Intel Core i9-9900K, i7-9700K och i5-9600K får specifikationer

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-9900K, i7-9700K och i5-9600K får specifikationer

Toppmodellen uppges få åtta kärnor och sexton trådar, och får sällskap av Core i7-9700K och Core i5-9600K. Samtliga ska vara framtagna för den nya Z390-plattformen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Black friday blir intressant om dessa hinner ut sent Q3/tidigt Q4...

Permalänk
Medlem

Så de överger hyperthreading på i7:orna nu? Märkligt.

Men det är väl ett knep för att börja få 7:or att verka lite mer budget så att fler ska vilja uppgradera till i9.

Ser dock ganska intressant ut om de kan hålla värme och ström i schack. Hoppas att det inte är tandkräm i dessa bara.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Så otroligt dåligt att de tar bort hyperthreading på i7an. Vad håller Intel på med egentligen?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Så ni fick upp en nyhet av de här. Trodde de skulle ta några dagar som de brukar göra. Skrev om de här ungefär 40 min innan denna artikel dök upp.

Som jag påpekade där så ställer jag mig kritisk till att Core i9 ens skall finnas i mellanklassen. Jag blir inte mindre kritisk av att Intel ev skippar HT på sin i7 serie.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Och där dog 8700K med endast 6/12 trådar. Nu blir det som jag och många andra sa från början där premium speldator är 8/16. Sedan är det glädjande för alla som råkade köpa 8700K att de kan göra som AMD kunder nu endast byta cpu och slippa byta moderkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av Brekker:

Så otroligt dåligt att de tar bort hyperthreading på i7an. Vad håller Intel på med egentligen?

8 kärnor är väl ändå bättre än 6 kärnor med 12 trådar i de flesta fallen eller har jag fel? En i5 8600k brukar ju prestera bättre än en i7 7700k om man kör dom i liknande frekvenser. Och det är väl ganska uppenbart att det de håller på med, är att locka över fler till den lite dyrare i9 serien.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Känns snålt att ta bort HT...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

8 kärnor är väl ändå bättre än 6 kärnor med 12 trådar i de flesta fallen eller har jag fel? En i5 8600k brukar ju prestera bättre än en i7 7700k om man kör dom i liknande frekvenser. Och det är väl ganska uppenbart att det de håller på med, är att locka över fler till den lite dyrare i9 serien.

Tänkte du gällande spel i din jämförelse mellan 8600k och 7700k?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Varför skulle i9 ha högre boostfrekvens? Jag har svårt att tro det där.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv

Kommer det funka till alla kort i 300 serien tro

"...men ska vara kompatibla med existerande moderkort baserade på Intels 300-serie..."

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tänkte du gällande spel i din jämförelse mellan 8600k och 7700k?

Nej lite allt möjligt. Kika här https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5... Där vinner 8600k över 7700k i alla moment där de körs i samma frekvens.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tar Intel bort HT på i7?

Ja tjena, då blir det en övergång till det Röda laget vid nästa uppgradering. Vad pysslar dom med egentligen?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Så otroligt dåligt att de tar bort hyperthreading på i7an. Vad håller Intel på med egentligen?

Ja jag stod i valet om det ska bli i7 eller ryzen i nästa redigeringsdator. Nu blir det Ryzen (så länge dom inte sabbar nästa gen.)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Inaktiv

Eight core is the new four core.

Core i9-9900K verkar annars bli en fin processor för söndagsseglare, det blir intressant och se hur AMD ska matcha denna.

Permalänk
Datavetare

Här sätter man då säkerheten i första rummet. Finns två nya Spectre varianter som bara kan utnyttjas på system med SMT.

Och 8C/16T i mainstream. Har ju alltid visat sig att bara man gör samma sak om och om igen så lyckas man alltid till slut. Att forskarna konstaterat att en lång rad problem inte kan skalas effektivt över många kärnor lär visa sig vara helt fel nu när dessa 8C/16T modeller hamnar i händerna på programmerare som inte kan programmera sig ur en papperspåse!

