Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Det är lätt att ta i för mycket när man får sitt första (enda) barn, jag har flera polare som direkt beställde en Fiat freemont eller liknande när ungen var på g. Det blir ju löjligt liksom, "Jag måste ha en stor bil..."

Får man in stolen och vagnen tillsammans med mamma och pappa, utan att fälla ner något, så är det ju bra så liksom. Eventuell packning går alltid att lösa. Alltså är golf lite för liten men golf kombi funkar hur bra som helst. Gamla V60 ligger typ på gränsen i min mening, den funkar om man inte är för lång men inte annars. Det sagt så kan vissa bilar i B-segmentet, golfklass, funka bra, typ Civic.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015

Jag har nu provkört en "A4 Avant 2.0 TDI Quattro" årsmodell 2017, med automatlåda.

Kan säga att jag hade förväntat mig mer i jämförelse mot min A3:a, så jag är besviken.

Trodde att en diesel på 190 HK/400Nm (125HK/200Nm i A3 1.4 TFSI), samt fyrhjulsdrift skulle göra att bilen kändes lite rappare. Men nejdå, den upplevdes som lite segare även med sportläget aktivt. Visserligen väger ju A4:an nästan 500 KG mer också.

Sedan så går det ju inte riktigt att komma ifrån "traktorkänslan" när det sitter en knackig diesel under huven. Även om dagens dieslar går enormt mycket tystare och finare än t.ex. en gammal Mercedes.

Bortsett från just "prestandan" så var det en trevlig bil att köra, bra komfort... kanske lite väl mjukt och svajigt standardchassi jämfört med A3:an. Bilen gungade/svajade till ordentligt när man bromsade in lite hårdare vid ett stopp t.ex.

Utrymmesmässigt så passar den oss bra. Vi behöver ju som sagt bara lite mer utrymme.

Ska boka in en provkörning av TFSI-modellen också, så jag kan få uppleva hur den känns att köra med bensinmotor istället. Tyvärr är ju dock bensinmodeller nästan obefintliga på begagnatmarknaden, så man får ju ett väldigt begränsat urval då. Som det ser ut just nu, utesluter jag diesel helt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av snajk:

Det är lätt att ta i för mycket när man får sitt första (enda) barn, jag har flera polare som direkt beställde en Fiat freemont eller liknande när ungen var på g. Det blir ju löjligt liksom, "Jag måste ha en stor bil..."

Får man in stolen och vagnen tillsammans med mamma och pappa, utan att fälla ner något, så är det ju bra så liksom. Eventuell packning går alltid att lösa. Alltså är golf lite för liten men golf kombi funkar hur bra som helst. Gamla V60 ligger typ på gränsen i min mening, den funkar om man inte är för lång men inte annars. Det sagt så kan vissa bilar i B-segmentet, golfklass, funka bra, typ Civic.

Golf kombi lastar ju helt sjukt mycket.
Den lastar 605 liter! Mer än familjebil #1 Volvo V70 (575 liter). Volvo V90, Audi A6 och BMW 5-serie lastar ännu mindre (~560 liter), gamla V60 bara 430 liter.

Så det är klart att det räcker med en bil i den storleken
"Småbilar" som Peugot 308 SW och Civic Tourer ser jag lastar ännu mer än golfkombin.

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Skoda Superb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012

Skoda superb som ovan nämnde. Överlägset mest bil för pengarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The Culture
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Exxovion:

Jag har nu provkört en "A4 Avant 2.0 TDI Quattro" årsmodell 2017, med automatlåda.

Kan säga att jag hade förväntat mig mer i jämförelse mot min A3:a, så jag är besviken.

Trodde att en diesel på 190 HK/400Nm (125HK/200Nm i A3 1.4 TFSI), samt fyrhjulsdrift skulle göra att bilen kändes lite rappare. Men nejdå, den upplevdes som lite segare även med sportläget aktivt. Visserligen väger ju A4:an nästan 500 KG mer också.

Sedan så går det ju inte riktigt att komma ifrån "traktorkänslan" när det sitter en knackig diesel under huven. Även om dagens dieslar går enormt mycket tystare och finare än t.ex. en gammal Mercedes.

