Dags för ny mobil! Ge mig en anledning att välja Iphone X ist för Samsung S9+ ?

Permalänk

Dags för ny mobil! Ge mig en anledning att välja Iphone X ist för Samsung S9+ ?

Godmorgon

Så jag har Äntligen bestämt mig för att lägga ner en smula riksdaler på ett flagskepp efter att ha haft en 8år gammal samsung de senaste åren.

Mitt öga har definitivt hamnat på Samsung S9+, den verkar ha allt jag vill ha. Speciellt ur kameran.
Då kameran är det jag kommer använda mest på den så är den VIKTIG och jag känner till Huewais P20 pro men den spelar bara in video i 30fps som max vilket går bort då jag vill kunna spela in 60fps i 1080 iaf. Helst 4k.

Så är beredd att lägga vad nu samsung s9+ går loss för idag, 9-10,000?

Och den ända telefon som rivaliserar S9+ skulle väll vara Iphone X men är inte den några tusenlappar dyrare?
Ge mig en anledning att välja Iphone X?

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Sötast

Go for S9+

Finns ingen speciell anledning att välja Apple direkt. Kör på den som känns bäst ^^

Permalänk

@Unbalanced: Jo P20 Pro kan visst spela in video i 60fps (1080p) Det är just i 4k som det går ner till 30fps

Visa signatur

I7 3770 | 2st R9 290 (Crossfire) | 32GB 1866Mhz Ram | Asus Rog Maximus IV Extreme | Cooler Master Nepton 280L | Cooler Master V1000 (1000W) | Cooler Master HAF XB Evo | 2st Seagate Barracuda 2TB 3.5 HDD's |

Permalänk
Medlem

iPhone X och Samsung Galaxy S9+ är i stort sett likvärdiga produkter för de behov du pekar på. Det som skiljer dem är bara några saker:

- Den iPhone-modell du funderar på piskar skiten ur Samsung Galaxy S9+ när det gäller processor och grafikkrets.
- Du får iOS istället för android. Det första är generellt sett bättre ur en säkerhetssynpunkt eftersom du får kontinuerliga uppdateringar, och vet att telefonen kommer att fortsätta få så i alla fall två till tre år. Med en Samsung, eller valfri android-tillverkare förutom Google och OnePlus, så vet du inte över huvud taget om de uppdaterar om sex månader. Och även om det sker så vet du inte när du får uppdateringen efter att den har släppts.
- iPhone X kommer med riktig ansiktsupplåsning och truedepth-teknik.

Personligen föredrar jag ovanstående framför att kunna ägna timmar åt att anpassa utseendet, flytta ikoner, ändra Launcher osv. Så jag betalar också gärna hellre en extra tusenlapp eller två för att få en iPhone X.

Ett tips är dock att du väntar till september då Apple presenterar nya iPhone, om du inte anser dig vara i akut behov. Jag gör detsamma just nu, trots att jag håller på att bli tokig på min gamla och halvt trasiga iPhone SE.

Permalänk
Medlem

Undvik P20 pro då den inte har någon stabilisering vid 4k filmande.
https://youtu.be/CdvK7sydqNo?t=7m15s

Permalänk
Medlem

kolla lite tester på vad du behöver av telefonen, transkodar du mycket film på telefonen och kör tunga program så är iphone x bättre medan s9 har trevligare skärm som täcker mer av RGB spectrumet. finns många små detaljer.
tror det kommer ned till vilket OS du gillar bäst eftersom telefonerna presterar i det mesta vardagliga hyfsat likadant.
iphone är snabbare men då får man inte glömma att s9 har högre upplösning att släpa runt på, men som sagt har jag svårt att se något scenario där du blir besviken oavsett vilken du väljer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thekai:

iPhone X och Samsung Galaxy S9+ är i stort sett likvärdiga produkter för de behov du pekar på. Det som skiljer dem är bara några saker:

- Den iPhone-modell du funderar på piskar skiten ur Samsung Galaxy S9+ när det gäller processor och grafikkrets.
- Du får iOS istället för android. Det första är generellt sett bättre ur en säkerhetssynpunkt eftersom du får kontinuerliga uppdateringar, och vet att telefonen kommer att fortsätta få så i alla fall två till tre år. Med en Samsung, eller valfri android-tillverkare förutom Google och OnePlus, så vet du inte över huvud taget om de uppdaterar om sex månader. Och även om det sker så vet du inte när du får uppdateringen efter att den har släppts.
- iPhone X kommer med riktig ansiktsupplåsning och truedepth-teknik.

