Microsoft påstås utveckla enklare Xbox för strömmande spel

Permalänk
Melding Plague

Microsoft påstås utveckla enklare Xbox för strömmande spel

En rapport anger att Microsoft jobbar på flera nästa generations Xbox-konsoler, där en billigare modell ska fokusera på att strömma spel från servrar.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Har försökt använda Xbox one med hemma strömmning flera gånger med olika spel. (Assassins creed 2/brotherhood/revelations, Pubg.) men har aldrig klarat av det. Dels är det suddigt och sen känns det även som det är lägre FPS vilket gör det ospelbart i speciellt de spelen jag testade eftersom det är upp till 30 FPS som gäller redan från start. Däremot har jag inga problem med fördröjningar och sånt.
Dessa problem kanske man slipper om enheten som sänder är kraftfullare.

Permalänk
Inaktiv

Strömning är framtiden, det är typ bara gamers som ligger efter och inte gör detta idag.
Sedan har jag svårt att se att de mest kräsna kommer bli nöjda, men majoriteten är inte så kräsna. Två konsoler samma spel och de kan köra emot varandra, så känns det som om de med egen hårdvara hemma kommer få en fördel.

Permalänk
Medlem

Strömning är en flopp med dagens linor.
Räkna med hög ping och komprimerad grafik, ett steg bakåt för allt

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se hur affärsmodellen utformas kring detta! Någon här som törs spekulera?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hakd:

Strömning är en flopp med dagens linor.
Räkna med hög ping och komprimerad grafik, ett steg bakåt för allt

Japp men jag tror ändå att det kan slå.
Kravet är att det skall vara enkelt och billigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakd:

Strömning är en flopp med dagens linor.
Räkna med hög ping och komprimerad grafik, ett steg bakåt för allt

Nästa en lika stor flopp som internet.
Spel är dock en väldigt udda mjukvara med konstig krav som innebär att de kanske inte kan använda tekniker som övriga mjukvaror använder.

Just detta med att lokala mjukvaror på sin dator är så 90 tal och tekniker för att olika sätt köra belastningen på andra servrar bara rusar fram i utvecklingen, så kan det innebära att fler spel kommer utnyttja det. Det blir intressant och se hur utvecklingen kommer att gå.

*edit*
Det är i princip endast spel kvar idag som ä svårt att streama,

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClubT:

Blir spännande att se hur affärsmodellen utformas kring detta! Någon här som törs spekulera?

En månadsavgift som ger dig tillgång till ett stort spelbibliotek.
Tror inte att man behöver köpa spel, blir snarare lite som Spotify eller Netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

En månadsavgift som ger dig tillgång till ett stort spelbibliotek.
Tror inte att man behöver köpa spel, blir snarare lite som Spotify eller Netflix.

Som Game pass då.

Då borde man kunna uppdatera sin xbox one till en next gen konsoll som strömmar. Det vore ju nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Elektron:

Som Game pass då.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Strömning är framtiden, det är typ bara gamers som ligger efter och inte gör detta idag.
Sedan har jag svårt att se att de mest kräsna kommer bli nöjda, men majoriteten är inte så kräsna. Två konsoler samma spel och de kan köra emot varandra, så känns det som om de med egen hårdvara hemma kommer få en fördel.

Till vissa spel, ja (typ Civ eller mmo) men annars nej. Finns ingen väg runt latensen. Även med ljusets hastighet så har vi för hög latensen för t.ex ett foster eller plattformar. Tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag bävar inför hur det här kommer att säljas. Kommer vanliga konsumenter som står där under julruschen att förstå skillnaden mellan den kraftfullare och den enklare konsollen eller kommer det att blir som med Windows RT igen?

Permalänk
Medlem

Har det skett några revolutionerande framsteg gällande streaming av spel eller måste hårdvaran fortfarande befinna sig i grannens källare för att få en njutbar upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Till vissa spel, ja (typ Civ eller mmo) men annars nej. Finns ingen väg runt latensen. Även med ljusets hastighet så har vi för hög latensen för t.ex ett foster eller plattformar. Tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Är ju bara att ha någon AI som förutser på vad som kommer ske.

Permalänk
Inaktiv

Välkommen till början på slutet av den traditionella konsolen, detta är hur det kommer se ut i en inte allt för avlägsen framtid.

Även på spel PC jobbas det med liknade lösningar där en del av beräkningarna sker i molnet.

Speciellt användbart är det i VR applikationer vilka kräver mycket kraft av hårdvaran.

Lägger man så mycket man kan i molent så blir instegs modellerna av PC hårdvaran för högkvalitativ VR inte så dyrt och fler har råd att hoppa på VR tåget snabbare.

Permalänk
Medlem

Det kan nog bli bra. Sätter man visuell kvalitet, FPs, frametimes, input lag osv i främsta rummet så spelar man inte på konsol ändå. JKonsolägare är inte så kräsna utan de vill bara ha "Billigt LOL till vardagsrummet" typ. Så en avskalad variant som egentligen inte gör avkall på något av det som är viktigt för en konsolspelare kan bli en jättehit!

Permalänk
Medlem

Med konsolernas autoaim och autopilot spelar väl inputlag mindre roll?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jaha? Beräkningarna i molnet har de ju redan prövat så varför skulle de behöva utveckla en ny konsol bara för det?

