Bra hyresvärdar i Stockholm/Göteborg/Malmö

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Nov 2013

Bra hyresvärdar i Stockholm/Göteborg/Malmö

Tjena!

Ska arbeta i ett år och sedan plugga i tre år så har gott om tid att stå i bostadskö så jag är beredd för framtida arbetstjänster.
Är ute efter ett gäng hyresvärdar i Stockholm,Göteborg och Malmö. Tipsa gärna om ett par

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004

4år är inte så lång tid i Stockholm.
Men du kan ju alltid ställa dig i bostadskön som en pensionsförsäkring, kostar inte så mycket.
https://bostad.stockholm.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2006

Har stått i vissa bostadsköer I snart 10 år.. Får plats 200 emellanåt när jag ansöker för att behålla poäng. Närmar sig )

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Aug 2006

Göteborgsområdet:
https://www.partillebo.se/
https://nya.boplats.se/ (störst)
https://www.xn--frbo-5qa.se/

Men fyra år är rätt kort tid. Tyvärr.

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Partille
Registrerad
Jul 2008

Många värdar, även privata, använder sig av boplats.se här i Gbg-området.

Edit: @gothenburg hann före.

» AMD Ryzen 5 1500X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 256 Gb M.2 PCIe
Fraktfritt från Inet för Sweclockersmedlemmar
Vänligen citera om du pratar med mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Sep 2015

4 år i stockholms bostadskö är inte gott om tid. tänk snarare 20+ år i stockholm om du ska hyra inne i stan.

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsjö stn
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av Kethsi:

4 år i stockholms bostadskö är inte gott om tid. tänk snarare 20+ år i stockholm om du ska hyra inne i stan.

Snarare 30+ om du avser innanför tullarna

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Alla
Alla
ALLA
Alla
ALLA

Det jag menar är att du får googla vilka hyresvärdar som finns och sedan anmäler du intresse till alla. Leta också upp andra större bostadsköer som är gratis och anmäl dig där. Även om du inte är intresserad av att bo på t.ex. Gotland så vet man aldrig hur livet ser ut om tio år.

Som andra sagt så är fyra år ingenting. Med mycket tur kan du få en lägenhet i t.ex. Rinkeby eller Hässelby Strand. Fyra år på boplats (Gbg) gav mig med nöd och näppe en lägenhet i Bergsjön, d.v.s. det minst attraktiva området i stan. Likadant är det i Malmö.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Nov 2013

Ajj förstår er!

Hur gör man för att skaffa lägenhet i Stockholm/andra större städer då?
Bostadsrätt som gäller? Eller är det också kaos...

Tack för tips allihopa!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
42
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av Estorik:

Ajj förstår er!

Tack för tips allihopa!

Man sparar ett par hundra tusen och sen tar man lån på resten. Räkna med 15-20% av köpeskillingen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av Estorik:

Ajj förstår er!

Tack för tips allihopa!

Om du inte har rika föräldrar eller på annat sätt kan trolla fram stora summor pengar under dina studier så kommer du inte ha råd med en lägenhet om ens om du vill bo lite halvcentralt. Som exempel sålde jag en etta på 23 kvadrat i närheten av Vällingby för drygt 1,5 miljoner kr. Helt jävla sjukt om du frågar mig.

Andrahand brukar vara det som gäller och då får man oftast glatt betala en ockerhyra.

Men... det finns många som har tur och får ett förstahandskontrakt inom ett par år från privata hyresvärdar vilket är varför du bör ställa dig i alla blstadsköer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Aug 2006

Men det skadar inte att ställa sig i kön ändå. Vissa hyresvärdar på Bolplats går inte efter kön utan på andra kriterier. Vidare så kan man försöka kontakta de mindre, som inte är listade på Boplats eller motsvarande, direkt och ställa sig i kö, eller kanske få en lägenhet direkt.

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Ett ställe du skulle kunna ha en bra chans är här" https://www.byggnadsbolaget.com/"
dom skiter i boplats vet jag med;)

dom har lägenheter i Mölndal och gbg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Estorik:

Ajj förstår er!

Tack för tips allihopa!

I Stockholm.
Budgetalternativet; Hyr ett rum (eller del av lägenhet) och hoppas att du inte hamnar hos en kuf.

Semi dyrt; Hyr en hel lägenhet i andrahand/tredjehand.

Dyrt; Förstahandskontrakten för nyproduktioner i officiella kön ( >15000/mån) brukade inte kräva så många ködagar.

Jokern; Några hyresvärdar (Wallenstam) hade i alla fall tidigare vissa lägenheter som släpptes i en först-till-kvarn kö.
Det gick rykten om att finurliga webbprogrammerare lät sin dator göra ansökningar i den automatiskt... annars gäller det att vara snabb att klicka.

Många harvar runt ett tag på andrahandsmarknaden med tillfälliga kontrakt och köper sedan en bostandsrätt för att få lite trygghet.
Räkna med 1,5-2mil för en mindre lägenhet en bit utanför staden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Nov 2013

@henkiii: Ursäkta, en kuf?

Lär väll bli o köpa lägenhet om man flyttar till! Jobba ihop lite först bara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jul 2001

@Estorik: Det finns ingen bostadskö inom en timme från Stockholm där tre år skulle räcka. Jag bor i Sigtuna kommun, en dryg halvtimme med pendeltåg från Stockholm och där får man räkna med sju-åtta+ år för de mer rimligt prissatta lägenheterna. Nyproduktion med hyra därefter brukar ligga på kortare tid men även där får man räkna med minst tre år.

Grannkommunen Upplands Väsby har ännu längre om du inte räknas som Ungdom. Då finns speciella ungdomslägenheter, mindre ettor och tvåor där kötiden ligger på runt tre-fyra år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Estorik:

@henkiii: Ursäkta, en kuf?

Lär väll bli o köpa lägenhet om man flyttar till! Jobba ihop lite först bara

Kuf = person med märkligt betteende. Finns en och annan Fritzel där ute.