Läkare som säger en sak vid besök och skriver något annat i journalen efter.

Permalänk
Medlem

Läkare som säger en sak vid besök och skriver något annat i journalen efter.

Min far, numer 85 år hade för ett par år sen riktigt *svordom* ont i en axel. Tog över ett år innan han togs på allvar. Läkare föreslog en massa saker utan ordentliga undersökningar, vill säga ordentliga röntgenbilder annat än gammal "slätröntgen".

Kan ta som exempel på vad jag menar med "läkare säger en sak vid besök och skriver något annat i journalen efteråt". En akutläkare, blev ett antal akutbesök då ingen tog hans axelsmärta på allvar, föreslog att smärtan i gubbens axel kunde vara bältros. "Nä" sa gubben och "nä" sa jag. Men hen stod på sig med att hen trodde det var bältros. Visade sig senare vid journalutdrag att hen skrivit "Patient och dennes son påstår att smärtan kommer från bältros i axeln".........

Det togs "valiga" röntgenbilder som inte visade något.

Han träffade ett antal läkare som påstod allt från "Frozen Shoulder", "Inflammerad slemsäck", "du har ju jobbat som sopgubbe under 30 år och det sliter på kroppen så du får helt enkelt leva med att ha lite ont". Sen stod det i journaler att det är min far och jag som propsat på diverse diagnoser när det enda vi gjort var att svara på frågor och beskriva hur ont han hade.

Först efter nästan ett år och hästkurer med kortisontabletter som gjorde att han svällde upp som en badboll, "värmekuddar med körsbärskärnor. viktigt att det är körsbär!" och andra påhitt såsom sjukgymnaster osv (han hamnade till ochc med på psykakuten en kväll för han stod inte ut med smärtan i axeln längre) så träffade vi en läkare som beställde magnetkameraröntgen av axeln och den visade att han hade en förkalkning i axeln som pressade ner i muskeln såpass att muskeln nästan gått av. De gick in och slipade ner förkalkningen via titthål och han blev hur bra som helst efter.

Tyvärr samma visa efter ett par år med hans andra axel. Där tog det sådan tid att få läkare att "lyssna" så tre muskelfästen i farsgubbens andra axel gick av så han kan numer knappt använda sin andra arm.

Journalutdrag visar samma där, en hel del läkare antecknar något helt annat än vad som sägs vid möten. Inte alla läkare som gör så men alldeles för många för att det ska kännas bra.

Nu är det dags med en annan "åkomma" på gubben. Han har till och med legat inlagd i två veckor på Akademiska i Uppsala. Alla läkarkontakter där har påstått att vi har "sagt att det är ´såhär´ enligt jornalen" vilket vi inte känt igen för vi har aldrig sagt "såhär". Fått hem journalutdrag nu igen och hittat källan. En läkare på vårdcentralen som påstod att farsgubben hade "såhär"problemet vilket vi avfärdade men hen antecknade i journalen sen att det är vår propå att han lider av "såhär".

Är det kutym att säga en sak och anteckna något annat? Vad kan man göra åt det? Är riktigt tröttsamt att höra att man som patient själv har påstått något som man inte gjort. Såg ju på läkarna på Akademiska att de började undra över farsgubbens mentala tillstånd då han motsa det som han påstått ska ha uttryckt enligt journalen.

Ja. Lång post men detta irriterar mig rejält.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Min far, numer 85 år hade för ett par år sen riktigt *svordom* ont i en axel. Tog över ett år innan han togs på allvar. Läkare föreslog en massa saker utan ordentliga undersökningar, vill säga ordentliga röntgenbilder annat än gammal "slätröntgen".

Kan ta som exempel på vad jag menar med "läkare säger en sak vid besök och skriver något annat i journalen efteråt". En akutläkare, blev ett antal akutbesök då ingen tog hans axelsmärta på allvar, föreslog att smärtan i gubbens axel kunde vara bältros. "Nä" sa gubben och "nä" sa jag. Men hen stod på sig med att hen trodde det var bältros. Visade sig senare vid journalutdrag att hen skrivit "Patient och dennes son påstår att smärtan kommer från bältros i axeln".........

Det togs "valiga" röntgenbilder som inte visade något.

