Detaljer om Intels Amber Lake-familj avslöjas

Permalänk
Melding Plague

Detaljer om Intels Amber Lake-familj avslöjas

Den kommande familjen riktas till strömsnåla bärbara enheter, bygger på Intels 14 nanometersprocess och ska tillföra högre klockhastigheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Snark....Snark.... v-a, va? Ännu sjö med 14 nm? Äh , *fortsätter tuppluren*.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv

Är du sugen på en billig chromebook med en sådan cpu, men tyvärr har sms-utlånarna börjat ställa så höga krav nu för tiden.

Jag tror annars att marknaden för billiga x86or i det ena och andra är stor, speciellt när dessa billiga för vanlig surf, tvtittande etc fungerar lik bra som de dyrare cpuerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Snark....Snark.... v-a, va? Ännu sjö med 14 nm? Äh , *fortsätter tuppluren*.

Varför bry dig om tillverkningsprocess? Huvudsaken är väl vad dom levererar i slutändan.
Att krympa är inte helt lätt längre, kanske kostar mer än det smakar för tillverkare och konsumenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Snark....Snark.... v-a, va? Ännu sjö med 14 nm? Äh , *fortsätter tuppluren*.

(Intel) Vi presenterar:

Gen 1 (ser dyr ut och går inte överklocka vidare)
Gen 2 (wow vilken överklockning)
Gen 3 (Titta tandkräm...)
Gen 4 (Em... varför spänningsreglering på CPUn?)
Gen 4 (Titta mer kondensatorer...)
Gen 5 (Titta inte... den är för bra med L4. *Tyst*)
Gen 6 (TITTA SÅ BRA", ja den kraschar... och var inte så effektiv... men... den är ny design iaf)
Gen 7 (Hmm borde vara Gen 6?, nej den är turbo klockad... och varm som saaatan).
Gen 8 (Nu mer 50% fler Cores, för 50% mer prestanda, PS vi orkade inte byta sockel...)
Gen 8 (Nu med fix för buggarna som tydligen alla övriga CPUer haft...)
Gen 8 (Yep... helt ny Gen 8...)
Gen ∞ (Om du tittar från sidan är det fortfarande 8).

Känns som att Intels CD skiva fått en repa i sig, och nu är fast på spår 8....

Så ja... blir nog till att sova ett tag till

Permalänk
Medlem

Äntligen tillbaka till lättförståeliga modellnamn.

i7-7Y75 och M3-7Y32 lockar till frågetecken hos de flesta..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om Intel bara kunde sluta rebranda gamla grejjer år ut och år in! Eller åtminstone sälja en prolle utan IME och dess säkerhetshål. Tomtar.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Intel är så greedy varje gen, hoppas på att AMD levererar 10nm iår och 7 nm nästa år.

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eken:

Intel är så greedy varje gen, hoppas på att AMD levererar 10nm iår och 7 nm nästa år.

Vad jag har hört så har AMD valt att hoppa över 10nm och går direkt på 7 nm. Så de är 12nm i år respektive 14 för dem som har iGPU.

(Nån får rätta mig ifall jag har fel)

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Varför bry dig om tillverkningsprocess? Huvudsaken är väl vad dom levererar i slutändan.
Att krympa är inte helt lätt längre, kanske kostar mer än det smakar för tillverkare och konsumenter?

Jag är bara själv förvånad att dom fortfarande är på 8nde generationen när detta är Intel's 50 års jubileum.

Hade bara tänkt att dom skulle ha lansera något extra kryddigt.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Hjälpsam

Tick-tock,
tick-tock,
tick-tock,
tick-tock-tock
tick-tock-tock-tock-tock-tock ...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Snusfri

Skulle gärna se dessa prollar i mobiler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Varför bry dig om tillverkningsprocess? Huvudsaken är väl vad dom levererar i slutändan.
Att krympa är inte helt lätt längre, kanske kostar mer än det smakar för tillverkare och konsumenter?

Kanske för att man vill ha mer än 1-2% högre prestanda? Fick vänta 9 år för att få 400% prestanda jämför med min Phenom II 955, lär räcka 20 år innan samma förbättring sker jämfört med min 2700x, för samma pris givetvis beräknat med inflation.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Kanske för att man vill ha mer än 1-2% högre prestanda? Fick vänta 9 år för att få 400% prestanda jämför med min Phenom II 955, lär räcka 20 år innan samma förbättring sker jämfört med min 2700x, för samma pris givetvis beräknat med inflation.

Så att en krympning garanterar bättre prestanda? Inte riktigt sant va.

Permalänk
Avstängd

Trött på Intels 14nm.
Go Amd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Vad jag har hört så har AMD valt att hoppa över 10nm och går direkt på 7 nm. Så de är 12nm i år respektive 14 för dem som har iGPU.