Personligen föredrar jag ovanstående framför att kunna ägna timmar åt att anpassa utseendet, flytta ikoner, ändra Launcher osv. Så jag betalar också gärna hellre en extra tusenlapp eller två för att få en iPhone X.

Ett tips är dock att du väntar till september då Apple presenterar nya iPhone, om du inte anser dig vara i akut behov. Jag gör detsamma just nu, trots att jag håller på att bli tokig på min gamla och halvt trasiga iPhone SE.

- Du har visst inte varit med på ett tag Android uppdateras oftare än iOS nu för tiden. De är likvärdigt säkra/osäkra. Samsung uppdaterar sina mobiler i 2 år naturligtvis. Troligtvis längre.

iOS vs Android i M3 (något föråldrad men ändå)
https://m3.idg.se/2.1022/1.587341/mobilkriget-vinnare
- "Riktig " ansiktsupplåsning på iPhone som man kan lura. Precis lika osäker som s9+. Den funkade inte ens riktigt på presentationen

Sen har du inte 3,5 mm uttag och utbyggbart minne på iPhone. Snabbare snabbladdning på s9 med.
Kamerorna är likvärdiga..med lite + åt s9 faktiskt
Both have their strengths and weaknesses. Colors on the iPhone seem slightly more accurate and portraits more true to life, but the S9 Plus is the clear winner in low-light photography and this time video is neck-and-neck.

"The S9 Plus is great if you want to take your phone photography to the next level and you're willing to put in some work to get shots looking better. The iPhone X is more consistent and does most of the work for you, but you're limited in your shooting options. And as with most of these comparisons, it comes down to what you're looking for in a camera."

https://www.cnet.com/news/iphone-x-vs-galaxy-s9-plus-camera-c...

Sen priset....herreguuud på iPhone x 2k dyrare för i verkligheten en sämre utrustad mobil.

Nä, välj s9+ som Zlatan.

https://m3.idg.se/2.1022/1.699845/iphone-x-vs-samsung-galaxy-...
Batteritiden är dessutom bättre på s9+.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Du har visst inte varit med på ett tag Android uppdateras oftare än iOS nu för tiden. De är likvärdigt säkra/osäkra. Samsung uppdaterar sina mobiler i 2 år naturligtvis. Troligtvis längre.

Samsung har noll i garanterad period för uppdateringar av mjukvaran. Riktlinjen kan mycket väl vara två år. Jämför detta med iOS 11 som kom ut och omfattade 5 år gamla iPhones. Och jo, jag har varit med "på ett tag".

Skrivet av KingCobra:

iOS vs Android i M3 (något föråldrad men ändå)
https://m3.idg.se/2.1022/1.587341/mobilkriget-vinnare

Bra försök! Problemet med M3s "utvärdering" är att den delar ut "vinster" på grund av att användaren själv kan göra olika anpassningar av systemet, i en del fall per app-basis. Tittar du sedan på områden där det är så att säga oavgjort, som i säkerhet, så ser man hur skribenten partiskhet lyser igenom. Om vi stannar kvar på det området så talar skribenten tydligt om att android är mer utsatt för skadlig kod och att okända källor skapar en risk, men skriver ändå oavgjort därför att "vi har också sett en del malware och attacker drabba IOS på senare år". Och redan där har du en bullshit-story eftersom det händer så otroligt sällan jämfört med android. Exempelvis för hela 2018 hittar du inte ett enda fall som har fått spridning och 2017 hade inte ens handfull, om inte hälften av fingrarna på en hand.

