul att du är nöjd!

15 tums datorn jag tittat på har 0.5Ghz mindre basfrekvens men antar detta är en marginell skillnad i det stora hela. Eller vad tror du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon276229:

Gott ställt njaa, jobbat för pengarna samt får tillbaka 17 000kr av dell pga returen. Men ja, mycket pengar.
Eftersom jag spenderar 10-12h framför datorn pga utbildningen känns det okej för mig att lägga dessa summor.

Skickades från m.sweclockers.com

Med 10-12h så antar jag du räknar med din stationära dator och i huvudsak tänker använda den eller att du använder externa skärmar? Att sitta och jobba på en 15" skärm vet jag inga programmerare som gör, många kör med 3 * 24" och tycker också det är för litet. (3st 1500kronors skärmar, inga dyra saker)

När jag läste datateknik för många år sedan hade ingen med laptop varje dag till skolan, det har kanske ändras nu? En 15" att släpa med varje dag, konstant hela tiden känns.

Så valet 13 vs 15 ser jag lite hur man jobbar, vanligt på arbetsplatser är en 15" och en docka med externa skärmar.

Angående Apple mer stabilt, så är budgetdatorer inom pc dåliga. Går man upp i prisklass så är de bättre. Orsaken till varför windows brukar bli dåligt beror på flera orsaker, just nu har Microsoft fått fnatt med sina påtvingade uppdateringar. Men ser man historisk så installerar/avinstallerar windowsanvändare mycket mer, där nästan varenda installation förstör lite. Detta till den grad att man inom arbetslivet jobbar på ett annat sätt med dockers/containers/VM för att slippa problemet.

Nå har man pengar så är Apple ett roligt val man kan göra, det jag har emot dem är att mina pengar ej räcker till för att skaffa dem.

Hårdvara för utbildning så 16GB ram och 250GB ssd borde räcka, resten kvittar mer eller mindre. -Det är mer grunderna man lär sig på skolan, inte köra massiva system.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Med 10-12h så antar jag du räknar med din stationära dator och i huvudsak tänker använda den eller att du använder externa skärmar? Att sitta och jobba på en 15" skärm vet jag inga programmerare som gör, många kör med 3 * 24" och tycker också det är för litet. (3st 1500kronors skärmar, inga dyra saker)

När jag läste datateknik för många år sedan hade ingen med laptop varje dag till skolan, det har kanske ändras nu? En 15" att släpa med varje dag, konstant hela tiden känns.

Så valet 13 vs 15 ser jag lite hur man jobbar, vanligt på arbetsplatser är en 15" och en docka med externa skärmar.

Angående Apple mer stabilt, så är budgetdatorer inom pc dåliga. Går man upp i prisklass så är de bättre. Orsaken till varför windows brukar bli dåligt beror på flera orsaker, just nu har Microsoft fått fnatt med sina påtvingade uppdateringar. Men ser man historisk så installerar/avinstallerar windowsanvändare mycket mer, där nästan varenda installation förstör lite. Detta till den grad att man inom arbetslivet jobbar på ett annat sätt med dockers/containers/VM för att slippa problemet.

Nå har man pengar så är Apple ett roligt val man kan göra, det jag har emot dem är att mina pengar ej räcker till för att skaffa dem.

Hårdvara för utbildning så 16GB ram och 250GB ssd borde räcka, resten kvittar mer eller mindre. -Det är mer grunderna man lär sig på skolan, inte köra massiva system.

Har 2st 24" till min stationära som används ibland men jobbar för det mesta på laptopen faktiskt. Funkar kanon för mig. Jobbar mkt mobilt, skolan, tåget, hemma etc.
Angående att gå upp i prisklass bland windowsdatorer så tycker jag Dell är att gå upp i prisklass, visserligen har jag inte testat någon ultrabook från t.ex Asus.

9 av 10 iaf i min klass sitter med egen laptop, skolan idag rekomenderar faktiskt att ha en egen om möjligt. Visserligen behöver det inte vara en dyr dator, dyrt betyder inte alltid bra. Eller hur
Ska in till en Apple-butik och känna och klämma på 13" respektive 15" och se hur jag känner. Blir nog bra hur än jag väljer, mycket kraft även i 13" modellen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

När jag läste datateknik för många år sedan hade ingen med laptop varje dag till skolan, det har kanske ändras nu? En 15" att släpa med varje dag, konstant hela tiden känns.

När jag läste IT-säkerhet 2004- så hade de allra flesta/väldigt många laptops med sig till föreläsningarna.
Och angående vikten. Min 12" Powerbook jag hade då vägde som min 15" MBP idag

Permalänk
Medlem

Kör på 15". 13" fungerar men det blir lätt trångt. Maskinerna är så pass tunna och lätta att GHz-skillnaden lär bli mindre i praktisk användning pga throttling, vilket ingen laptop riktigt kommer ifrån. Många hatar Apple och säger att de är på tok för dyra men en Mac har så jäkla mycket bättre byggkvalitet och allt möjligt, jag skulle inte kunna tänka mig en PC-laptop själv.

Permalänk

Angående kritiken mot nya MacBook Pro 15" är den fruktansvärt ensidig. Kolla på den här för en mer nyanserad bild: https://www.youtube.com/watch?v=Y-p9-QZSdPM

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hypermode:

Många hatar Apple och säger att de är på tok för dyra men en Mac har så jäkla mycket bättre byggkvalitet och allt möjligt, jag skulle inte kunna tänka mig en PC-laptop själv.

Lite så jag börjar känna nu efter 2 PC-laptops.

Skrivet av TobiasStockholm:

Angående kritiken mot nya MacBook Pro 15" är den fruktansvärt ensidig. Kolla på den här för en mer nyanserad bild: https://www.youtube.com/watch?v=Y-p9-QZSdPM

Vad jag förstått är kritiken mestadels riktad mot i9-processorn eftersom den throttlade så mycket pga av värmeproblem att toppmodellen från 2017 med en i7 7820HQ presterade bättre vid t.ex rendering.

Vad det gäller i5 samt i7 modellerna från 2018 ska prestandan vara avsevärt bättre om jag förstått det hela rätt, men kan ha fel.

Permalänk
Skrivet av anon276229:

Lite så jag börjar känna nu efter 2 PC-laptops.

Vad jag förstått är kritiken mestadels riktad mot i9-processorn eftersom den throttlade så mycket pga av värmeproblem att toppmodellen från 2017 med en i7 7820HQ presterade bättre vid t.ex rendering.

Vad det gäller i5 samt i7 modellerna från 2018 ska prestandan vara avsevärt bättre om jag förstått det hela rätt, men kan ha fel.

Om du tittar på videon så förstår du varför den kritiken inte stämmer till 100%.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är ju 13´ med i5:a 16 GB ram och 512 GB disk för 256 GB kan vara i minsta laget om man ska köra virtuella saker oxå.

Permalänk
Medlem

Det här med "Jag ska aldrig köpa en PC-laptop igen" vs. "Apple är så mycket bättre" är lite som att "jag ska aldrig köpa en bil som går på bensin igen" vs. "Tesla är så mycket bättre".

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Kolla Razer Blade istället för Macbook om du tänkte lägga en så stor summa pengar.

Skickades från m.sweclockers.com