Dammfilter HP G8 DL380?

Permalänk
Medlem

Dammfilter HP G8 DL380?

Hallå,

Skulle behöva få tag i ett dammfilter i fronten på min server. Den står och drar i sig en hel del luft å fläktarna går på 50%, och därmed så blir det även en del damm.

Min plan är att sätta ett dammfilter som täcker hela fronten, ca 430 X 89 mm. Någon som vet var jag kan hitta ett sånt?

Tack för svar!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

bästa är att placera dem i utrymme och luftvolym där människor inte rör sig - dvs skrub, garderob, källarrum med stängd dörr utan att det behövs forcerad kylning utifrån - och rent ljudmässigt behövs det också...

när existerande dammet väl utfiltrerats så är inte påbyggnaden av damm speciellt stor.

Annars att prova med är filterbitarna för att sätta innan motorn som brukar följa med förpackningarna med 5-10 pack av dammsugarpåsar (tex. S-bag) - ev. utklippta bitar av sådan dammsugarpåse och ha det veckat i en för ändamålet tillverkad ram om flödesmotståndet verkar lite för högt...

mina 2 ören

Permalänk
Medlem

Det var någon tråd som diskuterade vilka hemmaprylar som funkar till dammfilter och minns jag rätt så skulle strumpbyxor fungera alldeles utmärkt

"hemmapryl"

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Den typen av filter har problemet att de kan bli täppta ganska fort.

Ofta vill man ha en ganska lös stoppad filtervadd där dammet avsetts på olika platser i vadden genom hela tjockleken på filter och den vägen kan samla på sig mer damm innan luftmotståndet höjs.

filter tar heller inte bort all damm utan kanske typ 98% per passage och är det luft som för det mesta recirkuleras så utarmas dammet i den om det tappar 98% per varv.

Sedan bör man ha lite koll på vad för damm - med tanke på hur DL280 är utformad så verkar man inte bekymra sig allt för mycket om det och gallren är mest för att fånga upp hår typ...

igensatta filter är nämligen en fara för driftsäkerheten liksom damm inne i maskinen - troligen är dammfilter en större problemgivare än att det blir drivor med damm inne i datorn och därför skippar man det.

---

skall man ha filter för luft till i renrum så är det helt annan sak - där skall man reducera partikeltäthet till väldigt låg nivå redan första luftpassaget innan det får släppas in i renrum - och har då förstås helt annan budget på filtersidan

Permalänk
Medlem

Köp valfri filtermatta eller finmaskig metallduk och klipp till. Används till allt möjligt så kan hittas lite överallt.

Permalänk

Vi har en luftrenare Electrolux EAP300, till den är det både ett kolfilter och ett hepafilter. Kolfiltrena använder jag till några datorer här, annars är universalfilter till dammsugare ett bra alternativ. Bägge reducerar dock luftströmmen en hel del men kör du bara på 50% nu så går det ju att öka en del om det skulle behövas.