Han träffade ett antal läkare som påstod allt från "Frozen Shoulder", "Inflammerad slemsäck", "du har ju jobbat som sopgubbe under 30 år och det sliter på kroppen så du får helt enkelt leva med att ha lite ont". Sen stod det i journaler att det är min far och jag som propsat på diverse diagnoser när det enda vi gjort var att svara på frågor och beskriva hur ont han hade.

Först efter nästan ett år och hästkurer med kortisontabletter som gjorde att han svällde upp som en badboll, "värmekuddar med körsbärskärnor. viktigt att det är körsbär!" och andra påhitt såsom sjukgymnaster osv (han hamnade till ochc med på psykakuten en kväll för han stod inte ut med smärtan i axeln längre) så träffade vi en läkare som beställde magnetkameraröntgen av axeln och den visade att han hade en förkalkning i axeln som pressade ner i muskeln såpass att muskeln nästan gått av. De gick in och slipade ner förkalkningen via titthål och han blev hur bra som helst efter.

Tyvärr samma visa efter ett par år med hans andra axel. Där tog det sådan tid att få läkare att "lyssna" så tre muskelfästen i farsgubbens andra axel gick av så han kan numer knappt använda sin andra arm.

Journalutdrag visar samma där, en hel del läkare antecknar något helt annat än vad som sägs vid möten. Inte alla läkare som gör så men alldeles för många för att det ska kännas bra.

Nu är det dags med en annan "åkomma" på gubben. Han har till och med legat inlagd i två veckor på Akademiska i Uppsala. Alla läkarkontakter där har påstått att vi har "sagt att det är ´såhär´ enligt jornalen" vilket vi inte känt igen för vi har aldrig sagt "såhär". Fått hem journalutdrag nu igen och hittat källan. En läkare på vårdcentralen som påstod att farsgubben hade "såhär"problemet vilket vi avfärdade men hen antecknade i journalen sen att det är vår propå att han lider av "såhär".

Är det kutym att säga en sak och anteckna något annat? Vad kan man göra åt det? Är riktigt tröttsamt att höra att man som patient själv har påstått något som man inte gjort. Såg ju på läkarna på Akademiska att de började undra över farsgubbens mentala tillstånd då han motsa det som han påstått ska ha uttryckt enligt journalen.

Ja. Lång post men detta irriterar mig rejält.

Så illa har jag inte varit med om. Jag antar att det riskerar läkarlegitimationen om man gör så. Tur att det numera är lätt att kolla sin egen journal.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Det är IVO som ni bör kontakta om ni tycker att ni har blivit felaktigt behandlade.

Permalänk
Medlem

Synd att din far behövde lida i onödan, men när det är ord mot ord så lyssnar nog tyvärr de flesta på "proffset". För framtida besök kan det vara värt att smygfilm/ljudupptagning, och sedan ha bevis på personalens lögner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Så illa har jag inte varit med om. Jag antar att det riskerar läkarlegitimationen om man gör så. Tur att det numera är lätt att kolla sin egen journal.

Hoppas ärligt talat inte att läkare ljuger i journaler men det är något som verkar vara satt i system på något sätt, att påstå att ord kommer från patient själv istället för från läkaren. Vad vet jag, kanske förekommer eventuella klagomål på det sättet.

Skrivet av Forsgren:

Det är IVO som ni bör kontakta om ni tycker att ni har blivit felaktigt behandlade.

Vet. Vad gäller axeln har farsgubben inte ork att ta "det".

Skrivet av Ziddie:

Synd att din far behövde lida i onödan, men när det är ord mot ord så lyssnar nog tyvärr de flesta på "proffset". För framtida besök kan det vara värt att smygfilm/ljudupptagning, och sedan ha bevis på personalens lögner.

Exakt. Läkare läser vad andra läkare antecknar i journalen. Sen kommer patienten och påstår sig inte ha sagt vad som står där. Vem litar läkaren på mest? Läkaren eller patienten?

