Frakt med bussgods. Få mina pengar!

Permalänk

Frakt med bussgods. Få mina pengar!

Hejsan!

Skickade ett paket via Bussgods med efterkrav och försäkring. Varan var värd 12 000kr och köparen lät seriös och ville använda sig av bussgods med efterkrav då det kändes säkrast för båda. Skickade mitt paket och terminalen lämnade ut paketet och dom fick betalt där. Allting gick klockrent, vänta snällt i 15arbetsdagar... Inga pengar kom och försökte få tag i bussgods ett par gånger. Tillsist fick jag ett mail om att köparen hade använt ett scimmmat kort för att betala och hämta ut mitt paket. Detta måste väl ändå bussgods stå för då dom inte har bättre säkerhet och lämnar ut min vara? Ansvaret borde ligga hos dom att ersätta mig väl? Dom sa att jag skulle kolla med mitt försäkringsbolag, och att det var med min egna risk jag skickade paket... Anledningen att jag betalade dom 923kr var ju för att dom skulle ansvara för mitt paket så jag fick mina pengar.. Det var tydligen ett 15-20tal som hade blivit lurade av samma via bussgods. Dom borde ju ha varit mer uppmärksamma då samma person med flera olika kort hämtat ut paket. Hjälp hur jag ska göra.

tack i förhand

Permalänk
Medlem

Exakt hur ser avtalet ut?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

https://www.bussgods.se/privat/efterkrav

Hittar inte något om just detta på deras sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nabbenlee:

https://www.bussgods.se/privat/efterkrav

Hittar inte något om just detta på deras sida.

Vad säger ditt försäkringsbolag?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Jag har inte pratat med dom men förstår inte varför dom skulle vilja stå för en förlust orsakat av bussgods. Tog ju dessutom Bussgods extra försäkring. Borde kanske gå under förlorat gods?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nabbenlee:

Jag har inte pratat med dom men förstår inte varför dom skulle vilja stå för en förlust orsakat av bussgods. Tog ju dessutom Bussgods extra försäkring. Borde kanske gå under förlorat gods?

Håller med om att det är Fraktbuss fel, men om ditt försäkringsbolag erbjuder pengarna ganska omgående, så kanske det är värt istället för att behöva bråka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Har bara en hemförsäkring via folksam, vet inte om dom står för sånt, får kanske kolla detta imorgon. Kanske ska ringa länsförsäkringar där jag tog extra försäkringen med paketet o se vad dom säger.

Permalänk
Medlem

Låter som en bra affärsidé. Oavsett om man utför tjänsten korrekt eller ej så får man betalt, och all risk ligger på kunden och dennes försäkringsbolag...

Personligen hade jag inte gett mig utan drivit tvisten mot bussgods så långt som möjligt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Försäkringen täcker enbart själva transporten och godset mot ev. skada.

Men jag hade drivit det mot bussgods oavsett, de får ta det via polis/försäkringsbolag.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk

Dock så täcker försäkring förlorat gods:) borde driva det som det?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nabbenlee:

Dock så täcker försäkring förlorat gods:) borde driva det som det?:)

Ta först och främst kontakt med försäkringen som du fick när du täckande paketet. Säg bara vad som har hänt och se om de täcker det. I andra hand, ta kontakt med hemförsäkringen. Säger de också nej så får du driva på mot Bussgods

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

"Vi erbjuder en extra trygghet i samarbete med Länsförsäkringar. Försäkringen gäller alla typer av skador och förluster, förutsatt att godset är rätt emballerat. Du betalar ingen självrisk. Fullständiga villkor hittar du i dokumentet till höger."

Har du nu tecknat till den extra försäkringen så står det väldigt klart i dem olika villkoren och förköpsinformationen att det inte finns några undantag för sådant.
Förutsatt att dem inte tycker den ska falla under ;

"Försäkringen omfattar inte 2.5 skadeståndsskyldighet mot tredje man"

Edit: Vidare så är det verkligen av fördel att du upprättar en polisanmälan på ärendet så att du även gjort det innan du kontaktar försäkringsbolaget då dem emellanåt kan vilja ha detta.

Permalänk

@teggaren: jag har tecknat den extra försäkringen:) ska nog kolla med dom imorgon

Permalänk

bussgods har ju upprättat en polisanmälan mot mannen, jag har ingen information kvar. eftersom bussgods sa att allt var klappat o klart tog jag bort det från blocket.

Vet inte riktigt vad jag ska polisanmäla eftersom det ligger på bussgods, dom som blivit lurade med scimmadet kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nabbenlee:

bussgods har ju upprättat en polisanmälan mot mannen, jag har ingen information kvar. eftersom bussgods sa att allt var klappat o klart tog jag bort det från blocket.

Vet inte riktigt vad jag ska polisanmäla eftersom det ligger på bussgods, dom som blivit lurade med scimmadet kort.

Har du ingen samtalshistorik mellan dig och köpare? Samt meddelande från Bussgods som påpekar att du inte får några pengar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

allt mellan mig och bussgods har jag, men inte mellan mig och köparen:( hans användare är borta dessutom på blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nabbenlee:

allt mellan mig och bussgods har jag, men inte mellan mig och köparen:( hans användare är borta dessutom på blocket.

Kontakta Blocket. De kan hjälpa dig med det.

Sen ska du stå på dig, du SKA ha pengarna från Bussgods. Det är DE som får ta den ekonomiska smällen, inte du som kund. Kontakta konsumentombudsmannen om de inte ger dig dina pengar.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Vi hade ett sånt här problem på mitt förra jobb med ett specifikt bussgods-kontor. Dyra paket försvann och vi fick tjafsa som satan med dom om det. Vi misstänkte att det var en anställd på bussgods som gjorde det och mycket riktigt var det så. Tog nog två år innan det uppdagades dock. Våra krav gick dock via vår centralkontor så jag vet inte riktigt hur det gick till men om Bussgods påstår att de blir scammade så får de ersätta de kunder som blir lidande. Det är rätt solklart och inget de kan slingra sig ifrån. Att de ens försöker är ju löjligt då de själv har försäkringar mot sånt här.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.