Bortsett från just "prestandan" så var det en trevlig bil att köra, bra komfort... kanske lite väl mjukt och svajigt standardchassi jämfört med A3:an. Bilen gungade/svajade till ordentligt när man bromsade in lite hårdare vid ett stopp t.ex.

Utrymmesmässigt så passar den oss bra. Vi behöver ju som sagt bara lite mer utrymme.

Ska boka in en provkörning av TFSI-modellen också, så jag kan få uppleva hur den känns att köra med bensinmotor istället. Tyvärr är ju dock bensinmodeller nästan obefintliga på begagnatmarknaden, så man får ju ett väldigt begränsat urval då. Som det ser ut just nu, utesluter jag diesel helt.

Diesel suger oavsett utsläppsskandaler och förbud i vissa städer. Diesel är precis som du skriver en jäkla traktor oavsett framstegen på senare år. Är du det minsta intresserad av körglädje så välj en bensinare eller bensinhybrid. Seg och mjuk fjädring är också ett gissel, gäller att provköra eller allra bäst att välja en modell med justerbar luftfjädring.

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Bascule666:

Klart en 911 Turbo är vassare runt en bana (som du kunde läsa i mitt inlägg så har jag haft två stycken) men som en varje dag-bil så står Macan Turbo ut rätt ordentligt. Mycket smidigare än en jätteSUV som Cayenne eller Volvo XC90 men ändå gott om utrymme både för passagerare och last, nice lite högre överblick över trafiken, en fantastisk motor (6:a med dubbelturbo och 400 hästar) som gör 0-100 på 4.6 s (med Chrono package som jag har). Jag valde dessutom till alla tillval som fanns som gjorde väghållningen bättre och struntade i säkerhetsgrejorna...

Det som gör Porsche Macan rolig är att man förväntar sig en lite seg och svajig SUV men när man drar iväg så är det något HELT annat.

https://i.imgur.com/HYh0pkK.jpg

Eller köpa den VAG bil som den delar plattformen med.
Än mer praktisk, billigare på allt, slippa oroa sig över att den skall bli stulen.
Kan parkera bredvid andra bilar utan att få dörruppslag från avundsjuka svenssons.
Och tycker du att din Audi har dyra delar, vänta bara tills du får se var Porsche tar för ett tanklock ! (bara ett exempel).
Utöver det så listar Porsche 11 ställen du kan få märkes service.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Bascule666:

Diesel suger oavsett utsläppsskandaler och förbud i vissa städer. Diesel är precis som du skriver en jäkla traktor oavsett framstegen på senare år.

Håller med till 100% där !
Dieslar är ju fortfarande pinsamt bullriga.
Makalöst när man ser en splitter ny "sport"bil och sen hör "rrrrrrRRRRRRRRRRrrrrrrrr" när den åker förbi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

@Exxovion: varför vill du så ogärna ha en diesel för att den inte är sportig?

Måste ha en bensinare som är riktigt rapp på gasen! In med spädbarnet i baksätet och full gas genom kurvan! Yeah, SPORT!

Jag fattar inte. Ska du inte bli pappa? Du behöver en familjebil. Vill du ha sport får du köpa en till bil.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Bascule666:

Det som gör Porsche Macan rolig är att man förväntar sig en lite seg och svajig SUV [...]

Trodde de flesta förväntade sig att Porsche ska vara snabba...är inte det liksom deras grej?
Inte helt relevant för tråden men på tal om snabba bilar från Porsche... helt sjukt!: https://youtu.be/PQmSUHhP3ug

Skrivet av Svensktiger:

Eller köpa den VAG bil som den delar plattformen med.
Än mer praktisk, billigare på allt, slippa oroa sig över att den skall bli stulen.
Kan parkera bredvid andra bilar utan att få dörruppslag från avundsjuka svenssons.
Och tycker du att din Audi har dyra delar, vänta bara tills du får se var Porsche tar för ett tanklock ! (bara ett exempel).
Utöver det så listar Porsche 11 ställen du kan få märkes service.

