Permalänk

Missljud från högtalare är jag spelar

Mina högtalare surrar och brummar när jag startar spel.
Jag upplever det som att ljuden blir olika starka beroende på hur hårt datorn får arbeta...
Bor i en lägenhet, har aktiva högtalare som är kopplade till ett externt usb ljudkort.
Någon som har någon aning om vad detta kan vara?
Tacksam för hjälp!
Mvh

Permalänk
Medlem

du har jordproblem. Troligen i flera steg.

Ger ett tips som låter sjukt men som funkar ibland - vänd på 220 proppen, först till datorn och sen till de aktiva högtalarna o se om det blir bättre.

// LZ

Permalänk
Rekordmedlem

Menar du att ljudet alstras i datorn beroende på dess last ? Prova med en anna signalkälla tex telefonen så du vet om det beror på signalkällan eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Det är inga/knappt märkbara missljud när jag bara lyssnar på musik eller surfar. Det är just när jag spelar som det blir störande. Kommer inget när jag kör hörlurar från datorn

Permalänk

@Tea42BBS: Får testa detta, kan det verkligen räcka att vända 180 grader?

Permalänk

Inte min dtor men är som mitt problem

https://www.youtube.com/watch?v=zEIW5aDwB5Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damponmyboard:

@Tea42BBS: Får testa detta, kan det verkligen räcka att vända 180 grader?

det finns en elektronisk förklaring som jag inte kommer ihåg just nu, men ja - det kan absolut hjälpa.

Om det är "Nätbrumm" som du hör i högtalarna så kan det oxo hjälpa att ha källan (datorn) och högtalarna inkopplade på olika faser i elcentralen(dvs olika 220 uttag i hemmet )

Sen finns ju möjligheten att signal-kabeln(dvs den du stoppar i Audio IN på högtalarna) är dålig - kan vara värt att testa en som har bättre kvalitet (nu menar jag inte en 800kr kabel ) utan en kabel som har bra skyddsstrumpa för att ta bort störningar(finns på kjell)

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

då det hörs när du gejmar så gissar jag att det är någon form av elektromagnetisk störning som kommer av att fläktarna varvar upp när datorn jobbar.

// Lz

Permalänk
Medlem

Försök att koppla all elektronik som berörs från samma vägguttag. Blir lätt jordloopar om spänningen kommer från olika uttag.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Är det kapacitiv obalans mellan olika delar i nättrafon lindningar mot dess sekundära lindningar så kan man få märkbara skillnader om man vänder 230V stick-kontakten. - det är inget magiskt om man ritar upp alla linjer och kopplingar som faktiskt finns mellan enheterna...

Idag är det dessutom switchade nätaggregat med många olika delar och det förekommer inte sällan att det sitter X2 kondingar mellan jord, nolla och fas samt mot lågspänningssidan för att hantera olika HF-störningar och är detta inte helt i balans med matchade komponenter (vilket det garanterat inte är i massproduktion till lägsta möjliga kostnad) så får man felströmmar som tar sig runt och hörs som störningar och en del av det kan mycket väl slinga sig runt på elnätssidan till den aktiva utrustning med samma svagheter på strömförsörjningssidan.

Kort sagt genom att vända strömpluggen på endera sidan så kan 'bryggan' som bildas av datorn resp aktiva högtalare bli bättre utbalanserat och därmed mindre 'felström' som vandra på signalledningarna och därmed mindre nivå av störningar

Ovanstående gäller främst för att bli av med konstant nätbrum med övertoner från elnätet och påverkar inte så mycket av om man startar ett spel etc.

Den andra delen som stämmer bättre med beskrivningen är att ljudkortet/DA-omvandlaren på moderkortet inte har överdrivet bra PMRR (Power Mode Rejection Ratio) vilket medför att lite av spänningsvariationerna på 3.3V, 5Volt etc. pga olika lastvariationer på CPU och GPU och varierar med 100- 200 mV eller så hörs igenom på D/A-omvandlare och förstärkarkretsar efter innan line ut. - typisk störning är knatter eller brum i olika tonlägen och kan variera om man rör mus, startar program etc. även olika former av tisslande på höga frekvenser hör dit. kort sagt all ljud som inte är multipplar av 50 Hz kan man utgå ifrån är genererat lokalt på moderkort och dess tillbehör och hörs igenom till ljuddelen pga. dålig PMRR.

Detta är något som är svårt/omöjligt att göra något åt (förutom att köpa nära studio-kvalitet av ljudkort) eftersom det är en designlösning i moderkortet/ljudkortet och en signatur på att man inte jobbat så mycket på detta är avsaknaden av en massa kondensatorer runt ljuddelarna.

Bättre kort är överlastade med sådana, använder egna linjära spänningsregulatorer och somliga har tom. galvaniskt isolerande spänningsomvandlare och skärmning för att isolera ljuddelarna från resten av datorn så mycket som möjligt.

det man kan prova med är att kontrollera att alla spänningsförsörjningskablar sitter ordentligt på moderkorten så att man inte får onödig spänningsfall i kontakterna.

om man misstänker att det är samverkan mellan dator och aktiva högtalare - galvaniskt isolerande audiotransformator mellan dator och den anslutna aktiva förstärkaren. som tex.

