Hur man överlever värmen i brist på bordsfläkt

Permalänk
Medlem

Hur man överlever värmen i brist på bordsfläkt

Det är riktigt varmt i rummet och jag har ingen bordsfläkt. Dock så kom jag på att jag har 7 chassifläktar som ligger och samlar damm. Frågan är ju hur jag ska driva dessa? Jag funderade först på om jag skulle koppla dem till ett gammalt ATX-nätaggregat jag har liggandes, men det tar ju onödigt mycket plats för att driva ett par fläktar tänkte jag. Jag letade därför reda på en vettig laddare. Det blev en Ktec 12V 1,5A som hörde till en trasig extern hårddisk. Perfekt, då kan jag ju få ny användning för den. Jag klippte av kontakten, skalade kablarna och satte dessa i en kopplingsplint som jag satte en molex i andra änden. Fläktarna är sedan kopplade från denna molex till flera molex med 3-pin splitters.
Här är resultatet:

Efter lite kabeldragning bakom elementet:

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk

Täck för dina fönster för bövelen!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Täck för dina fönster för bövelen!

Ja hade önskat detsamma men hos oss så får man tydligen inte det, inte utanför för att då är man inte i sin lägenhet.

Inomhus får man men inte utanför sitt fönster.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Ja hade önskat detsamma men hos oss så får man tydligen inte det, inte utanför för att då är man inte i sin lägenhet.

Inomhus får man men inte utanför sitt fönster.

Så köp en rullgardin/persienn eller häng upp ett lakan som man brukar göra? Mina persienner sitter på insidan iaf...

Permalänk
Medlem

https://jysk.se/gardiner/persienner

rea och enkla att sätta upp.

snygg fläkt man kan ha vid datorn, ska köpa en i morgon.
https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/datorka...

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Vattenelement?
Är pumpen på?

Permalänk
Avstängd

Varför är fönsterna stängda?
Nu drar du bara runt den varma luften med fläktarna.

Permalänk
Medlem

Köp isblock och ställ bakom för optimal kylning på kvällen eller dagen hehe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simoneriksson:

Det där har jag testat, för mig fungerar det ej. Hade nog 15st såna isgrejer i en stor hink, smälter på 15-20min och sen är de i rumstemp.

Med en stor 14" fläkt som luftrörelse.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Det där har jag testat, för mig fungerar det ej. Hade nog 15st såna isgrejer i en stor hink, smälter på 15-20min och sen är de i rumstemp.

Med en stor 14" fläkt som luftrörelse.

Kanske bättre?

Undvik strålningsvärme genom att skugga så mycket som möjligt. Täck för framförallt fönster och ha fönster och dörrar stängt under dagen. Om du har 28 grader inomhus och det är 32 grader utomhus och öppnar så släpper du in mer värme! Du bör enbart har öppet dagtid om du har det varmare inne än ute. Öppna sedan upp fönster och dörrar på kvällen och natten för att få ner temperaturen så mycket som möjligt. Jag läste även två tips på SVT. Om man har svårt att sova kan man fylla några flaskor med vatten och frysa. Stoppa sedan ner dem i sängen ca 1h innan du ska sova så är åtminstone sängen nerkyld. Det kan även hjälpa att duscha i varmt vatten, då öppnas porerna och din kroppsvärme åker "lättare" ut. Duschar du kallt stänger du istället in värmen. (Har ingen aning om det är sant eller ej).

Eller gör man det enkelt för sig och skaffar AC istället.

Permalänk
Avstängd

@Baxtex ja AC är ett måste om denna värme återkommer nästa år.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Ja hade önskat detsamma men hos oss så får man tydligen inte det, inte utanför för att då är man inte i sin lägenhet.

Inomhus får man men inte utanför sitt fönster.

Får och får, hade det gjort skillnad på innetemperatur i den här värmeböljan vi har nu så hade jag gjort det ändå.
Enklaste är väl bara att öppna fönstret och hänga ett lakan över och sen stänga det igen. Ingen åverkan och tar liten tid att sätta upp på morgonen och ta ner på kvällen, och är det någon som gnäller så kan man ju börja med att beskriva varför och att det hjälper mot värmen inne, annars är det ju enkelt att ta ner och be om ursäkt...

Det är ju lättare att be om ursäkt efteråt än om tillstånd innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Täck för dina fönster för bövelen!

Hm, kanske hade varit smartare om jag stänger av fläktarna under dagtid och drar ner rullgardinen då istället och sen dra upp rullgardinen under natten och öppna fönsterna så att fläktarna kan suga in kalluft utifrån? Under natten så lär det ju vara kallare ute än inne i alla fall?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Får och får, hade det gjort skillnad på innetemperatur i den här värmeböljan vi har nu så hade jag gjort det ändå.
Enklaste är väl bara att öppna fönstret och hänga ett lakan över och sen stänga det igen. Ingen åverkan och tar liten tid att sätta upp på morgonen och ta ner på kvällen, och är det någon som gnäller så kan man ju börja med att beskriva varför och att det hjälper mot värmen inne, annars är det ju enkelt att ta ner och be om ursäkt...

Det är ju lättare att be om ursäkt efteråt än om tillstånd innan

Syftade mest på och kunna montera nån form av parasoll så lyser inte solen in mot mina fönster, för fönstren blir jättevarma, och det är anledningen till att mitt rum blir upp mot 30 grader.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Vattenelement?
Är pumpen på?

Ja det är vattenelement. Tror pumpen är avstängd för känner jag på elementet så är det kallt.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Varför är fönsterna stängda?
Nu drar du bara runt den varma luften med fläktarna.

Därför att det är 30+ ute Vill inte att fläktarna ska suga in den värmen. Planen är att öppna fönsterna på natten och förhoppningsvis suga in lite kalluft.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simoneriksson:

Smart, det får jag ta och testa ikväll

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Smart, det får jag ta och testa ikväll

Kondensvattnet kommer följa sladdarna ner till kontakterna.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Kondensvattnet kommer följa sladdarna ner till kontakterna.

Äsch, jag får väl lägga kylklamparna på en bricka eller något

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Ja det är vattenelement. Tror pumpen är avstängd för känner jag på elementet så är det kallt.

En tanke är att köra igång pumpen utan att värma vattnet och använda fläktarna för att cirkulera den svala luften.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeraton:

Därför att det är 30+ ute Vill inte att fläktarna ska suga in den värmen. Planen är att öppna fönsterna på natten och förhoppningsvis suga in lite kalluft.

Men under dagen så kommer ditt hus agera som ett "växthus". Din luft inomhus kommer vara varmare än luften utomhus. Ska du göra rätt så ska du sätta upp en markis eller något annat som håller solljuset borta från huset och öppna alla fönster du kan.

Permalänk
Medlem

hehe ser roligt ut, men gör det ens nån skillnad ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

hehe ser roligt ut, men gör det ens nån skillnad ?

Nä, vart mest bara störd utav fläktljudet under natten när jag skulle sova, och på dagen så blåser fläktarna förmodligen bara runt värmen från fönstret ut till rummet. Det var mest en rolig grej jag kom på bara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Mitt lilla bidrag för en lite svalare datorplats.

En gammal 14L låda med lock, en gammal chassifläkt, ett gammalt liggande ventilationsgaller och sex frysta 0,5l flaskor fylda med saltvatten.

Dags att byta flaskor var tredje timma ungefär utluften pendlar lite mellan 17-19C vid ventilen, där jag sitter hamnar tempen på 22-23C, svalkar skönt när rummet i övrigt ligger på fel sida om 29C-sträcket.

Fungerar bra som luftavfuktare också

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Mitt lilla bidrag för en lite svalare datorplats.
https://knytpunkt.com/mediapi/bilder/20180725_luftkylare_001_l.jpg
En gammal 14L låda med lock, en gammal chassifläkt, ett gammalt liggande ventilationsgaller och sex frysta 0,5l flaskor fylda med saltvatten.

Dags att byta flaskor var tredje timma ungefär utluften pendlar lite mellan 17-19C vid ventilen, där jag sitter hamnar tempen på 22-23C, svalkar skönt när rummet i övrigt ligger på fel sida om 29C-sträcket.

Fungerar bra som luftavfuktare också

Får se om det hjälper, testade med väl kylda flaskor här och det kom lite sval luft, blir nog bättre när blocken och flaskorna är genomfrusna.

Fläkt 120kr Kjell.com, låda Classe 29.90 å lite tejp

Permalänk
Medlem

Hur fryser ni vattenflaskorna? Stoppar ni dom i frysen så får ni tänka på att då får frysen jobba extra hårt vilket leder till mer värme. Frysen är gissningsvis inte 100% effektiv så nettoprodukten blir mer värme.

Själv kör jag med persiennerna nere och allting stängt på dagtid. Försöker att ha så lite elektronikprodukter igång som det bara går. Alltså jag lyssnar inte på musik på stora stereon där förstärkaren blir stekhet utan jag kör med lilla stereon som har en effektiv klass D förstärkare som knappt ens blir ljummen. När jag får skugga på ena sidan av lägenheten kollar jag temperaturen ute och om det är svalare än inne så öppnar jag allt på den sidan av lägenheten. Alla fönster och dörrar öppna på natten. Brukar alltid vakna till framåt 6-8 tiden på morgonen så då kliver jag upp och stänger allt, drar ner persienner osv och sen sover jag eventuellt vidare. Det kan vara lite kallt i lägenheten på morgonen då, neråt 17-18 grader beroende på hur kallt det var ute under natten, men fördelen är att det dröjer ända in på eftermiddagen innan det börjar bli varmt igen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Hur fryser ni vattenflaskorna? Stoppar ni dom i frysen så får ni tänka på att då får frysen jobba extra hårt vilket leder till mer värme. Frysen är gissningsvis inte 100% effektiv så nettoprodukten blir mer värme.

Kan inte veta hur alla andra har det men min frys är inte i lägenheten så att jag genererar värme i källaren (i mitt fall) för att kunna kyla ner lägenheten stör mig inte så mycket

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Mitt lilla bidrag för en lite svalare datorplats.
https://knytpunkt.com/mediapi/bilder/20180725_luftkylare_001_l.jpg
En gammal 14L låda med lock, en gammal chassifläkt, ett gammalt liggande ventilationsgaller och sex frysta 0,5l flaskor fylda med saltvatten.

Dags att byta flaskor var tredje timma ungefär utluften pendlar lite mellan 17-19C vid ventilen, där jag sitter hamnar tempen på 22-23C, svalkar skönt när rummet i övrigt ligger på fel sida om 29C-sträcket.

Fungerar bra som luftavfuktare också

Snyggt byggt! Men varför har du saltvatten i flaskorna? Fungerar det bättre än vanligt kranvatten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Sålänge det inte är så mycket salt att vattnet inte fryser så gissar jag att flaskorna blir effektivare i början. Men jag är ingen kemist.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N