Skrivet av KingCobra:

"Riktig " ansiktsupplåsning på iPhone som man kan lura. Precis lika osäker som s9+. Den funkade inte ens riktigt på presentationen

Du vet lika väl som jag att det här är ett hitte-på som inte ens är värt att bemöta. Du får länka till trovärdiga källor som bekräftar att Face-ID är lika enkelt att lura, om du vill göra ett sådant påstående och få svar på det.

Skrivet av KingCobra:

Sen har du inte 3,5 mm uttag och utbyggbart minne på iPhone. Snabbare snabbladdning på s9 med.

3,5mm-uttag försvinner på allt fler telefoner och kommer att ske med Samsung också förr eller senare. Expanderbart minne genom SD-card osv är inte så aktuellt längre eftersom molnet håller filerna och allt mer övergår mot streaming. Men visst kan man diskutera betydelselösa saker om man så önskar. Jag kommer inte att göra det, av förklarliga skäl.

Skrivet av KingCobra:

Both have their strengths and weaknesses. Colors on the iPhone seem slightly more accurate and portraits more true to life, but the S9 Plus is the clear winner in low-light photography and this time video is neck-and-neck.

"The S9 Plus is great if you want to take your phone photography to the next level and you're willing to put in some work to get shots looking better. The iPhone X is more consistent and does most of the work for you, but you're limited in your shooting options. And as with most of these comparisons, it comes down to what you're looking for in a camera."

Jag har bra mycket heller en kamera som har så bra färgåtergivning som möjligt, än att den ger en pytteliten extra prestation i miljöer med sämre ljussättning.

Skrivet av KingCobra:

Sen priset....herreguuud på iPhone x 2k dyrare för i verkligheten en sämre utrustad mobil.

Ja, droidfanboys har en tendens att betrakta det just så.

Permalänk
Medlem

Svaret är nog egentligen rätt enkelt, är du "låst" i Googles ekosystem, kör på android, har du köpt appar, filmer osv i app Store kör på iPhone.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Iphone X!

Jag har testat gå över till Android vid 3 tillfällen, varje gång med någon av Samsungs flagskeppsmodeller och gått tillbaka till Iphone varje gång. Bytte precis till Iphone X och är väldigt nöjd med allt (processorn, kameran, faceID), tycker IOS är mycket bättre optimerat än Android som enligt min mening är inkonsekvent och inte alls lika intuitiv i det dagliga användadet (ibland bra batteri, ibland dåligt och så ändrades flera av mina inställningar och hemskärm utan att jag hade gjort något).

Permalänk
Medlem

https://www.dxomark.com/category/mobile-reviews/

Finns ju en hel del som slår Iphone X om det är kameran som är det viktigaste.

Kanske en Mi 8? Rolig sida för bra jämförelser också hur som helst.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Det handlar väl helt enkelt om vad du trivs med för OS. Jag skulle aldrig få för mig att köpa en iPhone privat. Hade en 3GS men kört android sen dess. Har en iphone 7 på jobbet dock.

Dock verkar inte S9 vara någon höjdare gällande batteritid?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thekai:

Samsung har noll i garanterad period för uppdateringar av mjukvaran. Riktlinjen kan mycket väl vara två år. Jämför detta med iOS 11 som kom ut och omfattade 5 år gamla iPhones. Och jo, jag har varit med "på ett tag".

Bra försök! Problemet med M3s "utvärdering" är att den delar ut "vinster" på grund av att användaren själv kan göra olika anpassningar av systemet, i en del fall per app-basis. Tittar du sedan på områden där det är så att säga oavgjort, som i säkerhet, så ser man hur skribenten partiskhet lyser igenom. Om vi stannar kvar på det området så talar skribenten tydligt om att android är mer utsatt för skadlig kod och att okända källor skapar en risk, men skriver ändå oavgjort därför att "vi har också sett en del malware och attacker drabba IOS på senare år". Och redan där har du en bullshit-story eftersom det händer så otroligt sällan jämfört med android. Exempelvis för hela 2018 hittar du inte ett enda fall som har fått spridning och 2017 hade inte ens handfull, om inte hälften av fingrarna på en hand.