Permalänk
Medlem

Kom med i Nvidias beta för GeForce Now. Exakt alla spel utom tur-baserade spel (t.ex. Civilisation) är totalt ospelbara. Upplevelsen ser ut ungefär såhär: Du spelar 10-30 sekunder med ~300 ping för att spelet sedan fryser och behöver buffra (har 250/250 fiber). Men najs är att man kan köra exakt alla spel på "maxade" inställningar på en 14" laptop.

Med andra ord. Tekniken är helt omogen men det finns en stor potential för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Kom med i Nvidias beta för GeForce Now. Exakt alla spel utom tur-baserade spel (t.ex. Civilisation) är totalt ospelbara. Upplevelsen ser ut ungefär såhär: Du spelar 10-30 sekunder med ~300 ping för att spelet sedan fryser och behöver buffra (har 250/250 fiber). Men najs är att man kan köra exakt alla spel på "maxade" inställningar på en 14" laptop.

Med andra ord. Tekniken är helt omogen men det finns en stor potential för framtiden.

Det beror väl också på avståndet till servern. Om de ska satsa på detta seriöst så får det ju se till att installera servrar hos svenska internetleverantörer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Playstation har väl redan möjlighet att streama spel mot en månadsavgift? Tjänsten ska finnas har jag hört men dock ej i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När jag har testat streamingtjänster som exempelvis Nvidias GameStream och liknande tjänster så har det funkat riktigt bra för de flesta typer av spel förutom snabba FPS. I FPS känns det lite som man springer och siktar i sirap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Strömning är framtiden, det är typ bara gamers som ligger efter och inte gör detta idag.
Sedan har jag svårt att se att de mest kräsna kommer bli nöjda, men majoriteten är inte så kräsna. Två konsoler samma spel och de kan köra emot varandra, så känns det som om de med egen hårdvara hemma kommer få en fördel.

Marsresor, tidsmaskiner och SSD som enda lagringsenhet är också framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Till vissa spel, ja (typ Civ eller mmo) men annars nej. Finns ingen väg runt latensen. Även med ljusets hastighet så har vi för hög latensen för t.ex ett foster eller plattformar. Tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

rofl du har ingen aning om vad du pratar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det beror väl också på avståndet till servern. Om de ska satsa på detta seriöst så får det ju se till att installera servrar hos svenska internetleverantörer.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns en nordisk server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Välkommen till början på slutet av den traditionella konsolen, detta är hur det kommer se ut i en inte allt för avlägsen framtid.

Även på spel PC jobbas det med liknade lösningar där en del av beräkningarna sker i molnet.

Speciellt användbart är det i VR applikationer vilka kräver mycket kraft av hårdvaran.

Lägger man så mycket man kan i molent så blir instegs modellerna av PC hårdvaran för högkvalitativ VR inte så dyrt och fler har råd att hoppa på VR tåget snabbare.

VR är så latenskänsligt som någonting kan bli, det är ytterst begränsat vad du kan lägga ut i molntjänster för just VR. Speciellt med tanke på att det handlar om ganska ordentliga upplösningar också. Nu ska jag inte säga att du har helt fel men vill gärna ha en bra källa på att det används (med bra resultat) inom VR för att jag ska tro på det.
Har själv ett oculus rift och det är extremt känsligt om någonting får minsta fördröjning (vilket oftast inte sker, men om det sker så märks det direkt). Problemet med spel generellt (och VR i synnerhet) är att du själv kontrollerar saker som du vill se direkt respons på (i alla fall i många spel). Så är inte fallet med saker som idag görs via molntjänster, där man ofta kan godta någon halvsekunds fördröjning.

Permalänk
Medlem

Kör med Geforce now på min nvidia shield, jag märker inte mycket skillnad alls jämfört med att spela på datorn men jag är väl inte så kräsen. Tjänsten är omogen än dock, kraschar ibland, och ingen 4k spelande bara 1080 med all fullt.

Testade en vecka att ersätta datorn med nvidia shield, det funkade hyffsat, var mest irreterad på att det inte finns en webläsare som är gjord för mus och tangentbord till android än, går att surfa men inte zooma in och ut som man är van vid, och interfacet är så stort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

rofl du har ingen aning om vad du pratar om

Ok, så förklara då istället? Jag lär mig mer än gärna. Nån prediction-algoritm som kan utnyttjas eller hur gör man för att komma förbi de fysiska begränsningarna som avstånd innebär?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av talonmas:

Ok, så förklara då istället? Jag lär mig mer än gärna. Nån prediction-algoritm som kan utnyttjas eller hur gör man för att komma förbi de fysiska begränsningarna som avstånd innebär?

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske helt enkelt är detta som det är frågan om.

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rskarteknik#F%C3%B6rl%C3...
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rskarteknik#Undanh%C3%A5...

Permalänk
Medlem

Stream spel kommer aldrig slå igenom, det har försökts ett flertal gånger förut och har floppat lika hårt varje gång. Att streama hemma över LAN med vass hårdvara är redan kasst via steam och playstation 4 pro, ännu värre att försöka hämta data snabbt från massa servrar lokaliserade utanför landet.