Intels Core i9-9900K kan få fastlödd värmespridare

Permalänk
Melding Plague

Intels Core i9-9900K kan få fastlödd värmespridare

Ny information om det nyligen avslöjade flaggskeppet anger att Intel ska utrusta processorn med en fastlödd värmespridare istället för en konventionell lösning med kylpasta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Jacob Fanboy

Såld!

Permalänk
Avstängd

Saknar fortfarande HT på dessa nya i7'or som ska komma

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

Vi sätter nu tillbaka det fjärde hjulet på bilen igen och förväntar oss stabilare resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Måttband:

Vi sätter nu tillbaka det fjärde hjulet på bilen igen och förväntar oss stabilare resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Ropa inte hej än.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Det här är vad som avgör om jag köper en i9 9900k eller inte. Skulle inte bli förvånad om det är ett falskt rykte skapat av någon med önsketänkande men vi får se.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Avstängd

Känns logiskt ändå om ryktena om 5 GHz (1-2C) 4,7 GHz (6-8C) direkt ur boxen stämmer.

Funderar lite på en delid av min 8700K, men väntar nog till 9900K är officiell utifall jag skulle haverera den. Skulle kännas tråkigt att behöva köpa dagens serie igen om 9900K är runt hörnet.

Permalänk
Medlem

JA! Love it, Hoppas dom också gör det på deras i7 topmodell för 3500kr för att slå tillbaka mot AMD!

Permalänk
Medlem

Som jag skrivit tidigare intel 9900K kommer bli nya intel 2600k som kommer att funka i +10år och bli en legend 8/16 5Ghz Kommer ta lång tid innan en sådan här kompetent cpu inte räcker till längre.
Med lödd värmespridare så kommer även tempen vara bra i minst 10år. Måste du välja intel då är valet mycket enkelt. 9900K
Ska AMD hänga med så krävs det minst 8/16 4,6Ghz DDR4 i 3600Mhz TDP max 95W

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hjälpsam

Men nu förstår jag inte.
Orsaken till tandkrämen var ju ren omtanke om kunderna, en fastlödd spridare skulle ge en massa otäcka mikrosprickor.
Skiter plötsligt Intel i sina kunder?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Trevligt.

Tycker dock att de skulle satsat på detta på i5 och uppåt och lägga på någon hundring på priset. Lätt värt det.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Som jag skrivit tidigare intel 9900K kommer bli nya intel 2600k som kommer att funka i +10år och bli en legend 8/16 5Ghz Kommer ta lång tid innan en sådan här kompetent cpu inte räcker till längre.
Med lödd värmespridare så kommer även tempen vara bra i minst 10år. Måste du välja intel då är valet mycket enkelt. 9900K
Ska AMD hänga med så krävs det minst 8/16 4,6Ghz DDR4 i 3600Mhz TDP max 95W

Eller inte...
Den kanske går så varmt att Intel kände sig tvungna att löda fast värmespridaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Eller inte...
Den kanske går så varmt att Intel kände sig tvungna att löda fast värmespridaren.

probably true

Permalänk
Medlem

Är väl inte säkert ännu att det just endast 9900K som skulle bli fastlödd, finns någon som lär ha testat en 6 kärnig variant med fastlödd värmespridare där flertal exemplar nådde 5.5GHz. Visserligen engineering samples är ju sällan lika som slutliga exemplar men det ger iallafall hopp.

https://www.pcbuildersclub.com/2018/07/intel-stellt-am-1-augu...

SiSoft Sandra 9700K http://ranker.sisoftware.net/show_device.php?q=c9a598d1bfcbae...

Iallafall processorerna lär ju cirkulera redan så Intel tycks ju börja vara ganska beredd på lansering snart.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Citerar @Yoshman här:

Skrivet av Yoshman:

Finns väsentligt vettigare förklaringar till varför Intel inte löder sina konsumentmodeller.

Pengar

Primär orsak lär vara ekonomi. Har sett lite olika bud på hur mycket det kostar att löda IHS. Är rätt många processteg, varje extra steg har en kostnad plus att det finns en liten risk att kretsen havererar i hanteringen. Vidare är indium enda rimliga lödmaterial, det är en väldigt sällsynt metall och därför rätt dyr. Buden på kostnad per krets brukar ligga på $5-$10.

Ca 70 % av all x86 PC är bärbara som inte använder sig av IHS. Av de kvarvarande 30 % faller en del bort i form av NUC, all-in-one och liknande som använder sig av mobil CPUer. Build-your-own marknaden är någonstans 5-10 % av alla PC, ovanpå det tillkommer alla stationära OEM-system. Att 20 % av alla x86 PC använder en CPU med IHS är nog inte en överskattning i alla fall.