Du vet lika väl som jag att det här är ett hitte-på som inte ens är värt att bemöta. Du får länka till trovärdiga källor som bekräftar att Face-ID är lika enkelt att lura, om du vill göra ett sådant påstående och få svar på det.

3,5mm-uttag försvinner på allt fler telefoner och kommer att ske med Samsung också förr eller senare. Expanderbart minne genom SD-card osv är inte så aktuellt längre eftersom molnet håller filerna och allt mer övergår mot streaming. Men visst kan man diskutera betydelselösa saker om man så önskar. Jag kommer inte att göra det, av förklarliga skäl.

Jag har bra mycket heller en kamera som har så bra färgåtergivning som möjligt, än att den ger en pytteliten extra prestation i miljöer med sämre ljussättning.

Ja, droidfanboys har en tendens att betrakta det just så.

Haha undrar vem det är som är partisk egentligen "Jag tänker inte diskutera betydelselösa saker." bara för att dom funktionerna inte var just för dig.

Ett expenderbart minne fyller faktiskt bra funktioner för vissa (bl.a mig) när jag t.ex är ute i skogen i Ca. en vecka och vill kunna fota/filma och kanske slänga in någon film eller ljudbok i telefonen, då stabilt internet och tillika "molnet" inte är en självklarthet i skogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

- Du har visst inte varit med på ett tag Android uppdateras oftare än iOS nu för tiden. De är likvärdigt säkra/osäkra. Samsung uppdaterar sina mobiler i 2 år naturligtvis. Troligtvis längre.

iOS vs Android i M3 (något föråldrad men ändå)
https://m3.idg.se/2.1022/1.587341/mobilkriget-vinnare
- "Riktig " ansiktsupplåsning på iPhone som man kan lura. Precis lika osäker som s9+. Den funkade inte ens riktigt på presentationen

Sen har du inte 3,5 mm uttag och utbyggbart minne på iPhone. Snabbare snabbladdning på s9 med.
Kamerorna är likvärdiga..med lite + åt s9 faktiskt
Both have their strengths and weaknesses. Colors on the iPhone seem slightly more accurate and portraits more true to life, but the S9 Plus is the clear winner in low-light photography and this time video is neck-and-neck.

"The S9 Plus is great if you want to take your phone photography to the next level and you're willing to put in some work to get shots looking better. The iPhone X is more consistent and does most of the work for you, but you're limited in your shooting options. And as with most of these comparisons, it comes down to what you're looking for in a camera."

https://www.cnet.com/news/iphone-x-vs-galaxy-s9-plus-camera-c...

Sen priset....herreguuud på iPhone x 2k dyrare för i verkligheten en sämre utrustad mobil.

Nä, välj s9+ som Zlatan.

https://m3.idg.se/2.1022/1.699845/iphone-x-vs-samsung-galaxy-...
Batteritiden är dessutom bättre på s9+.

Vad pratar du om? Vad gäller uppdatering och support av mjukvara så är det ju fortfarande en klar fördel iOS. Två år support för sitt flaggskepp är inte mycket att hänga i granen. Speciellt inte nu när mobilerna är så pass kraftfulla och att skillnaderna mellan två års flaggskepp blir allt mindre. Säkert en anledning till att iPhones har väldigt bra andrahandsvärde i förhållande till många andra.

Vad gäller FaceID så är det knappast jämförbart med det Samsung har, inte ens nära. Man inte lura FaceID med en bild vilket har bevisats gå både med Samsungs ansiktsidentifiering (som bara är en mjukvarulösning) och deras Iris-skanner (med en utskriven bild och en lins). Med det sagt så är Iris-skannern så pass säker att jag inte skulle anse att det är ett problem alls. Den är helt klart good enough för gemeneman.

