Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Jul 2013

Wifikort eller wifi dongel?

Som rubriken lyder, vad ska man köra på? ska flytta datorn till ett rum som farsan inte vill dra en kabel till så jag undrar vad ni tycker man ska ha för allternativ? någon som har ett som kan tipsa?

Notera att jag kommer streama film och spela spel med datorn.

Jag har en dator :)

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Ett bra wifikort är bättre än de flesta donglar men ett dåligt kort är det inte så det beror på vad du väljer för modell men allra bäst är det att göra en wifibrygga och då använder du varken en dongel eller ett wifikort utan en accesspunkt som som du ansluter via ethernet till datorn.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2009

Den stora fördelen med kort är väl att man kan få både wifi och bluetooth i ett utan att det tar upp USB-platser.

Asus PCE-AC55BT
Gigabyte GC-WB867D-I

Vore intressant att se motivering från de som röstar.

/ Stefan Nilsson | Skriver om foto på omDigitalkameror.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av mrqaffe:

Ett bra wifikort är bättre än de flesta donglar men ett dåligt kort är det inte så det beror på vad du väljer för modell men allra bäst är det att göra en wifibrygga och då använder du varken en dongel eller ett wifikort utan en accesspunkt som som du ansluter via ethernet till datorn.

Det låter ju faktiskt smart men jag kom nyss på att det finns ju en vad dem nu heter som man sätter i väggen och tar en nätverkskabel ut från? Är det något liknande

Skrivet av ducedo:

Den stora fördelen med kort är väl att man kan få både wifi och bluetooth i ett utan att det tar upp USB-platser.

Asus PCE-AC55BT
Gigabyte GC-WB867D-I

Vore intressant att se motivering från de som röstar.

Mm de vore ju inte fel med bluetooth 🤔 och ja det var lite därför jag gjorde omröstningen 😄

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av john00133:

Det låter ju faktiskt smart men jag kom nyss på att det finns ju en vad dem nu heter som man sätter i väggen och tar en nätverkskabel ut från? Är det något liknande

Mm de vore ju inte fel med bluetooth 🤔 och ja det var lite därför jag gjorde omröstningen 😄

Homeplug är nått annat men det kan också vara ett alternativ, du behöver en i varje ände https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1135.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017

Testat båda, av dessa är PCI-E Wifi-adapter med antenner det bättre valet.

Men inget slår kabeldragning.

i7-4770K. Dark Pro Rock 4.
GTX1070. Accelero Twin Turbo.
24GB RAM. 2400MHZ.
1TB SSD. Samsung 860.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Röbäck
Registrerad
Nov 2001

Dongel

Tycker usb dongel är bättre. Bara att sätta en usb förlängning på den så den kommer mer fritt. Kort sitter ju i datorn långt ner och ofta skymt till.

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Elosh:

Tycker usb dongel är bättre. Bara att sätta en usb förlängning på den så den kommer mer fritt. Kort sitter ju i datorn långt ner och ofta skymt till.

Bra wifikort har antennerna separat och de ansluts via kabel till kortet i datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tornedalen
Registrerad
Apr 2009

Har använt båda och tycker båda är lika bra/dåliga

Main: i7-8700K @ 4.8GHz, ASUS Z370-F, NH-U14S, 16GB 3200MHz, GTX 1080Ti FE, Define C TG, Acer X34P + Dell U3417W, Razer Deathadder Elite, Varmilo VA109M [MX Clear], Beyerdynamic DT770 Pro
UnRAID Server: Ryzen 1700X, 8 GB ECC, ~24 TB (1 Parity disk)
TV-spel: PS4 Pro, Switch, N64, Super NT, Hi-Def NES, m.m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Med wifikort kan man ofta köpa till en riktig antenn.

Men om man har bra täckning och inte ställer höga krav så har båda fungerat bra för mig, det beror såklart på vilka modeller man köper.
Det säger sig lite grann att en 150kr nätverkskort ofta (ej alltid) är sämre än ett för 1000kr.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Jag tycker det som mrqaffe skrev om accesspunkt som som du sedan ansluter via ethernet till datorn låter som det bästa alternativet. Accesspunkten kan väl då även ge bättre/snabbare wifi-täckning på köpet.

PC: Intel i7 8700K @ 4,8GHz 1,244 vcore + Noctua NH-D15 w/ 2x Noctua NF-A15 PWM mounted + 3 extra NF-A15 PWM | Gainward GTX 1080 GLH GS @ 2,114/11,25GHz | 32GB 3000MHz DDR4 SSDs: Samsung NVMe 960 EVO 500GB SSD | Samsung 850 EVO 1TB SSD + HDD Seagate 10TB, WD Red 3TB | Skärmar: Asus ROG Swift PG279Q 27" 144Hz 1440p IPS + Dell 27" U2711 Foto: Canon EOS 60D, Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro, Canon SpeedLite 430EX II x2, Think Tank Spectral 15

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av aMpari:

Jag tycker det som mrqaffe skrev om accesspunkt som som du sedan ansluter via ethernet till datorn låter som det bästa alternativet. Accesspunkten kan väl då även ge bättre/snabbare wifi-täckning på köpet.

