Djupdykning i grafikkortens historia – från färgkort till 3D-eran

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Tadidas: Nej det finns inte någon liknande artikel om CPU-historik, men det är helt klart ett intressant och kul uppslag för framtiden. Där finns ju massvis med spår att ta upp, med olika företag, instruktionsuppsättningar, kloner, exotiska arkitekturer som aldrig tog fart, med mera, så jag förutspår att den också skulle bli ett epos

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Tadidas: Nej det finns inte någon liknande artikel om CPU-historik, men det är helt klart ett intressant och kul uppslag för framtiden. Där finns ju massvis med spår att ta upp, med olika företag, instruktionsuppsättningar, kloner, exotiska arkitekturer som aldrig tog fart, med mera, så jag förutspår att den också skulle bli ett epos

Tills vidare är min absoluta favoritsida för CPU-historik (CPU för PC då alltså) denna:
http://www.redhill.net.au/iu.html
Från intel 4004 och 8080 till Athlon XP, med en hel del specar och ur en datorförsäljares perspektiv. Kul läsning! Om man har hågen åt det hållet.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Skitkul läsning!!!! Ser fram emot resten, även om allt blev deppigt sen. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Vilken nostalgitrip, rolig läsning!

Några grafikkort fick mig att minnas hur usla de var även på sin tid och då helt nya, S3 trio var en av dom. Men det värsta jag varit med var Trident cyberblade i en bärbar dator som syrran hade. Så uselt grafikchip, allt laggade vid användning och då menar jag allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Kul läsning! Våren 1986 så körde vi ett projekt där vi konstruerade och virade vi en handfull 6845-baserade grafikkort till skolans Nascom-datorer - svartvitt förstås! Vi blev brutalt besvikna när vi insåg att prestanda inte på något sätt dög till att göra spel på (till stor del beroende på en långsam bussanslutning om jag kommer ihåg rätt). Those were the days...

Jo, EGA kortet var inte lätt att få lite fart på, gjorde nåt program för att rita fraktaler på EGA. Med BIOS-anrop från Turbo-pascal tog det en 1/2 evighet att rita nåt vettigt. Lyckades sen snabba upp det en faktor 2-3 genom att skriva direkt mot hårdvaran. Fick lite senare se artikel från IBM där man beräknat en bild på 4096x4096 pixel, vilket enligt uppgift kunde göras på ca 30 sekunder på deras stordator. Att bara visa bilden på EGA (om det hade varit möjligt) med mitt program skulle ta flera timmar.... Those were the days.

Permalänk
Medlem

Tror jag har spelat med nästan alla korten som nämns, antingen på egen dator eller hos en kompis. Att köra 16-bitars färg var standardtweaket i rätt många år, lite grynigare grafik och färgtoningar men mycket bättre flyt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg när jag jobbat ihop pengar nog att byta ut mitt ATI winTurbo kort mot ett GeForce 256. Det kom även med ett par 3D glasögon som funkade över förväntan på min 17" crt skärm, Det blinkade som fan och ögonen blödde efter 20 minuter men det var coolt. Spelade väldigt mycket bilspel på den tiden och NeedForSpeed var väldigt kul i stereoskopisk 3D.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Och inte ett enda ord om Matrox... kom igen... men jag antar att skribenten inte var med på den tiden utan har läst till sig det han vet.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av MarkSix:

Och inte ett enda ord om Matrox... kom igen... men jag antar att skribenten inte var med på den tiden utan har läst till sig det han vet.

Skribenten var i allra högsta grad med på den tiden, och tar du dig en närmare titt på sidan "Två rivaler möts och gränssnitten börjar ta form" finner du ett helt gäng ord om Matrox Detta är dessutom del ett av tre delar i artikelserien, så det finns fler chanser att läsa om fler aktörer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet:
>Sorry my bad

Permalänk
Medlem

Jag tycker att ni missa hela VESA-localbuss eran, Cirrus Logic 5428 var väl typ standrad grafkort 1a i alla plocka ihop själv burkar tidigt nittiotal. Hade en i min första 486:a, DX2-50, 4BM ram. Dessutom var kortet kombinerat med IDE kontroller och serieportar/parallellportar.

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Medlem

Saknar 3dfx. Gillade även att ha separata kort för 2D och 3D. Undrar hur det gått om 3dfx inte tog det där felsteget.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tette:

Cirrus Logic 5428 var väl typ standrad grafkort 1a i alla plocka ihop själv burkar tidigt nittiotal. Hade en i min första 486:a, DX2-50, 4BM ram.

Cirrus Logic 5428 hade vi även i vår första 486:a här Körde senare med ett Cirrus Logic 5426 (Picasso II) som första grafikkort i en Amiga 3000

Tseng Labs ET4000 är ett annat chipset jag minns, även om jag aldrig körde med det själv.

Permalänk
Medlem

Småmysig artikel. Mer sånt.

NV1 användes mig veterligen inte i Sega Saturn dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ipac: Helt rätt, Sega Saturn använde aldrig NV1 utan sina egna custom VDP1 och VDP2-chip och dessa i sin tur kommer från Sega Model-serien. Däremot är NV1 en utveckling från VDP1, så om man ska vara korrekt så är Nvidia NV1 ett utvecklat Sega Saturn-chip och inte åt andra hållet.

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/artikel/25669-djupdykning-i-grafi...

Citat:

Matrox var även tidigt ute med att kunna ansluta och driva två skärmar från ett grafikkort samtidigt, något företaget kallade Dualhead. Korten introducerade även Matrox egen teknik för texturkomprimering, EMBM, som gjorde korten bättre än vad specifikationerna skvallrade om.