Det såldes ~260M x86 PC 2017. Om vi utgår från att Intel inte kunnat ta ut högre pris för en CPU med lödd IHS handlar det om en vinst på minst en kvarts miljard USD per år man gör genom att inte löda IHS ($5 * 260M * 20 % = $260M). För att sätta det i relation till något: AMDs vinst Q1 2018 var $81M.

Tekniskt värde

Vad är då det tekniska värdet av lödd IHS? Här lär man inse att det ser rätt olika ut för Intel och AMD. För Intels del finns bara en enda parameter att ta hänsyn till: kan man hålla sig under 100°C? Intels CPUer är exakt lika snabba om de är 99°C som om de är 20°C.

För AMD ser detta annorlunda ut, framförallt med XFR2. D.v.s. för AMD finns en tekniskt vettig anledning att ta extrakostnaden för lödd IHS då det har en påverkan på kretsens prestanda i normalfallet.
https://img.purch.com/image002-png/w/711/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9OL1kvNzY1NTAyL29yaWdpbmFsL2ltYWdlMDAyLnBuZw==

Så varför löder då Intel Xeon-serien? Ett par orsaker. Färre enheter säljs och till högre pris, så ett fix påslag påverkar mindre. Finns även en teknisk anledning i att det är bara möjligt att kyla bort runt 140-150 W med en maximal kretstemperatur på 100°C och TIM. Finns Xeons med TDP på 200 W vilket bara fungerar om de är lödda.

Miljöpåverkan

Tänker man det minsta på miljön ska man vara tacksam att Intel inte löder sina konsumentmodeller. Indium är en väldigt ovanlig metall, det är också en metall som man hittar allt fler användningsområden för som nog får anses ha långt större värde för mänskligheten än att någon fraktion av en promille datornördar ska kunna klocka sin CPU 100 MHz högre.

Vidare så tror man att indiumångor har skadlig effekt på lungorna, finns även tecken på att vissa inre organ kan ta skada om man exponeras för indium.

Om man ändå anser att hela ens datoranvändande står och faller med huruvida IHS är lödd eller ej så finns ju som tur är alternativ idag. Ur ett tekniskt och ekonomiskt perspektiv är det ju mer eller mindre vansinne för Intel att löda sina konsumentmodeller. Och vem är det som egentligen har problem givet maximal frekvens samt hur mycket det i praktiken är möjligt att klocka kretsarna över deras nominella frekvens?

Det kan i.o.f.s. ändras om man fortsätter att öka kretsarnas effekt. Ser ut som man kan höja maximal kretstemperatur 5-10°C på deras 10 nm process, det motsvarar en kyleffektsökning på 10-20 %. Men finns alltid en effektnivå när man måste ta till lödd IHS för att kunna kyla kretsen på ett vettigt sätt. Vidare så minskar också kyleffekten om 10 nm betyder mindre kretsarea.

Mycket möjligt att i9-9900K kommer att få lödd IHS just p.g.a. temperaturerna som genereras. Hade detta varit en 10 nm CPU så hade de förmodligen valt att inte göra så utan köra på med TIM (med antagelsen att 10 nm kretsarna är svalare än 14 nm)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Saknar fortfarande HT på dessa nya i7'or som ska komma

I9orna är de nya i7orna prismässigt vad det ryktas om...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är väl ett måste för att temperaturerna inte ska springa iväg, hursomhelst trevligt om det stämmer.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Monarchy:

JA! Love it, Hoppas dom också gör det på deras i7 topmodell för 3500kr för att slå tillbaka mot AMD!

[ironi]
Underbart om Intel hittar på något som lyckas sänka AMD för gott.
[/ironi ]

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Känns logiskt ändå om ryktena om 5 GHz (1-2C) 4,7 GHz (6-8C) direkt ur boxen stämmer.

Funderar lite på en delid av min 8700K, men väntar nog till 9900K är officiell utifall jag skulle haverera den. Skulle kännas tråkigt att behöva köpa dagens serie igen om 9900K är runt hörnet.

Man lär ha ett knippe tummar mitt i näven om man sabbar prollen vid delid. Lite som folk som inte vågar bygga egen burk för att nåt kan gå sönder. Plockade av locket på min 7700k direkt ur kartong, med ett verktyg ja skrivit ut själv å de va min första delid.

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem

Sannolikt samma SKU som i7orna och vissa i5or i samma serie, så känns snålt om bara i9an får det eftersom de då är bevisat att lödningen kunde göras på den storleken.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Avstängd

nej men bättre sent än alldrig kommer fortfarande inte få mig att köpa en 14nm intel när 7nm ryzen 2 är 8 månader bort med 12 kärnor. 8 kärnor är så 2017.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Känns logiskt ändå om ryktena om 5 GHz (1-2C) 4,7 GHz (6-8C) direkt ur boxen stämmer.

