Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Jag tycker det är lite underligt med digitala brevlådor från privata företag. Det innebär ju att det företaget har full insyn i dom viktigaste breven och handlingarna du får därigenom. Många bolag är utländska så frågan är vars informationen tar vägen nu och i framtiden?

Jag använder statens myndighetspost sen nyligen då majoriteten av breven jag vill ha digitalt är från just staten så känns det som en ok kompromiss trots att inget företag kan skicka post därigenom men vore bra om den funktionen kommer.

Låter vettigt att man är försiktigt. Läste bara lite snabbt på Kivras hemsida om dem, och det verkar vara ett svenskt företag som följer reglerna i dataskyddsförordningen, vad det nu innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Låter vettigt att man är försiktigt. Läste bara lite snabbt på Kivras hemsida om dem, och det verkar vara ett svenskt företag som följer reglerna i dataskyddsförordningen, vad det nu innebär.

Nog följer dom säkert reglerna idag, i synnerhet officiellt. Frågan är vad som händer om 5-10 år om värden blir mer orolig än vad den är nu och/eller om Kivra köps upp av utländskt bolag. Vad händer med kunders gamla dokument då? Om kunden raderar ett dokument är det då verkligen borta eller finns det kvar på deras servrar utan att kunden kan se det?

Visst, detta är lite paranoia och hur befogad är upp till diskussion men förslagsvis i en annan tråd. Sen att lita 110% på staten är kanske inte heller helt riskfritt om man tittat till deras IT-kompetens som nämnts tidigare eller annat extremfall om man tittar på tyskland under 40-talet. Förföljelsen hade sett extremt annorlunda ut med all information om kontakter och kommunikation alla lämnar efter sig idag på nätet.

För idag så låter jag hellre mina känsliga dokument ligga kvar hos staten som skickar ut dom istället för att gå via ett privat företag med egenintresse(?). Kanske en dum fråga men var tjänar Kivra (som exempel) pengar på? Snart klassista uttrycket dyker upp i huvudet
"If you are not paying for it, you're not the customer; you're the product being sold"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av QRikard:

Nog följer dom säkert reglerna idag, i synnerhet officiellt. Frågan är vad som händer om 5-10 år om värden blir mer orolig än vad den är nu och/eller om Kivra köps upp av utländskt bolag. Vad händer med kunders gamla dokument då? Om kunden raderar ett dokument är det då verkligen borta eller finns det kvar på deras servrar utan att kunden kan se det?

Visst, detta är lite paranoia och hur befogad är upp till diskussion men förslagsvis i en annan tråd. Sen att lita 110% på staten är kanske inte heller helt riskfritt om man tittat till deras IT-kompetens som nämnts tidigare eller annat extremfall om man tittar på tyskland under 40-talet. Förföljelsen hade sett extremt annorlunda ut med all information om kontakter och kommunikation alla lämnar efter sig idag på nätet.

För idag så låter jag hellre mina känsliga dokument ligga kvar hos staten som skickar ut dom istället för att gå via ett privat företag med egenintresse(?). Kanske en dum fråga men var tjänar Kivra (som exempel) pengar på? Snart klassista uttrycket dyker upp i huvudet
"If you are not paying for it, you're not the customer; you're the product being sold"

Kivra tar betalt per försändelse av företagen som skickar dem. Precis som en postdistributör alltså fast till kanske halva priset av vad det kostar att få iväg ett fysiskt brev.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Jag tycker det är lite underligt med digitala brevlådor från privata företag. Det innebär ju att det företaget har full insyn i dom viktigaste breven och handlingarna du får därigenom. Många bolag är utländska så frågan är vars informationen tar vägen nu och i framtiden?

Jag använder statens myndighetspost sen nyligen då majoriteten av breven jag vill ha digitalt är från just staten så känns det som en ok kompromiss trots att inget företag kan skicka post därigenom men vore bra om den funktionen kommer.

Själv tycker jag att det är säkrare med digital brevlåda än fysisk och litar på kivra. Men hade känts ännu tryggare om staten hade haft det. Jag har därför myndighetsposten hos min myndighetspost och resten hos Kivra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Nog följer dom säkert reglerna idag, i synnerhet officiellt. Frågan är vad som händer om 5-10 år om värden blir mer orolig än vad den är nu och/eller om Kivra köps upp av utländskt bolag. Vad händer med kunders gamla dokument då? Om kunden raderar ett dokument är det då verkligen borta eller finns det kvar på deras servrar utan att kunden kan se det?