Det beror på vad du syftar på, det handlar om att den i princip blir ett ethernetanslutet wifikort och inte nån repeater eller extender/mesh eller annat system.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Jul 2013

Skulle denna kunna vara något? Vill ha något så billigt som möjligt...

Link: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av john00133:

Så länge du inte kör den som repeater borde den funka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av mrqaffe:

Så länge du inte kör den som repeater borde den funka.

Ja alltså jag tänker ju att jag tar och köper så har "internet - in" i ena och "ut - internet" i andra? Om du fattar vad jag menar, tror det skulle kunna bli en smidig lösning skulle jag tycka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av john00133:

Jag hittar ingen info om att den ska gå att använda som ett trådlöst nätverkskort tyvärr, varken hos Kjell eller D-Link.

they said to go to hell so I packed my shit and went with it
little did they know that they put me in my element

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av john00133:

Ja alltså jag tänker ju att jag tar och köper så har "internet - in" i ena och "ut - internet" i andra? Om du fattar vad jag menar, tror det skulle kunna bli en smidig lösning skulle jag tycka

Jag antar att du menar de har. https://www.webhallen.com/se/category/2305-HomeplugPowerline
Jag har 2 sånna i mitt hem och de fungerar rätt bra, men det är ändå inte detsamma fart som att dra ethernet från en switch till datorn.
Den enda problem med powerlines är att de *brukar* inte fungera om du har eluttag på olika faser (de flesta hus/lägenheter har 3 fas el).
Tldr; Det är en okay lösning, särskilt när den andra alternativ är en usb dongle (jag har en sån också).

https://www.sweclockers.com/galleri/14405-pinewood-x58-ett-tr...
CX 430W, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Xeon x5650, Phanteks PH-TC14PE, MSI GTX970, 16gb HyperX Genesis DDR3, 240gb OCZ Tr150 SSD + 2TB Seagate Barracuda 7200rpm HDD. 
Ducky - Cherry MX brun, Logitech G402, Asus MG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av ZaInT:

Jag hittar ingen info om att den ska gå att använda som ett trådlöst nätverkskort tyvärr, varken hos Kjell eller D-Link.

aha okej

Skrivet av iknight:

Jag antar att du menar de har. https://www.webhallen.com/se/category/2305-HomeplugPowerline
Jag har 2 sånna i mitt hem och de fungerar rätt bra, men det är ändå inte detsamma fart som att dra ethernet från en switch till datorn.
Den enda problem med powerlines är att de *brukar* inte fungera om du har eluttag på olika faser (de flesta hus/lägenheter har 3 fas el).
Tldr; Det är en okay lösning, särskilt när den andra alternativ är en usb dongle (jag har en sån också).

aha så det är en sån jag ska ha? för sitter på wifi dongel nu men känner att "30 upp och 9 ner" inte är särkillt bra när det är 100/50 vi har i kåken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av john00133:

aha okej

aha så det är en sån jag ska ha? för sitter på wifi dongel nu men känner att "30 upp och 9 ner" inte är särkillt bra när det är 100/50 vi har i kåken

Powerlines borde ge dig snabbare internet, men som sagt, det beror mycket på din lägenhet. Jag skulle köpa en par från en butik med öppet köp, och om de inte fungerar som förväntat, lämna de tillbaka.
Hoppas det hjälper.
(Dock vill jag säga att jag får typ 35/25 även om jag *borde* ha 100/100. Men det är mest pga att min dator är på andra sidan huset och jag hoppar fas).

https://www.sweclockers.com/galleri/14405-pinewood-x58-ett-tr...
CX 430W, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Xeon x5650, Phanteks PH-TC14PE, MSI GTX970, 16gb HyperX Genesis DDR3, 240gb OCZ Tr150 SSD + 2TB Seagate Barracuda 7200rpm HDD. 
Ducky - Cherry MX brun, Logitech G402, Asus MG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summoners Rift
Registrerad
Sep 2010

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Denna köpte jag och det fungerar alldeles utmärkt för mig. Spelar, kollar film och jobbar på datorn. Routern står på första våning och jag sitter på andra våning.

Intel i7 4790K @ 4.7Ghz | ASUS SaberTooth Z97 MARK II | Gigabyte Geforce GTX 980 | 16GB RAM @ 1600MHz | 1000W PSU |