Fast vid detta senaste om "såhär" så tyckte överläkaren på Akademiska att vi skulle ta ett samtal med "chefen" för vårdcentralen vi är knutna till. Chefsläkaren förstod att vi aldrig påstått det som läkaren antecknat i journalen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Läkare är tyvärr inte ofelbara samt är människor med egenheter som alla andra. Min mamma träffade på en läkare som var helt övertygad att hennes problem berodde på ett för stort och kontinuerligt intagande av alkohol. Min mor blev helt paff och förklarade att så inte är fallet, men läkaren insisterade på ett leverprov. Mamma gick med på det och resultatet visade att hennes lever var normal. Vid ett senare besök hos en annan läkare så fick min mor trots detta se att sagd läkare hade skrivit i hennes journal att hennes problem troligen berodde på ett stort i tagande av alkohol. Min mor blev självfallet arg och krävde att det togs bort ur journalen, vilket gjordes.

I ett annat fall gick hon i flera år med fel diagnos från flertalet läkare innan hon kom till en läkare som snabbt konstaterade att hon hade problem med gallblåsan.

Så att dokumentera sina möten som en ovanför nämnde, samt tyvärr söka upp fler än en läkare är nog en bra idé. Och när felen är för stora så anmäl läkaren, det finns ju möjlighet till detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Varit med om något liknande vid ett tillfälle, det var en fot som hade svullnat upp av en allergisk reaktion. Då säger läkaren "sånt brukar vanligtvis gå över på ett par dagar av sig själv, annars kan man ta några tabletter för att det ska gå snabbare" och eftersom jag då knappt kunnat gå på tre dagar när det bara blivit värre så säger jag att jag gärna tar tabletterna. Senare läser jag i journalen att "patient insisterar på att få X-tabletter", nja så var det väl inte riktigt.

Och det var alltså allergimedicin det handlade om, inte att jag ville få ut något industrial grade meth. Men jag antar att det var för att ha ryggen fri som personen i fråga gjorde som den gjorde när det kanske inte var det vanligaste behandlingsmetoden...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd

Läkare är det dem som knappt pratar svenska som jobbar med att skriva brev till försäkringskassan hela dagarna? Jag har läst om dem någon stans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tyvärr samma visa efter ett par år med hans andra axel. Där tog det sådan tid att få läkare att "lyssna" så tre muskelfästen i farsgubbens andra axel gick av så han kan numer knappt använda sin andra arm.

Det här låter ju helt sjukt! Gick det alltså inte att övertala dem att kolla efter samma sak på andra axeln som hände på första axeln??
Är de korkade? Eller är en magnetröntgen så dyr eller har sån kö att de bara skjuter ifrån sig?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

Åk till Danmark om du vill träffa en läkare. Tar ungefär lika lång tid att åka till Danmark och träffa en dansk läkare som det tar att vänta på en "läkare" i Sverige. Danska läkare förstår och talar bättre svenska än läkare i Sverige om du förstår vad jag menar också.

Permalänk
Skrivet av anon285805:

Åk till Danmark om du vill träffa en läkare. Tar ungefär lika lång tid att åka till Danmark och träffa en dansk läkare som det tar att vänta på en "läkare" i Sverige. Danska läkare förstår och talar bättre svenska än läkare i Sverige om du förstår vad jag menar också.

Känns ju fel att belasta deras sjukvård?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

@Beginner: Välkommen till dagens sjukvård i Sverige! Här är ledorden att spara pengar och träffa så många patienter som möjligt, inte att ge bra vård!

Jag har ME/CFS tog 8 år och 50+ läkare att få diagnos. Inte någon av de som kom med idén till den diagnosen heller.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Det går att begära rättning av journalerna, men hur väl det mottages i vården vet jag inte, man kan t.o.m. gå så långt som till IVO för att utplåna delar av journalen.

Det är vanligt att läkare inte kan skriva, läsa eller diktera skulle jag säga. De kan inte ha fått femmor i Svenska, så jag vet inte hur lätt det var att bli läkare för 25-40 år sedan.

Självklart är det också ett problem när en läkare tolkar någon annan läkares anteckningar/journal på ett helt annat sätt än läkaren (eller hela mottagningen/avdelningen) som skrivit denna, så man kan undra om det spelar någon roll vad som står i journalerna. Samtidigt kommer läkare direkt bli negativa om man kommer med några egna förslag och funderingar (eller något någon annan läkare pratat om t.o.m.) för att kunna utesluta saker och hitta till rätt diagnos/behandling. Tveksam till att verksamhetschefen kommer göra så mycket, men kontakta denna i vilket fall som helst, det är nog relativt få som gör det, så det bör åtminstone vara lätt att komma i kontakt. När det gäller skadan till följd av att de inte diagnostisera och behandla i tid är det ett solklart fall för IVO, ta hjälp av patientnämnden där. Vårdskador är väl det enda man också kan få ersättning för från vården/deras försäkringsbolag.