Visst, detta är lite paranoia och hur befogad är upp till diskussion men förslagsvis i en annan tråd. Sen att lita 110% på staten är kanske inte heller helt riskfritt om man tittat till deras IT-kompetens som nämnts tidigare eller annat extremfall om man tittar på tyskland under 40-talet. Förföljelsen hade sett extremt annorlunda ut med all information om kontakter och kommunikation alla lämnar efter sig idag på nätet.

För idag så låter jag hellre mina känsliga dokument ligga kvar hos staten som skickar ut dom istället för att gå via ett privat företag med egenintresse(?). Kanske en dum fråga men var tjänar Kivra (som exempel) pengar på? Snart klassista uttrycket dyker upp i huvudet
"If you are not paying for it, you're not the customer; you're the product being sold"

Vi har ställt en intressant fråga om GDPR och backuper till Datainspektionen. Om någon vill bli raderad. Vi har fått bekräftelse och diarierummer men inget svar. Lite knivig fråga kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Själv tycker jag att det är säkrare med digital brevlåda än fysisk och litar på kivra. Men hade känts ännu tryggare om staten hade haft det. Jag har därför myndighetsposten hos min myndighetspost och resten hos Kivra.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är lite nyfiken, varför tycker du digital brevlåda är säkrare?
Finns ju för och nackdelar med båda. Men mycket besvärligt för någon att ta dina fysiska brev och gå igenom dom utan att du märker det, fullt möjligt men kräver mycket arbete och tajming. Däremot om informationen ligger i en databas är det relativt enkelt att söka fram ny och gammal information när intresset uppkommer.

Jag tycker det låter som en bra lösning att använda både min myndighetspost och kivra som du gör!

Permalänk
Medlem

Inser att det går att tolka fel. Och jag vet inte om det blir bättre ifall jag säger att jag "frågar åt en kompis". Men jag är faktiskt bara nyfiken..

Hur funkar det med delgivning i digital brevlåda? Kommer man räknas som delgiven vid den tidpunkten man loggar in med bankid för att se sin post?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag kör också Kivra, mest via appen. Har bara haft det något år, trodde jag var sist på bollen men skönt att se att man kvalade in bland topp 15%.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Jag är lite nyfiken, varför tycker du digital brevlåda är säkrare?
Finns ju för och nackdelar med båda. Men mycket besvärligt för någon att ta dina fysiska brev och gå igenom dom utan att du märker det, fullt möjligt men kräver mycket arbete och tajming. Däremot om informationen ligger i en databas är det relativt enkelt att söka fram ny och gammal information när intresset uppkommer.

Jag tycker det låter som en bra lösning att använda både min myndighetspost och kivra som du gör!

Har inget lås på brevlådan så vem som helst kan ju sno min post där utan problem. Inte alltid som man märker att det saknas något och sedan kommer påminnelsefakturan. Brevbäraren kan också se vad jag får för brev så länge kuverten inte är helt anonyma och även sno dem eller tappa dem av misstag. De kan fastna i postnords sorteringsmaskin eller komma bort på annat sätt.

Visst kan man ha i tankarna att det sitter någon på Kivra och läser min post. Men jag tror att de har ett system där det inte är möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag har givetvis inte kivra och kommer inte skaffa, jag vill inte lägga min viktiga post i en onlinetjänst då jag inte har något förtroende för tjänsten. Jag tror det är rätt beslut när många andra tycker en sak är bra och reklam/myndigheter "pushar" för en tjänst så blir jag bara mer övertygad om att de har fel och man gör bäst i att stå utanför i slutändan.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Min heter bara Min Myndighetspost tror jag. Räkningar och sånt tar jag på e-faktura. Det enda jag inte kan få e-faktura på är månadsavgiften för lägenheten även om jag önskade att jag hade där också så jag kunde tejpa igen lådan för gått

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Kivra tar betalt per försändelse av företagen som skickar dem. Precis som en postdistributör alltså fast till kanske halva priset av vad det kostar att få iväg ett fysiskt brev.