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

då man bryter helt upp DC-vägen mellan datorn och de aktiva högtalarna och gör signalen balanserad utåt mot de aktiva högtalarna

balanserade signaler använd alltid i proffessionella sammanhang av just orsaken brum och störningar.

en variant om ovanstående åtgärde inte är tillräckliga och om du har sådan utgång på moderkortet/ljudkortet är att gå via TOS-link med extern omvandlare som matar de aktiva högtalarna.

då avskiljer man datorns interna störiga elmiljö helt mot de aktiva högtalarna.

Permalänk

Har nu testat ansluta högtalarna med ljudkort till min macbook och där kommer inte dessa missljud?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damponmyboard:

Har nu testat ansluta högtalarna med ljudkort till min macbook och där kommer inte dessa missljud?

Då vet du att det är störningar som uppstår i den andra datorn eller när signalen överförs mellan den och högtalarna, koppla in hörlurar direkt i datorn och lyssna efter störningarna och om det då inte hörs några störningar så vet du då att det beror på signalöverföringen och i så fall är det troligen pga att det är olika jordpotential i ljudsystemet och datorn och då behöver du bryta den galvaniska kontakten med tex en https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: den kommer inte funka då jag kör usbljudkort och xlr till mina högtalare, finns det någon annan produkt tro?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damponmyboard:

@mrqaffe: den kommer inte funka då jag kör usbljudkort och xlr till mina högtalare, finns det någon annan produkt tro?

Ja samma sak fast med xlrkontakter, de brukar ofta kallas di-box om du besöker en musikbutik, di boxen behöver inte vara exakt samma sak då de finns både som aktiva och passiva men de ger samma slutresultat.
https://www.gear4music.se/sv/PA-DJ-and-belysning/Behringer-DI...

Den har teleanslutning på ena sidan men det kanske inte gör nått för det är bara att välja rätt kablage.
Sök efter di boxar så får du se, det finns en massa olika modeller om du kollar i musikbutikerna och priserna börjar på ett par hundralappar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tacksam för alla svar! Vi bor idag i lägenhet och håller på att bygga hus, kan det bli skillnad men nya eluttag eller tror ni ändå jag kommer behöva en Di box?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damponmyboard:

@mrqaffe: den kommer inte funka då jag kör usbljudkort och xlr till mina högtalare, finns det någon annan produkt tro?

Varför skrev du inte med en gång att det var USB-ljudkort ??

Samt om det är XLR - är det verkligen kopplad som balanserat på båda ledarna i paret för kanalen och inte kör jordat på ena signalsidan av paret - om det inte går i balanserad drift på båda sidorna så är det inte bättre än vilken RCA-kontakt kopplad box som helst. (och värsta versionen är förstås telepropps-varianten då båda kanalerna delar samma jord och därmed ger mer överhörning mellan kanalerna pga. för signalerna gemensamma spänningsfallet på jordsidan)

Det är skitdålig kvalitet på strömmen som matar på en USB-hub i en dator och det är förmodligen största orsaken till dina störningar och inget som kan fixas i efterhand med trafo på signalen mot högtalarsidan då störningen redan är genererad inom hörbart område i USB-ljudkortet - såvida det inte är jordströmmar mellan de aktiva högtalaren och datorn (och balanseringen inte fungera som tänkt)

Du kan alltid prova att sätta en mycket kort USB-kabel resp prova med en lång USB-sladd mellan datorn och USB-ljudkortet och se om det blir skillnader - men i grunden är det den dåliga kvaliten på 5V matningen som orsakar då om den varierar 100 mV (på en massa olika frekvenser samtidigt, brukar se förjävligt ut om man kollar på 5V matninsspänningen med en oscilloskop även om de flesta störningar är långt ovanför hörbara området - men tillräckligt mycket av det _ä_r inom hörbara området) så är det samma nivå som full ljudvolym ljudsidan och om USB-dongeln lyckas dämpa 70 dB av variationerna till sin utgång så är det fortfarande 26 dB över än vad en D/A-omvandlare har som lägsta nivå vid en 16-bits PCM-ström.

Problemet är att det är inte helt lätt att byta ut 5V källan då linjära 5V väggvårtor (sådana med trafo i och blir varma pga den linjära regulatorn) är sällsynta idag och jord (då 5V till datorn måste brytas upp/klippas - annars meningslöst att ens försöka) och datasignaler fortfarande har galvanisk koppling till datorn och kan 'smutsa ned' signalen.