När det gäller ljudupptagning brukar det stå att det är förbjudet i vårdcentraler och sjukhus, samtidigt är det tillåtet att spela in samtal man deltar i

Permalänk
Medlem

Känner igen precis det du pratar om. I 8 år har jag gått runt och haft problem med magen. Ingen har lyssnat på mig efter flertal besök. Säger att jag bara är "stressad" och att det går över med någon imodium då de troligtvis är tillfälligt.

Fick svar förra veckan på att jag är laktosintolerant. 8 år. 8 år av onödigt lidande och när läkare sagt att "nä; det låter inte som det"

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Känner igen precis det du pratar om. I 8 år har jag gått runt och haft problem med magen. Ingen har lyssnat på mig efter flertal besök. Säger att jag bara är "stressad" och att det går över med någon imodium då de troligtvis är tillfälligt.

Fick svar förra veckan på att jag är laktosintolerant. 8 år. 8 år av onödigt lidande och när läkare sagt att "nä; det låter inte som det"

Hade du problem i 8 år utan att komma på tanken att prova laktosfritt ett par veckor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Hade du problem i 8 år utan att komma på tanken att prova laktosfritt ett par veckor?

Jag var väldigt kortfattad i mitt inlägg. Jag provade massa olika metoder. Glutenfritt, laktosfritt, fiberrikt, gå ner i arbetstid (för stress), byta roller. Ingenting gav mig dom resultat jag önskade och jag är fortfarande inte helt okej.

Trycker vidare på att jag är dålig än idag. Men att man inte tänkt på att testa för det på flera år förbluffar mig.

TLDR; Jag har testat. Det gav viss effekt, men fortfarande dålig.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det här låter ju helt sjukt! Gick det alltså inte att övertala dem att kolla efter samma sak på andra axeln som hände på första axeln??
Är de korkade? Eller är en magnetröntgen så dyr eller har sån kö att de bara skjuter ifrån sig?

Nästan alla axelbesvär utom frakturer blir bra av typ ipren och sjukgymnastik. T.o.m senor som gått av behöver sällan opereras, de vanligaste åtminstone. Magnetröntgen behövs sällan och gör ett besök till en minusaffär för vårdcentralen, därför det snålas med att göra dessa lättvindigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

TLDR; Jag har testat. Det gav viss effekt, men fortfarande dålig.

Det finns mjölk i väldigt mycket, så man måste lusläsa innehålls förteckningen.

Kan också säga att det är bra mycket bättre utbud idag av laktos fria produkter, än när jag fick min diagnos för ~20 är sedan, då fanns det typ bara soja/havre baserade produkter om man ville undvika mjölk.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag känner igen mig vid det här att dom inte ser allvar förrns senare när det redan har förvärrats. Tog över 1 år för dom att det visade sig att jag har reumatism, benskörhet och andra fysiska sjukdomar.

Från början skyllde dom på att jag satt inne för mycket inte gick ut och rörde mig, att det var anledningen till att jag hade så ont i kroppen och leder.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte haft så pass allvarliga problem som har beskrivits här i tråden, men man ber om hjälp för kroniska problem och blir bortviftad är också något jag har upplevt gällande ischias nervern.

Min syster som var gravid vid tillfället blev bortviftad av både sköterskor och läkare i Lund när hon påpekade något fel i livmodern som hon kände, och när problemet upptäcktes så var det redan för sent - hon förlorade sin dotter Freja vid momentet innan förlossningen pga en enkel inflammation som kunde avvärjts långt tidigare. Hon valde att åka till Lund pga försämrade omständigheter/behandling av gravida i Krisitanstads sjukhus då mammorna inte togs på allvar.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Det är upprörande att det ens går till på detta sättet inom vården, men tyvärr lider många läkare av hybris. Enligt den typen av läkare är det viktigare att alltid ha "rätt" än att faktiskt hjälpa patienten.

Permalänk
Medlem

Jag säger som de jag känner som utbildat sig till läkare, "man behöver inte vara ett geni för att klara utbildningen". Har också hört "Svårt att komma in, lätt att komma ut" från dem.

