Mitx chassi att ha i t.ex ryggsäck eller dufflebag???

Permalänk

Mitx chassi att ha i t.ex ryggsäck eller dufflebag???

Tjena!

Har försökt sälja min dator på blocket ett tag nu utan lycka.
Ska börja plugga deltid i september och behöver en dator som jag kan flytta mellan hemmet och skolan. (Skolan har monitors samt tangentbord och mus på plats så det enda jag behöver är själva datorn)

Då försäljningen inte gått något vidare så börjar det luta åt att bara byta lite komponenter och försöka hitta ett chassi som är tillräckligt litet för att kunna stoppas ned i en ryggsäck alternativt en dufflebag. Jag sitter idag på ett Corsair Crystal 460X, vilket blir lite väl jobbigt att släpa fram & tillbaka.

Finns det ens några sådana mirakelchassin ute på marknaden i dagens läge????

Permalänk
Medlem

Kolink rocket kanske vore något.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi?

Seriöst, antingen fixar du en laptop eller så lånar du skolans datorer i deras datorsalar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@almightyrobban:

Tänkte tipsa om Raijintech metis, men hittade din annons på Blocket (?) (sökte på chassit)

Och inser att ditt 1080Ti är ett par cm för långt för att gå in, även med mod genom att köra sfx psu och ta bort USB utgångarna på fronten.. Dessutom gissar jag att du skulle få ta upp minst ett hål i toppen för att få plats med fläkt mot Grafikkortet.. MItt blev för varmt utan med ett 960 och en Pentium G3258..

SKulle tro att det blir svårt att hitta något vettigt som både är portabelt och stort nog att husera ett grafikkort på nästan 30 cm.

Sen låter det trist att köpa ersättning för Mobo, PSU (troligen svårt med fullstort) CPU kylare.
Bara för att kunna släpa mellan hemmet och skolan, tippar att du är duktigt less efter en vecka eller två. Förutsatt att ingen snubblat på sladden, snott något(beroende på vilken typ av skola det handlar om) spillt en kopp kaffe eller dyl.

Hade du planerat att sälja av alla delar du behöver byta ut eller ha kvar för att byta ut efter avslutade studier?
Självklart trist att sälja till vad du känner är underpris, men jämför vad det kommer att kosta att nedgradera för att kunna släpa med bygget i en väska och tänk sedan in värdeminskningen på delarna när studierna är klara..

Hur stark hårdvara behövs för att kunna göra det du vill på en vettig nivå?
Tänker att det kanske kan vara ide att skaffa en något billigare laptop du inte behöver vara livrädd om, och sen ha kvar den stationära i boendet?

Permalänk
Medlem

https://www.väskan.com/samsonite-rewind-duffelvaska-upright-8... + tbh, nästan vad som.

Inte specifikt den väskan men en väska på hjul kan du få plats med nästan allt inom mITX och mATX. Vissa stora väskor kan nästan få plats med ATX chassin om dom är lite mer lämpligt format (vi har någon sådan här hemma någonstans).

Har haft grannar som gjort så i flera år när dom åkte mellan föräldrar istället för att konka runt och bära på klumpiga maskiner så är det bara rulla runt.

I väskan jag länka får du nog nästan plats med ditt 460X. Väskan är 82x44x33 och chassit är 46x44x22

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Det här kanske kan vara av intresse?
https://www.silverstonetek.com/raven/products/index.php?model...

Stöder grafikkort upp till 330 mm långa och 149 mm höga samtidigt som det inte är mycket större än en Xbox.

Permalänk
Medlem

Det verkar inte klokt att släpa sin stationära till skolan.
Finns det inte datorer på skolan köp en billig laptop (500 sek på blocket). Räcker inte prestandan i den kör teamviewer till hemdatorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker du ska satsa på ett chassi med ett så kallat sandwich layout. DAN A4-SFX finns redan att köpa. Loque Ghost S1 dröjer inte allt förlägne hoppas jag.

Sedan finns det en del prototyper och idéer på SFFForum som är intressanta men kommer ta tid om dom ens kommer till produktionsstadiet.

Kan du tänka dig gå ner lite i prestanda så kan du gå efter ett litet Cube-chassi. Lazer3D LZ7 har jag hört mycket gott om.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk

Skolan har inga egna datorer. Det är en utbildning i musikproduktion, en liten privatskola. Det enda kravet på mig som studerande är att ha med mig en egen dator till lektionerna med musikprogrammet installerat.

Det enklaste för mig hade absolut varit att bara skaffa mig en laptop. Men jag har tyvärr inte råd att köpa en, även om den är billig

Antingen får jag sälja nuvarande chassi etc till någon polare och köpa ett sånt där litet jävla chassi samt nytt moderkort osv. Eller så blir det att sälja hela nuvarande datorn till ett riktigt dåligt pris för min del.

