Intel Core i9-9900K, i7-9700K och i5-9600K får specifikationer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brekker:

Skillnaden blir två kärnor och fyra trådar denna gång jämfört med två kärnor och två trådar (7700k vs 8600k)! Sedan så kanske 9700k har betydligt bättre IPC, vem vet vad Intel har kokat ihop denna gång? Vi får helt enkelt invänta de kommande testerna

De tror jag inte. Intel har ju redan bekräftat att generation 9 är byggd på exakt samma Coffee Lake arkitektur som i dagens generation 8. Man har endast utökat arkitekturen till 8 kärnor, inget annat. Så IPC per kärna kommer vara identisk som dagens generation. De Intel däremot har frångått från är namnschemat. Historiskt sett så har Intel oftast bara bytt den sista eller dom två sista siffrorna i befintlig generation. Ett exempel i närtid är Haswell Refresh som faktiskt innehåller mer förändringar i arkitekturen jämfört med Haswell än vad Coffe Lake generation 8 och 9 har mellan varandra. Men i vanlig ordning så hoppar Intel hit och dit med sitt namnschema för varje generation dom släpper. Nämner några exempel från varje generation här nedanför. Observera att första generationen också blev rätt så förvirrande.

i7-860
i7-920
i7-2600
i7-3770
i7-4770
i7-4790
i7-5775
i7-6700
i7-7700
i7-8700
i7-9700

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Intressant. Dock lite märkligt att de inte går "for the kill" och släpper en 10c/20t nu när de vet att det är precis det AMD planerar för mainstream. Nu låter de fortfarande AMD dingla core count över deras huvuden. Skumt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

@zetruz: En helt ny tillverkningsnod som körs i 5Ghz out-of-the-box? Måste vara första gången någonsin då.

Personligen tror jag Zen 2 kommer hamna någonstans kring 4-4,5 Ghz men med en ordentligt förbättrad arkitektur.

AMD kan nog gå om, men jag tror inte det blir att springa cirklar om dessa CPU:er.

Jo jag köper inte heller att 5GHz ska bli någon form av verklighet till en början, men drömma går ju!

Skrivet av hg:

5Ghz tror jag inte på, men däremot ska Zen 2 CPU:erna till AM4 sockeln ha, enligt relativt säkra rykten, 12-16 kärnor och 24-32 threads, ~10% IPC gain över Zen+, bättre stöd för högre minnesfrekvenser, och högre klockfrekvens (som sagt, 5Ghz tror jag inte men kanske upp till 4,5Ghz?)

Finns garanterat vissa äldre och allmänt dåligt trådade spel som kommer föredra Intel men min gissning är att Zen 2 kommer så pass nära i spelprestanda i de flesta spel så att det bara blir en fråga om pris och tillgänglighet.

Jag gissar att minneslatensen fortfarande kommer vara sämre för AMD än för Intel av uppenbara skäl. Designen är ju fundamentalt en sådan som ökar latenser mellan kärnor. IPC kommer förbättras, definitivt, och hastigheter kommer gå upp, men har du en Intel med 8 kärnor så har du redan fler kärnor tillgängliga än vad spel idag kan använda. Det är inte fråga om "äldre" och "allmänt dåligt trådade" spel; åtta kärnor är massvis. Speciellt eftersom de flesta "extra" trådarna inte är så tungdrivna.

Sedan att pris och användningsområde är viktigt är ju självklart, AMD kan mycket väl slå Intel i instegs- och mellansegmentet. Jag tänker bara på den yppersta speldatorn, där jag gissar att en i9-9900K fortfarande blir absolut bäst. (Och i7-9700K blir näst bäst.)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Tror nog det dags är att uppgradera till i9. Sitter på 4670k (oklockad) just nu. De enda argument jag har kvar att dra ut på de ännu mer är ddr5 som kanske kommer nästa gen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är väl inte jättemärkligt att intel tar bort HT för i7 och lägger till två kärnor mot i5 om de nu introducerar ett till segment? Hur skulle i9an kunna existera om man behöll HT för i7orna? Visst... man hade kunnat fortsatt köra på 6c/12t men ändå. Hur som helst är såklart syftet att kunna ta ut ännu högre priser för toppsegmentet istället för att bibehålla priserna för det översta segmentet. Det här har nvidia och AMD hållit på med sina grafikkortserier enda sedan 2009-2010 typ? Skulle de å andra sidan behålla prissättningen för toppsegmentet, dvs ca 3500:- för i9, då är AMD rätt rökta och kommer få prisdumpa hela sitt sortiment :S

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

De tror jag inte. Intel har ju redan bekräftat att generation 9 är byggd på exakt samma Coffee Lake arkitektur som i dagens generation 8. Man har endast utökat arkitekturen till 8 kärnor, inget annat. Så IPC per kärna kommer vara identisk som dagens generation. De Intel däremot har frångått från är namnschemat. Historiskt sett så har Intel oftast bara bytt den sista eller dom två sista siffrorna i befintlig generation. Ett exempel i närtid är Haswell Refresh som faktiskt innehåller mer förändringar i arkitekturen jämfört med Haswell än vad Coffe Lake generation 8 och 9 har mellan varandra. Men i vanlig ordning så hoppar Intel hit och dit med sitt namnschema för varje generation dom släpper. Nämner några exempel från varje generation här nedanför. Observera att första generationen också blev rätt så förvirrande.

i7-860
i7-920
i7-2600
i7-3770
i7-4770
i7-4790
i7-5775
i7-6700
i7-7700
i7-8700
i7-9700

Jo, det är det jag misstänker, ingen större skillnad det vill säga! Vi får hoppas att AMD tar fram något mer intressant

Visa signatur
Permalänk

8600k 3.6 ghz
9600k 3.7 ghz
=+100 mhz
Vilket skämt eller..
Dom kunde skippat detta och satsat krutet på 10 nm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns som 9900K kommer vara bästa processorn för spel. Betydligt högre frekvenser än 2700X. Jag hoppas AMD tar fram något bra men samtidigt tror jag inte de slår Intel i frekvens eller IPC. Möjligtvis i kärnor men mer än 8/16 lär inte hjälpa i spel. Threadripper var ju inte bättre i spel trotts 16/32.

9900K skulle jag nog välja. Men fortfarande osäker på hur stor skillnad det gör. Visserligen visade Sweclockers att gamla CPUer faktiskt är långsammare i spel. Men det var med 1080ti och även där mest i 1080p. Med ett GTX1070 och lira i 1440p eller 4k vet jag inte om ny CPU skulle hjälpa och ska inte köpa grafikkort fören nästa generation. Altså inte den som kommer nu utan planerar till 2020. Lovade frugan att ha 1070 i 4år och haft det 2 år. Får köpa ny CPU för den är 5 år gammal men känns knappt värt det för grafikkortet lär flaska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Varför skulle i9 ha högre boostfrekvens? Jag har svårt att tro det där.

Binnade processorer.

Skrivet av HoboCop:

Tar Intel bort HT på i7?

Ja tjena, då blir det en övergång till det Röda laget vid nästa uppgradering. Vad pysslar dom med egentligen?

Intel har blivit tagna på sängen av Ryzens framgångar och börjar därför tänka ologiskt. Det är väldigt talande att Intel var mer "Användarvänliga" när AMD inte hade något att komma med..

Skrivet av anon159643:

Eight core is the new four core.

Core i9-9900K verkar annars bli en fin processor för söndagsseglare, det blir intressant och se hur AMD ska matcha denna.

Med pris. 9900K är vad 9800K borde varit med nästan en tusenlapps påslag. AMD har redan processorer i det segmentet men för priset av en 9700K. Detta är liksom gjort för AMD att ta marknadsandelar ännu en gång från Intel.

Skrivet av hg:

Stor gäspning på detta. Ytterligare en liten tweak av en arkitektur som är flera år gammal.

Dessutom kommer ju Zen 2 tidigt 2019 och kommer nog att springa cirklar runt dessa CPUer i de flesta användningsområden.

Tror jag inte. Zen 2 kommer antagligen att ta väldigt mycket mark gentemot Intel men jag betvivlar att den kommer bli en sådan succé att den springer runt Intel som än idag har ett ganska stort försprång när det kommer till Prestanda.

Skrivet av Marmend:

OBS! Broscience, rätta mig om jag har fel.

Säg att intel släpper 9700K en månad innan BF för 3500:-
Jag hade blivit sjukt förvånad om priset gått under 3300:-

De säljer bara av sina lager med utgående artiklar till sjuka priser. Allt som faktiskt är aktuellt och eftertraktat behöver inte sänkas så mycket för att säljas friskt.

BF brukar väl sällan inkludera sprillans nya produkter?

Skrivet av zetruz:

Detta är jag inte så säker på. Det har påståtts att den nya tillverkningsprocessen ska kunna segla upp i 5 GHz, och i så fall är det ju fasligt intressant, men sedan har du ju problematiken med RAM-hastigheter och relaterad latens. Det blir väldigt intressant det här, men min gissning(!) i nuläget är att Intel fortfarande kommer vara vassast i åtminstone spel.

