Permalänk

C++ Böcker

Hej!

Jag vill lära mig c++. Jag har tittat på ca 100 videor producerade av youtubers som thenewboston och Learning Lad. Men det känns som jag inte lär mig grundligt allting. Så jag skulle gärna vilja lära mig via en bok. Har ni några bra tips på böcker för personer som är helt nya till c++.

Permalänk
Legendarisk

@levondowski11: Här finns en bra lista med förslag för olika nivåer: https://stackoverflow.com/a/388282. Rent generellt så se till att boken är uppdaterad för C++11 eller nyare. Har du redan programmeringsvana så tycker jag att The C++ Programming Language (senaste upplagan) och Meyers böcker (först Effective Modern C++) är bra startpunkter.

Kan även rekommendera CppCon's YouTube-kanal, finns många intressanta videos här:
https://www.youtube.com/user/CppCon/playlists

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

@levondowski11:

Här har du två stycken, men skulle rekommendera att utforska Amazon i jakt på programmeringsböcker!

Första

Andra

Permalänk

Hur är det med C++ Direkt av Jans Skansholm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av levondowski11:

Hur är det med C++ Direkt av Jans Skansholm?

Jag hade Skansholm som professor i en Java kurs. Hans bok "Java Med Swing" var inget vidare, så jag skulle gissa på att hans C++ bok inte är så bra heller. Jag hade istället sneglat på Programming: Principles and Practice Using C++, skriven av C++ skapare Bjarne Stroustrup.

Ett allmänt tips när det kommer till programmering är att använda engelskt läromaterial. Det passar lite bättre med all engelsk terminologi, och att de största hjälpforumen som Stack Overflow är på engelska.

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av levondowski11:

Hur är det med C++ Direkt av Jans Skansholm?

Det beror nog på vad man jämför med. Har inte sett de videos du nämner men gillade faktiskt (den hälft jag läst av) boken. En del av äran får nog tillskrivas att den är på svenska dock.
Den brukar finnas i en mängd exemplar på biblioteken så du kan ju alltid låna den och se vad du tycker!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av levondowski11:

Hur är det med C++ Direkt av Jans Skansholm?

Tycker boken var pedagogisk och bra när jag hade den som kurslitteratur i Programmeringsmetodik. Var första kursen jag gick där jag fick lära mig programmera C/C++.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk

Jag får se vad jag köper, Men just nu lånade jag en bok från biblioteket vid namnet "lär dig c++ på tre veckor" skriven av Jesse Liberty

Permalänk
Datavetare
Skrivet av levondowski11:

Jag får se vad jag köper, Men just nu lånade jag en bok från biblioteket vid namnet "lär dig c++ på tre veckor" skriven av Jesse Liberty

Den måste jag läsa! Har programmerat C++ i totalt 25 år och har fortfarande inte lärt mig allt... Så om boken fixar det på tre veckor är det nog de bäst investerade tre veckorna någonsin

Skämt åsido. Skulle nog själv gå mer på att hitta en riktigt bra bok om programmering rent generellt. Detaljerna kring just C++ kan man sedan lära sig från t.ex. "The C++ Programming Language" av Bjarne Stroustrup samt Scott Meyers Effective C++ serie.

När man sedan fått bra snurr på det hela är cppreference.com samt cplusplus.com definitivt värda att ha som daglig referens.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av levondowski11:

Jag får se vad jag köper, Men just nu lånade jag en bok från biblioteket vid namnet "lär dig c++ på tre veckor" skriven av Jesse Liberty

Det där verkar vara en översättning av en serie som inte uppdaterats sedan 2004, och vem vet vilken upplaga din svenska version baserats på, men den senaste verkar vara från 2001... Det har hänt en del på de 17 år(!) som gått sedan dess; för att sätta i perspektiv hur gammal den är så är det som om du nu bestämde dig för att skaffa en bok om Windows 2000. Kontrollera när boken publicerades! 😱

Sedan vill jag hålla med @Bryal om att du borde använda engelskt läromaterial. Det finns praktiskt taget ingen information på svenska och du kommer behöva de engelska termerna för att kunna söka efter och tolka information online.

Skrivet av Yoshman:

Den måste jag läsa! Har programmerat C++ i totalt 25 år och har fortfarande inte lärt mig allt...

C++ lär man sig väl på 24 timmar? Sluta prokrastinera nu.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

Håller med om att både Bjarnes och Scott Meyers böcker. Skulle väl dock vilja säga Scotts böcker kräver en viss förkunskap.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Passar på att citera mig själv (där jag citerar mig själv ):

Skrivet av phz:

Se tråden Lära sig C++, böcker som är länkad från den klistrade tråden i denna forumdel: Samlingstråd för Programmering och digitalt skapande. Läs innan du skapar en ny tråd!.

Liksom jag skrev där:

Skrivet av phz:

The Definitive C++ Book Guide and List [SO] — Stack Overflow har en rätt diger lista över C++-litteratur med sammanfattningar, ordnade efter nivå.

Sedan den tråden skrevs så har jag haft anledning att läsa C++ Primer av Lippman, Lajoie och Moo och kan definitivt rekommendera den, liksom de flesta gjorde i SweClockerstråden länkad ovan. Jag tycker bokens upplägg är smart och pedagogiskt, och den går genom saker i den ordning jag själv hade valt ifall jag skulle försöka lära ut C++.

Att börja med en bok som inte tar hänsyn till C++11 skulle jag personligen tycka är ett misstag i dagens läge, då det är så pass många användbara och noterbara förändringar som gjorts för den standarden.

Jag har inte haft anledning att ändra min recension av C++ Primer. Det var några år sedan jag körde den "pärm till pärm" nu, men som jag minns det så gillade jag ordningen i vilken den presenterade språket. Just efter att ha läst den boken är detta något jag tänker på om jag läser andra programmeringsböcker, och ofta känns det som att det inte finns någon djupare pedagogisk tanke bakom detta — åtminstone inte en tanke som jag personligen håller med om (om mitt minne inte sviker så är det en sak jag kan tycka Skansholms böcker som nämnts i denna tråd missar rätt grovt på).

Gällande "Lär dig XY tidsenheter"-böcker så kan min inställning förklaras i serieform:

Samma tema kom upp i en annan tråd på forumet, så jag passar på att citera mig själv igen (lathet är en dygd):

Skrivet av phz:
Skrivet av Ernesto:

Sen efter 10 år börjar man förstå hur otroligt jävla urusel man är och att man skriver riktigt jävla dålig kod, otroligt ovärdig, borde bli kycklingfarmare. Då är man på god väg att börja bli riktigt värdefull.

Just 10 år är en tidsram jag själv, på tal om tumregler, tycker har en speciell innebörd. Då är det ej heller bara 10 år av samma "slöprogrammerande", utan med varierande utmaningar (högt och lågt, praktiskt och teoretiskt) och en aktiv inställning att lära sig nya saker.

Typiskt verkar det vara där någonstans stenhårt kategoriska åsikter börjar mjukas upp, och ödmjukheten inför sin egen okunskap har passerat sitt minimum och åter börjar svinga uppåt ("kycklingfarmareffekten"). Då menar jag inte nödvändigen 10 år av universitetsstudier eller arbete, utan 10 år av att ha levt med programmeringen i sin närhet, låtit tankesätt sjunka in, ha sett många aspekter och åtminstone några trender komma och gå.

Man är inte ensam: Teach yourself programming in ten years [Peter Norvig] ("Director of research at Google", ifall man lägger värdering i vem som säger saker utöver budskapet i sig).

Som vissa i tråden också argumenterar för så är det sällan svart eller vitt. Inte minst de tumregler som jag nämnde ovan är just tumregler snarare än absoluta sanningar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Någon som har något att säga om de fria (C++) böckerna här?

/GC

Permalänk

Hur är det med Herbert Shildts böcker?

Permalänk
Legendarisk

@levondowski11: Om du tar en titt på artikeln om honom på Wikipedia, eller hans hemsida, så verkar det ju som om det kan löna sig med ett mått av försiktighet... Är det en specifik bok du funderar på? Har du undersökt de förslag du fått tidigare i tråden? Var det inga där som passade dig? Varför inte?

Tänk även på att böcker måste passa in i ett sammanhang och för att få bra hjälp så måste du berätta mer om det. Det är väldigt svårt för andra att ge bra rekommendationer utan att veta något om din bakgrund eller mål.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

@Biberu: Jag fick en rekommendation av en släkting som jobbar med c++ programmering att Herbert Shildt hade väldigt bra böcker.