Elektronikjättar bötfälls för prisfixering på den europeiska marknaden

Permalänk
Medlem

Det är kaffepengar företagen redan tjänat x4000 sedan 2011 eller vad det stod, inte så mycket att fundera på utan det är Business On High Level. Har man flis så har man råd att hosta ut lite bötespengar för att endå tjäna ihop det före ens domen kommit. Nej företag med mycket pengar åker inte i fängelse, de betalar bort de som tjafsar om det. Vanlig svensson med 30kr på konto skulle däremot åka tvärt in.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här argumentet förutsätter att företagens intäkter är konstanter.
Men så är det ju inte ;).

Ett alternativ är att företagens intäkter faktiskt sjunker per såld produkt en del vilket inte behöver innebära att kunderna behöver betala mer.

Då blir det istället mindre pengar som återinvesteras för att exempelvis utveckla nya produkter eller öka produktionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Då blir det istället mindre pengar som återinvesteras för att exempelvis utveckla nya produkter eller öka produktionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Yeah. Exempelvis.
Eller lägre vinstmarginaler. Eller billigare marknadsföring. Eller mindre säljbonusar, eller representation i färre länder. Eller billigare kontorslokaler eller mindre löneökningar. Eller att de blir mer restriktiva med företagsresor.
ja den här listan ka göras längre :).
Men visst är det en möjlighet.

Poängen är iaf att intäkter inte är en konstant.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Finns gott om billigare alternativ än ovan nämnda, som fortfarande håller mycket god kvalitet. Är kanonnöjd med mitt Comviq-abonnemang. 5GB surf, fria samtal, SMS och MMS för 145 spänn i månaden. Täcker mina behov med råge.

En enkel jämförelse (Comviq 5GB och 40GB valda som standard att jämföra mot):
Comviq 5GB: 145kr/månad
Telia 6GB: 339kr/månad
Halebop 3GB: 169kr/månad
Halebop 8GB: 269kr/månad
3 5GB: 249kr/månad

Comviq 40GB: 295kr/månad
Telia 40GB: 539kr/månad
Halebop 30GB: 369kr/månad
3 50GB: 549kr/månad

Notera att prisspridningen är ganska stor mellan operatörer.

Jag kan rekommendera vimla! Om man klarar sig utan att köpa telefonen vi bolaget och att endast e-support finns. Jag betalar 300 för 100gb fria smtal/mess i mpnden med möjligheten att byta till billigare när jag vill och utan uppsägningstid. Telenors nät. Är även pot i 12 månader på datan.
För de som inte vill hosta upp 300 eller behöver datan får man 6gb varianten för 100 blankt. Eller 25gb för 200

Tjänsten har fungerat felfritt under de 1.5 åren jag använt den.

Bra med svenska mått men mina finska vänner betalar 20 euro för flatrate vilket dom sedan kan anvönda här med fördel då våra nät är mycket bättre 😏

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

åååhhh, när jag skrev detta här på Swec så var jag en och annat hahaha.'

Kan säga att telefonbolagen, Telia Halebop 3, mfl kör samma sak.. Tävlar om vem som kan ha högst priser utan nån klagar

Om man sitter och skriker att varenda företag prisfixerar som du verkar göra så är det inte så konstigt om man har rätt minst en gång.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yeah. Exempelvis.
Eller lägre vinstmarginaler. Eller billigare marknadsföring. Eller mindre säljbonusar, eller representation i färre länder. Eller billigare kontorslokaler eller mindre löneökningar. Eller att de blir mer restriktiva med företagsresor.
ja den här listan ka göras längre :).
Men visst är det en möjlighet.

Poängen är iaf att intäkter inte är en konstant.

Ja, och det får konsekvenser som påverkar företaget och sedan marknaden negativt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Ja, och det får konsekvenser som påverkar företaget och sedan marknaden negativt.

Yes. Det är en möjlighet. En annan möjlighet är att det inte påverkar produkten eller marknaden av relevans alls om de bara drar ner på företagsresandet och kör mer skypemöten för att täcka inkomstbortfallet. Exempelvis.

Men visst kan det också få större konsekvenser för företag om de bryter mor lagar och tvingas rätta in sig efter dessa lagar sedan. Det är emellertid inte unikt för just denna lag utan det gäller väl för alla lagar tänker jag.
Dumpar företag exempelvis gifter i havet för att spara pengar istället för att ta hand om avfallet ansvarsfullt så lär det påverka företagets finansupplägg på något sätt om de blir fällda för sin hantering och tvingas sluta gratisdumpa giftet i havet.
(likställer inte gravheten i brotten här utan valde bara ett annat brott i mängden av alternativ)

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Ang det med konsolerna.

#17264499

Sen letar jag vidare det andra, det är ca 2000 svar jag har skrivit. Tyvärr har jag mestadels rätt.

En av trådarna man blev bashad pga att säga att konsolerna är för svaga att hantera 4k 30FPS bla bla bla..

Återkommer när jag har hittat det andra.

Det finns ingen riktigt konkurrens bland Sveriges ÅF, eller i EU för den delen.. kunderna klagar inte, vi köper allt..oavsett pris.