Funderar lite på en delid av min 8700K, men väntar nog till 9900K är officiell utifall jag skulle haverera den. Skulle kännas tråkigt att behöva köpa dagens serie igen om 9900K är runt hörnet.

Skrivet av Klyrre:

Man lär ha ett knippe tummar mitt i näven om man sabbar prollen vid delid. Lite som folk som inte vågar bygga egen burk för att nåt kan gå sönder. Plockade av locket på min 7700k direkt ur kartong, med ett verktyg ja skrivit ut själv å de va min första delid.

De är precis som Klyrre säger. Har man lite koll på vad man gör, är noga och försiktig så är det absolut inga problem. Plockade av min HS direkt när jag fick vetskap om resultatet med ett verktyg som polaren 3D-printat. Droppade 15'C direkt och kunde gå upp ett snäpp till på klocken.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

Intel försöker väl lura den stora massan med i9, i7, och i5, men nu har det ju förskjutits.

i9 motsvarar gamla i7
i7 motsvarar gamla i5
i5 motsvarar gamla i3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Nej, absolut inte. Men det har varit en av de största nackdelarna enligt AMD fans, personligen bryr jag mig inte. 5Ghz är lätt med tuggummi och vatten på min 8700k.

Det är ju dock trevligare att nå samma klock på lägre temperatur. Då kan man skruva ner kylningen för en tystare dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Knappast förvånande, hur ska de annars kyla en 8 kärnig prolle i 5ghz?

Permalänk
Skrivet av Niclas:

Det här är vad som avgör om jag köper en i9 9900k eller inte. Skulle inte bli förvånad om det är ett falskt rykte skapat av någon med önsketänkande men vi får se.

Tror dom måste för att håla nere tempsen, så det är inte osannolikt.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av sesese:

Som jag skrivit tidigare intel 9900K kommer bli nya intel 2600k som kommer att funka i +10år och bli en legend 8/16 5Ghz Kommer ta lång tid innan en sådan här kompetent cpu inte räcker till längre.
Med lödd värmespridare så kommer även tempen vara bra i minst 10år. Måste du välja intel då är valet mycket enkelt. 9900K
Ska AMD hänga med så krävs det minst 8/16 4,6Ghz DDR4 i 3600Mhz TDP max 95W

Tror också 9900k kommer hålla i flera år, tror inte 10 nm kommer göra någon nämnvärd skillnad, är ju bara kolla på sandy bridge 32 nm, ingen skillnad alls nästan mot 14 nm.

Det kommer bli rusning efter 9900k runt black friday när alla ska bygga nya system. Kommer väl bli som när skylake kom ut att alla cpus tog slut...

Rätt sugen på att byta ut min 6700 mot en 9900k, siffrorna out of box är ju helt sjuka. Amd kommer inte kunna matcha detta ens med 10 nm, i alla fall inte om man är en gamer.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Tror också 9900k kommer hålla i flera år, tror inte 10 nm kommer göra någon nämnvärd skillnad, är ju bara kolla på sandy bridge 32 nm, ingen skillnad alls nästan mot 14 nm.

Det kommer bli rusning efter 9900k runt black friday när alla ska bygga nya system. Kommer väl bli som när skylake kom ut att alla cpus tog slut...

Rätt sugen på att byta ut min 6700 mot en 9900k, siffrorna out of box är ju helt sjuka. Amd kommer inte kunna matcha detta ens med 10 nm, i alla fall inte om man är en gamer.

prestandamässigt , ja absolut, Men varför jag inte kan använda min 6 år gamla processor längre är ju bara därför den inte klarar av 4K, etc, för den inte har hårdvara som klarar av det, än om jag inte behöver mer prestanda generellt liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

fortfarande allt.

nej men bättre sent än alldrig kommer fortfarande inte få mig att köpa en 14nm intel när 7nm ryzen 2 är 8 månader bort med 12 kärnor. 8 kärnor är så 2017.

Så mycket p12 över att kärnornas krig. Först kan vanliga pogram, spel etc bli beroende av massa kärnor innan vi har behovet.
Fortfarande är det så att högre IPC är att föredra framför massa kärnor i många fall.

Skrivet av DasIch:

Det är ju dock trevligare att nå samma klock på lägre temperatur. Då kan man skruva ner kylningen för en tystare dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, men 5ghz verkar vara något av en sweet spot av vad som verkar möjligt för tillfället. Kan säkert vara så att pastan inte klarar av det. Men ändå imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

Amds apuer i ryzenserien är inte lödda, det är också dåligt.
/ryzenägare

Skickades från m.sweclockers.com

Han kanske menade dem gamla apuerna?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /