Nikon förbereder spegellös fullformat

Permalänk
Relik 📜

Nikon förbereder spegellös fullformat

..med ny objektivfattning.
https://www.engadget.com/2018/07/25/nikon-full-frame-fx-mirro...

Intressant! Det är ju ett område där Sony fått härja fritt (?) rätt länge nu.

Någon sugen?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är precis som vanligt kluven men som smidig "ta med sig överallt"-kamera kan jag se en poäng förutsatt att det kommer en riktigt smidig modell.

I övrigt så känns det som jag kan leva vidare med min D700 trots att den närmar sig 10 år...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av OSkar000:

Jag är precis som vanligt kluven men som smidig "ta med sig överallt"-kamera kan jag se en poäng förutsatt att det kommer en riktigt smidig modell.

I övrigt så känns det som jag kan leva vidare med min D700 trots att den närmar sig 10 år...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju samtidigt fysiskt svårt att göra enormt mycket mindre än A7-familjen. Sensorn är såpass stor att fattningen behöver vara vad den är, sedan elektronik och vettigt grepp på det. Lär inte bli superkompakt oavsett, menar jag.

Med det sagt, såklart väldigt avskalat mot en SLR! Saknar inte den extra volymen och vikten där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

..med ny objektivfattning.
https://www.engadget.com/2018/07/25/nikon-full-frame-fx-mirro...

Intressant! Det är ju ett område där Sony fått härja fritt (?) rätt länge nu.

Någon sugen?

Ska bli väldigt intressant att se hur dom presterar helt klart. Även vilka funktioner och annat som kommer klämmas in, kanske får vi en Nikon som man kan använda för video på riktigt nu?

Är lite rädd för hur dom kommer att prissättas dock..
Nikons uttalade strategi är ju att sälja ett lägre antal, men dyrare kameror.

Har varit väldigt sugen på en D850 sedan den släpptes, men inte 40,000 kronor sugen..

Permalänk
Medlem

På tiden att de försöker konkurrera med Sony inom segmentet men ny objektivfäste?
En adapter lär ju göra det hela värre än om de behålit gamla fäste.
Känner mig kluven till detta men ska bli intressant att se hur den presterar och vad dessa nya sensorer går för.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Helt klart intressant, dock lite sorgligt med en ny fattning. Antingen blir det att konka runt med adapter eller så blir det att det helt enkelt inte passar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem

Att det blir ny fattning är inte helt oväntat. Räknar med att de vill minska avståndet från bakkant på objektivet till sensorn. Det bör dock innebära att det går att gör adaptrar som inte påverkar bildkvaliten. Funktionsmässigt lär de dock skala av en del så jag misstänker det lär krävas af-s objektiv för full funktionalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Tror det blir svårt (men hoppas) för Nikon att överträffa Sonys senaste A7-modeller avseende bla. sensorns kvalitet, videoegenskaper, "intelligenta" inställningar, objektivutbud och pris.

Rykten säger man skall kunna använda Nikons befintliga DSLR gluggar mha adapter men det kan man ju redan nu med A7-serien. Så frågan är vad skillnaden kan vara.

Att bygga upp ett nytt objektivprogram för en ny fattning tar tid och kostar.

En annan utmaning för Nikon är att överträffa Sony avseende sensorprestanda.

Priserna ryktas hamna i nivå med Sonys motsvarigheter, vilket för många inte är attraktivt.

Det ryktas även att Canon har en spegellös FF på G.

Permalänk
Medlem

Nej, inte det minsta sugen. Bara en snabb titt in i även de bästa EVF:er av idag får det att krypa i kroppen på mig. Spegellösa kameror har visst en del fördelar men om sökarbilden får en att vilja kräkas är det inte riktigt något alternativ.

Eftersom objektiven fortfarande är stora spelar de få gram och mm lättare och mindre som huset är inte någon roll. Det är möjligt att den större fattningen gör det möjligt att tillverka kompaktare objektiv än de för Sony E men...

I Nikons pressrelease säger de ju dock att de kommer att fortsätta utveckla DLSR-linjen och dess objektiv parallellt, så man får förmoda att de tänker göra det åtminstonde för överskådlig framtid, så med lite tur kanske man kan köpa på sig ett par hus framöver och fortsätta fota med dem till det är dags att prata med Sankte Pär eller åtminstone tills dessa att EVF kanske blir ett realistiskt alternativ.