Ska kolla upp DAN Cases och Loque! Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja skulle endast palla med är en intel nuc, allt annat känns ju sjukt omständigt.

Permalänk
Medlem

Huh? Har du råd att köpa ett chassi och nytt moderkort har du nog råd att köpa en bärbar dator. 2-3,5k kommer du långt med när det gäller begagnat/rekonditionerat.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

DU kan ju berätta vilka krav på prestanda du har, det avgör rätt mycket.
Får vi kan inte rekommendera något om du inte ger oss någon input.

Behöver du verkligen så mycket prestanda för att bygge en egen dator som du ska släpa runt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

https://www.väskan.com/samsonite-rewind-duffelvaska-upright-8... + tbh, nästan vad som.

Inte specifikt den väskan men en väska på hjul kan du få plats med nästan allt inom mITX och mATX. Vissa stora väskor kan nästan få plats med ATX chassin om dom är lite mer lämpligt format (vi har någon sådan här hemma någonstans).

Har haft grannar som gjort så i flera år när dom åkte mellan föräldrar istället för att konka runt och bära på klumpiga maskiner så är det bara rulla runt.

I väskan jag länka får du nog nästan plats med ditt 460X. Väskan är 82x44x33 och chassit är 46x44x22

Känns mera rimligt då det i de fallen troligen gäller veckovis, om jag förstår TS rätt skulle ha ta med sig datorn till och från skolan varje dag.

TS skulle kunna hjälpa oss hjälpa honom ifall han rätade ut några frågetecken.

*Hur långt är det mellan skolan och boendet? Buss/Bil/Cykel/Promenad avstånd?
*Vilken prestanda rimligt minimum för att köra de progem som används på utbildningen?

Jag skulle själv rekomendera att han säljer Sitt 1080Ti absolut supertrist då han garanterat går back från nypris, men kanske ett av de bättre lägena att sälja nu (innan ny release) och med superhöga GPU priser, finansiera laptop och ev ett enklare kort till stationära.

Ha stationära i boendet, ta med sig en vettig mellanpris laptop till och från skolan.

Flikar in komponentlista (från vad jag gissar är TS build), kanske kan hjälpa någon med chassi rekommendationer .

Chassi: Corsair Crystal 460X Tempered Glass
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Proccessor: Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB
Moderkort: ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO
SSD: Samsung 850-Series EVO 2TB
RAM: G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB
PSU: EVGA Supernova G3 750W
Proccessorkylare: Cryorig R1 Universal
Chassifläktar: NZXT Aer RGB120
Nätverkskort: ASUS PCE-AC88 Dual-Band AC3100 Wireless PCIe Adapter
Kabel Mods: Phanteks Extension Cable Combo Kit -Svart/Vit
Misc: NZXT HUE+

Permalänk

Jag kommer köra bil till och från skolan vid alla tillfällen, så jag kommer inte behöva släpa den på nägon buss eller liknande. Sen skulle jag ju helst behålla mitt grafikkort osv, men förstår att det kanske bara bllr problem i ett litet chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av almightyrobban:

Jag kommer köra bil till och från skolan vid alla tillfällen, så jag kommer inte behöva släpa den på nägon buss eller liknande. Sen skulle jag ju helst behålla mitt grafikkort osv, men förstår att det kanske bara bllr problem i ett litet chassi.

”DAN Cases” är antagligen vad du letar efter. Men du måste ju förstås byta till ett ITX-moderkort och ett SFX nätaggregat. Antagligen även CPU-kylaren beroende på vad du har idag.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Fraktal node 202. Jag får plats med fulltstort grafikkort, samt att datorn, tangentbord, kablage etc går ner i en kabinväska

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samlooh:

”DAN Cases” är antagligen vad du letar efter. Men du måste ju förstås byta till ett ITX-moderkort och ett SFX nätaggregat. Antagligen även CPU-kylaren beroende på vad du har idag.

Om man har råd med ett chassi från DAN Cases eller Loque så är en billig laptop ett bättre val.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Dan A4-SFX + SFX-agg + moderkort + kylare är ju 6000 kr. Varför inte köpa en bärbar med en någorlunda vettig CPU istället?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Om man har råd med ett chassi från DAN Cases eller Loque så är en billig laptop ett bättre val.

Så är det ju förstås. Såg inte vad TS skulle ha datorn till.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Men, om du inte får datorn såld.. och datorn ska säljas för att finansiera köpet av en laptop att ha i skolan... sälj då bara av exempelvis grafikkortet, nedgradera till ett annat, och använd mellanskillnaden till att köpa en laptop? 🤔

Att bygga om en stationär dator till en med laptop-funktionalitet låter gaaaalet opraktiskt.

Visa signatur

---