FaceID andra dock fördelar som att den inte alls är lika kinkig vad gäller avstånd och sådant och att det är fantastiskt smidigt att använda för mer än bara låsa upp telefonen (tex BankID såklart, visa meddelanden på låsskärmen först när du tittar på telefonen, automatiskt fylla i inloggningsuppgifter osv). Grymt imponerad av FaceID. Det och att det nya gestures interface är det som verkligen gjorde mig såld. Att den har grym skärm, kamera och den vassaste SoC på marknaden är inte fy skam heller

Men S9+ är ju också en mycket kompetent smartphone och jag är övertygad om att man blir nöjd med vilken som. Det avgörande är snarare vilket OS man föredra.

Skulle jag luta mot en iPhone (vilket jag personligen gör) skulle jag dock vänta på de modellerna som snart kommer lanseras. Då lär en iPhone X plus-modell lanseras som till storleken är mer lik S9+ med allt det medför (som bättre batteritid), om en phablet nu är det som lockar.

Permalänk
Medlem

Föredrar du iOS över Android; välj iPhone X.
Om inte, välj lämplig Android-lur med bättre kamera än X. Vill minnas att X hamnade på andra eller tredje plats när MKHBD blindtestade kameror.

Sen som någon annan sade; just nu är inte riktigt rätt tid att köpa en X på, då uppföljaren förväntas annonseras inom kort. Man får dock räkna med att först kunna få tag i en runt december månad. :/

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thekai:

Det första är generellt sett bättre ur en säkerhetssynpunkt eftersom du får kontinuerliga uppdateringar, och vet att telefonen kommer att fortsätta få så i alla fall två till tre år. Med en Samsung, eller valfri android-tillverkare förutom Google och OnePlus, så vet du inte över huvud taget om de uppdaterar om sex månader. Och även om det sker så vet du inte när du får uppdateringen efter att den har släppts.

PS. Ex. Sony brukar uppdatera i åratal, Z5:an släpptes slutet av 2015 med android 5.1.1 och har nu 7.1.1, i skrivande stund.
Det är inte säkert de får senaste Android hur länge som helst, men även Apple har en EOL på sina äldre mobiler, även om det brukar vara nåt år längre. I praktiken är det inget jätteproblem då två generationer äldre OS också får backports så...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unbalanced:

Godmorgon

Så jag har Äntligen bestämt mig för att lägga ner en smula riksdaler på ett flagskepp efter att ha haft en 8år gammal samsung de senaste åren.

Mitt öga har definitivt hamnat på Samsung S9+, den verkar ha allt jag vill ha. Speciellt ur kameran.
Då kameran är det jag kommer använda mest på den så är den VIKTIG och jag känner till Huewais P20 pro men den spelar bara in video i 30fps som max vilket går bort då jag vill kunna spela in 60fps i 1080 iaf. Helst 4k.

Så är beredd att lägga vad nu samsung s9+ går loss för idag, 9-10,000?

Och den ända telefon som rivaliserar S9+ skulle väll vara Iphone X men är inte den några tusenlappar dyrare?
Ge mig en anledning att välja Iphone X?

Tack på förhand!

Du har inte funderat på en rimligt prissatt telefon och en GoPro istället?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

OnePlus 6, 256GB.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Inaktiv

Skillnaderna mellan mobilerna är såpass liten så jag tycker det är försumbart i valet av Iphone X vs Samsung S9+. Utan det stora skillnaden är operativsystemet.
Och där är det ett smaktycke vilken man bäst gillar, jag själv hatar de båda, android hatar jag dock ej i närheten lika mycket som iOS. Android är inlåst och begränsad, men iOS begränsningar klarar jag ej av.