Skrivet av ArtMan:

På tiden att de försöker konkurrera med Sony inom segmentet men ny objektivfäste?
En adapter lär ju göra det hela värre än om de behålit gamla fäste.
Känner mig kluven till detta men ska bli intressant att se hur den presterar och vad dessa nya sensorer går för.

Om man skulle behållit registeravståndet förlorar man ju många fördelar som som finns med med spegellöst. Ändrar man registeravståndet behöver man ändå nya objektiv och då spelar det ju ingen roll om det är ny fattning. En ny större fattning gör att man har mycket mer flexibilitet vid design av nya objektiv och det ger dessutom möjlighet till ljusstarkare objektiv som inte är möjligt med dagens fattning.
Nikon har ju längre använt en eg för trång fattning men lyckats få det att funka, medan Canon, tex, bytte fattning för att underlätta när man skulle klämma in AF. Sonys fattning är ju eg för trång (avsedd för APS-C) och lär troligen ligga dem i fatet i framtiden men de kan ju inte riktigt byta nu.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fotar mycket med tele så den lilla besparingen man gör avseende storlek och vikt med spegelfritt kommer inte bli speciellt stor för min del. Men tror ändå spegelfritt är framtiden så bara hoppas det kommer funka bra med adaptrar.

Vill bara flika in att även Fujifilm är duktiga på spegelfritt, de vann t ex "Bästa professionella spegelfria systemkamera, enligt EISA 2016-2017" och "Bästa spegelfria systemkamera, enligt TIPA 2016" med x-pro 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vill bara flika in att även Fujifilm är duktiga på spegelfritt, de vann t ex "Bästa professionella spegelfria systemkamera, enligt EISA 2016-2017" och "Bästa spegelfria systemkamera, enligt TIPA 2016" med x-pro 2

Japp, Fujifilm gör bra APS-C kameror. Har en själv från X100-serien.

Sony har fått många utmärkelser för sina spegellösa FF (och även APS-C). Det vi hoppas på är att CaNikon mfl. kliver ner från läktarna och deltar i matchen för att utmana Sonys spegellösa FF. Frisk och sund konkurrens gynnar oss konsumenter men även tillverkarna att skärpa till sig.

PS: Det tråden fokuserar på är rykten kring Nikons första spegellösa FF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

..med ny objektivfattning.
https://www.engadget.com/2018/07/25/nikon-full-frame-fx-mirro...

Intressant! Det är ju ett område där Sony fått härja fritt (?) rätt länge nu.

Någon sugen?

Fritt vetefan, Fujifilm och Sony går nog hand i hand här och tagit över det som förr var Nikon och Canon.

För sent för Nikon för min egen del. Lämnade Nikon-världen för 6 månader sedan och gick all in för fujifilm.
Nu bränt några månadslöner på objektiv så Nikon för skylla sig själva för att vara så sena.

Permalänk
Medlem

Intressant vid lansering av nya system är att kunna återanvända befintliga objektiv. När Sony A7-serien kom för 5 år sedan hänvisade man till sina adaptrar (LA-E..) för att kunna använda A-mount objektiv.

Det man säger från Nikon idag är att de nya FF husen skall kunna använda Nikons DSLR FF gluggar via adapter. Det påminner om samma situation Sony hade för 5 år sedan. Som sagt, att ta fram ett helt nytt objektivprogram tar tid.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Sidde:

Fritt vetefan, Fujifilm och Sony går nog hand i hand här och tagit över det som förr var Nikon och Canon.

För sent för Nikon för min egen del. Lämnade Nikon-världen för 6 månader sedan och gick all in för fujifilm.
Nu bränt några månadslöner på objektiv så Nikon för skylla sig själva för att vara så sena.

Jo, men menar när det gäller just FF. Fujifilm har (väl?) "bara" APS-C? "Bara" inom feta citationstecken då det är grymma kameror.

Skrivet av jookeer:

Intressant vid lansering av nya system är att kunna återanvända befintliga objektiv. När Sony A7-serien kom för 5 år sedan hänvisade man till sina adaptrar (LA-E..) för att kunna använda A-mount objektiv.

