Permalänk
Medlem

Sånt här gillas! Lite mer hardcore.

Någon som provat på dagens proppar? Om det ens är aktuellt?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magican:

Sånt här gillas! Lite mer hardcore.

Någon som provat på dagens proppar? Om det ens är aktuellt?

Alla sen Ivy Bridge fungerar. Däremot har Skylake mycket tunnare PCB så det krävs betydligt mer försiktighet.

Finns ju alltid https://www.inet.se/produkt/6912080/delid-die-mate-der8auer

Men den är rätt dyr

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Tar upp denna tråden igen! Har gått i tankarna att uppgradera ett tag nu, men tror jag nöjer mig med ett HBM2 kort och deliddar istället! Skiter det sig så får det bli en ny cpu.
Kommer vänta tills iaf Zen kommit ut..

Men hade några frågor, kan säkert googla mig till det.
Kikade på http://www.overclock.net/t/1313179/official-delidded-club-gui...
Och funderade på vad de menade med on-die TIM och IHS TIM? Antar att on-die, är på chippet och IHS är i IHSen, mot chippet, som det är gjort i denna tråden av TS?
Noterade att vissa kör olika substanser. Eller är IHS TIM mellan IHS och kylare?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Purrfected:

on-die TIM = kärna-heatspreader

IHS TIM = heatspreader-cpukylare

Det är inte rekommenderat att köra CLU mellan heatspreader och cpu-kylare, där duger vanlig kylpasta fint.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

@Iceman17:
Tack för förtydligande, då var jag inte helt ute o cykla!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Måste man ha CLU? Kan man inte använda artic silver tex? Ev. Skippa HS och köra as5 direkt på kärnan och sen block?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Måste man ha CLU?

Nej.
Det rekommenderas därför att det "håller för evigt".

Jag kör Noctua's HT1 och har gjort i flera månader, utan förändringar i temp.
Du kan köra utan HS, på egen risk osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nej.
Det rekommenderas därför att det "håller för evigt".

Jag kör Noctua's HT1 och har gjort i flera månader, utan förändringar i temp.
Du kan köra utan HS, på egen risk osv.

Ok! så det blir ingen temp skillnad för man kör CLU? eller som i ditt fall H1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VooDoo:

Ok! så det blir ingen temp skillnad för man kör CLU? eller som i ditt fall H1?

Vad jag har förstått så kan det skilja väldigt mycket i temperatur mellan en "vanlig" kylpasta och CLU. Anledningen ska vara att CLU har betydligt bättre värmeledningsförmåga.

Permalänk
Medlem

Då är ju frågan var man hittar CLU idag (stockholm / uppsala området)

Permalänk
Medlem

Jag beställde från Inet, förhoppningsvis får jag den idag. https://www.inet.se/produkt/6911719/coollaboratory-liquidultr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan321:

Vad jag har förstått så kan det skilja väldigt mycket i temperatur mellan en "vanlig" kylpasta och CLU.

Beror iofs på hur man definierar "väldigt mycket", om 1-3 grader är väldigt mycket så javisst.
Men främsta orsaken till CLU är att den håller för evigt.

http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-performance...

Permalänk
Medlem

Det där testet visar väl skillnaden när kylpastan är applicerad mellan IHS och kylare? Vad jag läst mig till blir skillnaden större då kylpastan är mellan CPUn och IHSen eftersom att kontaktytan då är betydligt mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som har förslag på vad man ska använda för att fästa IHS'en med igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Någon som har förslag på vad man ska använda för att fästa IHS'en med igen?

kör utan

skämt åsido monterade MSI delid die guard igår och kör nu mitt vattenblock direkt mot kislet. Sänkte temperaturerna ytterligare 10 grader mot en "vanlig" delid. Använde förstås CLP mellan block och kisel.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Woods:

kör utan

skämt åsido monterade MSI delid die guard igår och kör nu mitt vattenblock direkt mot kislet. Sänkte temperaturerna ytterligare 10 grader mot en "vanlig" delid. Använde förstås CLP mellan block och kisel.

Lite sent men... vad fick ni för skillnad i överklockningen efter delidningen?

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverbullit:

Lite sent men... vad fick ni för skillnad i överklockningen efter delidningen?

Det finns mer (termiskt)utrymme för högre spänning efter delid eftersom kylningen blir mer effektiv. Delid med eller utan IHS efteråt är inte riktigt lika stor skillnad. Körde 4,9 Ghz innan också men det finns utrymme för högre spänning än med bara en vanlig delid om jag önskar. Ett bra chipp gör störst skillnad

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

@Purrfected:

on-die TIM = kärna-heatspreader

IHS TIM = heatspreader-cpukylare

Det är inte rekommenderat att köra CLU mellan heatspreader och cpu-kylare, där duger vanlig kylpasta fint.

Bilderna i första posten funkar inte så bra. Går det att fixa månne? Tack på förhand TS!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Nudeln: Hmm, jag kan ha kvar bilderna någonstans men jag är osäker. Annars gör en sökning på google

Vad är det för cpu du ska delidda och vilken metod?

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

@Nudeln: Hmm, jag kan ha kvar bilderna någonstans men jag är osäker. Annars gör en sökning på google

Vad är det för cpu du ska delidda och vilken metod?

Funderar på att delidda min 4770k. Den har aldrig gått att tämja och detta kanske skulle kunna vara lösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Nudeln: Ah okej, i dagsläget skulle jag inte rekommendera hammare och skruvstäd då det finns så fina och billiga 3d-printade verktyg.

Min gamla 4770K lever fortfarande i sambons dator

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Morsning!

Kommit över en delidad 4770k..

Är det fortfarande https://www.inet.se/produkt/6911718/coollaboratory-liquid-pro som gäller eller funkar https://www.inet.se/produkt/5320119/thermal-grizzly-conducton... lika bra? Läste om någon där som fått den att torka ut?

Sen, är det något spec en behöver tänka på med en Noctua NH-L9i ( https://www.inet.se/produkt/6308801/noctua-nh-l9i-low-profile... ) som CPU-fläkt, tänkte köra den rakt på utan IHS, borde väl gå bra eller?