Glöm inte också att Porsche är överrepresenterat vad gäller maskinskada och toppar den samlade statistiken från försäkringsbolagen. Sannolikheten att något dyrt går sönder är mer eller mindre bara en tidsfråga. Jag tror det var bakre vindrutetorkare på kollegans Panamera som kostade 30' kr att byta. Enda positiva är väl att andrahandsvärdet gått upp.
VW är dock inte immuna mot dörruppslag. Min kollega ska snart lacka om dörren på sin Touareg för tredje gången på sex år.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The Culture
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Dr.Mabuse:

Trodde de flesta förväntade sig att Porsche ska vara snabba...är inte det liksom deras grej?
Inte helt relevant för tråden men på tal om snabba bilar från Porsche... helt sjukt!: https://youtu.be/PQmSUHhP3ug

Glöm inte också att Porsche är överrepresenterat vad gäller maskinskada och toppar den samlade statistiken från försäkringsbolagen. Sannolikheten att något dyrt går sönder är mer eller mindre bara en tidsfråga. Jag tror det var bakre vindrutetorkare på kollegans Panamera som kostade 30' kr att byta. Enda positiva är väl att andrahandsvärdet gått upp.
VW är dock inte immuna mot dörruppslag. Min kollega ska snart lacka om dörren på sin Touareg för tredje gången på sex år.

Vill gärna ha underlag på att Porsche är överrepresenterat när det gäller maskinskada. Talar rakt emot min upplevelse. Har kört Porsche sedan 2004, först en 996 Turbo 2004-2007, sedan en 997 Turbo 2007-2010, sedan en Panamera 4S 2010-2014 och nu en Macan Turbo 2014-framåt. jag har haft EN reparation utöver service under alla dessa år då en hydraulcylinder till kopplingen ballade ur på min 996 Turbo.

Att det skulle kosta 30 papp att byta en vindrutetorkare är bara skitsnack. Lätt att häva ur sig bullshit när man har noll koll eller personlig erfarenhet.

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

@Bascule666: Ett aktuellt exempel som jag kommer tänka på: http://www.vibilagare.se/nyheter/bilarna-som-gar-sonder-minst...

"Porsches växellådor och drivning brakar sönder mer än något annat märke i jämförelsen."

"Högst skadefrekvens totalt i undersökningen hade Land Rover/Range Rover, följt av Porsche, Mini, Seat och BMW. Minst problem hade de asiatiska märkena: Kia, Hyundai, Honda, Toyota och Lexus. När väl en Lexusbil havererar blir den också jämförelsevis dyrast att laga. Nära 50.000 kronor är reparationspriset. Näst dyrast att laga är Porsche och efter det Chrysler."

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Bascule666:

Vill gärna ha underlag på att Porsche är överrepresenterat när det gäller maskinskada. Talar rakt emot min upplevelse. Har kört Porsche sedan 2004, först en 996 Turbo 2004-2007, sedan en 997 Turbo 2007-2010, sedan en Panamera 4S 2010-2014 och nu en Macan Turbo 2014-framåt. jag har haft EN reparation utöver service under alla dessa år då en hydraulcylinder till kopplingen ballade ur på min 996 Turbo.

Att det skulle kosta 30 papp att byta en vindrutetorkare är bara skitsnack. Lätt att häva ur sig bullshit när man har noll koll eller personlig erfarenhet.

Se MultiMans inlägg för underlag. Där har du underlag i form av statistik från mer än en ägares personlig och filtrerade upplevelser. Eller är det också "bullshit"?

Om du tror att mitt exempel enbart handlade gummirakan förstår jag din oförmåga till impulskontroll. Det framgick inte men jag syftade på hela uppsättningen med motor. Med lite eftertanke så borde enbart sunt förnuft räcka för att förstå att enbart en raka rimligen inte kan kosta 30'. Även om det är andrahandsuppgifter så har min kollega ingen anledning att beklaga sig om det inte vore sant.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Mar 2007

Har du kollat på nya V60 då den har en mer gammal hederlig rak baklucka så gynnar det dig när barnvagnen ska in. Själv kör jag V70 inga problem att "köra" in barnvagnen och sedan få plats på sidan. (sedan tror jag att du kommer tycka den är för stor) men väljer du Volvo ska du ha som krav Volvo On Call vid en olycka så larmar bilen själv, behöver du hjälp så hjälper dom dig. sedan så finns det en massa funktioner som du kan utnyttja via din app i mobilen.

