Permalänk
Medlem

580 med 4 eller 8gb?

Hej!
Ska jag köpa en radeon xr 580 med 4gb för ca 2300 eller med 8 gb för ca 3300?
Mina nuvarande specs är:
I5-2500K, klockad till 4,2ghz
8 gb 1600mhz minnen
GeForce 760 gtx

Kommer bara spela i 1080, men man vill ju kunna ha så höga inställningar som möjligt.
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Några fps hit eller dit beroende på titel, inte värt 1000kr.
För 3300kr så är det nog bättre att köpa begagnat 1070, men gissar på att du är ute efter FreeSync så kanske inte är ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XripperX

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av joonteee:

Hej!
Ska jag köpa en radeon xr 580 med 4gb för ca 2300 eller med 8 gb för ca 3300?
Mina nuvarande specs är:
I5-2500K, klockad till 4,2ghz
8 gb 1600mhz minnen
GeForce 760 gtx

Kommer bara spela i 1080, men man vill ju kunna ha så höga inställningar som möjligt.
Tacksam för svar

Jag brukar rekommendera, att köpa med mycket minne men 1000 kr för 4 GB till, aldrig i livet!
4 GB räcker bra i dag, kan finnas något enstaka spel där du få sänka inställningen ett hack, men i 99% av fallen funkar det fint.
Lägg hellre pengarna på 8 GB mer arbetsminne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

RX 580 4GB hade jag kört på
Otroligt bra grafikkort för pengarna om du hittar de för 2300:-
8GB är väll frästande men finner ingen anledning till varför du ska lägga den mellanpengen ifall du endå bara spelar 1080p.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Lutar kanske åt 4 gb då, men ställt emot det som länkade Här över, 8 gb för 2870, är 2300 för 4 gb fortfarande mer prisvärt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är förövrigt pga av freesyns jag gärna vill hålla mig till AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

IMO är inte 500 spänn så mycket mer för att ha texture minne så att det räcker till allt plus snabbare minnes bus, men du kanske inte moddar Bethesda spel, vet inte. Det är dessutom gddr5, det ska nog vara dyrare?

Permalänk
Medlem

Det med 8GB som länkats är ju ett 570

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

4GB. kommer inte flaska 1080p.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Okej, insåg nu att jag såg fel. Är ett 570 med 8gb som finns för 2870. Hur är det jämfört med 580 4gb för 2300? Är inte 580 rätt nycket snabbare än 570?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med R9 Fury och dessa fanns bara att få med 4GiB VRAM, och jag måste ändå säga att vid 1440p räcker det fortfarande utmärkt. Det finns något enstaka spel där det blir för lite om man drar upp inställningarna på max (som ofta är ett placeboläge som bara drar ner prestandan IMO), men bara genom att dra ner t.ex. textur-inställningarna ett snäpp blir man av med det problemet, och 1000kr extra för mer VRAM är lite väl mycket. 4GiB räcker säkert för 99% av alla spel än så länge.

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju också fråga hur värt freesync är? Finns ju 1060 6gb för 2690. Hmm. Svårt att bestämma mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joonteee:

Sen kan man ju också fråga hur värt freesync är? Finns ju 1060 6gb för 2690. Hmm. Svårt att bestämma mig.

Freesync är trevligt, och även om det inte är absolut nödvändigt hela tiden så är det inte värt att snåla ett par hundralappar och förlora Freesync.

Fast det beror även på vad man har för skärm....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Freesync är trevligt, och även om det inte är absolut nödvändigt hela tiden så är det inte värt att snåla ett par hundralappar och förlora Freesync.

Fast det beror även på vad man har för skärm....

Nej, hajjar. Men om man tänker 580 4 gb med freesync, då jag har en 144hz freesync-skärm, för 2390 (såg jag att det kostar för att vara exakt) eller 1060 6 gb för 2690?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@joonteee: Personligen hade jag satsat på RX580 4GiB i det läget så man får Freesync. Om din skärm är på 144hz så skulle jag tro den fungerar bra med Freesync. 60hz Freesync-skärmar tenderar att vara ganska värdelösa däremot. 90hz eller mer behövs nämligen för att Freesync's Low Framerate Compensation (LFC) ska fungera.

Permalänk
Medlem

Har Freesync stor effekt?, har aldrig sett Freesync/Gsync i action. Hittade det här med fet kylning om du kan vara utan Freesync.

https://www.komplett.se/product/896612/demovaror/datorutrustn...

lycka till.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för alla bra svar! Tycker det är extremt svårt att be tömma sig. Funderar lite under dagen, och ser om fler intressanta tankar kommer in här, så lägger jag en beställning om några timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joonteee:

Nej, hajjar. Men om man tänker 580 4 gb med freesync, då jag har en 144hz freesync-skärm, för 2390 (såg jag att det kostar för att vara exakt) eller 1060 6 gb för 2690?