Sedan angående kamera så har jag själv en 5000kr mobil, den är minst sagt usel emot min 20 000kr systemkamera inkl objektiv och 10 000kr videokamera. Det jag stör mig mest på är att en mobiltelefon är helt felkonstruerad i hur man håller den för att fotografera, de största bristerna jag har är precis lika dålig på en mobil som kostar det dubbla emot vad jag gav för min.

*edit*
Förtydliga min poäng. Man får betala väldigt mycket extra för det sista lite bättre bland de dyra mobilerna. Men ändå så blir resultatet en produkt som genom sin fysiska utformning (ergonomi) är svårt att ta bra foton med.

Permalänk

Jag har i dagsläget både en Samsung S9 och iphone 7. Skulle tagit en iPhone X av firman nu i efterhand istället för S9.

Jag ställer in min telefon som jag vill ha den sen sitter ikonerna där i två år. Håller inte på och pillar längre och då fungerar iOS så bra. Tjejens 6S är nu 4? År och tror den är omstartad manuellt högst 5 gånger och är precis lika snabb idag som när den kom.

Min S9 har vissa dagar svinkass batteritid men oftast inte, appar crashar lite mer eller småhänger sig så man får starta om dom.

Vet inte vad det är men för mig personligen flyter iOS på som smör och Android gör mig småirriterad när pyttegrejer händer/krånglar.

My cents om iOS vs android. Är väl ingen fanboy har haft båda lagen sedan iPhone 3gs och kör Windows på datorn och Apple TV på TV:en.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unbalanced:

Godmorgon

Så jag har Äntligen bestämt mig för att lägga ner en smula riksdaler på ett flagskepp efter att ha haft en 8år gammal samsung de senaste åren.

Mitt öga har definitivt hamnat på Samsung S9+, den verkar ha allt jag vill ha. Speciellt ur kameran.
Då kameran är det jag kommer använda mest på den så är den VIKTIG och jag känner till Huewais P20 pro men den spelar bara in video i 30fps som max vilket går bort då jag vill kunna spela in 60fps i 1080 iaf. Helst 4k.

Så är beredd att lägga vad nu samsung s9+ går loss för idag, 9-10,000?

Och den ända telefon som rivaliserar S9+ skulle väll vara Iphone X men är inte den några tusenlappar dyrare?
Ge mig en anledning att välja Iphone X?

Tack på förhand!

Du har inte funnit anledning till X då blir det ingen X.
Lättare så garanterat, om du inte är i nöd av en produktspecifik kickstarter projekt's egenutvecklade app som ENBART finns för IOS som du använder vardagligen - annars finns INGEN anledning att välja äpplet idag.
"Att dom bara fungerar" är rena rama ******.

Skrivet av SimpanDirr:

Vet inte vad det är men för mig personligen flyter iOS på som smör och Android gör mig småirriterad när pyttegrejer händer/krånglar.

My cents om iOS vs android. Är väl ingen fanboy har haft båda lagen sedan iPhone 3gs och kör Windows på datorn och Apple TV på TV:en.

"Lagget" emellan IOS och Android hanteras olika - Där Android kan FÖRKLICKA innan en ikon visas och hamna rätt när den väl hänger med. IOS måste visa animationen innan "knappen är giltig på sin plats" vilket fördröjer och ökar missklick by far.
Dessa små frys är lyx jämtemot låsningarna IOS kastar ur sig ibland.

Och själv använt olika iPhones, som privat och jobb, 4 5 6 6s 7 som nya(re) dock faller tillbaka till Android då man får lite mer frihet i apparna och customization.

Skrivet av Thekai:

Samsung har noll i garanterad period för uppdateringar av mjukvaran. Riktlinjen kan mycket väl vara två år. Jämför detta med iOS 11 som kom ut och omfattade 5 år gamla iPhones. Och jo, jag har varit med "på ett tag".

