Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

om nu kommande tr4 2990X med 32/64 kärnor ska kosta 15000kr då borde du få en 24/48 för samma pris som din "Gamla" 7920X kostar

Intel ska snart släppa 8 serie vad jag har förstått med bättre prestanda mot 7 serien.

Det tvekar jag på. Priset för mer kärnor ökar vääldigt fort för intels sida. Då intel inte kan kombinera flera "dies" som amd kan så blir risken att en kärna är död högre per die för intel. Det gör att dom ej ekonomisk kan sälja en 24kärnig variant för säg 14k. Visst kan dom sälja cpu:er till förlust men det tvivlar jag på.

Sen kan dom också ha förbättrat tillverkningsprocessen såpass att dom faktiskt kan tillverka HCC cpuer billigare men det tror jag ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Det tvekar jag på. Priset för mer kärnor ökar vääldigt fort för intels sida. Då intel inte kan kombinera flera "dies" som amd kan så blir risken att en kärna är död högre per die för intel. Det gör att dom ej ekonomisk kan sälja en 24kärnig variant för säg 14k. Visst kan dom sälja cpu:er till förlust men det tvivlar jag på.

Sen kan dom också ha förbättrat tillverkningsprocessen såpass att dom faktiskt kan tillverka HCC cpuer billigare men det tror jag ej.

sorry otydlig menade en tr4 24/48 för pris som intel tar för en 12/24

endast 20 dagar kvar tills AMD släpper TR4 2000 serien

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

sorry otydlig menade en tr4 24/48 för pris som intel tar för en 12/24

endast 20 dagar kvar tills AMD släpper TR4 2000 serien

Du tänkte så! Ja det stämmer nog utan tvekan synd bara att ryzen inte riktigt är där än med sin per-kärna prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Då intel inte kan kombinera flera "dies" som amd kan så blir risken att en kärna är död högre per die för intel.

Har ett knippe Core2 Quads som säger annat

Men visst, just nu nöjer sig Intel med betydligt mindre storlek på chippen = klirr i kassan.
Men jag inbillar mig att om dom verkligen kände sig hotade så skulle dom kunna använda LGA 3647 och trycka dit fler kärnor.

Permalänk
Medlem

X299 känns som en gammal serie. Returnera moderkortet och välj TR4 2000serien eller intels nya I9 8/16.intel 7820 är sämre än gamla amd ryzen 1800X

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hedersmedlem

*§1.6-inlägg raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...