Ny dator runt 8k, kan man återanvända hårddisk och ram från laptop?

Permalänk
Medlem

Ny dator runt 8k, kan man återanvända hårddisk och ram från laptop?

Hej,

Tror det börjar bli dags för en ny stationär dator då laptopen jag har använt sen 2013 har börjat bli seg och har problem med överhettning (har bytt fläkt och kylarpasta) så känner att det är dags att skaffa en ny dator med pengarna från sommarjobbet. Jag håller det gärna under 8k om jag kan, men har möjlighet att gå upp till 10k.

Jag hoppades på att det skulle gå att återanvända något från min laptop såsom hårddisk (1 TB Toshiba MQ01ABD100) och RAM (8 GB DDR3) så att jag kan spara in lite där. Datorn har funkat ok innan för det jag använt till innan såsom Dota, CSGO eller Overwatch. Hade dock önskat att den klarade av spel som PUBG lite bättre. Är väldigt okunnig när det kommer till att bygga datorer så hade uppskattat all hjälp jag kan få.

Permalänk

Hårddisken ska nog gå bra, men RAM-minnen för laptops har en annan storlek än de man har i desktops. Chassin kan ofta gå att hitta billigt om du absolut vill spara pengar - det påverkar ju inte prestandan rakt av (förutom om det blir sjukt varmt).

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem

Minnet kan du inte använda då det använder en annan formfaktor än stationära datorer. Hårddisken skulle du eventuellt kunna använda, men du behöver åtminstone komplettera med en SSD. ("snabb hårddisk")

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du kollar hälsan på hårddisken innan du beslutar för att återanvända den, sen beror det lite vad du ska lagra på den.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Menar du "ny" som i "ny för dig" eller "splitterny"?

Du får bäst bang for the buck av att köpa en begagnad dator, ska du plocka ihop en helt ny burk för 8k blir det budget med prestanda därefter.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/11360/datorer/komplett-pc/kom...

du kan konfigurera den om du vill, kanske duger?

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Jag rekommenderar att du kollar hälsan på hårddisken innan du beslutar för att återanvända den, sen beror det lite vad du ska lagra på den.

Jag funderade på att ha den för förvaring och för mindre krävande spel och kanske köpa en ssd på 250 isch gig för spel och OS.

Skrivet av Panzerfister:

Menar du "ny" som i "ny för dig" eller "splitterny"?

Du får bäst bang for the buck av att köpa en begagnad dator, ska du plocka ihop en helt ny burk för 8k blir det budget med prestanda därefter.

Jag har kollat runt lite på forumet och allmänt verkar folk tycka att begagnat inte är värt det, stämmer inte det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns ett fåtal moderkort för stationära som tar "laptopminnen", de är dock inte så många. . Tror det är bättre att satsa på att sälja laptopen som den är, och på så sätt få lite mer pengar till en stationär.

Det går att bygga en ny för 8k, finns trådar med sådana, lite pilligt att sätta ihop något på mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Detta borde fungera. Går nog att justera lite till för att få ner priset ytterligare..

Visa signatur

Lysa - Få 20% rabatt på avgiften i 3 månader, https://signup.lysa.se/se?inviteId=qfVrfeWPSbCNcxPrAojPgw

Fello - Bli en Fello och få rabatt på mobilabonnemanget, https://www.fello.se/?UC57E

OS: Fedora 39 | CPU: Ryzen 5 5600X | GPU: Sapphire Radeon RX 6800 16GB NITRO+ | MOBO: ASUS ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Team Group 2x16GB 3800MHz CL16 Xtreem ARGB | NVME: Samsung 970 EVO Plus 1TB | PSU: Corsair RM850x v3

Permalänk
Medlem

Det är inom ramen iaf. Ville lägga in ett 1060 6gb men det är ett sånt gap mellan priserna.

Visa signatur

NZXT H400i Black N Blue | ASUS ROG STRIX B350-I GAMING | AMD Ryzen 7 1700 @ 4.0GHz | G.Skill 16GB DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB | Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB GameRock Premium Edition | Fractal Design Celsius S24 240mm | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Firecuda 2TB 7200rpm 64MB | Samsung 960 EVO 250GB | Acer 32" Predator XZ321QU Curved 144Hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XripperX