Steams nya chattklient förbättras och blir en Discord-konkurrent

Permalänk
Melding Plague

Steams nya chattklient förbättras och blir en Discord-konkurrent

Den nya klienten erbjuder bland annat bättre hantering av chattgrupper, smidigare röstsamtal, bättre stöd för infogande av bildmaterial i konversationer, bättre säkerhet och mer därtill.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känner ingen som chattar via Steam. Alla använder Discord. Jag tror inte Steam kommer ersätta Discord. Kanske jag har fel.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Känner ingen som chattar via Steam.

Förmodligen därför de uppdaterade chatten.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Chattar på steam när jag sitter in-game, annars aldrig.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Känner ingen som chattar via Steam. Alla använder Discord. Jag tror inte Steam kommer ersätta Discord. Kanske jag har fel.

Jag chattar med de flesta steamvänner över steam. Discord går vi bara över till om vi ska röstsamtala.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Känner ingen som chattar via Steam. Alla använder Discord. Jag tror inte Steam kommer ersätta Discord. Kanske jag har fel.

Då måste jag vara den enda som inte använder discord om alla använder det för att chatta 😂😂

Permalänk
Medlem

Så länge det förblir chat egenskap endast så lär väl Discord vara populär men kanske det kommer VoIP så småningom också. Folk överlag gillar att inte behöva massa olika program installerat så på längre sikt tror jag nog Steam klienten kan bli populärare men som sagt det beror ju på hurpass mycket den fortsätter utvecklas. Iallafall är det bra med olika alternativ.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Steam? Discord? Nejnej, MSN Messenger är ju det som gäller!

#stuckinyear2005

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Steam? Discord? Nejnej, MSN Messenger är ju det som gäller!

#stuckinyear2005

Jep, sen kom Skype och Microsoft och förstörde allt!!!1!1

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag chattar med de flesta steamvänner över steam. Discord går vi bara över till om vi ska röstsamtala.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag använder det på exakt samma sätt. Steam för chatt och discord för röstkommunikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Steam? Discord? Nejnej, MSN Messenger är ju det som gäller!

#stuckinyear2005

Skrivet av RPGWiZaRD:

Jep, sen kom Skype och Microsoft och förstölde allt!!!1!1

ICQ ska det vara!

https://www.youtube.com/watch?v=6iCPIUGnHQ8

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Man kan nu tjuvlyssna på sina friends som man kickar från samtal.
https://www.reddit.com/r/Steam/comments/91mbwl/the_new_steam_...
Och så kan medlemmar med moderator rank eller högre banna owner från deras egna grupp.
https://www.reddit.com/r/Steam/comments/91leea/owner_can_be_b...

Och för er som föredrar den gamla chatten, lugnt, reddit lurkers got us covered.

Bara att skriva -nofriendsui som i rutan ovan.

För att klargöra att jag är helt emot den nya designen.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd

När jag såg rubriken tänkte jag, "Hallå NSA product-placement!" om ni hajar!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ytterst tveksamt, steams chatt har varit död i evighet. Vem vill gå till en beta ifrån något som funkar

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Steam? Discord? Nejnej, MSN Messenger är ju det som gäller!

#stuckinyear2005

Och Ventrilo för röst, men inte nyare version än 2.1.4 !!!!!

Permalänk
Medlem

mIRC / IRC ska de va vilket är rätt liknande discord egentligen om man tänker på att det är rätt gammalt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade de slängt med VoIP så hade jag lätt kört steam i stället. Då slipper man installera discord eller köra nån web för det. Plus att jag tycker att discord är lite för bloggigt. Jag vill ha det mer minimalistiskt. Lite som irc-klienterna från början. Mer info på skärmen liksom. Inte massa girlanger och julgranskulor överallt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Man kan nu tjuvlyssna på sina friends som man kickar från samtal.
https://www.reddit.com/r/Steam/comments/91mbwl/the_new_steam_...
Och så kan medlemmar med moderator rank eller högre banna owner från deras egna grupp.
https://www.reddit.com/r/Steam/comments/91leea/owner_can_be_b...

Och för er som föredrar den gamla chatten, lugnt, reddit lurkers got us covered.
https://i.imgur.com/SF4VWgT.png
Bara att skriva -nofriendsui som i rutan ovan.

För att klargöra att jag är helt emot den nya designen.

Är du helt emot den nya chatten på grund av de två anledningarna du nämnde?

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk
Medlem

Gillar faktumet att discord är standalone och ingen spelbutik. Stannar där. Tills jag blir ensam..

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

vafan orkar inte med ny layout.
-nofriendsui
-nofriendsui
-nofriendsui
-nofriendsui

Får det bli!

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

mIRC / IRC ska de va vilket är rätt liknande discord egentligen om man tänker på att det är rätt gammalt

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, du har rätt! Träffade trotts allt frugan på mIRC för 16år sedan

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Steam såg konstigt ut, blev förvånad och förvirrad. Stängde Steam och tittar på tröstande videos. Change is bad mkay

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Hade de slängt med VoIP så hade jag lätt kört steam i stället. Då slipper man installera discord eller köra nån web för det. Plus att jag tycker att discord är lite för bloggigt. Jag vill ha det mer minimalistiskt. Lite som irc-klienterna från början. Mer info på skärmen liksom. Inte massa girlanger och julgranskulor överallt.

Det är VoIP?

Testade precis, funkar fint.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Tragikomisk att kalla det en utmanare till discord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Man kan nu tjuvlyssna på sina friends som man kickar från samtal.
https://www.reddit.com/r/Steam/comments/91mbwl/the_new_steam_...
Och så kan medlemmar med moderator rank eller högre banna owner från deras egna grupp.
https://www.reddit.com/r/Steam/comments/91leea/owner_can_be_b...

Och för er som föredrar den gamla chatten, lugnt, reddit lurkers got us covered.
https://i.imgur.com/SF4VWgT.png
Bara att skriva -nofriendsui som i rutan ovan.

För att klargöra att jag är helt emot den nya designen.

Japp, det första jag gjorde efter att Steam uppdaterats var att försöka hitta ett sätt att få fönstret att sluta poppa upp varje gång Steam startas automatiskt vid inloggning.

Jag löste det genom att lägga till -silent -nofriendsui på Steam under HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
Men det går såklart att redigera genvägen också.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Hade de slängt med VoIP så hade jag lätt kört steam i stället. Då slipper man installera discord eller köra nån web för det. Plus att jag tycker att discord är lite för bloggigt. Jag vill ha det mer minimalistiskt. Lite som irc-klienterna från början. Mer info på skärmen liksom. Inte massa girlanger och julgranskulor överallt.

Exakt det jag tycker. Körde disco typ ett halvt år, sen kände jag bara meh - nästan bra. Det uppfyllde inte mina behov, för mycket screen bloat, så kallad "design". Samma misstag som skype gjorde när jag övergav det för massa år sedan. Personligen kör jag TS för voice och snabba meddelanden och mest Slack för persistent chat. Disco är 4/5 på allt men bäst på ingenting - tvärt om mot vad någon skrev gillar jag inte swiss army knife program som försöker göra allt.

De två största problemen med disco för mig var följande:

1. Ingen bra kompakt ui.
- För bra upplevelse kan du välja mellan nästan inget eller halva skärmen+. Det är irriterande att inte alltid kunna ha fönstret samma storlek heller då man vill ha det stort för persistent chat, men litet för allt annat. Dessa två saker har helt olika ändamål och förtjänar helt olika ui design. Att ha allt i ett fönster är bara dålig design, punkt. Jag vill kunna se mina privata meddelanden, mina voice buddies, och min snabb-chat samtidigt på en kompakt skärmyta. Persistent chat kan ligga i bakgrunden i ett större fönster då man bara behöver kolla ibland. Vilket för oss in på nästa punkt:

2. Disco separerar inte snabb voice chat och persistent chat på ett bra sätt.
- Disco har ett fönster men... du måste liksom växla mellan olika lägen så det är egentligen inte ett fönster; det är flera olika fönster låsta i en gemensam ram bara - vilket är sämre än flera separata fönster för med dem kan du själv flytta runt dem och välja vilka som ska synas samtidigt. Som konsekvens av detta otydliga ihopblandade av ändamål så blir det snabbt som ett överfullt FB-feed med notifications för irrelevant skit om man inte var där när folk snackade över voice. När någon skriver på TS vet jag alltid att det inte var viktigt om de inte pratade med mig. Motsatsen är sann i persistent chatt där alla notifications är relevanta och man nästan aldrig skippar något för folk skriver bara sådant där som är icke-tidskänsligt och relevant för många.

Jag ger ändå en eloge till disco för att det lyckas så bra som det gör med att baka ihop allting i en app - 4/5 är ett väldigt högt betyg på en swiss army knife. Men jag väljer hellre min egen verktygslåda med riktiga verktyg alla dagar i veckan.

(PS. alla ni som tycker disco är bra behöver inte svara med massa försvarande - det är helt ok att ha olika åsikter och grattis att ni hittat något som passar er.)

*OnT:* Kommer ge nya steam en chans också, sen får vi se.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Chattar ni med era vänner på steam? en annan slänger bort sina vänner istället som ändå bara ligger och skräpar. Nu har jag raderat steam helt och hållet då det ändå är för mycket idioter på nätet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

mIRC / IRC ska de va vilket är rätt liknande discord egentligen om man tänker på att det är rätt gammalt

Skickades från m.sweclockers.com

Saknar att använda IRC...

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Detta är en av få nya designer av ett program eller hemsida jag använder mycket som jag faktiskt tycker om.

Nu önskar jag bara att resten av klienten fick ett lyft.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lichad3:

Är du helt emot den nya chatten på grund av de två anledningarna du nämnde?

Nä, jag tål inte fula designer bara. Det brinner i själen.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11