Permalänk

Du kanske får ett för de pengarna. Jag har inte lyckats hitta något som uppfyller kraven för annat än runt 1000 kronor. Eller så har det hänt en del på prisfronten det senaste året. Jag bryr mig inte om dessa skydd längre. För även om man köper de bästa, så är inte ens skydden en 100%-ig garanti. Så skyddet gör inte den petige trygg iaf.

Och jag har jobbat så mycket med olika nät och nätstrukturer sedan 1995, så jag struntar i vilka "fakta" och teorier som folk har för och emot koppar vs. fiber när det gäller att bygga mellan byggnader, så folk får göra som dom vill. Jag vet bara vilka egna erfarenheter jag har. Senaste åsksmällen för ca 1 år sedan, var en golfanläggning i landet, där ägarna inte ville bekosta fiber mellan husen, för elfirman lovade dyrt och heligt att det räcker med monsterskydd. Detta monterades på alla ingående delar. Så även på nätverkskablar och signalkablar. Dom fick lära sig den hårda vägen att det ändå inte är 100 procent skydd. Lärdomen kostade ett styrsystem för ett par hundratusen och nu är det nya systemet ihopsytt med fiberlänkar.

Men som sagt, folk får ha sina teorier och sitt vetande. Det skapar jobb för oss som sen får bygga rätt i slutänden.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

@Andreas Epradius

Du får faktiskt överspänningsskydd som klarar 10 Gigabit för 1000-2000 kr styck. Självklart är det inte skydd som hjälper när det slår ner riktigt nära eller i något, men det går ju inte att skydda elnätet mot det heller. Trådlösa länkar ska man ju egentligen skydda också, om man inte betraktar allt som utbytbart.

Permalänk

Jag hade kört fiber. Har för mig att när jag kollade för skoj skull så var det inga problem att köpa konvertrar och färdigkontakterad fiber för ca 1500. Du slipper problemet med potentialskillnader vid åska. En kollega konstaterade att en nätverkskabel virad runt 10 meter metallrör (vattenburen värme) räckte för att slå ut utrustningen.

Antingen så gör du, ungefär, som vi gör i vår fiberförening när vi går fram över öppet berg. Vi lägger då en skyddsslang (32mm PEM). Där det är berg så klammar vi fast den och där det finns jord så gräver vi ner den. I skyddsslangen drar igenom vår fiberslang (16 mm). I fiberslangen så blåser vi fibern.

I ditt fall så väljer du en lämplig PEM-slang för vatten (10 bar). Vill du så kan du blanda lite bruk och lägga över slangen. Om du sett hur de kupar potatis så är det på samma sätt.

Vill du så kan du hänga slangen i luften vid en vajer så som du tänkte från början. Vi har gjort på ett liknande sätt när vi klammat fast slangen på några broar.

Jag vet inte riktigt hur en färdigkontakterad kabel ser ut men gissar att den kanske är lite stadigare. Om den går att dra så mät upp hur lång slang du behöveroch lägg ut den så rakt det går. Dra igenom fibern och lägg sedan slangen där du vill ha den. Om den inte går att dra så kanske det går att släppa ner i slangen om man står en våning eller två upp och har slangen hängandes. Går inte något av det så låt någon blåsa och svetsa. Det verkar som det finns flera firmor runt mig som har köpt utrustning så det bör vara ungefär likadant hos dig.

Du installerar och slipper troligen problem efteråt. Med kopparkbel så är det osäkrare.

Hoppas det var till någon hjälp.

Permalänk

Ja det finns skydd som klarar höga hastigheter, men det som varit problemet (förr iaf) är att skyddet inte i sig har klarat stötpulserna i nedslag. Så hastigheten för nätverkstrafik finns massor med skydd som klarar, men det är inte OK ur överspänningssynpunkt. Men som sagt, det kan ju hänt en del på sista tiden med dessa skydd och prisbilden. Samtidigt kan man tycka det är lite märkligt, då mer och mer går mot fiber. Marknaden för skydd på koppar borde minska alltmer.