Nu kan man ju inte spekulerar utifrån Zen 1 och därigenom tro att det går att applicera på Zen 2. Det är två skiljt olika arkitekturer.

Skrivet av Brekker:

Skillnaden blir två kärnor och fyra trådar denna gång jämfört med två kärnor och två trådar (7700k vs 8600k)! Sedan så kanske 9700k har betydligt bättre IPC, vem vet vad Intel har kokat ihop denna gång? Vi får helt enkelt invänta de kommande testerna

Kommer inte att hända. 9000-serien är en rebrand rakt av. Allt man har gjort är att ha slungat in fler kärnor i i7:an och stängt av HT (med största sannolikhet). Så någon större IPC skillnad kommer det absolut inte att bli.

Skrivet av Stefanken:

8600k 3.6 ghz
9600k 3.7 ghz
=+100 mhz
Vilket skämt eller..
Dom kunde skippat detta och satsat krutet på 10 nm

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar ingen roll hur "mycket krut" man slänger på 10nm när det uppenbart ligger problem i själva noden och inte finansieringen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Spänningens fas dog efter att Intel började med och inte lansera sina CPU'er efter tidsplanen.

Allt började 2014 med Z97 med en dålig och överdrivet onödig refresh utav Haswell.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt att detta ser ut som en fett nice processor för prestanda (väntar dock själv på 7/10nm), tror inte att vi hade sett 8 kärnor på mainstream från Intel förens minst 3-4 år till om det inte hade varit för Ryzen. Förhoppningsvis kommer 7nm TSMC/GLOFO att prestera bättre, om Intel och AMD landar slag fram och tillbaka kommer detta gynna konsumenter kraftigt.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

"TDP-nivån ska hålla sig till 95 watt precis som i föregångaren."

Ja, vid bashastgheten ja. Den kommer nog inte behöva boosta länge innan den blir rätt varm. Så en ordentlig kylare kommer nog behövas.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Tycker faktiskt att detta ser ut som en fett nice processor för prestanda (väntar dock själv på 7/10nm), tror inte att vi hade sett 8 kärnor på mainstream från Intel förens minst 3-4 år till om det inte hade varit för Ryzen. Förhoppningsvis kommer 7nm TSMC/GLOFO att prestera bättre, om Intel och AMD landar slag fram och tillbaka kommer detta gynna konsumenter kraftigt.

Det är just prestandan som är "meh" med denna generation. Det är en rebrand med fler kärnor samt att Intel lite dödat orsaken att köpa en i7:a framför en i5:a.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

"TDP-nivån ska hålla sig till 95 watt precis som i föregångaren."

Ja, vid bashastgheten ja. Den kommer nog inte behöva boosta länge innan den blir rätt varm. Så en ordentlig kylare kommer nog behövas.

Tycker Intel är riktigt fula med hur de räknar TDP. Ha låg bas men processorn är i praktiken aldrig där om inte moderkortet stryper det vid det värdet. Alltid mer prestanda i tester än vad som hade fåtts om TDPn följdes.

T.ex från artikeln https://www.sweclockers.com/nyhet/26038-detaljer-om-intels-amber-lake-familj-avslojas

Enligt den läckta informationen ska Amber Lake-familjen utgöras av Core i7-8500Y som flaggskeppsmodell. Denna ersätter då Core i7-7Y75 och ska erbjuda samma uppsättning med stöd för två kärnor och fyra trådar. Klockhastigheterna ska starta vid 1,5 GHz bashastighet och klockas upp till 4,2 GHz för en kärna och 3,6 GHz för två kärnor.

Dold text

2.7GHz mellan bas och max turbo för att de ska kunna skryta om 5W TDP..

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

@Stefanken: Enligt ryktena är Intel fortfarande jätte långt ifrån att få bra ordning på sin 10nm. Så deras strategi är att bara pumpa ut massa produkter för att "synas" på marknaden. Svensson köper en "ny" dator, kanske frågar om det sitter en ny cpu i, och butiken svarar att det är intels senaste som släpptes nyligen så blir Svensson nöjd utan att förstå några tekniska detaljer. Men om butiken sa att cpu'n är ett år gammal kommer Svensson fråga "jaha, finns det inget nyare".

(+ att vissa uppgraderar bara för att något nyare finns.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Så jäkla tröttsamt att det ständigt ska klagas på Intel oavsett vad de gör. "AMDs processorer är mycket bättre för de har fler kärnor" Intel följer då AMD och ökar antalet kärnor och då klagas det på att Intel bara ökar antal kärnor i deras nya processor. Och ja, Intel är giriga men gissa vad? AMD är också giriga. Det enda företag vill är att tjäna pengar på dig, inte bli din brorsa. Och jag skiter i vilket. Jag köper den processorn som ger mig bäst prestanda i spel just nu och idag är det Intel. Imorgon kanske det är AMD.