Det man säger från Nikon idag är att de nya FF husen skall kunna använda Nikons DSLR FF gluggar via adapter. Det påminner om samma situation Sony hade för 5 år sedan. Som sagt, att ta fram ett helt nytt objektivprogram tar tid.

Jag tänker på det med. Just att bygga upp ett utbud av optik har ju tagit lång tid för Sony, och är inte förrän nu senaste åren som det tagit fart från tredjepart. Visst har Nikon ett starkt varumärke, men är blir väl lite hönan och ägget ändå.

Är inne på vad du skrev tidigare, att Nikon nog inte bara behöver matcha Sony utan till och med vara bättre för det verkligen ska ta fart. Annars finns det ju redan ett ekosystem runt spegellös FF liksom, och stor är sannolikt inte marknaden. Inte till de pengarna vi pratar om i all fall.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jo, men menar när det gäller just FF. Fujifilm har (väl?) "bara" APS-C? "Bara" inom feta citationstecken då det är grymma kameror.

True, men FF vs APS-C är något bara nördar bryr sig om i princip. De flesta som är professionella och inte ska trycka billboards klarar sig bra på vilket som. Däremot har FF varit "highend" och APS-C varit inte lika highend generellt, men det kan man knappast säga om Fuji X vs random FF. För steget upp är nog Medium-format isåfall där Fuji också finns.

Permalänk
Medlem

Såå... Den nya fattningen verkar ju tillräckligt stor för att kunna funka även med mellanformat. Tror ni att vi kommer se Nikon konkurrera även på den marknaden i framtiden?

Permalänk
Medlem

Vettigt att de byter fattning. Samtidigt vore det bra med en adapter, gärna en som tillåter motorobjektiv. Det man sparar volymmässigt med spegellöst kanske kan innebära mer batterikapacitet? Spegellösa drar ju mer ström hur man än gör. Sensorn kall ju vara påslagen jämt för att EVF, mätning osv skall vara igång. Fotat med Nikon V1 och tele en löpartävling en gång. Bilderna blev bra, men batterierna höll verkligen inte.
Större fattning ger också utrymme för framtida andra funktioner kanske.
Förhoppningsvis tar med med egenskaper från 1-serien. För ren hastighet är den oslagbar anser jag. Mindre vikt - snabbare power/weight ratio. Men Nikon verkar inte gilla produkter som kannibaliserar på deras övriga produktutbud. Apple tex tänker annorlunda där.
Men den stora frågan är som Ken påpekar sensorn.
Nikon är beroende av Sony väl. De kan göra lite mer grejer med den efter sin spec, men de kan inte gå utanför ramen. Sen lär de väl använda Sonys teknik för att inte få "frame blackout" när bilden tas. Det var ju det som egentligen saknades på spegellösa fram till Sony A9 kom. Det är ju en hårdvarulösning.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dumbo:

Såå... Den nya fattningen verkar ju tillräckligt stor för att kunna funka även med mellanformat. Tror ni att vi kommer se Nikon konkurrera även på den marknaden i framtiden?

Det är väl på tiden att alla går över till minst mellanformat, man kan ju iofs montera en scanner på en storformatare för att få en DIY digital storformatare....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag tänker på det med. Just att bygga upp ett utbud av optik har ju tagit lång tid för Sony, och är inte förrän nu senaste åren som det tagit fart från tredjepart. Visst har Nikon ett starkt varumärke, men är blir väl lite hönan och ägget ändå.

Är inne på vad du skrev tidigare, att Nikon nog inte bara behöver matcha Sony utan till och med vara bättre för det verkligen ska ta fart. Annars finns det ju redan ett ekosystem runt spegellös FF liksom, och stor är sannolikt inte marknaden. Inte till de pengarna vi pratar om i all fall.

Sony hade vid lanseringen ett redan etablerat samarbete med Zeiss som medverkade för att ta fram de första FF gluggarna. Zeiss är ju ett historiskt starkt varumärke så en win-win situation infann sig. Såvitt jag vet har inte Nikon något motsvarande externt samarbete med någon närstående partner.

Efterfrågan på A7-serien blev större än Sony förväntat sig vilket gjorde att man vågade investera i egen utveckling av nya högklassiga pro-objektiv, G Master, vilket gjorde att man blev ett intressant alternativ inom pro segmentet där CaNikons heffaklumps FF DSLR dominerat.