(Nån får rätta mig ifall jag har fel)

Du har ordmässigt inte fel, men sedan vi gick under 15nm har relationen mellan dem blivit.... udda.
Man väljer helt enkelt att mäta lite vad i tusan man vill.... och då är kanske 10nm < 7nm < 9nm... logiskt, eller hur?

Om jag minns rätt, är Intels 10nm i runda slängar samma storlek som många andras 7nm. Men då man helt enkelt använder "namn" nu för tiden kan man kalla det 007nm om du så vill...

Det är dock uppenbart att Intels ledning (de var ju 1-2 noder före förr i tiden) är bortsprungen, och i bästa fall är de runt samma nivå nu som alla andra. Enda fördelen Intel har nu är deras 14nm++ som är otroligt optimerad... men inte kan erbjuda någon mer fördel som inte redan erbjudits sedan några generationer tillbaka.

Så när och om AMD lyckas släppa Ryzen 2 nästa år, och Intel fortfarande inte fått 10nm att leka, då är Intel lite i knipa. De klarar nog kortvarigt av det, då rent prestandamässigt kan deras 14nm stå sig, men ekonomiskt.... nej. AMDs design tillåter både mycket mer ekonomisk design av 6-12 kärnor i framtida CPUn, och kan den samtidigt göras på en mindre nod, blir den märkbart billigare.

Det blir då mer en fråga om, hur stor förlust kan Intel tåla, och hur länge.
Skulle inte förvåna mig om de redan jobbar hårt på ny CPU design...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Så att en krympning garanterar bättre prestanda? Inte riktigt sant va.

En krympning ger rum för att förbättra prestandan, se bara på hur mycket bättre Ryzen blev jämfört med Bulldozer (14 nm vs 32 nm).
Intel stampar ju på stället med arkitektur och tillverkningsteknik. Skulle Intel ha lite vilja skulle dom lätt kunna trycka ut chipp med 8 kärnor, bättre cache (L4 cache någon) och betydligt bättre prislapp. Nu är dom dock i träsket att dom inte har tillräckligt med 14 nm fabriker för att göra något sånt, dom har ju fått fortsätta tillverka sina chipset på 22 nm p.g.a att dom inte har tillräckligt med produktionskapacitet på 14 nm.

Får folket mer kärnor kommer spelutvecklare att använda det! Gäller bara att hitta knep att breda ut lasten på fler kärnor!

Dessutom har frekvenserna alltid gått upp vid krympning vid samma arkitektur, något som leder till högre prestanda.

Varför bryr du dig inte om tillverkningsteknik? Är du så nöjd med nuvarande CPU att du inte vill att det ska ske utveckling? Hade själv gärna sett 8K 240 Hz spel inom min livstid! Man ska aldrig bli nöjd, då stampar man på stället (gällande teknik och dylikt).

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Lake Lake Lake. Hur många sjöar ska Intels processorer ha?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Lake Lake Lake. Hur många sjöar ska Intels processor ha?

en

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

En krympning ger rum för att förbättra prestandan, se bara på hur mycket bättre Ryzen blev jämfört med Bulldozer (14 nm vs 32 nm).
Intel stampar ju på stället med arkitektur och tillverkningsteknik. Skulle Intel ha lite vilja skulle dom lätt kunna trycka ut chipp med 8 kärnor, bättre cache (L4 cache någon) och betydligt bättre prislapp. Nu är dom dock i träsket att dom inte har tillräckligt med 14 nm fabriker för att göra något sånt, dom har ju fått fortsätta tillverka sina chipset på 22 nm p.g.a att dom inte har tillräckligt med produktionskapacitet på 14 nm.

Får folket mer kärnor kommer spelutvecklare att använda det! Gäller bara att hitta knep att breda ut lasten på fler kärnor!

Dessutom har frekvenserna alltid gått upp vid krympning vid samma arkitektur, något som leder till högre prestanda.

Varför bryr du dig inte om tillverkningsteknik? Är du så nöjd med nuvarande CPU att du inte vill att det ska ske utveckling? Hade själv gärna sett 8K 240 Hz spel inom min livstid! Man ska aldrig bli nöjd, då stampar man på stället (gällande teknik och dylikt).

Såklart, men någongång tar det fysiskt stopp. Tänk nytt, tänk annat?

Moore’s Law är väl mer eller mindre död.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du har ordmässigt inte fel, men sedan vi gick under 15nm har relationen mellan dem blivit.... udda.
Man väljer helt enkelt att mäta lite vad i tusan man vill.... och då är kanske 10nm < 7nm < 9nm... logiskt, eller hur?

Om jag minns rätt, är Intels 10nm i runda slängar samma storlek som många andras 7nm. Men då man helt enkelt använder "namn" nu för tiden kan man kalla det 007nm om du så vill...
Det är dock uppenbart att Intels ledning (de var ju 1-2 noder före förr i tiden) är bortsprungen, och i bästa fall är de runt samma nivå nu som alla andra. Enda fördelen Intel har nu är deras 14nm++ som är otroligt optimerad... men inte kan erbjuda någon mer fördel som inte redan erbjudits sedan några generationer tillbaka.

Så när och om AMD lyckas släppa Ryzen 2 nästa år, och Intel fortfarande inte fått 10nm att leka, då är Intel lite i knipa. De klarar nog kortvarigt av det, då rent prestandamässigt kan deras 14nm stå sig, men ekonomiskt.... nej. AMDs design tillåter både mycket mer ekonomisk design av 6-12 kärnor i framtida CPUn, och kan den samtidigt göras på en mindre nod, blir den märkbart billigare.

Det blir då mer en fråga om, hur stor förlust kan Intel tåla, och hur länge.
Skulle inte förvåna mig om de redan jobbar hårt på ny CPU design...

Ja de där har man ju hört...man tycker ju att 7nm ska va just 7nm och inget annat så man kan ju undra vad det är för fuleri dem håller på med. Nog att dem mäter på olika sätt men de borde finnas nån typ av standard till hur man mäter såna saker föratt undvika förvirring. Sen har vi ju Nvidias 16nm.......

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Lake Lake Lake. Hur många sjöar ska Intels processorer ha?

Svårt och veta då de verkar ha fastnat i 14nm-träsket.
Pun intended.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Svårt och veta då de verkar ha fastnat i 14nm-träsket.
Pun intended.

Vad hände med Jim Keller? skulle inte han hjälpa Intel? eller har han kört fast med Intel också
Visst det tar tid, men man har inte hört ett skit om honom

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vad hände med Jim Keller? skulle inte han hjälpa Intel? eller har han kört fast med Intel också
Visst det tar tid, men man har inte hört ett skit om honom

Du vet att han gick till Intel för tre månader sedan, va? Tror du han ska hinna skapa något nytt på den tiden? Och hans jobb är väl att utveckla nya (eller vidareutveckla gamla) processorarkitekturer, inte att utveckla nya tillverkningstekniker?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vad hände med Jim Keller? skulle inte han hjälpa Intel? eller har han kört fast med Intel också
Visst det tar tid, men man har inte hört ett skit om honom

Du har ju Anandtech intervjun förra veckan med honom
https://www.anandtech.com/show/13048/an-anandtech-exclusive-t...

Permalänk
Medlem

Vågar man hoppas på att det kommer en schyst fläktlös, passivt kyld bärbar dator med -Y snart som håller måttet. Just nu är det nästan helt tomt på datorer som säljs med -Y.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Varför bry dig om tillverkningsprocess? Huvudsaken är väl vad dom levererar i slutändan.
Att krympa är inte helt lätt längre, kanske kostar mer än det smakar för tillverkare och konsumenter?

Intressant åsikt. Intel har nått taket för vad man kan göra på 14nm men ändå vill du påstå att 14nm är något att bli upphetsad över? Det är för tusan en klassisk rebrand detta. Knappt något nytt men ett nytt projektnamn för att locka till sig de mindre kunniga.

Skrivet av jeffan97:

Vad jag har hört så har AMD valt att hoppa över 10nm och går direkt på 7 nm. Så de är 12nm i år respektive 14 för dem som har iGPU.

(Nån får rätta mig ifall jag har fel)

Njae. Namntrick är det snarare. "AMDs" 7nm är mer lik Intels 10nm än "äkta" 7 nm.

https://www.eejournal.com/article/life-at-10nm-or-is-it-7nm-a...

Skrivet av Ryzer:

Så att en krympning garanterar bättre prestanda? Inte riktigt sant va.

Historiskt sett har ju visat sig stämma i de flesta fall. Fler transistorer per yta = mer prestanda i teorin.

Skrivet av Ryzer:

Såklart, men någongång tar det fysiskt stopp. Tänk nytt, tänk annat?

Moore’s Law är väl mer eller mindre död.

Spelar ingen roll Moores lag är död. Krympningar tenderar att ge ett prestandahopp men Intel står och stampar på samma plats och försöker därför mjölka marknaden.

Skrivet av AMD-FX:

Vad hände med Jim Keller? skulle inte han hjälpa Intel? eller har han kört fast med Intel också
Visst det tar tid, men man har inte hört ett skit om honom

Inte mycket man kan göra på tre månader och man har ett företag vars fabriker har problem med krympningen. Jim Keller kommer ju till ett företag som inte haft konkurrens på tio år snart och därför har problem med att helt plötsligt har en konkurrent i AMD igen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Njae. Namntrick är det snarare. "AMDs" 7nm är mer lik Intels 10nm än "äkta" 7 nm.

