Samsung investerar 80 miljarder i utökad produktionskapacitet för flashminnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renrakad:

Definitionen av överpris är rimligen att ett pris är för högt för att ett köp ska inträffa. Om ett köp sker upphör det då att vara överpris, och övergår till rätt pris. Jag vet inte vad som är svart och vitt i det resonemanget, det är ett fullt rimligt antagande.

Vad människor som inte ska handla har för åsikter om priset är ju liksom helt irrelevant.

Vi får liksom inte en fast prissättning av gud, utan det är marknaden som avgör.

Vilket är högst subjektivt så länge man inte pratar om marknaden. Det svart och vita i ditt resonemang är det faktum att du verkar tro att marknaden står över vad man subjektivt anser om priset. Vilket självfallet är helt felaktigt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Hjälpte min mor att köpa en bärbar dator för 2000:- på rea och den går helt klart och surfa på och t.om kolla Youtube. Man kan som sagt få en bärbar dator för samma pris som 16GB minne och då kan man hålla kontakt med folk osv. Att kunna köpa minne billigt är ingenting man kan kräva utan antingen betalar man eller så ställer man sig med dom som skiter i att köpa minne tills det blir billigare. Jag förstår båda sidor i diskussionen men det är ingen rättighet.

LGA775 är kungen vad gäller prestanda och pris. e8400 q6600 eller andra quads med 3ghz+ med SSD sata2 är snabbare till "youtube och "facebook" surfning än 90% av laptops som finns i norden. 8Gb räcker bra och jag kan nästan inte se någon skillnad på mina datorer vad gäller surfning och även multitasking. Den överlägset snabbaste att använda är....och har varit länge min G3258 på en mini atg H81 bräda. Moderkortet är strippad av alla onödiga portar och funktioner och har endast det man behöver. Från start knapptryckning till att kunna surfa tar det under 20 sek. Min huvuddator tar t.ex 40sek då all skit måste "inkopplas". Mycket tid tar t.ex att spinna upp min 3Tb Hdd.

Nyligen installerade jag åt kompisens son som var E4600 och 2Gb minne, 3,3Gb minne och 128Gb SSD.
den kostade 80€. Farsan köpte i julas en ny bärbar för 450€ på "REA" och är nästan oanvändbar till ALLT. Celeron t.ex var 2x långsammare än sonens 12 år gamla E4600!!! fick 120/240 i CpuZ benchmark. Sonens gamla skrot fick 400!

Dessutom hade laptoppen en hdd. Helt oanvändbar även då jag tog bort många onödiga processer. Datorn hade 99% av tiden 100% användning av HDD.

Och vill bara tillägga att det är enorm skillnad på ny windows10 i LGA 775 och Windows 7-8 som har körts i 5-10 år.
Laptoppar kommer att vara länge till långsamma skitdatorer. Fattar inte varför så många vill ha dem som sina huvuddatorer.

Varför inte köpa lga775 och koppla in det till sin tv + bluetooth mus+keyboard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

LGA775 är kungen vad gäller prestanda och pris. e8400 q6600 eller andra quads med 3ghz+ med SSD sata2 är snabbare till "youtube och "facebook" surfning än 90% av laptops som finns i norden. 8Gb räcker bra och jag kan nästan inte se någon skillnad på mina datorer vad gäller surfning och även multitasking. Den överlägset snabbaste att använda är....och har varit länge min G3258 på en mini atg H81 bräda. Moderkortet är strippad av alla onödiga portar och funktioner och har endast det man behöver. Från start knapptryckning till att kunna surfa tar det under 20 sek. Min huvuddator tar t.ex 40sek då all skit måste "inkopplas". Mycket tid tar t.ex att spinna upp min 3Tb Hdd.

Nyligen installerade jag åt kompisens son som var E4600 och 2Gb minne, 3,3Gb minne och 128Gb SSD.
den kostade 80€. Farsan köpte i julas en ny bärbar för 450€ på "REA" och är nästan oanvändbar till ALLT. Celeron t.ex var 2x långsammare än sonens 12 år gamla E4600!!! fick 120/240 i CpuZ benchmark. Sonens gamla skrot fick 400!

Dessutom hade laptoppen en hdd. Helt oanvändbar även då jag tog bort många onödiga processer. Datorn hade 99% av tiden 100% användning av HDD.

Och vill bara tillägga att det är enorm skillnad på ny windows10 i LGA 775 och Windows 7-8 som har körts i 5-10 år.
Laptoppar kommer att vara länge till långsamma skitdatorer. Fattar inte varför så många vill ha dem som sina huvuddatorer.

Varför inte köpa lga775 och koppla in det till sin tv + bluetooth mus+keyboard.

Skulle hellre också ta en stationär men modern hade bestämt sig och då fick det bli en bärbar. Det känns som att du och jag är helt överens!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Vilket är högst subjektivt så länge man inte pratar om marknaden. Det svart och vita i ditt resonemang är det faktum att du verkar tro att marknaden står över vad man subjektivt anser om priset. Vilket självfallet är helt felaktigt.

Som sagt, alla priser är subjektiva. Värde är subjektivt, marknaden är ett mått på vad som är värdefullt. Pris är ett uttryck för värde.

Vad pratar du om ens? Marknaden är en samling uppfattningar om pris, per definition. Det blir liksom poänglöst att ha en diskussion om folk inte har koll på grundläggande terminologi.

Det är inte självfallet felaktigt, det går inte ens att förstå vad du babblar om. Varför är det binärt (svart och vitt) att man "tror att marknaden står över vad man subjektivt anser om priset" vilket bara är rappakalja. Vad betyder det ens?

Här kan du läsa varför du har fel:

"Price, the amount of money that has to be paid to acquire a given product. Insofar as the amount people are prepared to pay for a product represents its value, price is also a measure of value."

"Överpris" är alltså odefinierat. Det finns inget pris som det "egentligen ska kosta".

"Price: A value that will purchase a finite quantity, weight, or other measure of a good or service.
As the consideration given in exchange for transfer of ownership, price forms the essential basis of commercial transactions. It may be fixed by a contract, left to be determined by an agreed upon formula at a future date, or discovered or negotiated during the course of dealings between the parties involved.

In commerce, price is determined by what (1) a buyer is willing to pay, (2) a seller is willing to accept, and (3) the competition is allowing to be charged. With product, promotion, and place of marketing mix, it is one of the business variables over which organizations can exercise some degree of control."