Permalänk
Medlem

Lenovo legion

Hej! Funderar på denna datorn men tänkte kolla här först då jag inte har så bra koll. Är den något att ha eller finns det mer prisvärda i samma prisklass?

https://www.webhallen.com/se/product/285444-Lenovo-Ideapad-Y5...

9000kr är max budget, jag har tänkt att spela cs, pubg och bf1.

Tack!

Permalänk
Medlem

Lenovo LEGION Y520

Skrivet av bankdosa:

Hej! Funderar på denna datorn men tänkte kolla här först då jag inte har så bra koll. Är den något att ha eller finns det mer prisvärda i samma prisklass?

https://www.webhallen.com/se/product/285444-Lenovo-Ideapad-Y5...

9000kr är max budget, jag har tänkt att spela cs, pubg och bf1.

Tack!

Har själv en Lenovo LEGION Y520 och jag är helnöjd med den med tanken på att min gamla stationära var ca: 8 år gammal. Tänkte först skaffa en ny stationär men kom på att jag inte hade tillräckligt med utrymme i den nya bostaden.

Sitter och spelar mest mmorpg som typ World Of Warcraft, Guildwars 2 etc. Så inte så särskilt krävande. Den duger gott och väl till det jag gör och borde fungera bra för dig också.

Köpte min dock på Mediamarkt. Den varianten dom säljer har en mini displayport istället för en SD kort läsare. För att kunna koppla en extern skärm dvs. NVIDIA GeForcer GTX 1060, 6Gb, Max-Q är mera än kapabel att köra en 144Hz skärm om du skulle vilja det.

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem

Jag har en y520 med 7700HQ, 16GB ram och ett 1050Ti.
Nöjd med maskinen överlag, dock är den kanske inte den mest rediga lösningen av alla maskiner. Min har redan börjat fått sprickor i kanterna på baksidan.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph0bLif3:

Har själv en Lenovo LEGION Y520 och jag är helnöjd med den med tanken på att min gamla stationära var ca: 8 år gammal. Tänkte först skaffa en ny stationär men kom på att jag inte hade tillräckligt med utrymme i den nya bostaden.

Sitter och spelar mest mmorpg som typ World Of Warcraft, Guildwars 2 etc. Så inte så särskilt krävande. Den duger gott och väl till det jag gör och borde fungera bra för dig också.

Köpte min dock på Mediamarkt. Den varianten dom säljer har en mini displayport istället för en SD kort läsare. För att kunna koppla en extern skärm dvs. NVIDIA GeForcer GTX 1060, 6Gb, Max-Q är mera än kapabel att köra en 144Hz skärm om du skulle vilja det.

Hej. Kollade upp den på mediamark, den kostar 1000 mer men har som du säger 3gb mer vram och dispayport. Den kanske är mer prisvärd än den jag länkade då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@bankdosa: Känns väl som att den är ok för sitt pris, det som du kommer behöva göra är skaffa en till SSD sen då den bara har 256gb lagring

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av bankdosa:

Hej. Kollade upp den på mediamark, den kostar 1000 mer men har som du säger 3gb mer vram och dispayport. Den kanske är mer prisvärd än den jag länkade då?

Skickades från m.sweclockers.com

I längden så är den nog mera prisvärd och du kommer ju kunna köra lite tyngre spel med högre inställningar med en 6Gb grafikkort.

Att den har en mini-displayport är bara ett plus utifall du skulle vilja ha din laptop lite mera stationär hemma genom att koppla en extern skärm och möjligtvis en fullstor tangentbord också till ett av USB3 uttagen.

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem

Unigine Heaven Benchmark

Här har du resultatet från bänktestet i basic och extreme inställningarna med min Lenovo LEGION Y520 så du kan se på ett ungefär hur den presterar.

Vid normalt användande och i spel belastats inte grafikkortet 100% hela tiden så du bör få bättre resultat. Beroende på spelet förstås. Sen kommer du ju att köra spel i 1920x1080 och inte i 1280x720 respektive 1600x900.

Trotts sommarvärmen så håller den sig ganska sval. Efter typ 3 minuter i Unigine Heaven Benchmark stannar temperaturen på 57 grader. Max temperaturen på GTX1060(6Gb Max-Q) är 96 grader så det är helt okej tycker jag.

Bänktestet visar inte korrekt vRam det ska vara 6Gb och inte 4Gb. Den visar också fel windows version för det ska vara Windows 10.

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem

@Ph0bLif3: Hej tack för svar. Jag köpte den datorn jag länkade med 1060 3GB och har nu gjort samma benchmark tester som du men fick helt bedrövliga resultat. Ska det verkligen skilja så mycket på 3 och 6 GB vram? eller vad är det frågan om?

Dessutom så jobbar knappt fläktarna när jag gjorde testerna, och temperaturen låg på 41 grader på båda testerna, känns mycket skumt eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bankdosa:

@Ph0bLif3: Hej tack för svar. Jag köpte den datorn jag länkade med 1060 3GB och har nu gjort samma benchmark tester som du men fick helt bedrövliga resultat. Ska det verkligen skilja så mycket på 3 och 6 GB vram? eller vad är det frågan om?

Dessutom så jobbar knappt fläktarna när jag gjorde testerna, och temperaturen låg på 41 grader på båda testerna, känns mycket skumt eller?

https://i.imgur.com/zAFzZyY.png

https://i.imgur.com/bTbkqNJ.png

Antingen så kör du på Intel grafikkortet, och/eller så är inte drivrutiner/senaste drivrutiner installerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bankdosa:

@Ph0bLif3: Hej tack för svar. Jag köpte den datorn jag länkade med 1060 3GB och har nu gjort samma benchmark tester som du men fick helt bedrövliga resultat. Ska det verkligen skilja så mycket på 3 och 6 GB vram? eller vad är det frågan om?

Dessutom så jobbar knappt fläktarna när jag gjorde testerna, och temperaturen låg på 41 grader på båda testerna, känns mycket skumt eller?

https://i.imgur.com/zAFzZyY.png

https://i.imgur.com/bTbkqNJ.png

Känns som om den använder intel-grafiken i testerna. Sedan ska ditt andra test vara med preset extreme och inte custom.

Gå in i nvidias kontrollpanel och säg att unigine ska köras på nvidia-kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av bankdosa:

@Ph0bLif3: Hej tack för svar. Jag köpte den datorn jag länkade med 1060 3GB och har nu gjort samma benchmark tester som du men fick helt bedrövliga resultat. Ska det verkligen skilja så mycket på 3 och 6 GB vram? eller vad är det frågan om?

Dessutom så jobbar knappt fläktarna när jag gjorde testerna, och temperaturen låg på 41 grader på båda testerna, känns mycket skumt eller?

https://i.imgur.com/zAFzZyY.png

https://i.imgur.com/bTbkqNJ.png

Håller med dom andra. Installera den senaste drivrutinen från NVIDIAs hemsida. Ställ in globala inställningar till "Högpresterande NVIDIA processor" i NVIDIAs kontrollpanel. Automatisk inställning fungerar inte tillsammans med Unigine Heaven Benchmark av någon anledning.

Ställ om den till automatisk igen när du är klar med testet så att intel grafiken används istället vid normalt användande av datorn typ surfa, maila, kolla på YouTube etc för att spara ström. Mera än nog när du inte spelar. När du spelar dock ändras det automatiskt till din GTX 1060 3Gb(Max-Q) för full prestanda...

Visa signatur

Laptop: Lenovo LEGION Y520(Mini-DP variant), OS: Windows 10, RAM: 8GB 2400MHz DDR4, Processor: i5 7300HQ, Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (Max-Q), Lagring: Samsung 256GB SSD(M.2 PCI Express), Extern HDD: 4TB Seagate GoFlex Desk(Inuti: Seagate Barracuda XT 7200RPM 184.8MB/s read och 152.8MB/s write över USB3.0. Gjord för 24/7 användning), Dataskärm: 27" iiyama Black Hawk G-Master G2730HSU-B1 1920x1080 75Hz 1ms GTG, Tangentbord: HyperX FPS CherryMX röd, Mus: Steelseries Rival 110 etc...

Permalänk
Medlem

@Ph0bLif3:

Jag hade redan dom senaste drivrutinerna och jag hade valt att alltid använda Nvidia på 3D program.

Men efter att jag skapade ett nytt energischema med maxprestanda löste det sig. När jag väljer tillbaka det tidigare energischemat som hette "balanserad" så blir det numera ingen skillnad och får samma benchmark resultat som på det med maxprestanda. Det måste varit att jag kört på intel GPUn och när jag ändrade energischema så bytte den till 1060?

Men nu är jag nöjd och här är mina resultat nu. Tack alla för hjälpen.