Ja de är de jag menar, varför skriva 7nm när de inte är 7nm. Borde som jag sa tidigare finnas en standard om hur man mäter (tillverkningsteknikerna?) så man slipper förvirring.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Ja de är de jag menar, varför skriva 7nm när de inte är 7nm. Borde som jag sa tidigare finnas en standard om hur man mäter (tillverkningsteknikerna?) så man slipper förvirring.

För att det säljer. Bättre att säga 7nm än 10nm som Intel. För då är man ju "före" även om man nu verkar vara före Intel oberoende när det kommer till lansering av en krympning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Datavetare

Spännande med <10 W TDP CPUer med maximal frekvens 4,0 GHz. Har man en gång skaffat en bärbar dator helt utan fläktar och roterande diskar ska det nog mycket till gå tillbaka!

Angående krympning och prestanda. Tror de flesta blandar ihop Moores lag med Dennard scaling.

Moores "lag" är en observation att antalet transistorer man kan få in på en krets på ett ekonomiskt vettigt sätt dubblas med en relativt konstant kadens (initialt 12 månader men ändrades sedan till 18 alt. 24 månader lite beroende på vem man frågar). Detta har i sig aldrig varit linjärt kopplat till prestanda, påverkar ju bara IPC och IPC har ökat med några få heltalsfaktorer de senaste 30 åren (och av allt att döma har vi nu kommit väldigt nära maximalt möjliga för generellt skalär heltalskod).

Under väldigt lång tid kunde frekvensen automatisk ökas, är frekvenshöjningen som i princip helt stod för prestandaökningen under väldigt långt tid, vid krympningar tack vare Dennard scaling. Tyvärr havererade denna "lag" runt 65 nm.

Utan Dennard scaling går det inte att kompensera för att effekten skenar vid väldigt hög frekvens. Numera betyder faktiskt krympningar sämre energieffektivitet om man inte kompenserar för ökad läckström med andra tekniker. FinFET är ett sådan exempel, 20 nm processen hos foundries blev rätt mycket en flopp just då man inte hade något likt FinFET (TSMC "16 nm" är rätt mycket deras 20 nm process + FinFET).

En av de saker Intel ska ha problem med i deras 10 nm är valet av kobolt i stället för koppar för ledningsbanor. Orsaken till denna ändring är just för att kompensera för att koppar börjar uppföra sig på ett icke önskvärt sätt vid dessa storlekar, klassiskt mekaniskt är koppar ett bättre material men det gäller inte längre när kvanteffekter börjar göra sig påminda.

För att lite få en känsla för effekten av "breakdown of Dennard scaling" kan man notera att

  • IBM Power6 hade 5,0 GHz som högsta frekvens redan på 65 nm

  • AMD nådde 5,0 GHz på 32 nm (Piledriver)

  • IBM Power8 nådde 5,0 GHz på 22 nm

  • Oracle har nått 5,0 GHz på 20 nm (SPARC M8)

  • Intel har nått 5,0 GHz på 14 nm (i7-8086)

Slump? Kanske, men känns väl ändå lite väl? Kanske är något med kisel, effekt och ~5 GHz?

Kikar man på Intels HEDT nådde man faktiskt aldrig lika hög frekvens på 22 nm som man gjorde på 32 nm (i7-3970X nådde 4,0 GHz medan i7-5930K nådde 3,7 GHz där båda var 6C/12T). Däremot nådde man högre på 22 nm på de mindre kretsarna jämfört med 32 nm.

Om man kollar vad som hänt med effekten både hos Intel och AMD på deras nuvarande produkter ser man att båda tillåter allt högre maxeffekter för att nå högre frekvenser. Så inte så mycket en effekt av mindre noder som en effekt av att högre effekt anses OK (pun intended).

Det är ändå möjligt att vi kommer se högre frekvenser på 10/7 nm. Dels kan man fortsätta tillåta allt högre effekt, dels är det självklart möjligt att utnyttja möjligheten i att få plats med fler transistorer till att designa kretsen specifikt så den hanterar högre frekvens. Vad jag läst har Intel minskat densiteten i kritiska delar i deras 14 nm+ och 14 nm++ specifikt för att kunna nå högre frekvenser.

En mindre nod kan t.ex. användas till att krympa vissa delar som inte är prestandakritiska för att sedan helt fokusera på att göra de kritiska delar väldigt frekvensvänliga (vilket t.ex. kan betyda att man inte gör dem supertäta för att få vettig W/mm²). Totalt sett kan man ändå hålla en ekonomiskt gångbar storlek på kretsen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer