Permalänk
Medlem

Dator krashar vid specifika jobb

Hej.

Jag har ett udda problem med min dator.

Om jag försöker köra transcode i Plex, eller försöker spela i CEMU så går datorn upp på högvarv, temperaturer spikar och sedan total fryser datorn efter 2-10 sekunder. Det genererar inga fel i några loggar och ingen crashdump.

Jag kan belasta processorn/datorn annars utan att det är några problem. Jag kan köra Prime95 och jag kan spela samtliga spel jag provat.

Idle: 45~ C
Load: 65-80~ C

Det är någonting med just transcoding och emuleringen som gör att CPU'n spårar ut. Jag tvivlar väldigt starkt på att det är ett problem med värme, ström eller liknande eftersom jag inte kan replikerar problemet utanför just dom två sakerna.

CPU: i7 4790K (Stock) med Cooler Master Hyper 212 EVO
Moderkort: ASUS Z97-A ATX
RAM: 24 GB

Några idéer?

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

@NoCc: i Plex serverdelen kan du ställa in hur hårt CPU ska jobba vid transcoding. Har du kollat vad den står på?

Finns en som är helt maxad som heter ”hurt my CPU” du kanske kör med den o att CPU ej gillar det.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

@NoCc: i Plex serverdelen kan du ställa in hur hårt CPU ska jobba vid transcoding. Har du kollat vad den står på?

Finns en som är helt maxad som heter ”hurt my CPU” du kanske kör med den o att CPU ej gillar det.

Automatisk

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

@NoCc: sätt den till lägsta istället se om det påverkar ngt ? Bara för att utesluta den delen.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

@OceanK: Nej, kunde köra några sekunder längre än vanligt. Såg att tempen nådde 100c sedan dog den

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk

Har du moderkortets automatiska överklockning av något påslagen? Min dator med 4790k & asus z97-a blir instabil så fort jag slår på det. Ingen post, svart skärm, reboots m.m.

Har du kört memtest för att utesluta fel på ram minnena?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad har du för inställning på kvalitet/bitrate i plexklienten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Prova att aktivera din CPUs hårdvaruavkodning. Både i PLEX och i BIOS. Det skall avlasta CPUn under transcoding. https://support.plex.tv/articles/115002178853-using-hardware-accelerated-streaming/

Visa signatur

i7-7700K | Asus Z270E | 2x16GB Corsair LPX 3000 | Asus 1060 OC 6GB | Sound BlasterX AE5 | Samsung 960 250GB | Samsung 850 1TB | Toshiba HDWN180 8TB | Silverstone GD09 | BQ Dark Rock TF | Thermaltake RGB 850W | Corsair K70 LUX RGB | Razer Mamba

Permalänk
Medlem

CEMU som är felkonfad känns mer sannolikt än problem med transcodningen i Plex.

Sen kan det vara dåliga video filer som även dom kan krasha Plex transcodningen.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoCc:

Hej.

Jag har ett udda problem med min dator.

Om jag försöker köra transcode i Plex, eller försöker spela i CEMU så går datorn upp på högvarv, temperaturer spikar och sedan total fryser datorn efter 2-10 sekunder. Det genererar inga fel i några loggar och ingen crashdump.

Jag kan belasta processorn/datorn annars utan att det är några problem. Jag kan köra Prime95 och jag kan spela samtliga spel jag provat.

Idle: 45~ C
Load: 65-80~ C

Det är någonting med just transcoding och emuleringen som gör att CPU'n spårar ut. Jag tvivlar väldigt starkt på att det är ett problem med värme, ström eller liknande eftersom jag inte kan replikerar problemet utanför just dom två sakerna.

CPU: i7 4790K (Stock) med Cooler Master Hyper 212 EVO
Moderkort: ASUS Z97-A ATX
RAM: 24 GB

Några idéer?

Skrivet av NoCc:

@kim_82: Nej, kunde köra några sekunder längre än vanligt. Såg att tempen nådde 100c sedan dog den

Så.... Svaret är... överhettning.

Kan vara så att transcodeing aktiverar AVX instruktioner på CPU.
Dessa kräver lite högre spänning, så per automatik så ökar moderkortet detta.
Dessa ger också väldigt mycket värme pga den högre spänningen, varpå CPUn överhettar och nödstänger för att inte skadas.