För oss som ska köpa en ny dator nu i höst är det verkligen uppskattat med en ny processor oavsett om det är en refresh. Intel's processorer presterar bättre i spel och nu kommer en upphottad processor med fler kärnor som antagligen kommer prestera ännu lite bättre. Det är väl jättebra för oss renodlade gamers eller?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Intressant negativ mottagning på swec när Intel lägger till två kärnor. Själv är man ganska impad. Tänka sig att det ska finnas en i7:a med 8 riktiga kärnor!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på att ha 8 cores vs 4 cores och 4 threads.

Permalänk
Medlem

Artikelförfattaren tycker att det händer massor på cpu-fronten, men det är just det som det inte gör. En brytpunkt skulle vara om AMD tar prestandatronen med Zen 2, då kan det bli lite liv i luckan.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Artikelförfattaren tycker att det händer massor på cpu-fronten, men det är just det som det inte gör. En brytpunkt skulle vara om AMD tar prestandatronen med Zen 2, då kan det bli lite liv i luckan.

Intel ökar antal kärnor är det inte tillräckligt intressant eller vad menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med fler kärnor men det känns lite sent påtänkt. Varför kunde de inte bara släppt en 8 kärnig förra året med 8:e generationen?

Blir en hård kamp med Ryzen 2 nästa år. Tror inte Ryzen 2 på Am4 kommer sopa mattan med i9, men den kommer helt klart fortsätta vara konkurrenskraftig med 12 kärnor och betydligt högre frekvens tack vare att 7nm inte är en Low Power nod.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Vad är det för skillnad på att ha 8 cores vs 4 cores och 4 threads.

Cores > threads. Med fler trådar så har du inte fler beräkningsenheter i processorn utan schemaläggaren pusslar bara uppgifterna för att utnyttja kärnans beräkningskraft optimalt.. Men med fler kärnor så har du faktiskt fler beräkningsenheter att dela upp arbetet på (i de fall det faktiskt går att parallellisera upp så mycket då)

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem

Pris/prestanda/livslängd/behov=Ny CPU. Intel eller AMD, vem bryr sig? Men jag är nog för gammal för att förstå....

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Intel ökar antal kärnor är det inte tillräckligt intressant eller vad menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, eftersom dom flesta program inte drar någon nytta av dessa kärnor så blir skillnaden egentligen inte speciellt stor i upplevd prestanda mot en 6700K-7700K. Det som lär märkas mest är värmeutvecklingen.

Hade det varit några nyheter i arkitekturen som bättre IPC eller nya instruktioner hade det varit mer intressant.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Är de bara jag men kommer de komma nya instegsmodeller i Intel core familjen, i3 9000 och i3 9000T?

https://www.techpowerup.com/239103/8th-and-9th-gen-intel-core...

Edit: Såg att de finns i3 8000 och i3 8000T men varför kan man inte köpa dem?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Så jäkla tröttsamt att det ständigt ska klagas på Intel oavsett vad de gör. "AMDs processorer är mycket bättre för de har fler kärnor" Intel följer då AMD och ökar antalet kärnor och då klagas det på att Intel bara ökar antal kärnor i deras nya processor. Och ja, Intel är giriga men gissa vad? AMD är också giriga. Det enda företag vill är att tjäna pengar på dig, inte bli din brorsa. Och jag skiter i vilket. Jag köper den processorn som ger mig bäst prestanda i spel just nu och idag är det Intel. Imorgon kanske det är AMD.

För oss som ska köpa en ny dator nu i höst är det verkligen uppskattat med en ny processor oavsett om det är en refresh. Intel's processorer presterar bättre i spel och nu kommer en upphottad processor med fler kärnor som antagligen kommer prestera ännu lite bättre. Det är väl jättebra för oss renodlade gamers eller?

Det är för att Intel är ett enormt företag med en massiv R&D budget, men ändå har de inte lyckats lansera någon egentlig ny CPU på många år. Dagens Intel CPUer är den 8:e generation i deras Core - serie.

Allt sedan Sandy Bridge lanserades för snart 8 år sedan så har det gått extremt långsamt framåt. Ja, det beror mycket på att AMD inte hade något vettigt att komma med fram tills Ryzen, men Intels "panik" med att slänga in fler cores i deras senaste CPU:er som ett svar på AMD visar ju bara tydligt vad Intel KUNDE ha gjort under dessa tidigare år men sket i att göra för det var enklare och billigare att bara göra några små tweaks här och där, klämma ut ~10% mer prestanda och sälja skiten som en ny CPU.