Nåja, folk får göra som dom vill Min ståndpunkt är ändå att dra in fiber när man ändå håller på. Bara att uppgradera åskskydden i framtiden, är ju en tillkommande kostnad. När man vill få ut högre hastigheter. Eller för den delen byta skydd när det är förbrukat. Vet inte hur nätverksskydden ser ut idag. Förut var det väl i regel engångsprylar. Ingen patron man kan byta som på elsidan. Så en enda åsksmäll/kraftig överspänning, så ska man slanta upp igen.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

Det billigaste av de jag skulle lita på, som bäst skydd men inte 100%, är et OBO klas EA/CAT6A som klarar 10 gig. Det ligger på, för mig, på ca 1500+moms. Då ska det sitta ett i vardera ände. Till två byggnader blir det då 6000+moms i inköp. Och sedan allt arbete runtikring. Blir billigare med fiber

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Det billigaste av de jag skulle lita på, som bäst skydd men inte 100%, är et OBO klas EA/CAT6A som klarar 10 gig. Det ligger på, för mig, på ca 1500+moms. Då ska det sitta ett i vardera ände. Till två byggnader blir det då 6000+moms i inköp. Och sedan allt arbete runtikring. Blir billigare med fiber

Blir dyrt med 10 Gigabit oavsett, mediakonverterare/omvandlare för 10 G är inte billiga inte heller switchar med SFP+. Finns 10 Gigabit överspänningsskydd med liknande specs för runt 1000 kr inkl moms, för överspänningsskydd som klarar Gigabit så räcker nog 200-400 kr. Vill man vara lite vettig och framtidssäker kör man såklart inte koppar här. Ett par Gigabit mediakonverterare kostar kanske 800 kr för ett par. Kan uppgraderas i framtiden osv.

Permalänk

Det jag menar är att framöver blir det ju en uppgradering i vilket fall. Om några år nöjer dom sig nog inte med dagens kapacitet. Lika bra o köra fiber direkt

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Blir dyrt med 10 Gigabit oavsett, mediakonverterare/omvandlare för 10 G är inte billiga inte heller switchar med SFP+. Finns 10 Gigabit överspänningsskydd med liknande specs för runt 1000 kr inkl moms, för överspänningsskydd som klarar Gigabit så räcker nog 200-400 kr. Vill man vara lite vettig och framtidssäker kör man såklart inte koppar här. Ett par Gigabit mediakonverterare kostar kanske 800 kr för ett par. Kan uppgraderas i framtiden osv.

Det vore bra om du var lite tydligare. Vad är det för överspänningsskydd du menar? Finns de hos seriösa firmor eller finns de på rean hos Teknikmagasinet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det vore bra om du var lite tydligare. Vad är det för överspänningsskydd du menar? Finns de hos seriösa firmor eller finns de på rean hos Teknikmagasinet?

De finns hos elgrossisterna och installeras normalt inte av lekman.

Permalänk

Har du något artikelnummer på något av de för 400-kronorsklassen? Jag har kollat på Elektroskandia, Selga (Rexel/Storel), Ahlsell, Malmbergs, Solar. Jag hittar inget i dom prisklasserna. Du kanske har mycket bättre priser, men kunde ju vara kul med artikelnummer så man kan se vad jag får betala för ett skydd i 400-kronorsklassen.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De finns hos elgrossisterna och installeras normalt inte av lekman.

Eftersom du hävdar att du kan få fram så billiga överspänningskydd vore det snyggt om du gav lite mer uppgifter. Det vore intressant att kunna se specifikationerna för de olika skydden och bilda sig en egen uppfattning om de är prisvärda eller bara billiga.

Permalänk
Medlem

Du har ju egentligen 3 val om du inte vill gräva :

* luftledning (sjukt osmidigt i långa loppet, ganska fult med)
* powerline adpter, vi har provat lite ute hos kunder där vi skall koppla upp solcellsanläggningar på ladugårdar osv och det är djävligt svårt att få dom stabila, provat massor med olika fabrikat och det skulle jag inte rekomendera
* wifi/CPE, helt klart det smidigaste och nog pålitligaste, troligen billigast med då det är den enklaste installationen och du ändå har så korta avstånd som 30 meter, typ tplink CPE 210 eller Unifi ap ac LR och det är överlägset enklast och stabilast.

åskskydd är en historia för sig med, ett litet finskydd på cat kabeln gör inte inte mycket om det inte sitter grov/mellan skydd på elnätet och inte ens då är man säker om man inte har kopparlina runt all elinstallation som ligger på inkommande matning om åskan skulle slå ner i närheten. Speciellt om det är flera fastigheter på samma anslutning.