Det du kan prova vidare med är en 1 till 4-portas USB-hub mellan med egen strömförsörjning mellan din USB-ljudkort och din dator - om möjligt matas med 5 Volt från en linjär spänningsregulator (kan temporärt fixas med en LM7805 och två små kondingar på en liten kylplåt och matas med tex 12V batteri till och börja med, kontrollera spänningarna innan du kopplar in bara)

Varför helst analog nätagg och inte switchad - har man flera switchade aggregat med olika klockkällor så kan man få blandningsprodukter mellan nätaggregaten i PC och den anslutna väggvårtas switcade nätagg och kan ge låga men otäcka visselljud som driver runt likt spökljud ala gamma skräckis eller brus och andra mer eller mindre färgade ljud.

---

kort sagt det är dyrt och kräver en del analog skill att designa ett ljudkort som är tyst på sina utgångar trots att dess matningsspänningar är rätt stökiga. och det brukar också synas på prislappen

Permalänk

https://www.swamp.net.au/ground-lift-adapter-xlr
Tror en sådan skulle kunna hjälpa mig men hittar inte någon i Sverige?

Permalänk
Avstängd

Det kan även hjälpa att flytta runt vissa kontakter i självaste datorn. Har haft att jag har hört musens rörelser i hörlurna vilket jag fixade enkelt genom att koppla musen bort från USB3 uttaget till ett USB2 uttag istället.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damponmyboard:

https://www.swamp.net.au/ground-lift-adapter-xlr
Tror en sådan skulle kunna hjälpa mig men hittar inte någon i Sverige?

De gör i princip samma sak som en di box, har du balanserad signalöverföring eller inte ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

hjäper inte om skräpet redan finns på signalen ut - verifiera det först - med batteridriven hörlursförstärkare och bra lurar samt kan skruva upp ljudnivån mycket.

vad är det för USB-förstärkare - en 700:- dongel eller 10-papps pryl ??

det senare bör vara välbyggt med USB endast för dataöverföring och troligen galvaniskt isolerat mellan dator och sig själv (har väggvårta som strömförsörjning alltså - ej via USB)

alternativ att prova är TOS-link D/A om du har TOS-link på moderkortet - verkar finnas från 500:- och upp - där har man inga galvaniska strömma men dessvärre verkar bara finnas i stereo.

Permalänk

Verkligen tacksam för alla som engagerar sig, har beställt xlr ground lift som jag länkade innan och ska se om det hjälper. Håll tummar och tår för mig

Permalänk

Min displayport-kabel är lite trasig ( får fortfarande bild osv) men kan det orsaka detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

mysko ändå tycker jag. Balanserade XLR från USB Ljudkort till Aktiv högtalare borde vara perfekt, då det är hela meningen med balanserad XLR:r

Signalen kommer ju digitalt från datorn över USB, så där kan det inte gärna "störas" - men sen har du en DA omvandlare i USB kortet(USB -> XLR) så då borde det vara där störningen kommer, antingen från strömmatningen till USB ljudkortet, men då borde det vara samma från andra ljudkällor. Så då tänker jag extern störning, dvs att ditt USB ljudkort är för nära dina dator och att den alstrar störningar som förstärks i DA processen.

Kanske värt att testa en längre usb kabel mellan data o ljudkort o se om ökat avstånd hjälper?

// LZ

Permalänk
Medlem
Permalänk

Uppdatering, testade dra ut strömsladden till högtalarna och då får jag inte längre missljud i hörlurarna som är anslutna till ljudkortet... läste någonstans om ground loop, måste vara det?

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Gör den så datorn inte skickar ström via usb? Ljudkortet går endast på ström via usb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damponmyboard:

Min displayport-kabel är lite trasig ( får fortfarande bild osv) men kan det orsaka detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja inte otroligt, jag hör mina signalkablar till monitorerna tydligt om de ligger fel i förhållande till ljudsignalkablarna.
Jag har själv använt usbinterface med galvanisk separation gentemot datorn för att mata dacar ( inte ljudkort) och de eliminerade alla tendenser till störningar från datorn även när man specifikt ställde in det för att leta störningar, brusgolvet i dacen blev klart lägre då man tvättade signalen från datorn, det var som sagt till en dac och med en annan "tvättare" men principen funkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damponmyboard:

Gör den så datorn inte skickar ström via usb? Ljudkortet går endast på ström via usb

Skickades från m.sweclockers.com

ok , de har en dyrare variant som har egen spänningsmatning. Men då blir det typ 1100:-

// LZ

Permalänk

@Tea42BBS: det får nog vara... Jag ska se om det funkar med xlr ground liften som jag köpte.. Det försvinner när jag drar ut strömmen från högtalarna och lyssnar i hörlurar från ljudkortet frågan är om den ground liften som jag köpte kommer lösa något.. Som sagt väldigt tacksam för att ni försöker hjälpa mig,!

Permalänk
Medlem

vitsen med XLR är att köra balanserat och den vägen undertrycka signaler av den typen du har (common-mode) - att du har störningar gör att man måste ställa frågan - kör du balanserat? - en del utrustning så kan man med bygel etc. ställa mellan balanserat eller obalanserat och det räcker att man missar på en enda sida på en enda av kablarna/uttagen så är man tillbaka till som att köra med RCA-kontakter.