Se filmen och fundera om det är något som du också prioritera.

https://www.volvocars.com/se/om-volvo/vision-och-framtid/omta...

FX8350 3Dmark HALL OF FAME https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/timespy+graphics+score+... 7420P
4K Fire Strike Ultra 9577p https://www.3dmark.com/3dm/22628026?
Time Spy results 11051p
3Dmark

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The Culture
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av MultiMan:

@Bascule666: Ett aktuellt exempel som jag kommer tänka på: http://www.vibilagare.se/nyheter/bilarna-som-gar-sonder-minst...

"Porsches växellådor och drivning brakar sönder mer än något annat märke i jämförelsen."

"Högst skadefrekvens totalt i undersökningen hade Land Rover/Range Rover, följt av Porsche, Mini, Seat och BMW. Minst problem hade de asiatiska märkena: Kia, Hyundai, Honda, Toyota och Lexus. När väl en Lexusbil havererar blir den också jämförelsevis dyrast att laga. Nära 50.000 kronor är reparationspriset. Näst dyrast att laga är Porsche och efter det Chrysler."

Skrivet av Dr.Mabuse:

Se MultiMans inlägg för underlag. Där har du underlag i form av statistik från mer än en ägares personlig och filtrerade upplevelser. Eller är det också "bullshit"?

Om du tror att mitt exempel enbart handlade gummirakan förstår jag din oförmåga till impulskontroll. Det framgick inte men jag syftade på hela uppsättningen med motor. Med lite eftertanke så borde enbart sunt förnuft räcka för att förstå att enbart en raka rimligen inte kan kosta 30'. Även om det är andrahandsuppgifter så har min kollega ingen anledning att beklaga sig om det inte vore sant.

J.D. Power APEAL Study

Mitt sista inlägg i denna tråden.

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2017

Kika på en VW passat eller Tiguan Mycket bil för pengarna om man jämför med t.ex Audi

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

@Bascule666: Porsche gör fantastiska bilar men du verkar ta ämnet alldeles för personligt. Det är trots allt bara en bil. Min tandläkare körde en GT3 under några år och det var ju en trevlig bil i min smak, men inget jag kan eller skulle vilja betala för ändå.

Jag trodde för övrigt vi diskuterade maskinskador och inte kundnöjdhet, det är ju inte alls samma sak.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Bascule666:

J.D. Power APEAL Study

Mitt sista inlägg i denna tråden.

Relevans...?

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av tBiorrith:

@Exxovion: varför vill du så ogärna ha en diesel för att den inte är sportig?

Måste ha en bensinare som är riktigt rapp på gasen! In med spädbarnet i baksätet och full gas genom kurvan! Yeah, SPORT!

Jag fattar inte. Ska du inte bli pappa? Du behöver en familjebil. Vill du ha sport får du köpa en till bil.

Om jag vore intresserad av en "sportig" bil så är ju RS4:an ett självklart val istället för den vanliga A4:an jag provkörde. Dessutom så har jag redan ägt en RS3, innan jag valde att byta ut den mot en ny vanlig A3 istället.

Nämnde ju tidigare som sagt att jag jobbade ett tag på Engströms i Linköping som servicetekniker. Därav anledningen till varför jag väljer Audi främst, och bensin i synnerhet. Har bra erfarenheter ifrån de modellerna. Man stannar ju helst kvar där man känner sig bekväm... istället för att ge sig ut på okända områden.

Sedan kör jag inte tillräckligt mycket för att diesel ska kunna bli ekonomiskt jämfört med bensin. Inte för att det skiljer så många kronor egentligen, men iallafall. Får ju ett betydligt trevligare motorljud med bensinarna, i stort sett helt tyst istället för knackandet.

Skrivet av sesese:

Har du kollat på nya V60 då den har en mer gammal hederlig rak baklucka så gynnar det dig när barnvagnen ska in. Själv kör jag V70 inga problem att "köra" in barnvagnen och sedan få plats på sidan. (sedan tror jag att du kommer tycka den är för stor) men väljer du Volvo ska du ha som krav Volvo On Call vid en olycka så larmar bilen själv, behöver du hjälp så hjälper dom dig. sedan så finns det en massa funktioner som du kan utnyttja via din app i mobilen.

Se filmen och fundera om det är något som du också prioritera.

https://www.volvocars.com/se/om-volvo/vision-och-framtid/omta...

Har bokat in en provkörning av en ny V60 T5. Blir på torsdag nu i veckan.

Och på onsdag ska jag provköra en BMW 320i. Ska bli spännande o se hur de nya modellerna upplevs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Mar 2007

Rekommendera att ni ställer in en barnvagn så ni se hur det funkar.

FX8350 3Dmark HALL OF FAME https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/timespy+graphics+score+... 7420P
4K Fire Strike Ultra 9577p https://www.3dmark.com/3dm/22628026?
Time Spy results 11051p
3Dmark

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vancouver, Canada
Registrerad
Aug 2006

Min karra har bra med utrymme, aven om ja skulle rekomendera det storre baksatet om du kor runt med barnstolar o grejjer.

Kalaskul pa sno / skogen.

AMD | AB350M PRO RYZEN 1700 @ 3.9 2x16GB Sapphire Fury G3 750w R STYX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Exxovion:

Om jag vore intresserad av en "sportig" bil så är ju RS4:an ett självklart val istället för den vanliga A4:an jag provkörde. Dessutom så har jag redan ägt en RS3, innan jag valde att byta ut den mot en ny vanlig A3 istället.

Nämnde ju tidigare som sagt att jag jobbade ett tag på Engströms i Linköping som servicetekniker. Därav anledningen till varför jag väljer Audi främst, och bensin i synnerhet. Har bra erfarenheter ifrån de modellerna. Man stannar ju helst kvar där man känner sig bekväm... istället för att ge sig ut på okända områden.

Sedan kör jag inte tillräckligt mycket för att diesel ska kunna bli ekonomiskt jämfört med bensin. Inte för att det skiljer så många kronor egentligen, men iallafall. Får ju ett betydligt trevligare motorljud med bensinarna, i stort sett helt tyst istället för knackandet.

Jag köpte en Seat Alhambra diesel istället för bensinare. När jag räknade på det gick jag plus om jag körde mer än 800 mil om året. Jag tror det flesta gör det. Då räknar jag bara bränsle/skatt.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Exxovion:

Om jag vore intresserad av en "sportig" bil så är ju RS4:an ett självklart val istället för den vanliga A4:an jag provkörde. Dessutom så har jag redan ägt en RS3, innan jag valde att byta ut den mot en ny vanlig A3 istället.

Nämnde ju tidigare som sagt att jag jobbade ett tag på Engströms i Linköping som servicetekniker. Därav anledningen till varför jag väljer Audi främst, och bensin i synnerhet. Har bra erfarenheter ifrån de modellerna. Man stannar ju helst kvar där man känner sig bekväm... istället för att ge sig ut på okända områden.

Sedan kör jag inte tillräckligt mycket för att diesel ska kunna bli ekonomiskt jämfört med bensin. Inte för att det skiljer så många kronor egentligen, men iallafall. Får ju ett betydligt trevligare motorljud med bensinarna, i stort sett helt tyst istället för knackandet.

Har bokat in en provkörning av en ny V60 T5. Blir på torsdag nu i veckan.

Och på onsdag ska jag provköra en BMW 320i. Ska bli spännande o se hur de nya modellerna upplevs.

S4? Sportig familjebil :).
Seat Leon Cupra ST? 300Hk och gott om utrymme. Vet dock inte hur byggkvaliten är men den är billigare än Audi.

I love Science Fiction!

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av tBiorrith:

Jag köpte en Seat Alhambra diesel istället för bensinare. När jag räknade på det gick jag plus om jag körde mer än 800 mil om året. Jag tror det flesta gör det. Då räknar jag bara bränsle/skatt.

Beroende på hur länge TS ska behålla bilen kan dock ett byte av partikelfiltret och andra komponenter göra att den kalkylen går över till minus istället. Risken för ett sådant byte förstärks bland annat om TS sällan kör på motorväg då den belastningen krävs för att bränna av de partiklar som samlas i filtret över tid. Blir det mycket småkörning riskerar filtret att täppas till och orsaka... problem minst sagt.