Nikon men även Canon (sägs det) står idag inför samma utmaningar som Sony för 5 år sedan. Nackdelarna för dem är att man ligger flera år efter men kan kanske kompenseras med att visa man har ett bättre erbjudande (pris, prestanda, kompatibilitet, objektivutbud) än Sony, vilket förefaller vara en tuff uppgift. Dock hoppas jag de skall lyckas då konkurrens alltid är bra för alla.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant vad dom hittar på med men kommer inte byta ut min Nikon D850 i det första taget.
Gillar vikten och ljudet av en vettig dslr kamera men sen är jag i den högre prisklassen och håller mig också (haft d5500 och d500)

Såg en lite film som Jared polin har gjort och där går han igenom lite mer grundligt av han tror iaf.
En sak som Nikon måste förbättra är film läget annars kommer dom inte lyckas med spegellösa överhuvudtaget.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Förhoppningsvis tar med med egenskaper från 1-serien. För ren hastighet är den oslagbar anser jag. Mindre vikt - snabbare power/weight ratio. Men Nikon verkar inte gilla produkter som kannibaliserar på deras övriga produktutbud. Apple tex tänker annorlunda där.

Canon är nog de som är räddast för att kannibalisera på andra segment. Nikon har historiskt varit betydligt mer agressiva och har ju inte varit rädda för att stoppa i senaste sensorn eller nya funktioner som inte finns i (semi)pro-kamerorna i billigaste instegskameran. Nikon har främst differentierat segmenten genom ergonomi och kompatibilitet med äldre objektiv/tillbehör.
Sedan är det klart att de mest avancerade AF-systemen och snabbaste bildhastigheterna inte letar sig ner till de enklaste kamerorna. Den målgruppen behöver inte de funktionerna.

Skrivet av jookeer:

Nikon men även Canon (sägs det) står idag inför samma utmaningar som Sony för 5 år sedan. Nackdelarna för dem är att man ligger flera år efter men kan kanske kompenseras med att visa man har ett bättre erbjudande (pris, prestanda, kompatibilitet, objektivutbud) än Sony, vilket förefaller vara en tuff uppgift. Dock hoppas jag de skall lyckas då konkurrens alltid är bra för alla.

Man har ju även en fördel i att kunnat se vilka misstag Sony och de andra gjort så att man slipper göra samma misstag och man har även en fördel i att kunna plocka (kopiera) det som är bra på andras kameror, så det kommer inte att bli lika tungt och kostsamt för dem att utveckla sitt system som det varit för tex Sony. Sony har ju släppt lite "halvfärdiga" produkter som överhettas även om man använder dem inom specarna, tex. Jag har även läst att en del haft problem med att AF-systemet på A9 helt plötsligt slutar svara. Sådant skulle aldrig Canon eller Nikon göra.
Och kan någon förklara varför RX100 MkIII inte kan ta stillbilder medan man filmar? Det var visst någon mjukvaruutvecklare som glömde bort funktionen som finns i alla andra kameror i RX100-serien.

Sedan får man inte heller glömma att Nikon har en del erfarenhet av spegellöst redan med Nikon 1 som när den kom var överlägsna alternativen i snabbhet, tex.

Permalänk
Medlem

@dumbo: Ingen ny produkt är redan från start perfekt, oavsett det gäller kameror, bilar etc..
Därför tillämpar man begreppet evolution (utveckling). Man rättar till misstagen med ny firmware och duger inte det med nya modell. Det gäller nog alla produkter.

Sony och Fuji (kanske fler?) har fått beröm för att lyssna på sina användares synpunkter avseende förbättringar till nästkommande modeller. Somliga säger CaNikon är sämre på det.

Visst har Nikon det "lättare" än Sony hade med sin första A7-serie då man som pionjär inte hade någon förebild. Självklart kommer Nikons ingenjörer att under utvecklingsfasen arbeta efter målsättningen att överträffa allt konkurrenterna har + grädde på moset med ytterligare funktioner. Trots det kan nyutvecklade produkter "drabbas" av barnsjukdomar. Jfr Microsofts operativsystem som dras med oändliga uppdateringar i åratal. Tror dock ingen gör medvetna "misstag", som med all nyutveckling är det alltid bråttom och gedigna tester kan ibland försummas.