Nu menar jag hela ditt inlägg men kom och bråka med mig i stället, har använt båda telefonerna på riktigt under längre perioder för att beta ned IOS till den grad att den faktiskt inte har något bättre, enstaka one-in-a-life-time saker som swipea meddelanden för att radera dom är väl enda unika.
Jag är inget fanboi av varken android eller ios men jag vågar säga att IOS är sämre.
Sen skiter jag i att om IOS får 10.000 poäng mer i ANTUTU när IOS inte vet vilket tangentbord den ska mata till mig 7/10 fallen dessutom alltid inställd på FEL SPRÅK. (kör flera tangentbord plus ett tredjeparts).

Det enda vettiga man har att säga om IOS är att: Bilderna från kameran är mer verklighetstrogna i färg, thats it

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Kan inte svara för vilken man ska välja, tycker det är lite som med glasögon, de ska passa just dig. Med det sagt skulle jag aldrig köpa en apple produkt efter hur de beter sig i övrigt;

https://motherboard.vice.com/en_us/article/a3yadk/apple-sued-...

En liten extra not är att Apple skickade Njord, samma advokatbyrå som skickar utpressarbrev för filmer de påstår man laddad ned.

Säger inte att andra tillverkare är änglar, men man kan iaf köpa de flesta delarna från Samsung direkt om man behöver.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk

Har båda telefonerna i hushållet, och säger att du troligen blir nöjd vilken du än väljer. Däremot är ju storleken en ganska stor skillnad, då jag föredrar större skärmar så är iphone X inte riktigt för mig, däremot om det fanns en "X plus" hade jag nog valt den över s9. Det är ju faktiskt sagt att de ska släppa en plus modell av X (XI?) i höst, så det kanske skulle kunna vara något.

När det kommer till kameran föredrar jag iPhone, mycket mer realistiska färger och dessutom tusen gånger bättre videoinspelning. Skärmen på s9an är mycket skarpare och bättre ifall du tittar på t.ex film. Batteritiden bra på båda, s9an dör dock väldigt fort ifall du t.ex tittar på youtube.

Handlar mycket om OS som tidigare nämnt.

Men jag hade väntat på den större versionen av X annars tagit s9.

Permalänk
Medlem

Är kameran viktig så hade jag valt iPhone X.
Dock sålde jag min och kör på en Oneplus 6 just nu, men det är bara för att invänta den kommande iPhone och Google Pixel 3

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

kolla lite tester på vad du behöver av telefonen, transkodar du mycket film på telefonen och kör tunga program så är iphone x bättre

Tack för ditt svar.
Jag vart nyfiken på det jag har citerat som du skrev. Har du lust att förklara vad du menar med om jag transkodar mycket film på telefon?
Vad menas med det?

Det jag kommer använda telefonen främst till, varför jag köper såpass dyr sak när i praktiken ALLA går fint att snacka i. Eller.. a dom aldra flesta gör det. Den kommer användas som video kamera mest och även foton men mest video skulle jag säga.

Film på mobilkameran, spara på telefonminne/kort, ladda ner på hårddisk och sedan editera i Premiere.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Är kameran viktig så hade jag valt iPhone X.
Dock sålde jag min och kör på en Oneplus 6 just nu, men det är bara för att invänta den kommande iPhone och Google Pixel 3

Jag har jämnfört bådas kameror in person nu på båda dom kamerorna och skillnaden är, upp till personlig preferens ärligt talas.
Dom är såpass likvärdiga där tycker jag så att argumentera på kameran på X och S9+ är som att argumentera olika sorters asfalt.
Dessutom har ju S9 den där extra..."bländaren"? lite osäker på terminologin där.

Jag vill ha en av mobiltelefonernas toppkameror sen vilken av toppkamerorna verkar inte spela SÅ stor skillnad när man har tex Premiere odyl till sin hjälp vid efterproduktion.