Har många gånger fått hjälpa de läkare jag träffat angående saker på traven med det rena logiska tänkandet då de inte riktigt kopplar att 1 +1 faktiskt är 2. Det handlar dock om att göra det med fingertoppskänsla då det viktigaste för dem brukar vara att de har rätt.

Vissa har dessutom gått så långt att de ändrat inriktning helt från tidigare läkare som slutat och bortförklarat de tester tidigare läkare beställt (som visat positivt) som "helt meningslösa då de säkerheten på testen är under 50%". När jag senare kollat upp dessa tester har de snarare sagt visat rätt i 99,95% av fallen enligt specifikationer.

Har många än värre storys och saker som läkare sagt som var totalt fel och som alla kunnat se om de haft bilderna från radiologi (ja nu menar jag alla med två ögon).

Självklart finns det bra läkare också men det verkar vara som inom de flesta yrken, man skall ha tur om man stöter på en stjärna och inte bli förvånad om den man stöter på är inkompetent.

Nu för tiden har jag gett upp allmänna sjukvården och tar allt genom sjukvårdsförsäkringar via jobb (om det går på något sätt och vis att göra det). Läkarna är inte nödvändigtvis bättre men de snålar iaf inte med undersökningar, till och med blinda hönor lyckas hitta rätt om de har all information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det här låter ju helt sjukt! Gick det alltså inte att övertala dem att kolla efter samma sak på andra axeln som hände på första axeln??
Är de korkade? Eller är en magnetröntgen så dyr eller har sån kö att de bara skjuter ifrån sig?

Fick inte tid hos husläkaren utan en annan läkare till en början som föreslog Voltarengel och Alvedon en månad innan hen ville ta det vidare. Beställde en slätröntgen i samma veva. Fick efter det tid hos husläkaren som konstaterade att det inte syntes något på röntgen utan att det kunde ju vara det vi trodde men även "något annat", han remitterade till Ortopeden på Akademiska. Sen stack det iväg med kötider och ortopeder som kollade journalen om hans andra axel med allt "skitprat" som stod där, vet inte om de läste "längst ner" där det stod om lösningen om kalknabben som trängde ner i muskelfästena. Efter sju till åtta månader sattes han upp för magnetkamera. Kort efter den så vaknade han en morgon och hade ännu mer ont i axeln och inte kunde röra på armen. In akut med lokalbedövning (då läkarna denna vända inte ville ge kortisonsprutor som förra gången ibland hjälpte och ibland inte beroende på hur bra läkaren satte sprutan).

Månaden efter med stegrad smärta så träffade han en ortoped om resultatet av magnetröntgen. Det han sa var, "Det röntgen visar är som du trodde ene förkalkning i den axeln som tränger ner i muskelfästena. Nu vid undersökning och din ökade smärta och problem att röra armen så är det de tre muskelfästena vi ser på röntgen som var illa ute som gått av tyvärr." Det fjärde muskelfästet sitter också i kläm men inte lika djävligt som de andra. Operation ansågs inte nödvändig då muskelfästena gått av. "Du får träna upp övriga muskler som kompensation". Han har inte ont längre annat än i småperioder men kan som sagt var inte använda armen som förr. Lyfta saker osv.

Skrivet av Conditioned:

@Beginner: Välkommen till dagens sjukvård i Sverige! Här är ledorden att spara pengar och träffa så många patienter som möjligt, inte att ge bra vård!

Jag har ME/CFS tog 8 år och 50+ läkare att få diagnos. Inte någon av de som kom med idén till den diagnosen heller.

Som om man inte har problem nog med den "åkomma" man har ändå. Jo. Känns ibland som läkarna redan "träffar nästa patient" innan de ens pratat färdigt med en.

Skrivet av Petterk:

Det går att begära rättning av journalerna, men hur väl det mottages i vården vet jag inte, man kan t.o.m. gå så långt som till IVO för att utplåna delar av journalen.

Det är vanligt att läkare inte kan skriva, läsa eller diktera skulle jag säga. De kan inte ha fått femmor i Svenska, så jag vet inte hur lätt det var att bli läkare för 25-40 år sedan.