Ex. från programvaror är att de kan krascha om man matar in siffror i namnfält: "Vem fan är så dum att mata in siffror i ett namnfält" så det behöver man inte ens testa, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

@dumbo: Ingen ny produkt är redan från start perfekt, oavsett det gäller kameror, bilar etc..
Därför tillämpar man begreppet evolution (utveckling). Man rättar till misstagen med ny firmware och duger inte det med nya modell. Det gäller nog alla produkter.

Sony och Fuji (kanske fler?) har fått beröm för att lyssna på sina användares synpunkter avseende förbättringar till nästkommande modeller. Somliga säger CaNikon är sämre på det.

Visst finns det oftast saker att rätta till och varken Nikon eller Canon har ju varit helt perfekta heller så klart. Vissa saker kan vara svåra att framkalla utan visar sig kanske bara ibland under vissa omständigheter. Nikon D750 hade ju tex flare pga reflexer från AF-sensorn som visade sig under vissa speciella omständigheter när man hade starkt motljus och ljuskällan var i precis rätt vinkel, strax utanför bild i ovankanten. D600 hade ju problem med att slutaren släppte ifrån sig olja som landade på sensorn.
I båda dessa faller kunde man ju dock fortsätta använda kamerorna med risk för flare under vissa speciella, ganska sällsynta, omständigheter eller små prickar som ser ut som damm på sensorn.
Det finns såklart fler exempel men jag kan, på rak arm, inte komma på något som renderar kameran oanvändbar för en viss tid.

Att en kamera överhettas om man filmar med den i 4K tex, dvs använder den på ett sådant sätt som den utges klara, borde man dock märka ganska snart så fort en första prototyp är framtagen men Sony har ändå valt att släppa en ofärdig produkt och låta användarna leva med det. Att autofokusen lägger ner och man måste göra kameran strömlös (ta ut batteriet) för att det ska börja funka igen är även det av en lite annan dignitet. I båda fallen så kan man inte fortsätta använda kameran och riskerar förlora bilder.
Så jag tycker att det är en viss skillnad ändå. Sony har uppenbart lite för bråttom att få ut produkterna på marknaden och hinner antingen inte testa dem tillräckligt eller så väljer man att släppa dem ändå, medvetna om de problem som finns.

Om Sony var så bra på att lyssna på sina kunder skulle man kunna ta stillbilder med RX100 MkIII under videoupptagning nu, men inte då, trots flertalet firmwareuppdateringar.
En annan sak som många påpekat och irriterat sig på, som jag inte har koll på om man åtgärdat på senare versioner, är att kameran stängs av när man trycker ner EVF:en. Fruktansvärt irriterande. Det hade varit en smal sak att fixa med en firmwareuppdatering, men inte då. Men man har lagt till möjligheten att stänga av blixten trots att den är uppfälld. Jag har inte en enda gång hört någon klaga på att man inte kan det...
Nu tar jag just denna kamera som exempel då jag har den själv och därför har koll på det olika firmwareuppdateringarna.

Permalänk
Medlem

@dumbo: Tror vi hamnat lite off-topic. Det går alltid hitta "issues" med i stort sett alla komplexa produkter, alla är inte helt nöjda med alla förväntade funktioner. Att hitta nåt man är missnöjd med är inte svårt men att utifrån detta generalisera och säga att allt annat också är skit är nog att gå en bit för långt. Har en leverantör utlovat en funktion som inte alls funkar så brukar det gå att returnera på garantin.

Så, låt oss lämna det åt sidan i denna tråd och hålla oss till spekulationer och förväntningar på Nikons kommande spegellösa FF.

Avseende Sonys och Fujis öppenhet att lyssna på sina kunder är inget jag hittat på hemma på kammaren utan information från användare på nätet. Men du kanske har andra vittnesmål?