Tackar, låter som en vettig lösning. Bra med lite konkurrens också för att hålla rimliga priser för tjänsten även om det låter som att Kvira dominerar ganska stort i dagsläget i sverige.

Skrivet av jocke92:

Har inget lås på brevlådan så vem som helst kan ju sno min post där utan problem. Inte alltid som man märker att det saknas något och sedan kommer påminnelsefakturan. Brevbäraren kan också se vad jag får för brev så länge kuverten inte är helt anonyma och även sno dem eller tappa dem av misstag. De kan fastna i postnords sorteringsmaskin eller komma bort på annat sätt.

Visst kan man ha i tankarna att det sitter någon på Kivra och läser min post. Men jag tror att de har ett system där det inte är möjligt.

Att brev kommer bort av olika anledningar i postgången är svårt att argumentera emot. Däremot ser jag personligen det som liten risk att någon går runt i brevlådor och snor post för det är mycket liten sannolikhet att det är något av värde för någon annan än mottagaren. Brevbäraren har ofta ganska kort om tid så tror inte dom har så mycket tid över för att försöka tjuvläsa andras post men här har jag inte någon statistik som backning för mitt påstående.

Det jag syftar på med Kivra och liknande tjänster är inte att personer på kundsupporten sitter och tjuvläser när dom har lite att göra för det borde verkligen vara spärrat i systemet. Jag är mer orolig för att det finns program/AI som automatiskt scannar igenom användarens post för att skapa en profil av användaren. Till exempel för att skicka riktad reklam eller logga kontakter, politiska åsikter eller var det nu är för brev som kommer in. Sen är stora frågan hur det används, för att skicka internreklam eller säljs det vidare till företag/utländska stater?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av QRikard:

Jag är lite nyfiken, varför tycker du digital brevlåda är säkrare?
Finns ju för och nackdelar med båda. Men mycket besvärligt för någon att ta dina fysiska brev och gå igenom dom utan att du märker det, fullt möjligt men kräver mycket arbete och tajming. Däremot om informationen ligger i en databas är det relativt enkelt att söka fram ny och gammal information när intresset uppkommer.

Jag tycker det låter som en bra lösning att använda både min myndighetspost och kivra som du gör!

Nu frågade du en annan.

Men i mitt fall (jag är trådskaparen), så tröttnade jag på att brevbäraren fullständigt saknade respekt för hanteringen av mina brev. De låg i andras brevlådor, ibland ovanpå allas lådor etc. Min postlåda är extremt bra utmärkt likaså breven som brevbäraren valde att ej lägga rätt.

Jag har nu kört med Kivra ett halvår och det enda negativa jag har stött på är att alla företag inte skickar sina viktiga brev digitalt.
*edit*
Kom på en negativ sak till. Typ varannan vecka får jag ett brev i min låda som är addresserad till en annan person, när det är känsliga brev från kronofogden etc. Så brukar jag klistra på en post it lapp där jag skriver att posten hade igen lagt detta brev i fel låda och min rekommendation är att skaffa digitala brevlådan kivra.

Supervanligt är dock brev ovanför alla postboxar till folk utan som ej längre verkar bo i huset, det kunde vara rätt så allvarliga brev. Och jag kämpade i början för att få dem som rätt, nu 20 år senare gör jag som alla andra. Ligger det ett brev från kronofogden och personen ej går att hitta, så not my problem.

Skrivet av john_doe:

Jag har givetvis inte kivra och kommer inte skaffa, jag vill inte lägga min viktiga post i en onlinetjänst då jag inte har något förtroende för tjänsten. Jag tror det är rätt beslut när många andra tycker en sak är bra och reklam/myndigheter "pushar" för en tjänst så blir jag bara mer övertygad om att de har fel och man gör bäst i att stå utanför i slutändan.

Jag var samma som dig och skaffade ej betaltjänten swish före en vecka sedan.
Nå över 2,5miljoner användare har Kivra idag och jag känner mig då hyfsat säker. I min Kivra postlåda finns ingen intressant information ännu som inte går att läsa någon annanstans som taxeringskalendern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

[...]
Sen är stora frågan hur det används, för att skicka internreklam eller säljs det vidare till företag/utländska stater?