Självklart är det också ett problem när en läkare tolkar någon annan läkares anteckningar/journal på ett helt annat sätt än läkaren (eller hela mottagningen/avdelningen) som skrivit denna, så man kan undra om det spelar någon roll vad som står i journalerna. Samtidigt kommer läkare direkt bli negativa om man kommer med några egna förslag och funderingar (eller något någon annan läkare pratat om t.o.m.) för att kunna utesluta saker och hitta till rätt diagnos/behandling. Tveksam till att verksamhetschefen kommer göra så mycket, men kontakta denna i vilket fall som helst, det är nog relativt få som gör det, så det bör åtminstone vara lätt att komma i kontakt. När det gäller skadan till följd av att de inte diagnostisera och behandla i tid är det ett solklart fall för IVO, ta hjälp av patientnämnden där. Vårdskador är väl det enda man också kan få ersättning för från vården/deras försäkringsbolag.

När det gäller ljudupptagning brukar det stå att det är förbjudet i vårdcentraler och sjukhus, samtidigt är det tillåtet att spela in samtal man deltar i

Kommer inte begära ändring i journalen men kommer påpeka hädanefter att jag hoppas läkarna skriver det vi/de pratat om!

Läkare läser journaler och "sen kommer patienten och säger något helt annat än vad min ärade kollega skrivit!?" blir det. Talar man om att vi aldrig sagt det så framstår man som lätt efterbliven alternativt rättshaverist och sjunker ett snäpp i "förtroende".

Funderar på att ta upp ändå med verksamhetschef om lämpligheten att komma med diagnoser via telefon och/eller att kläcka ur sig en möjlig diagnos innan undersökning/prover utan så fort man kliver innanför tröskeln.

Vill även påpeka det där med att säga en sak och sen skriva något annat i journal, rent av at skriva felaktigheter i journalen som sen ställer till det på det "riktiga" sjukhuset.

Skrivet av r0ad:

Känner igen precis det du pratar om. I 8 år har jag gått runt och haft problem med magen. Ingen har lyssnat på mig efter flertal besök. Säger att jag bara är "stressad" och att det går över med någon imodium då de troligtvis är tillfälligt.

Fick svar förra veckan på att jag är laktosintolerant. 8 år. 8 år av onödigt lidande och när läkare sagt att "nä; det låter inte som det"

Känner igen............. Inte bli lyssnad på.......

Skrivet av Cybrus:

Det är upprörande att det ens går till på detta sättet inom vården, men tyvärr lider många läkare av hybris. Enligt den typen av läkare är det viktigare att alltid ha "rätt" än att faktiskt hjälpa patienten.

Jodå. Träffat läkare som gillar att "ha rätt" men även många "oj, Han är gammal. Det är lösningen på allt!"typerna. Visst, finns många läkare av olika kaliber men inte ofta man träffar rätt. Sista läkaren farsgubben träffade om sin första axel var den där typen man kan drömma om att träffa.

Skrivet av Aktsu:

Jag säger som de jag känner som utbildat sig till läkare, "man behöver inte vara ett geni för att klara utbildningen". Har också hört "Svårt att komma in, lätt att komma ut" från dem.

Har många gånger fått hjälpa de läkare jag träffat angående saker på traven med det rena logiska tänkandet då de inte riktigt kopplar att 1 +1 faktiskt är 2. Det handlar dock om att göra det med fingertoppskänsla då det viktigaste för dem brukar vara att de har rätt.

Vissa har dessutom gått så långt att de ändrat inriktning helt från tidigare läkare som slutat och bortförklarat de tester tidigare läkare beställt (som visat positivt) som "helt meningslösa då de säkerheten på testen är under 50%". När jag senare kollat upp dessa tester har de snarare sagt visat rätt i 99,95% av fallen enligt specifikationer.

Har många än värre storys och saker som läkare sagt som var totalt fel och som alla kunnat se om de haft bilderna från radiologi (ja nu menar jag alla med två ögon).

Självklart finns det bra läkare också men det verkar vara som inom de flesta yrken, man skall ha tur om man stöter på en stjärna och inte bli förvånad om den man stöter på är inkompetent.

Nu för tiden har jag gett upp allmänna sjukvården och tar allt genom sjukvårdsförsäkringar via jobb (om det går på något sätt och vis att göra det). Läkarna är inte nödvändigtvis bättre men de snålar iaf inte med undersökningar, till och med blinda hönor lyckas hitta rätt om de har all information.