Lite mer seriöst. 95 W TDP, 4,6 GHz all-core-turbo, får se vad denna drar i praktiken...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Varför skulle i9 ha högre boostfrekvens? Jag har svårt att tro det där.

De måste göra så, annars hade det sett ut som att de lägre serierna är snabbare då många tester inte skalar linjärt med antal trådar.

Är inte helt 100 på i7an, om den bara har 8a trådar så lär det inte bli bra PR när hela internet fylls med cinebench resultat som visar att de nya processorerna är långsammare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

8 kärnor är väl ändå bättre än 6 kärnor med 12 trådar i de flesta fallen eller har jag fel? En i5 8600k brukar ju prestera bättre än en i7 7700k om man kör dom i liknande frekvenser. Och det är väl ganska uppenbart att det de håller på med, är att locka över fler till den lite dyrare i9 serien.

I spel kommer det inte gör mycket skillnad så länge du bara spelar och inte gör något annat på datorn(kollar på stream, jobbar på sidan av med din andra/tredje skärm, etc). Men när det kommer till andra program som videoredigering, 3D rendering eller multitasking så hjälper hyper threading väldigt mycket!

Denna video förklarar det ganska bra:

Visa signatur
Permalänk

@Brekker Se länken jag postat ovan. Och jag vet allt vad man ska med SMT till funderar mest på om det verkligen är en så stor förlust när man istället får två kärnor extra som dessutom körs i högre frekvens. (typ 300mhz högre turbo för alla kärnor?)

Skrivet av sKRUVARN:

De måste göra så, annars hade det sett ut som att de lägre serierna är snabbare då många tester inte skalar linjärt med antal trådar.

Är inte helt 100 på i7an, om den bara har 8a trådar så lär det inte bli bra PR när hela internet fylls med cinebench resultat som visar att de nya processorerna är långsammare

Skickades från m.sweclockers.com

jag tror 9700k ändå är snabbare än 8700k i cinebench den har ju ändå turbo på 4,6 med alla kärnor. Men 6kärnor och 12 trådar som går i en lägre hastighet kanske ändå kan vinna över 8 kärnor?
Jämför 8600k mot 7700k i cinebench där vinner 8600k. 7700k presterar ungefär som en 8400.

Men det blir riktigt intressant att se när de kommer. 7700k mot 8600k är ju bara 2 trådars skillnad när man går upp på 4 trådar kanske det blir skillnad.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Stor gäspning på detta. Ytterligare en liten tweak av en arkitektur som är flera år gammal.

Dessutom kommer ju Zen 2 tidigt 2019 och kommer nog att springa cirklar runt dessa CPUer i de flesta användningsområden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Och 8C/16T i mainstream. Har ju alltid visat sig att bara man gör samma sak om och om igen så lyckas man alltid till slut. Att forskarna konstaterat att en lång rad problem inte kan skalas effektivt över många kärnor lär visa sig vara helt fel nu när dessa 8C/16T modeller hamnar i händerna på programmerare som inte kan programmera sig ur en papperspåse!

Mainstream är en bred grupp, grafikkortet 1180Ti är också ett mainstreamkort trots priset. Man kan fråga sig vad ska Agda 116 och Bertil 112år som enbart använder datorn till att kolla in barnbarnbarnen på facebok ett sådant grafikkort till? Men svaret är att grafikkortet inte är till dem.
Att jobba med 4 core +ht eller 6 core för dem delen (med dagens IPS) är ett helskotta för många som ändå tillhör mainstreamgruppen.
Det finns 2st undantag, den vanliga de som inte gör mycket med datorn, den ovanliga de som har en drös servrar. Jag personligen sitter nu med en 2 core laptop och har hela Azure till förfogande om jag bara öppnar min plånbok. Typ alla i hela sverige genom att enbart öppna in plånbok kan beställa hem lika mycket datakraft när de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpanter:

Black friday blir intressant om dessa hinner ut sent Q3/tidigt Q4...

OBS! Broscience, rätta mig om jag har fel.

Säg att intel släpper 9700K en månad innan BF för 3500:-
Jag hade blivit sjukt förvånad om priset gått under 3300:-

De säljer bara av sina lager med utgående artiklar till sjuka priser. Allt som faktiskt är aktuellt och eftertraktat behöver inte sänkas så mycket för att säljas friskt.