Permalänk
Medlem

Lite mer info om kameran. Ser bra ut men inte helt utan problem. Batteriet räcker tydligen bara till 10-15 minuters videonspelning i 4k.
Bara en plats för minneskortet. Priset. Det positiva är Z fäste och att adaptern verkar fungera riktigt bra med F-objektiv, bra skärm och digital sökare. Bildkvalite och att nya objektiv kommer släppa in mer ljus dock bara tre objektiv kommer vara tillgängliga vid lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Lite mer info om kameran. Ser bra ut men inte helt utan problem. Batteriet räcker tydligen bara till 10-15 minuters videonspelning i 4k.
Bara en plats för minneskortet. Priset. Det positiva är Z fäste och att adaptern verkar fungera riktigt bra med F-objektiv, bra skärm och digital sökare. Bildkvalite och att nya objektiv kommer släppa in mer ljus dock bara tre objektiv kommer vara tillgängliga vid lanseringen.

Batteritiden som Nikon själva anger är ju enl. CIPA-standard, utgår jag från, och man brukar i regel få en bra bit högre siffror i verkligheten. Jag har läst folk som testat kameran som säger att de fått ut 1500 bilder och flera minuter 4K-video och då ska batteriet bara räcka till 330 bilder enl. CIPA-standard.
Så vi får nog avvakta lite och se hur det ser ut när man använder kameran "på riktigt".

En annan nackdel är att objektiven som lanseras är rätt dyra. Jag inser att den nya 50/1.8 som lanseras, tex, inte är byggd efter samma princip som AF-S 50/1.8G. Den nya är såklart med fokus på riktigt bra bildkvalitet och den sistnämnda är tänkt att ge "bra prestanda för lite pengar".

Man har även valt att använda "focus by wire", vilket gör det svårt att repeterbarhet vid manuell fokusering. Focusringen går ju även på "fel håll" jämfört med de flesta andra videokameror. När man ändå har focus by wire så vore det ju en smal sak att låta användaren välja det håll man föredrar. Men det kanske kommer med senare firmwareversioner.

Man borde ju lanserat 58/0.95:an från start som "showoff" för att visa vad nya fattningen går för.

Nu ska man ju komma ihåg att detta är Nikons första spegellösa småbildskamera och även om det inte är en Sony-killer (det hade nog ingen väntat) så verkar det ändå som att man lyckats göra mycket rätt och att det är ett ganska starkt första steg in på marknaden. Sedan får ju framtiden, såklart, utvisa hur den verkligen presterar när det gäller.
För mig personligen väcks inget habegär men det ska bli intressant att se var detta tar vägen.

Permalänk
Medlem

Lite blandad pos. och neg., kritik.
https://www.sonyalpharumors.com/nikon-z7-z6-quirks-has-blacko...

Många hade förväntat sig mer med tanke på all hype från fansen.
"Mycket skrik å lite ull" som kärringen sa efter att ha klippt grisen.

Anses inte (tyvärr) vara en Sonykiller. Snarare en väckarklocka till redan Nikonimpregnerade DSLR-fans att fundera på en FF spegellös, om dom har råd...

Kul att Nikon sätter ner foten trots att de ligger 5 år efter Sony, innan de förmår springa ikapp måste de lära sig krypa.

Frågan är nu hur länge Canon tänker sitta kvar på läktaren och titta på...

Permalänk
Medlem

Blir bara värre och värre...Förstår inte riktigt varför Nikon går ut med kameran i detta skede. Varför så bråttom nu?
@dumbo "Man borde ju lanserat 58/0.95:an från start som "showoff" för att visa vad nya fattningen går för." Precis!
Kan det var så att fler och fler börjat gå över från Nikon till Sonys spegellösa system och strategin nu är helt enkelt att föhindra migrationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Kan det var så att fler och fler börjat gå över från Nikon till Sonys spegellösa system och strategin nu är helt enkelt att föhindra migrationen?
https://www.youtube.com/watch?v=iUii9dTwPkw

Många vill förhindra migration. Både Nikon och Canon har tappat försäljning till Sony och blivit störda av att många överger stora feta DSLR-system och går över till spegelfria system.

Enligt roadmappen på kommande Z-objektiv lär det dröja 2+ år innan det släpps native objektiv i proklassen och innan dess blir det till att använda adapter till de gamla gluggarna. En situation där Sony var för 5 år sedan och blev kritiserad för.

Avseende den stora diametern på fattningen som påstås möjliggöra stora bländaröppningar så klarade både Canon och Leica detta redan sedan 60-talet med mindre diameter.

Översikt och omdömen:
https://kenrockwell.com/nikon/mirrorless/index.htm