Jo men banken har samma koll på mina transaktioner/konton, mejl-leverantören på mina mejl, musiktjänsten på min musiksmak, Youtube på vad jag tittar på, google på surfvanor etc. Samma med Kivra om min post. Visst man äljer att dela av sig så lite så möjligt om man har möjlighet men man kan inte leva analogt bara för att inte bli övervakad.

En annan fördel med Kivra är att jag kan läsa posten var jag än är och direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Kom på en negativ sak till. Typ varannan vecka får jag ett brev i min låda som är addresserad till en annan person, när det är känsliga brev från kronofogden etc.

Har själva råkat ut för detta, mitt råd är att du kontaktar det företag som delar ut posten på din adress, vilket kommer att ta detta med brevbäraren, annars kommer det aldrig att sluta.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belzader:

Har själva råkat ut för detta, mitt råd är att du kontaktar det företag som delar ut posten på din adress, vilket kommer att ta detta med brevbäraren, annars kommer det aldrig att sluta.

Så många som har klagat, i min stad började kaoset runt 2010.
Anta att jag heter Johan Lillsnorre så får jag ibland brev som är adresserade till Adam Svensson, man kan fundera på hur brevbäraren kunde förväxla namn med så olika stavningar.
Men vi har kommit fram till att brevbäraren jäktar och ser denna ej brevlådan direkt så kan det bli i vilket som helst.

S¨å jag är en megastor förespråkare av digitala brevlådor då alternativ är så dåligt. Sedan är det smidigt med digitalbrevlåda på flera sätt som man slipper spara en massa brev som tar plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Har själva råkat ut för detta, mitt råd är att du kontaktar det företag som delar ut posten på din adress, vilket kommer att ta detta med brevbäraren, annars kommer det aldrig att sluta.

Det svåra är att veta vem som delat ut just detta brev. Ibland är det Nordpost, ibland är det Citymail och ibland kommer det via tidningsbudet. Tidningsbuden har visserligen ingen som helst utbildning i posthantering men en del kommuner tycker de är så billiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Visst kan man ha i tankarna att det sitter någon på Kivra och läser min post. Men jag tror att de har ett system där det inte är möjligt.

Självklart är det möjligt för tjänsteleverantören att läsa din post, vilka du får post av, var du läser den o s v.

Men du kan ju lita på att de väljer att inte göra något av detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henkiii:

Självklart är det möjligt för tjänsteleverantören att läsa din post, vilka du får post av, var du läser den o s v.

Men du kan ju lita på att de väljer att inte göra något av detta.

Skickades från m.sweclockers.com

De flesta företag och myndigheter skickar ändå sin post digitalt till något företag som skriver ut, adresserar och beställer leverans av något annat företag, typ posten. Färre händer som hanterar din post borde snarare minska risken att den blir läst av någon.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

använder både Kivra och MinMyndighetspost - båda är bra tycker jag och har inget att använda. Lättare att arkivera digitalt också.

Permalänk
Medlem

jag och alla mina tidigare 500 kollegor har kivra då lönespecen skickades ut där endast. Finns inga nackdelar med det vad jag vet. Du kommer ju inte få all din post digitalt endast anslutna tjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Självklart är det möjligt för tjänsteleverantören att läsa din post, vilka du får post av, var du läser den o s v.

Men du kan ju lita på att de väljer att inte göra något av detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Möjligt kanske, men dom borde gå under postlagen. Där det är strikt förbjudet att läsa andras post. Liknande regler för anställda inom Polisen samt sjukvården. Man får inte läsa andras journaler som om man inte är iblandad i ärendet.
Företaget kan ju få dryga böter om det inte sköts samt bli av med tillstånd att sköta postverksamhet?

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Permalänk

"småler här",
Igår postade jag en uppsägning till "Skatteverket, Mina Meddelande, 171 94 SOLNA" där jag i brevet skriver att jag vill avsluta mina digitala meddelanden från alla myndigheter. Det var det enda sättet att få igång avslutningsprocessen för myndighetspost, helt otroligt.