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem

kommer svida i plånboken nästa datorbygge om man väljer att köpa nytt allt. :s

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Är inte 6c/12t med en 8700K att föredra över 8c/8t på den kommande i7:an, om det inte finns några större skillnader i IPC samt att de överklockar lika bra?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Känns snålt att ta bort HT...

Haha, det är Intel vi talar om.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Dessutom kommer ju Zen 2 tidigt 2019 och kommer nog att springa cirklar runt dessa CPUer i de flesta användningsområden.

Detta är jag inte så säker på. Det har påståtts att den nya tillverkningsprocessen ska kunna segla upp i 5 GHz, och i så fall är det ju fasligt intressant, men sedan har du ju problematiken med RAM-hastigheter och relaterad latens. Det blir väldigt intressant det här, men min gissning(!) i nuläget är att Intel fortfarande kommer vara vassast i åtminstone spel.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@Brekker Se länken jag postat ovan. Och jag vet allt vad man ska med SMT till funderar mest på om det verkligen är en så stor förlust när man istället får två kärnor extra som dessutom körs i högre frekvens. (typ 300mhz högre turbo för alla kärnor?) jag tror 9700k ändå är snabbare än 8700k i cinebench den har ju ändå turbo på 4,6 med alla kärnor. Men 6kärnor och 12 trådar som går i en lägre hastighet kanske ändå kan vinna över 8 kärnor?
Jämför 8600k mot 7700k i cinebench där vinner 8600k. 7700k presterar ungefär som en 8400.

Men det blir riktigt intressant att se när de kommer. 7700k mot 8600k är ju bara 2 trådars skillnad när man går upp på 4 trådar kanske det blir skillnad.

Skillnaden blir två kärnor och fyra trådar denna gång jämfört med två kärnor och två trådar (7700k vs 8600k)! Sedan så kanske 9700k har betydligt bättre IPC, vem vet vad Intel har kokat ihop denna gång? Vi får helt enkelt invänta de kommande testerna

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Brekker:

Skillnaden blir två kärnor och fyra trådar denna gång jämfört med två kärnor och två trådar (7700k vs 8600k)! Sedan så kanske 9700k har betydligt bättre IPC, vem vet vad Intel har kokat ihop denna gång? Vi får helt enkelt invänta de kommande testerna

Som du ser i det du citerade vet jag att det blir 2 kärnor 4 trådar istället för 2 kärnor 2 trådar Men det verkar också som att denna har en turbo(alla kärnor) på 4,6 istället för 4,3ghz.
Jag tror i alla fall att 9700 kan vara den bättre modellen även för tungt trådade grejer. Men vi får se

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@zetruz: En helt ny tillverkningsnod som körs i 5Ghz out-of-the-box? Måste vara första gången någonsin då.

Personligen tror jag Zen 2 kommer hamna någonstans kring 4-4,5 Ghz men med en ordentligt förbättrad arkitektur.

AMD kan nog gå om, men jag tror inte det blir att springa cirklar om dessa CPU:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Detta är jag inte så säker på. Det har påståtts att den nya tillverkningsprocessen ska kunna segla upp i 5 GHz, och i så fall är det ju fasligt intressant, men sedan har du ju problematiken med RAM-hastigheter och relaterad latens. Det blir väldigt intressant det här, men min gissning(!) i nuläget är att Intel fortfarande kommer vara vassast i åtminstone spel.

5Ghz tror jag inte på, men däremot ska Zen 2 CPU:erna till AM4 sockeln ha, enligt relativt säkra rykten, 12-16 kärnor och 24-32 threads, ~10% IPC gain över Zen+, bättre stöd för högre minnesfrekvenser, och högre klockfrekvens (som sagt, 5Ghz tror jag inte men kanske upp till 4,5Ghz?)

Finns garanterat vissa äldre och allmänt dåligt trådade spel som kommer föredra Intel men min gissning är att Zen 2 kommer så pass nära i spelprestanda i de flesta spel så att det bara blir en fråga om pris och tillgänglighet.