Skickades från m.sweclockers.com

Kör absolut på 580 4GB. Freesync är väldigt trevligt att ha.
4GB vs 8GB på ett 580 gör ingen egentlig skillnad. Finns inget spel som drar 4GB vid 1080p och vid 1440p är inte ett 580 tillräckligt snabbt för att kunna köra allt på max så då är det inte heller något problem iom att du måste sänka grafikinställningarna något. Har själv ett 480 8GB och kan inte minnas att jag någonsin sett det gå över ~3,5GB minnesanvändning (spelar på 1440p).

GTX 1060 är bara idiotiskt speciellt när du har en freesync skärm. Dessutom är ju 580 generellt ett lite snabbare kort än 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Jag är säkert jättedålig på att leta, men vart hittar du ett RX 580 under 2800kr?
Förutom troligen det( eller kanske flera?) fynd-exen på netonnet.

Glömde lägga till om Netonnet.
Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@joonteee: Personligen hade jag satsat på RX580 4GiB i det läget så man får Freesync. Om din skärm är på 144hz så skulle jag tro den fungerar bra med Freesync. 60hz Freesync-skärmar tenderar att vara ganska värdelösa däremot. 90hz eller mer behövs nämligen för att Freesync's Low Framerate Compensation (LFC) ska fungera.

90Hz låter högt. LFC i min skärm fungerar mellan 24-48Hz, Freesync mellan 48-144Hz. Fast det skiljer säkert en del mellan olika skärmar.

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

RX 580 med 4 GB 2490kr, verkar prisvärt.

ASUS är ett fint märke ,full garanti och ganska fet kylning verkar det som.

hehe borta redan.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

@joonteee: Jag köpte mitt RX 570 8GB för 2490:- på kompletts kampanj.

Hade jag varit i din sits hade jag kört RX 580 4GB för 2990:- på webhallen
ttps://www.webhallen.com/se/product/269297-ASUS-Radeon-RX-580...

Perfekt kort för 1080p gaming

*EDIT*
Tar tillbaka det jag sa, såg nu ovans kommentar 580 4gb för 2490:- kööör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frekish:

Jag är säkert jättedålig på att leta, men vart hittar du ett RX 580 under 2800kr?
Förutom troligen det( eller kanske flera?) fynd-exen på netonnet.

https://m.prisjakt.nu/product/4290372/properties
Det där var det. Beställde precis sista demo exemplaret från komplett för att det inte skulle ta slut. Kan ju köra retur ifall jag skulle bestämma mig för något annat kort. 2390kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hg:

90Hz låter högt. LFC i min skärm fungerar mellan 24-48Hz, Freesync mellan 48-144Hz. Fast det skiljer säkert en del mellan olika skärmar.

Nu missförstod du mig. Jag menade skärmens maxfrekvens. Har aldrig sett någon skärm med maxfrekvens under 90hz som har tillräckligt brett spann för att LFC ska fungera. Då ligger skärmens undre gräns på 35hz, och LFC arbetar vid 11,666... till 35fps.

Permalänk
Medlem

Läst runt lite mer nu och vissa verkar tycka att det låter extremt mycket och blir väldigt varmt. Bör jag returnera och beställa ett annat tro? Någon som har eller har testat det? Har inte det bästa luftflödet i mitt chassi heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joonteee:

Läst runt lite mer nu och vissa verkar tycka att det låter extremt mycket och blir väldigt varmt. Bör jag returnera och beställa ett annat tro? Någon som har eller har testat det? Har inte det bästa luftflödet i mitt chassi heller.

Beror på vilken variant du köper. Referensmodellen låter väl en del, men exempelvis Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ har effektiv och tyst kylare. Sapphire är väl typ "crème de la crème" av AMD-korten. Osäker på Aorus-modellen du länkade tidigare. Du får väl leta upp lite recensioner på just den modellen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joonteee:

Läst runt lite mer nu och vissa verkar tycka att det låter extremt mycket och blir väldigt varmt. Bör jag returnera och beställa ett annat tro? Någon som har eller har testat det? Har inte det bästa luftflödet i mitt chassi heller.

Skickades från m.sweclockers.com

https://us.hardware.info/reviews/7469/15/amd-radeon-rx-570-a-...

Enda jag kunde hitta med snabb googling som jämför med andra RX-kort, verkar ju vara en av de tystare.
Sitter själv med en RX480 Aorus, vänjer man sig vid prutt-ljudet ( någon plastdetalj som finns på alla Windforce-kylare sen urminnestider ) när den går från idle till aktiv så är den väldigt tyst, svårt att tro att RX580 varianten är sämre.

Om du beställt så är det väl bara testa och returnera om du är missnöjd, vilken butik var det?

Permalänk
Inaktiv

@joonteee: Hittar ingen recension på just den exakta modellen du länkade till, men här är en liknande modell: https://www.techpowerup.com/reviews/Gigabyte/AORUS_RX_580_XTR...

Lät ju inte direkt som det var något fel på det kortet iallafall

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Kollat runt ytterligare och som ni säger så bör det inte vara några problem. Det lär väl varken vara mer högljutt eller varmare än mitt nuvarande Asus 760 gtx OC som jag dessutom överklockat lite lätt.

Skickades från m.sweclockers.com