Bästa åskskyddet som man kan ha är att fimpa den gamla telefontråden så slipper man det som eldat mest utrustning genom åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Har du något artikelnummer på något av de för 400-kronorsklassen? Jag har kollat på Elektroskandia, Selga (Rexel/Storel), Ahlsell, Malmbergs, Solar. Jag hittar inget i dom prisklasserna. Du kanske har mycket bättre priser, men kunde ju vara kul med artikelnummer så man kan se vad jag får betala för ett skydd i 400-kronorsklassen.

Skrivet av Hubertus:

Eftersom du hävdar att du kan få fram så billiga överspänningskydd vore det snyggt om du gav lite mer uppgifter. Det vore intressant att kunna se specifikationerna för de olika skydden och bilda sig en egen uppfattning om de är prisvärda eller bara billiga.

Enda billiga jag vågar ge namn/art.nr på är nog Planet ELA-100 som har art.nr 43171502 hos Elfa. APC har också en produkt de kallar för PNET1GB som du hittar för ca 300 kr ute hos vanliga datoråterförsäljare. Båda ska väl ge finskydd på alla åtta ledare. Jag skulle hellre tittat på modeller från exempelvis Phoenix Contacts, Elrond, DEHN, Weidmüller och OBO Bettermann, osv om jag nu var tvungen att köra koppar.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Enda billiga jag vågar ge namn/art.nr på är nog Planet ELA-100 som har art.nr 43171502 hos Elfa. APC har också en produkt de kallar för PNET1GB som du hittar för ca 300 kr ute hos vanliga datoråterförsäljare. Båda ska väl ge finskydd på alla åtta ledare. Jag skulle hellre tittat på modeller från exempelvis Phoenix Contacts, Elrond, DEHN, Weidmüller och OBO Bettermann, osv om jag nu var tvungen att köra koppar.

Ok, men då finns det ju alltså inte någon i 400-kronorsklassen som är värd att nämna då. Eftersom du inte själv skulle använda den så är det ju OBO och andra tillverkare som har proffsprodukter som gäller. Och då är vi uppe i 1-2000 kronor per ände

De länkade produkterna har inte fullständig spec. Den ena specar 20kA, den andra 6.5. Den senare specar tid, inte den första? Nåja. Det är för de flesta en ickefråga ändå. Att göra ett så bra skydd som möjligt för kopparinstallationen är bara dyrt och onödigt. Det är fortfarande fiber som är svaret Förutom dessa som är finskydd, så behöver man resten av prylarna. Men visst kan man chansa som jag tidigare skrivit, man kan ju bo i ett område som aldrig har problem med åska. Men däremot kan man få andra störproblem i nätet. Så skydden som inte är 100% säkra, ger inte heller fullt skydd mot andra typer av störningar. Så fiber

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Ok, men då finns det ju alltså inte någon i 400-kronorsklassen som är värd att nämna då. Eftersom du inte själv skulle använda den så är det ju OBO och andra tillverkare som har proffsprodukter som gäller. Och då är vi uppe i 1-2000 kronor per ände

De länkade produkterna har inte fullständig spec. Den ena specar 20kA, den andra 6.5. Den senare specar tid, inte den första? Nåja. Det är för de flesta en ickefråga ändå. Att göra ett så bra skydd som möjligt för kopparinstallationen är bara dyrt och onödigt. Det är fortfarande fiber som är svaret Förutom dessa som är finskydd, så behöver man resten av prylarna. Men visst kan man chansa som jag tidigare skrivit, man kan ju bo i ett område som aldrig har problem med åska. Men däremot kan man få andra störproblem i nätet. Så skydden som inte är 100% säkra, ger inte heller fullt skydd mot andra typer av störningar. Så fiber

De är förmodligen bättre än inget, ska man bara skydda en accesspunkt som man drar koppar till i varje stuga för att ansluta så gör det förmodligen inte så mycket om överspänning ändå skulle döda prylarna. Ska man slänga upp trådlösa länkar behöver man ju också överspänningsskydd, Ubiquitis egna ETH-SP-G2 kostar ett par hundralappar. Bor man i ett område med mycket problem måste man ju också skydda (de aktiva) fiberprodukterna (från elnätet) också vilket som. Fullgott skydd kommer man aldrig få. Men koppar kan man leka med i fastigheterna, det är bara att skicka iväg en förfrågan vad ett förkontakterat/kundanpassat kablage kostar och köra igång när det gäller fiber. Om det nu är praktiskt att dra fiber i berghällen eller luften.