Måste varit i fel forum då Har inte sett någon som inte klagar på prestandan är klen i konsolerna. Jag menar det är ju det som startar kriget i dessa trådar (det räcker ju med 30FPS uppskalad upplösning till 1080P börjas det )

Grossisterna är dom riktiga bovarna eller ÅF som bluffar. Någon äter upp vinsten på vägen, för när produkterna kommer hit har nästan hela vinstmarginalen försvunnit när vi ska köpa vissa produkter (andra har 50% ätits upp på vägen). Varit uppe på tapeten för länge sen, men idag verkar det vara okej att vinstmarginalen försvinner innan det kommer till butikens lager.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Det är en möjlighet. En annan möjlighet är att det inte påverkar produkten eller marknaden av relevans alls om de bara drar ner på företagsresandet och kör mer skypemöten för att täcka inkomstbortfallet. Exempelvis.

Men visst kan det också få större konsekvenser för företag om de bryter mor lagar och tvingas rätta in sig efter dessa lagar sedan. Det är emellertid inte unikt för just denna lag utan det gäller väl för alla lagar tänker jag.
Dumpar företag exempelvis gifter i havet för att spara pengar istället för att ta hand om avfallet ansvarsfullt så lär det påverka företagets finansupplägg på något sätt om de blir fällda för sin hantering och tvingas sluta gratisdumpa giftet i havet.
(likställer inte gravheten i brotten här utan valde bara ett annat brott i mängden av alternativ)

Nu är det inte så att företag brukar strössla pengar på onödiga saker utan det finns ett syfte bakom där målet är att generera vinst.

Lagarna i detta fall är värdelösa. Dessutom är det inte alltid lätt att hålla sig på rätt sida. Du kan alltid sätta dit dem på något. Sänkta, fixerade eller höjda priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Det är en möjlighet. En annan möjlighet är att det inte påverkar produkten eller marknaden av relevans alls om de bara drar ner på företagsresandet och kör mer skypemöten för att täcka inkomstbortfallet. Exempelvis.

Men visst kan det också få större konsekvenser för företag om de bryter mor lagar och tvingas rätta in sig efter dessa lagar sedan. Det är emellertid inte unikt för just denna lag utan det gäller väl för alla lagar tänker jag.
Dumpar företag exempelvis gifter i havet för att spara pengar istället för att ta hand om avfallet ansvarsfullt så lär det påverka företagets finansupplägg på något sätt om de blir fällda för sin hantering och tvingas sluta gratisdumpa giftet i havet.
(likställer inte gravheten i brotten här utan valde bara ett annat brott i mängden av alternativ)

Oförutsedda utgifter som bolagen inte har budgeterat för kommer definitivt att primärt kompenseras på intäktssidan. Det är inte så att man förändrar en företagskultur över en natt. Motstånden mot den typen av förändringar som innebär besparingar är oftast större än motståndet att justera vinstmarginalen. Det behöver inte innebära högre priser. Om det visar sig i deras analyser att högre pris leder till lägre intäkter kommer de börja skimma på täckningsbidragen, t.ex. genom att byta ut komponenter till lite billigare varianter vilket i sin tur också drabbar slutanvändaren.

Ingen driver företag av filantropiska skäl. Det är endast konkurrens från andra tillverkare som kan få priserna att sänkas, böter från lobbyister som anser sig ha fått för lite mutor gör varken från eller till i slutändan. EU köper sig lite fin PR på slutkundernas bekostnad, that's all.

Skrivet av DasIch:

Nu är det inte så att företag brukar strössla pengar på onödiga saker utan det finns ett syfte bakom där målet är att generera vinst.

Lagarna i detta fall är värdelösa. Dessutom är det inte alltid lätt att hålla sig på rätt sida. Du kan alltid sätta dit dem på något. Sänkta, fixerade eller höjda priser.

Instämmer till fullo.

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på ett "domslut" vad gäller ASUS att läsa vilket inte finns tillgängligt ännu.
http://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm...

Tyvärr är ju detta något man som konsument inte har så stora möjlighjeter att hålla reda på, utom i efterhand då. Detta gäller inte ASUS Sverige vad jag förstår, men jag anser principiellt att det är vedervärdigt.

Jag har självt köpt ASUS produkter under den tidsperioden men vad skall jag göra, skicka vidare domen till ÅF eller ASUS Sverige och be att få uträknat belopp i retur?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kopierar mitt tidigare inlägg

Snickesnack

EUs kassainflöde står till största delen av medlemmarnas medlemsavgifter. Ca 70-75% av EUs inkomster består av detta. Därefter kommer moms och tullavgifter som utgör ytterligare 25-30% av intäkterna. Ja, det är typ det.
Varierar lite från år till år beroende på hur ländernas BNP, försäljning och import ser ut lite. Men det är här pengarna till EU kommer ifrån.
Under posten övrigt som inte ens täcker en procent av EUs intäkter hittas ett gäng smågrejer där bland annat böter är en post.
Böter/skadestånd är alltså inte på något sätt en relevant del av EUs budgetupplägg.

För den som vill läsa mer finns en hel del i ämnet. En lättsmält variant finns exempelvis på riksdagens hemsida
http://eu.riksdagen.se/vad-gor-eu/eus-budget/#EUs-inkomster-o....

Edit:
Vad EU däremot bryr sig om är att konkurrensen på EUs marknad ska bestå av prissättning och utbud av varor/tjänster istället för att konkurrensen ska bestå av maktspel/maktutövning.
Därför finns det en del konkurrensregler som reglerar hur företagen får bete sig och när de skiter i dessa regler så kommer det påföljder på agerandet om det finns bevis nog.

Snälla sluta med rationellt tänkande här. Ingen vill läsa din fakta. Här vill vi hitta på vår egen verklighet och hata allt och alla.

Mvh

/Internet 2018

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli