Betalar du faktura direkt eller förfallodatum?

Permalänk
Medlem

Betalar alla räkningar när pengarna kommer, kör på direkt betalning. Jag gillar inte att pengarna ligger kvar i 3-4 dagar eller vad man nu sätter för betalningsdag, och sen bara försvinner för att man glömt bort det.

Autogiro på "det viktigaste" som bilen osv.
E-Faktura på abonnemang och typ alla räkningar
Pappersfaktura från företag som inte kommit längre..

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Relik 📜

Jag sätter mig 22-23:e (ish) varje månad och dels går igenom kreditfakturorna (delar upp utgifter, in i kalkylark), dels lägger allt för betalning. Brukar då köra nästkommande bankdag, så rent krasst skulle jag kunna "hålla" några av fakturorna lite extra egentligen. Har däremot mer eller mindre aldrig större summor på lönekontot, så vill oavsett ha kontroll över när jag ska flytta över dit och hur mycket som dras.

Tror inte vi får en enda pappersfaktura längre, faktiskt. Allt går som e-faktura. Sist var.. hmhm, Telia tror jag. Strulade ganska länge med e-fakturan där, på grund av gud-vet-vad.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

När lönen trillar in betalar jag allt direkt, inte på förfallodatum. Vill ha allt sånt bortgjort och pengar undanlagda på sparkontot så jag vet var jag har samvete nog att spendera. Tänker inte alls på räntor för mottagare eller dyl.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Fakturor för prylar, eller om man ska kalla det "övriga" utgifter betalar jag direkt. Tar faktura för att slippa ligga ute med pengar om jag gör en retur.

Alla andra fasta "utgifter" (skriver "utgifter" då jag även syftar på månadsvist spar för resande, privat sparande mm) drar jag från lönekontot samma dag som lönen kommer. Då slipper man "lura" sig själv och tro att man har en massa pengar. Har även ett konto där jag månadsvis betalar in pengar för årliga/kvartalsvisa utgifter, så man hela tiden blir påmind om den utgiften och inte får en "chock" varje år som tex motorcykeln ska servas, eller försäkring ska betalas.

Reggar såklart fakturan samma dag som den kommer men sätter att allt dras när nya pengar kommer. Blir enklare så för att då den 28:e när alla autogiros mm också har dragits så ligger pengarna "stilla" på alla konton förutom själva kortkontot (som jag för över ett fast belopp till varje månad), och då är det lätt att ha en överblick om hur mycket pengar jag har.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Inaktiv

Betalar direkt. Konspiratoriskt lagd bror det där va. Aldrig hört någonting om den biten gällande räntan.
Har väldigt få fakturor i genomsnitt då det är utöver de fasta avgifter vi har i hemmet. Generellt går allt på autogiro.

Många upplever att man inte har så bred koll på autogiro och det kan ju stämma. Har dock gjort en lista för mig själv så jag kan räkna med att vardera månad så dras summa X från autogiro. Fungerar utmärkt för vår familj!

Permalänk
Medlem

Betalar vid lön sedan om dom tjänar ränta på dom pengarna då får dom väl göra det.
sög att jag betalar den 25 och dom får pengarna den 26 undrar hur mycket dom tjänar i ränta på dom få dagarna som är kvar på månaden? För räntorna är så väldigt hög för tillfället.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Alla ni som betalar direkt kan ju betala till mig ist så betalar jag sen på förfallodagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Loggar in när lönen kommer den 27:e eller någon dag senare och betalar allt för den månaden.

Fattar inte att folk orkar logga in på banken så fort det kommit en räkning.

Tror dom flesta som säger att dom betalar direkt gör så, det var iallafall så jag menade. Men när man väl sitter där inloggad så betalar jag direkt istället för att använda förfallodatum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bankernas ränta på företagens konto är väl 0% idag så det argumentet låter ganska tunt.

Jag loggar in någon dag efter lön och registrerar alla räkningar som inte är på autogiro för betalning på förfallodagen av ren rutin.

Hade jag haft kontaktkort kopplat till mitt lönekonto så hade jag nog inte betalat direkt i händelse av oförutsedda utgifter före lön. Internetköp betals dock alltid direkt. Orka med allt spam från Klarna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

I dagens ränteläge är det väl tveksamt om man gör mottagaren någon tjänst öht. om det är ränteintäkter man är rädd för att de ska få. De flesta mindre bolag har nog ingen positiv ränta alls på transaktionskonton. Det var tal om att riktigt stor företag och institutioner till och med skulle få negativ ränta på sina inlåningskonton för några år sedan, hur det sedan blev i praktiken vet jag dock inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

På klarna t.ex lägger jag det alltid på datumet när den går ut. Gör det med all post, e-fakturor har redan datum inställt och det kör jag på. Är inte mitt problem om företagen inte får pengarna på par dagar (tar lite tid innan egentligen pengarna byter konto, på grund av banken måste registrera sina translationer hos någon myndighet och det är inte gratis så det görs inte mer än någon gång om dagen eller mer sällan).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Löpande fakturor sätter jag autogiro på. Annars betalar jag när alla fakturor jag förväntar mig har kommit in.

Föredrar att handla med Klarna (framför bankkort etc.) och då betalar jag vanligen fakturan direkt eller i slutet av veckan om det blir mycket köp. Kreditkort betalas när det kommer in.

I dagsläget är det så enkelt att betala fakturor att det egentligen inte spelar någon roll hur man gör. Annat var det på den tiden då mamma och pappa satt vid köksbordet och höll på med papper och fick ringa telefonbanken om det var någon oklarhet. Är tack och lov för ung för det, när jag började betala räkningar var det internetbanken.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Kör El, Bil, telefon,internet på autogiro, resten av fakturorna scannas in när jag får dom och skickar iväg dom på förfallodatum, om det inte är små skit på typ 100kr då orkar jag inte riktigt bry mig att
sätta ett datum utan betals direkt då

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Är det e-faktura så är det automatiskt betalning på förfallodagen. Går in så fort jag får notifieringen om fakturan och lägger in den på betalning. Annars är risken hög att den glöms bort.

Är det fakturor som jag får lägga in manuellt så brukar jag inte lägga in någon förfallodag, betalar så fort så möjligt. Kan hända någon enstaka gång att jag skjuter fram den och brukar göra det på klarna så jag inte betalar innan jag fått grejorna.

Permalänk
Medlem

Lön --> betalar alla räkningar samma dag så har man det gjort.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vet inte vad du har för bank, men logga in och betala kan väl inte ta mer än nån minut
Alla är vi olika: för mig personligen upplever jag det enklare och mindre riskfyllt att ta räkningarna direkt än att 100% säkert komma ihåg att betala allt runt den 25 varje månad.
(jag har tillräckligt bra buffert så att lönedagen inte är speciellt kritisk/viktig, så jag lägger inte automatiskt någon större vikt vid den som vissa verkar göra )

Nej, det tar inte särskilt lång tid, men i princip allt kommer på e-faktura så risken att missa något är typ obefintlig. De få gånger jag får någon på papper hamnar den bredvid datorn tills det är dags att logga in.
Jag har också buffert men tänker inte logga in flera gånger i månaden för det och när lönen kom känns som ett bra tillfälle att ha som rutin att se över allt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."