Anledningen var enkel, jag kunde sedan en tid inte öppna (myndighetspost) meddelande med bankid (de ändrade för en tid sedan att enbart kunna göra det med mobilt bankid).
Min telefon som stödjer inte mobilt bankid och jag har inte för avsikt att inom 1-2 på att byta telefon vilket jag nyligen försökte mig på men fördelarna med Nokia 808 pureview kändes återigen inte kunna matchas av en femtusen kronors telefon. Det handlar om ljudinspelning, kameran men även en del annat. Så kan det vara.
Jag hade väl haft Kivra i tre år eller något liknande men detta där med enbart mobilt bankid för läsa myndighetspost avgjorde avslutet nu avsluta hela Kivrakontot.
Hade gärna haft det kvar m en nu gick det inte med myndighetsposten så då får det vara.

Visa signatur

Gigabyte Z170MX-G5, Intel 6700K, Scythe Ninja, Super Flower Gold 850W, 32GB Geil White Dragon, Asus R9 Nano, Cooltek U3,
Ljud: Asus Essence STX II, Tannoy Reveal 802, Yamaha HS8, Tannoy HS10, XTZ W10.16, Nokia Monster Purity Pro BH-940
Bild: Acer XR 342CK, Philips BDM4065UC, Fujitsu 26 tum IPS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EssEssWaffe:

"småler här",
Igår postade jag en uppsägning till "Skatteverket, Mina Meddelande, 171 94 SOLNA" där jag i brevet skriver att jag vill avsluta mina digitala meddelanden från alla myndigheter. Det var det enda sättet att få igång avslutningsprocessen för myndighetspost, helt otroligt.

Anledningen var enkel, jag kunde sedan en tid inte öppna (myndighetspost) meddelande med bankid (de ändrade för en tid sedan att enbart kunna göra det med mobilt bankid).
Min telefon som stödjer inte mobilt bankid och jag har inte för avsikt att inom 1-2 på att byta telefon vilket jag nyligen försökte mig på men fördelarna med Nokia 808 pureview kändes återigen inte kunna matchas av en femtusen kronors telefon. Det handlar om ljudinspelning, kameran men även en del annat. Så kan det vara.
Jag hade väl haft Kivra i tre år eller något liknande men detta där med enbart mobilt bankid för läsa myndighetspost avgjorde avslutet nu avsluta hela Kivrakontot.
Hade gärna haft det kvar m en nu gick det inte med myndighetsposten så då får det vara.

Problemet är nog att ytterst få vill avsluta sin digitala postlåda och det då inte finns några rutiner för detta.
Sedan ser jag ditt problem främst vara din mobil operativsystem som i princip helt är utdött, du kan kanske inte heller switcha pengar? Vanligt bankid ej kommer fungera på Windows Phone från 2018/2019: https://support.bankid.com/sv/felavhjalpning/systemkrav
Och då kan du få problem med mycket. (banken usa dosa, försäkringskassan, arbetsförmedlingen, skattemyndighet o.s.v)

Jag ser dock flera problem med mobilt bankid, som att alla bör inte bära med sig saker på deras mobiler så de kan logga in överallt. Men samtidigt tvingas man mer eller mindre till att ha detta då de gamla sätten försvinner eller blir riktigt dåliga.

Ändå tills runt 2010 så ansåg jag att postutdelningen fungerade hyfsat. Kontanter så klarade jag utan switch tills nu, visar man idag upp en 100lapp för en ungdom så vet de knappt vad det är för något idag och det blir svårt att handla med dem.

Permalänk

@anon159643: windows? Du får läsa på bättre,,,, symbian.
i övrigt, switcha? vad är det? menar swish? well, inget jag saknar alls.

Kommer inte få några problem med postgång, bank på pc eller vad det nu är. Förstår inte alls varför jag skulle få problem med inte ha mobilt bankid. Finns ju mastercard, plusgiro/bankgiro och paypal för all del.
Bankid på pc känns i övrigt betydligt mer tryggt än att ha mobilt bankid, speciellt för min mamma som är upp i åren. Hon vill ha knapptelefon för övrigt liksom många och de facto ser jag mer högavlade människor som sätter profuktionseffektivitet i centrum med äldre lurar där de inte spiller tid på surfa tramsigheter på arbetstid. Sant falktiskt.