Sen har vi ju såklart det här med utsläppen av kväveoxider som befaras vara värre än tidigare trott även för nya Euro 6-bilar: http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180... Utöver den etiska aspekten av att köra ett dieselfordon i tätort kan det ju också medföra praktiska svårigheter framöver med miljözonerna som kan införas.

Diesel-fordon har helt klart en plats på marknaden år 2018 men det gäller främst för personer som pendlar miltal varje dag eller bor "på landet". Däremot inte för den genomsnittlige familje-Svensson.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Uzanar:

Beroende på hur länge TS ska behålla bilen kan dock ett byte av partikelfiltret och andra komponenter göra att den kalkylen går över till minus istället. Risken för ett sådant byte förstärks bland annat om TS sällan kör på motorväg då den belastningen krävs för att bränna av de partiklar som samlas i filtret över tid. Blir det mycket småkörning riskerar filtret att täppas till och orsaka... problem minst sagt.

Sen har vi ju såklart det här med utsläppen av kväveoxider som befaras vara värre än tidigare trott även för nya Euro 6-bilar: http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180... Utöver den etiska aspekten av att köra ett dieselfordon i tätort kan det ju också medföra praktiska svårigheter framöver med miljözonerna som kan införas.

Diesel-fordon har helt klart en plats på marknaden år 2018 men det gäller främst för personer som pendlar miltal varje dag eller bor "på landet". Däremot inte för den genomsnittlige familje-Svensson.

För bensinmotorer är aldrig i behov av komponenter? 1.4 TFSI hade ju väldiga problem med kamkedja tex.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av tBiorrith:

För bensinmotorer är aldrig i behov av komponenter? 1.4 TFSI hade ju väldiga problem med kamkedja tex.

Det sa jag inte. Men det kan bli betydligt dyrare för en diesel-bil när skiten väl träffar fläkten. Men men, nu verkar TS vilja undvika diesel p.g.a andra anledningar ändå... tänkte bara påpeka att bränsleförbrukning inte är allt och diesel har mörka baksidor.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012

Kul tråd!

Vi kör en Toyota Avensis Kombi och en Jeep GrandCherokee. Båda fungerar med tre barn i åldern 8-12. Toyotan lastar lite mer och är säklart billigare. Kan rekommendera båda som familjebilar och skulle jag köpa nytt idag så våre en av dessa valet.

Budgetalternativ vore en Skoda Ocatvia kombi

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av SweMerlin:

Grattis till tillökningen Såsom själv varandes fader så skulle jag vilja föda lite tankar som ligger helt utanför boxen:

http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/citroen-b...

Helt och totalt annan biltyp. Men också en helt annan form av praktikalitet

.

Jag tycker att det här är ett väldigt intressant tips för egen del

Jag vet inte hur insatt du är i modellen, men jag själv blir i alla fall lite förvirrad - så jag hoppas att du kanske har lite bättre koll. Berlingo finns som transportvariant också, men om man söker personbilen är det den som heter Multispace som gäller? Jag blir dock förvirrad över att den nya, tredje generationen (som nämns i videon), inte verkar kallas Multispace på deras hemsida. Hur vet man vilken generation en given årsmodell tillhör och vad är det för skillnader? Tycker det är svårt att söka/läsa tester när jag inte vet hur inaktuella de är.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Tannhäuser Gate
Registrerad
Sep 2003

Eftersom tråden ändå svävat ut och numer handlar om nya bilar så passar jag på att rekommendera nya (2017-) Opel "Wir leben Autos" Insignia Sports Tourer. Kör själv en med 2 litersturbo, 8 växlad automatlåda och fyrhjulsdrift. 260 hk räcker för att ha haft en angenäm resa på frifartsområdena på tyska Autobahn. Även riktigt bra lastförmåga i bakluckan och väl tilltaget utrymme både i fram och baksäten samt mycket trevlig utrustning både som standard och som tillval. Sen är den (subjektivt) jävligt snygg också!

|| SWECLOCKERS.COM || uberklass@sweclockers.com ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||