Med tanke på att det mycket mindre AMD designade om sina CPUer helt och hållet 2 ggr under denna tid (från K10 -> Bulldozer -> Zen) så kunde nog Intel ha gjort bra mycket mer än bara några minimala tweaks för att kunna sälja en "ny" CPU.

TLDR: Man är missnöjd med att Intel i åratal har suttit högst upp på gödselstacken och håvat in pengar utan att innovera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Så jäkla tröttsamt att det ständigt ska klagas på Intel oavsett vad de gör. "AMDs processorer är mycket bättre för de har fler kärnor" Intel följer då AMD och ökar antalet kärnor och då klagas det på att Intel bara ökar antal kärnor i deras nya processor. Och ja, Intel är giriga men gissa vad? AMD är också giriga. Det enda företag vill är att tjäna pengar på dig, inte bli din brorsa. Och jag skiter i vilket. Jag köper den processorn som ger mig bäst prestanda i spel just nu och idag är det Intel. Imorgon kanske det är AMD.

För oss som ska köpa en ny dator nu i höst är det verkligen uppskattat med en ny processor oavsett om det är en refresh. Intel's processorer presterar bättre i spel och nu kommer en upphottad processor med fler kärnor som antagligen kommer prestera ännu lite bättre. Det är väl jättebra för oss renodlade gamers eller?

Du har tydligen helt missat poängen. Intel slänger just nu ut sin tredje refresh av samma arkitektur. Jag säger det igen... TREDJE GÅNGEN de gör detta. Dessutom så urvattnar de helt i7:orna för att kunna sälja I9:or som är en i7:a fast med ett prispåslag på tusen spänn.

Skrivet av Monarchy:

Vad är det för skillnad på att ha 8 cores vs 4 cores och 4 threads.

Det ena är fysiska kärnor.. det andra är fyra riktiga och fyra virtuella kärnor.

Skrivet av Teddis:

Intressant negativ mottagning på swec när Intel lägger till två kärnor. Själv är man ganska impad. Tänka sig att det ska finnas en i7:a med 8 riktiga kärnor!

Kanske för att Intel lanserar i stort sett en redan existerande CPU under nytt namn med där man lagt till två kärnor men helt tagit bort HT på i7:or? Det intressanta är ju ändå hur folk kan sitta och försvara detta som det är helt okej.

Skrivet av Elektron:

Intel ökar antal kärnor är det inte tillräckligt intressant eller vad menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej? Att bara lägga till kärnor har AMD redan visat inte är något man ska ge cred för.

Skrivet av hg:

Det är för att Intel är ett enormt företag med en massiv R&D budget, men ändå har de inte lyckats lansera någon egentlig ny CPU på många år. Dagens Intel CPUer är den 8:e generation i deras Core - serie.

Allt sedan Sandy Bridge lanserades för snart 8 år sedan så har det gått extremt långsamt framåt. Ja, det beror mycket på att AMD inte hade något vettigt att komma med fram tills Ryzen, men Intels "panik" med att slänga in fler cores i deras senaste CPU:er som ett svar på AMD visar ju bara tydligt vad Intel KUNDE ha gjort under dessa tidigare år men sket i att göra för det var enklare och billigare att bara göra några små tweaks här och där, klämma ut ~10% mer prestanda och sälja skiten som en ny CPU.

Med tanke på att det mycket mindre AMD designade om sina CPUer helt och hållet 2 ggr under denna tid (från K10 -> Bulldozer -> Zen) så kunde nog Intel ha gjort bra mycket mer än bara några minimala tweaks för att kunna sälja en "ny" CPU.

TLDR: Man är missnöjd med att Intel i åratal har suttit högst upp på gödselstacken och håvat in pengar utan att innovera.

Kan ju tilläggas att när AMD nu börjat håva in marknadsandelar så visar Intel denna typ av beteende.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Äntligen får man uppgradera lite. mums. 9900k också dubbla nvidia 1180 till det.
Köp direkt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Lär bli en Core i9-9900K för mig då, men varför måste dom vara så sega med 10nm? När amd kommer släppa det snart?

Kanske nya 11 nm ryzen piskar dessa intels cpus, vad tror ni?

Hur tror ni dessa är att överklocka?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej? Att bara lägga till kärnor har AMD redan visat inte är något man ska ge cred för.

Vad menar du nu, Ryzen var ju en kanonlansering.
Det här är en nyhet, jag finner nyheten intressant. Jag förstår inte varför så många är negativa till denna nyheten att Intel ökar på antal kärnor.