EMBM var inte texturkomprimering. Du tänker nog på S3TC från S3. EMBM står för Environment Mapped Bump Mapping och är som det låter ett sätt att rendera ojämnheter i texturer för att ge mer djup och en 3D-känsla till dem. Effekten syns tydligt i Matrox demo som visas i videon. Det fick det inte så stort genomslag förrän långt senare, när liknande effekter kunde implementeras i Pixel Shaders i DirectX 8-kompatibla GPU:er som GeForce 3 och Radeon 8500.

Som kuriosa licensierade Matrox tekniken från BitBoys, ett gäng demokodare som länge skröt om att de skulle lansera en revolutionerande GPU, men allt visade sig vara vaporware.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

3dfx var först med att skapa en så pass wow känsla grafikmässigt att man gjorde allt för att ha råd med ett. När Woodoo 2 korten kom som dessutom gick att köra dubbla vart man fattig igen. När Nvidia 256 kom var det också nästan likadant. Men efter det blev det bara prestandahöjningar på toppkort och så kom det mellan/lågbudgetkort. Den bästa liknelsen efter det prestandamässigt måste bli ssd. Efter det har det inte hänt så mycket (visst framsteg sker men i millimeterkliv jämfört med dessa jättekliv som dem gjort). Efter det fick Intel 99% marknadsandelar och Mores lag blev tvungen att omskrivas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

https://www.sweclockers.com/artikel/25669-djupdykning-i-grafi...
EMBM var inte texturkomprimering. Du tänker nog på S3TC från S3. EMBM står för Environment Mapped Bump Mapping och är som det låter ett sätt att rendera ojämnheter i texturer för att ge mer djup och en 3D-känsla till dem. Effekten syns tydligt i Matrox demo som visas i videon. Det fick det inte så stort genomslag förrän långt senare, när liknande effekter kunde implementeras i Pixel Shaders i DirectX 8-kompatibla GPU:er som GeForce 3 och Radeon 8500.

Som kuriosa licensierade Matrox tekniken från BitBoys, ett gäng demokodare som länge skröt om att de skulle lansera en revolutionerande GPU, men allt visade sig vara vaporware.

Helt vaporware var det nog inte för jag har för mig att ATI senare köpte Bitboys så någon typ av intellektuellt värde måste dom ha haft. men jag kanske kommer ihåg fel.

Permalänk
Medlem

voodo 2 tider jag körde länge med 2 stycken voodo 2 kort en bit in på 20talet så länge man kunde köra med win 98se hade xp3200 + cpu tider de

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Du var rik och bortskämd Jag hade Voodoo 1 tills Voodoo 3 kom. Skämt åsido, Voodoo 2 släpptes för kring $299 vilket enligt Inflation Calculator är $457 idag. Så strax över $900 för två st., ungefär vad GTX 1080 Ti kostar idag.

Voodoo-kort var troligen den största uppgraderingen jag någonsin gjort sett till förbättringen i prestanda och kvalité. En helt annan spelupplevelse. Det var inte bara FPS som förbättrades massivt, utan även ljussättningen, texturer o.s.v. fick ett helt annat djup och realism.

Det brukar jag åsså säga. Voodoo och ssd är de största milstolparna inom pc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Förstår fortfarande inte hur jag hade råd med dubbla Voodoo 2 som pojkspoling. Men dom kanske inte var så dyra? kommer inte ihåg.
Q2 i 1024x768 var mumma i alla fall

Näe, det förstår inte jag heller. Jag var student på Universitetet och hade bara råd med ett Mystique G200

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Apple II körde INTE med MC6845 grafik, färg grafiken var skapad med diskreta kretsar på ett genialiskt sätt av geniet Steve Wozniak.

https://paleotronic.com/2018/10/03/apple-ii-colour-computer-graphics/

BOM'lista för Apple II
http://www.willegal.net/appleii/bom.htm

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Småmysig artikel. Mer sånt.

NV1 användes mig veterligen inte i Sega Saturn dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har helt rätt!

Däremot så bundlades en del kort med ett då exlusivt Sega spel som för den tiden var extremt på PC, kommer inte ihåg namnet på spelet mer än att man var en drak ryttare. Det följde även med en sega kontroller.

Så släktskapet med Segas kontroller var uppenbar, men snarare ett derivat från Sega och inte som här antyds.

NV1 kort var normalt utrustade med 2 st Sega Game pad portar, 2 st IBM PC joysticks portar.

Ägde på den tiden 2 st NV1 kort och fick en beta drivrutin via emejl direkt från Nvidia för W95.

Där är många småfel i artiklen tyvärr, lite synd att man inte lagt ner den tid som behövs för att få det rätt...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Du har helt rätt!

Däremot så bundlades en del kort med ett då exlusivt Sega spel som för den tiden var extremt på PC, kommer inte ihåg namnet på spelet mer än att man var en drak ryttare. Det följde även med en sega kontroller.

Så släktskapet med Segas kontroller var uppenbar, men snarare ett derivat från Sega och inte som här antyds.

NV1 kort var normalt utrustade med 2 st Sega Game pad portar, 2 st IBM PC joysticks portar.

Ägde på den tiden 2 st NV1 kort och fick en beta drivrutin via emejl direkt från Nvidia för W95.

Där är många småfel i artiklen tyvärr, lite synd att man inte lagt ner den tid som behövs för att få det rätt...

Du har så rätt du med! Nu minns jag...
Spelet var förövrigt Panzer Dragoon. Fanns även Virtua Fighter.