För egen del så är sjukvårdsförsäkringar bara att drömma om, både för egen del och för farsgubben. Vill dessutom ha tron på att sjukvården överlag ska vara lika för alla.

Känns som läkares "intresse" för patienter sjunker ju äldre patienten blir.

Som jag nämnt ovan redan så är min käpphäst att jag stör mig rejält på detta "fifflande" med journalerna. Är rätt paff över det, blev besviken att läsa gubbens utdrag om första axeln och nästan lite mer besviken nu att se att det fortsätter.

Farsgubbens "åkomma" nu är något helt annat men läkarnas, just nu de på vårdcentralen, fortsätter med rena gissningar och spekulationer utan underlag för undersökningar och prover är inte gjorda. Lösningen är det läkaren för stunden tycker passar bäst så fort man klivit över tröskeln. Det parat med "att din far är gammal nu och då får man problem och får stå ut med att ha det så".........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd

Problemet är att alla bra läkare som är värda titeln drar utomlands på grund av det nya systemet, sedan har man kanske typ fem minuter att kolla någonting här på hemmaplan emellanåt. De enda vettiga läkare jag träffade för några år sedan var för länge sedan pensionerade men jobbade extra ändå till och från, ibland har allmänläkare eller sjukvårdspersonal som egentligen inte är läkare fått avlasta, specialister men de kan ju bara göra sker fram till en viss gräns när man inte längre kan eller får fortsätta.

Sedan verkar de ta in vad skit de hittar som kallar sig "läkare" som vill stanna kvar här på hjemmeplan och då får man tyvärr skiten av skiten när någon behöver konsultera en läkare (jag skulle faktiskt hellre konsultera sopgubben än någon av de om han haft samma befogenheter.), sedan om man har extrem tur dedär fem minuterna med en riktig läkare, innan denne måste dra till annan ort...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Känner igen mig. Jag gick till läkaren för besvär en gång. Fick träffa någon iransk läkare och jag sa "Jag tror jag har x på grund av y,z symtom." Svaret jag fick var "Nej jag tror inte du har x, men jag vet inget om x." På ety riktigt avfärdande och nedlåtande sätt. Jaha! Hur fan kan du avfärda det om du inte kan något om det?

Fick senare träffa en svensk läkare pga ett annat problem och nämnde då att jag tror jag har x. Hon frågade varför så jag förklarade symtomen. Hon trodde också jag hade det och kunde endel om det för hennes barn hade det. Så jag fick en remiss till en specialist och se på fan, jag hade x.

För övrigt är det jag har en av dom vanligaste åkommorna som man verkligen bör ha koll på som allmänläkare. Riktigt pinsamt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att först kontakta läkaren igen, begär möte där ni vill diskutera dennes bemötande och journalanteckningar som inte stämmer. Blir mötet av, var konkret, saklig och tydlig.

Blir det svårt att få till möte med läkaren eller om det gäller flera eller återkommande oprofessionellt bemötande, fråga i receptionen vem som är ansvarig läkare/chef och hur du kan komma i kontakt med denna. Lättast är kanske att nämna att det gäller klagomål gällande en läkare.

Längre än så har vi aldrig behövt gå. De gånger vi pratat med läkaren direkt har det i många fall gått att reda ut. Har vi pratat med ansvarig läkare har det också rett ut sig, och ofta med väldigt snabba åtgärder efteråt.

Har en sambo som har 10-20 akutbesök/år och i övrigt mycket kontakt med specialistläkare mm. och tyvärr är kvaliteten väldigt varierad. Vi har lärt oss att man gärna ska vara påläst, tydlig, saklig och ihärdig. Dock tycker man att en person som är sjuk inte skulle behöva 'kriga' för att få adekvat hjälp.