Visa signatur

Gigabyte Z170MX-G5, Intel 6700K, Scythe Ninja, Super Flower Gold 850W, 32GB Geil White Dragon, Asus R9 Nano, Cooltek U3,
Ljud: Asus Essence STX II, Tannoy Reveal 802, Yamaha HS8, Tannoy HS10, XTZ W10.16, Nokia Monster Purity Pro BH-940
Bild: Acer XR 342CK, Philips BDM4065UC, Fujitsu 26 tum IPS

Permalänk
Medlem

@EssEssWaffe: Jag finner det oehört ironiskt att en digital brevlåda enbart kan avslutas med snigelpost

Permalänk
Medlem

@anon159643: ang. mobilt bankID till Windows Phone är ju för att Microsoft själv slutar med säkerhetsuppdateringar och lämnar operativsystemet.

Permalänk

@tBiorrith: Ja visst är det! Jag föreslog att de skulle skicka en uppsägning som jag kunde signera via bankid men det kunde de inte...2018 och detta vansinne.

Visa signatur

Gigabyte Z170MX-G5, Intel 6700K, Scythe Ninja, Super Flower Gold 850W, 32GB Geil White Dragon, Asus R9 Nano, Cooltek U3,
Ljud: Asus Essence STX II, Tannoy Reveal 802, Yamaha HS8, Tannoy HS10, XTZ W10.16, Nokia Monster Purity Pro BH-940
Bild: Acer XR 342CK, Philips BDM4065UC, Fujitsu 26 tum IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Problemet är nog att ytterst få vill avsluta sin digitala postlåda och det då inte finns några rutiner för detta.
Sedan ser jag ditt problem främst vara din mobil operativsystem som i princip helt är utdött, du kan kanske inte heller switcha pengar? Vanligt bankid ej kommer fungera på Windows Phone från 2018/2019: https://support.bankid.com/sv/felavhjalpning/systemkrav
Och då kan du få problem med mycket. (banken usa dosa, försäkringskassan, arbetsförmedlingen, skattemyndighet o.s.v)

Jag ser dock flera problem med mobilt bankid, som att alla bör inte bära med sig saker på deras mobiler så de kan logga in överallt. Men samtidigt tvingas man mer eller mindre till att ha detta då de gamla sätten försvinner eller blir riktigt dåliga.

Ändå tills runt 2010 så ansåg jag att postutdelningen fungerade hyfsat. Kontanter så klarade jag utan switch tills nu, visar man idag upp en 100lapp för en ungdom så vet de knappt vad det är för något idag och det blir svårt att handla med dem.

folk som tycker att kontanter ens är en hållbar betalningsmetod ser jag ingen idé att ens diskutera med, tycker du låter väldigt konservativ och ignorant, dina åsikter ligger helt och hållet i motstridiga spekulationer. Lev i utvecklingen och se tillbaka om 5 år och fråga dig själv hur fan man kunde orka hålla på med frimärken, papperssedlar etc

Permalänk

@anon159643: Det är denna telefon (absolut inte att förväxlas med windows mobile) jag åter använde till för tredje gången eftersom den har sådan eminent kamera och ljudinsplening bla.
Inte ens Huawei P20 Pro kunde klå ljud, video och kameran, sex år senare. Nu är det just dessa saker tillsammans med säkerheten, produktivitet och vissa funktioner som gjorde att jag återgick till 808:an, den sista symbiantelefonen med monsterkameran.

http://www.allaboutsymbian.com/features/item/22923_By_popular...

jag avvaktar tills det i ala fall finns 5G-telefoner vilket sannolikt endast ligger 1,5 år bort med godtagbar likt lten 9+9:ans som faktiskt klarar bas och upp till 140 deccibel utan distorsionljudinspelningsfunktion för ivemusik samt kamera, men jag tvivlar faktiskt...
En surfplatta får bli det jag sannolikt kombinerar med och då kan mobilt bankid bli aktuellt. Men där har ju utvecklingen gått i stå när det kommer till prestandan.

Visa signatur

Gigabyte Z170MX-G5, Intel 6700K, Scythe Ninja, Super Flower Gold 850W, 32GB Geil White Dragon, Asus R9 Nano, Cooltek U3,
Ljud: Asus Essence STX II, Tannoy Reveal 802, Yamaha HS8, Tannoy HS10, XTZ W10.16, Nokia Monster Purity Pro BH-940
Bild: Acer XR 342CK, Philips BDM4065UC, Fujitsu 26 tum IPS