Finns lite olika tester som inte rekommenderas på Haswell och nyare, just pga de aktiverar dessa instruktioner, och ger väldigt varmt test. Kanske dock så du borde köra med ett av desa (Intels Burn-In tex) och se om det faktiskt genererar samma problem. Då har du något du kan felsöka efter.

Men i grunden, vissa moderkort (som föreslagit ovan) har auto-överklock, vilket kan bli instabila eller väääldigt varma med sådan last. Stäng av dem till att börja med, och om det är felet får du själv justera OC efter AVX tester.

Detta är en anledning varför de flesta som säger "stabil överklock, eller inga problem", aldrig kan säga det mer än 95-99%... för de har inte testat allt. Detta är tyvärr också vanligt med en hel del extrem överklockare som älskar skryta med 5.xGhz... som ändå konstigt nog kraschar lite då och då...

Permalänk

Uppdatera bios är vell en utgångsidé.
Du skulle kunna prova att transcoda med säg obs till twitch eller dylikt för att se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Magnum:

Har du moderkortets automatiska överklockning av något påslagen? Min dator med 4790k & asus z97-a blir instabil så fort jag slår på det. Ingen post, svart skärm, reboots m.m.

Har du kört memtest för att utesluta fel på ram minnena?

Ingen automatisk overclock annat än inbyggda Intel turbon
Inget fel på minnena

Skrivet av w0hOo:

Prova att aktivera din CPUs hårdvaruavkodning. Både i PLEX och i BIOS. Det skall avlasta CPUn under transcoding. https://support.plex.tv/articles/115002178853-using-hardware-accelerated-streaming/

Gick bra med HW decoding påslaget, dock så slänger den ju över allt på min GPU då Intel Gen 4 inte stödjer det.

Skrivet av Rismik:

CEMU som är felkonfad känns mer sannolikt än problem med transcodningen i Plex.

Sen kan det vara dåliga video filer som även dom kan krasha Plex transcodningen.

Något specifikt du tänker på? Inte provat på länge, men jag bara följde någon guide från CEMU subredditen

Skrivet av Paddanx:

Så.... Svaret är... överhettning.

Kan vara så att transcodeing aktiverar AVX instruktioner på CPU.
Dessa kräver lite högre spänning, så per automatik så ökar moderkortet detta.
Dessa ger också väldigt mycket värme pga den högre spänningen, varpå CPUn överhettar och nödstänger för att inte skadas.

Finns lite olika tester som inte rekommenderas på Haswell och nyare, just pga de aktiverar dessa instruktioner, och ger väldigt varmt test. Kanske dock så du borde köra med ett av desa (Intels Burn-In tex) och se om det faktiskt genererar samma problem. Då har du något du kan felsöka efter.

Men i grunden, vissa moderkort (som föreslagit ovan) har auto-överklock, vilket kan bli instabila eller väääldigt varma med sådan last. Stäng av dem till att börja med, och om det är felet får du själv justera OC efter AVX tester.

Detta är en anledning varför de flesta som säger "stabil överklock, eller inga problem", aldrig kan säga det mer än 95-99%... för de har inte testat allt. Detta är tyvärr också vanligt med en hel del extrem överklockare som älskar skryta med 5.xGhz... som ändå konstigt nog kraschar lite då och då...

Jag tycker volten är bra, jag har kikat runt lite vad folk brukar ha för vcore på i7 4790K och jag skulle säga att min processor är bättre än snittet. Jag ser inte heller någon direkt ökning i volten när jag startar transcode eller något stress test utan det håller sig på en bra nivå

Ingen automatiskt overclock annat än Intel's turbo, så processorn är mellan 4 till 4.4 Ghz.

Men du kan nog ha rätt om AVX, provade med Intel Burn-in och det producerade exakt likadant resultat vilket andra stresstester inte verkar lyckas med

Vet inte om jag kan göra så mycket åt det dock. Jag kan säkert fila ner spänningen några snäpp men inte tillräckligt för att det ska göra en märkbar skillnad

Körde en vända Intel Processor Diagnostic Tool alldeles nyss, och fick ett average på 1.190v, och ett max på 1.210v

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(