Qualcomm demonstrerar 5G-antenner med mmWave-teknik

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm demonstrerar 5G-antenner med mmWave-teknik

De nya radioantennerna som är framtagna för mobiltelefoner använder sig av mmWave-teknik som ska introducera det riktiga steget in i nästa generations mobila nätverk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur många G behöver vi?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Lite andra intressanta saker inom 5G världen börjar ske, bland annat första 5G samtalet via kommersiellt nät:

https://www.ericsson.com/en/press-releases/2018/7/ericsson-te...

Det är nog därför jag avvaktar med att uppgradera mobilen till en toppmodell fram tills dess då mobiler med Snapdragon 855 kommer ut - 5G kommer att vara sweeeeet!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

mmWave 5G i storstäderna samt vanlig 5G på landet är målet vad jag förstår.

mmWave behöver ha avsevärt tätare mellan antennerna för täckning vilket passar bäst i storstäderna.

eller kanske jag har fel?!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon162230: Det stämmer alldeles utmärkt det. Ute på landsbygden kommer 700 MHz användas eftersom det täcker större ytor, och inne i tätorter kommer 1800-2600 MHz fortsatt användas med förbättrad 4G (t.ex. LTE Advanced) eftersom det har bättre bandbredd och lägre latens. En av anledningarna till att 700 MHz ska användas med 5G är att de nuvarande frekvensbanden mer eller mindre utnyttjas till fullo av 4G, t.ex. 800-900 MHz för landsbygden, så för att 5G ska kunna användas utanför tätort måste det ha eget frekvensutrymme.

Men mmWave fungerar över korta avstånd. Det finns tekniker för att få det att täcka större ytor, exempelvis genom att studsa radiosignaler på ytor i omgivningarna, men det kan inte täcka så stora ytor som radiofrekvenser i de lägre frekvensbanden kan. Men den högre bandbredden och lägre latensen hos 5G gäller inte bara mmWave, men mmWave krävs för att nå den absolut högsta bandbredden och lägsta latensen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

mmWave är ett samlingsnamn för radiobasorad teknik som redan används i fordons. Det brukar anse ett frekvensspann på 71-86 GHz.
Räckvidd är ett par hundra meter på sin höjd med mycket hög direktivet. (man kan inte använda sig av rundstrålande antenner då SNR blir för låg och attenueringen av signalen blir för hög för att urskiljas).

Det är superbilligt att bygga platta antennpaket till detta som i princip består av en kopparplatta + mikrovågsförstärkare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

**Tråd rensad från off-topic, påhopp och "Memes", nu åter ämnet //Mod**