Steget efter det här blir en ordentlig DSLR tilläggnad för ENBART foto och video.
För jag kan efter första mobiltelefonens kamera föddes så har jag haft ett vakande öga på dom och använt dom flesta genom åren och IAF JAG kommer aldrig ifrån det faktum att jag står och pekar en mobil i luften och det tar bort lite av mitt vad man nu ska kalla det när man vill göra något så profesionellt man bara kan men något känns som en bromskloss ungefär.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Skrivet av Fantgrenen:

Har båda telefonerna i hushållet, och säger att du troligen blir nöjd vilken du än väljer. Däremot är ju storleken en ganska stor skillnad, då jag föredrar större skärmar så är iphone X inte riktigt för mig, däremot om det fanns en "X plus" hade jag nog valt den över s9. Det är ju faktiskt sagt att de ska släppa en plus modell av X (XI?) i höst, så det kanske skulle kunna vara något.

När det kommer till kameran föredrar jag iPhone, mycket mer realistiska färger och dessutom tusen gånger bättre videoinspelning. Skärmen på s9an är mycket skarpare och bättre ifall du tittar på t.ex film. Batteritiden bra på båda, s9an dör dock väldigt fort ifall du t.ex tittar på youtube.

Handlar mycket om OS som tidigare nämnt.

Men jag hade väntat på den större versionen av X annars tagit s9.

Har du lust att gå in mer på hur och varför du anser att X har bättre video instpelning än S9+ ?
Med dom dubbla bländare trodde jag S9+ skulle ha stort övertag i rätt många scener.
Sedan mycket av färger, kontraster etc redigeras ändå i Premiere så det blir inte så superviktigt om det inte vore om S9+ har HELT ÅT SKOGEN färgåtergivning eller något vilket jag inte tror väll? haha

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unbalanced:

Tack för ditt svar.
Jag vart nyfiken på det jag har citerat som du skrev. Har du lust att förklara vad du menar med om jag transkodar mycket film på telefon?
Vad menas med det?

Det jag kommer använda telefonen främst till, varför jag köper såpass dyr sak när i praktiken ALLA går fint att snacka i. Eller.. a dom aldra flesta gör det. Den kommer användas som video kamera mest och även foton men mest video skulle jag säga.

Film på mobilkameran, spara på telefonminne/kort, ladda ner på hårddisk och sedan editera i Premiere.

Jag såg att iphone x är asevärt bättre på det än konkurenten men ska jag vara ärlig tror jag ingen människa gör sådant på telefonen. Iphone x var mycket snabbare att koda om en film så den passade youtube bättre(antar jag).
Vet inte om galaxy s9/ iphone x har minnes kort? Kan vara smidigt att stoppa i datorn med massor av data på.

Åk någonstans där du kan känna och klämma lite på dom också. Som att köpa en bil osedd, vem gör det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

jag hade iaf en iphone 6s i 2 år och skaffade precis en p20 pro. en otroligt trevlig telefon måste jag säga och kameran är helt underbar

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Nzxt kraken X42 | Gigabyte X570 Elite | Corsair LPX Vengeance 16GB 3200 | EVGA RTX 2080 XC Ultra | Win 10 Pro 64bit | Nzxt S340 elite | EVGA 850W G2 | Logitech G900 & PRO

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Love_sUn:

Iphone X!

Jag har testat gå över till Android vid 3 tillfällen, varje gång med någon av Samsungs flagskeppsmodeller och gått tillbaka till Iphone varje gång. Bytte precis till Iphone X och är väldigt nöjd med allt (processorn, kameran, faceID), tycker IOS är mycket bättre optimerat än Android som enligt min mening är inkonsekvent och inte alls lika intuitiv i det dagliga användadet (ibland bra batteri, ibland dåligt och så ändrades flera av mina inställningar och hemskärm utan att jag hade gjort något).

Du har valt en Samsungtelefon som du kallar för Android, vilket det iofs är men med tunga modifieringar och helt nytt utséende.
Ta inte ut Samsungs "problem" på Android.

Google måste också anpassa sig tillsammans med tillverkare för miljontals(?) telefoner, Apple har ett fåtal enheter, de har full kontroll så därför är också optimeringen lite bättre.

Vill du pröva rent Android är Pixel väldigt bra alt. OnePlus med få modifieringar.