Många läkare och särskilt sköterskor är dock helt underbara, vilka hjältar. Vi brukar skicka in dagens ros i tidninge tillägnat de som gör ett bra och engagerat jobb, de förtjänar att bli visade uppskattning.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

@beginner Magnetröntgen är dyrt, patienten är 85år. Jag säger absolut inte att det är rätt för det tycker jag inte. Är man 85år har man betalat för jävla mycket skatt och bör få den bästa av vården. Tyvärr är det inte så i Sverige, ju äldre patienten är desto sämre vård kommer patienten att få.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Landstingen vill spara pengar och utnyttjar den relativt stora tillgången på (ändå kompetenta) underläkare som får bemanna akuter och vårdavdelningar istället för dyra specialister som det är brist på. Eftersom underläkarna är beroende av goda vitsord för att kunna påbörja exempelvis AT tvingas de ibland acceptera usla arbetsvillkor där obetald övertid kan ingå. Kvaliteten blir därefter. Något av det viktigaste man kan göra just nu är att öka antalet AT-platser eller avskaffa det systemet så att flaskhalsen mot specialisering försvinner. Alla vinner, utom möjligtvis landstingen som tvingas lägga mer pengar på vården, åtminstone tillfälligt. Många landsting lär idag hoppas på att ett annat landsting ska ta utbildningskostnaderna istället. Möjligen vore det bättre om staten tog över ansvaret för att säkerställa en jämlik vård för alla.

Det kommer alltid att bli fel i journaler eftersom information som framstår som tydlig för en part inte nödvändigtvis förmedlas korrekt till den andra samtalsparten. Det blir särskilt tydligt i en verksamhet av den skala som sjukvården är. I många fall är det klart direkt att något blivit otydligt, men många semantiska fel kan för den andre framstå som rimliga. Det är därför viktigt att försöka sammanfatta samtalen och att vara precis i kommunikationen, vilket förstås inte alltid är möjligt av tids eller andra skäl. Det enda man kan göra är att minimera felrisken och där har verksamheten huvudansvaret.

Sen får man inte vara snabb att döma bara för att det finns stavfel etc i journaler. Den sortens kritik är knas. Det är sällan läkare som skriver, och även om det vore det är det ingen big deal, det är innehållet som är viktigt. En del läkare har dyslexi utan att det går ut över arbetet i övrigt.

Problemet är att man som patient ofta inte har tillräcklig kunskap för att bedöma om fel verkligen begåtts eller inte. Skulle man tex ändra rutinerna i ett fall är det teoretiskt sett möjligt att just man själv gynnas, samtidigt som den absoluta majoriteten missgynnas. Det är en bedömning som måste göras mellan nytta och risk vid varje åtgärd. Det är i många fall en chansning, men den ska vara informerad, dvs grundad i vetenskap och beprövad erfarenhet, dvs något man ska fått med sig från sin utbildning.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

@Beginner: Välkommen till dagens sjukvård i Sverige! Här är ledorden att spara pengar och träffa så många patienter som möjligt, inte att ge bra vård!

Jag har ME/CFS tog 8 år och 50+ läkare att få diagnos. Inte någon av de som kom med idén till den diagnosen heller.

Min sambo har också ME/CFS och vi förstår exakt vad du pratar om. Vi, framförallt hon, har behövt leta upp en fööööööörjävla massa info själva, för att sedan informera läkarna om vad det är för någonting. Sjukt okunniga. Känns som de har läst läkarböcker som är från 30-talet. Man får diagnoser som typ "psykiskt instabil" etc har jag läst många fall om. Nu har det dock blivit mer uppmärksammat i media bland annat samt att forskningen går väldigt framåt, vilket är otroligt skönt. Ber till gudarna och allt vad det innebär att det finns en bot snart.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det finns mjölk i väldigt mycket, så man måste lusläsa innehålls förteckningen.

Kan också säga att det är bra mycket bättre utbud idag av laktos fria produkter, än när jag fick min diagnos för ~20 är sedan, då fanns det typ bara soja/havre baserade produkter om man ville undvika mjölk.

Precis chips som är dill eller grillkrydda tycker man inte borde innehålla mjölk, men kan mycket väl vara skummjölkspulver eller något i innehållet.. korv och liknande kan mycket väl innehålla laktos, köpte själv någon congasmedvurst som man skivar själv mycket god smak, givetvis var det mjölkprodukter i innehållet.
Nougat ska nog inte innehålla mjölkprodukter heller, men ofta så gör dom ju det.

Men finns ju ganska stort utbud av laktosfritt sedan finns ju tabletter. Men räkna med att tabletter hjälper inte helt om det är mycket mjölkprodukter, exempelvis en pizza med kebabsås är i princip för mycket för min del.