Den stora Xbox One-tråden

Permalänk
Skrivet av Oggmeiler:

Hur funkar det? Får man en kod man kan aktivera när man vill, eller börjar de tre månaderna löpa direkt?

Köpte för övrigt Forza Horizon 3 med allt extra innehåll för under 300 kr på rean. Så efter semestern blir det åka av.

Permalänk
Medlem

@Baradet Funkar: De löper direkt eftersom du köper från Microsoft.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

.. men visst behövs inte Xbox Gold längre för multiplayer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

.. men visst behövs inte Xbox Gold längre för multiplayer?

Jo. Multiplayer online kräver gold.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Köpte för övrigt Forza Horizon 3 med allt extra innehåll för under 300 kr på rean. Så efter semestern blir det åka av.

Såg det och kände mig lite bitter. Köpte Ultimate Edition för 450 kr i början på sommaren och sedan Blizzard Mountain för 99 kr. Kunde väntat 3-4 veckor och fått allt det + Hot Wheels och något ytterligare bilpaket för drygt 250 kr mindre...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jo. Multiplayer online kräver gold.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack Iller! En kompis fick låna en annan kompis Xbox One för att vi skulle kunna spela State of Decay 2, och försökte få honom att köpa billigt Gold. Han gjorde dock inte men fick säkert en sådan där gratis 14 dagar eller liknande när han registrerade sig som "ny" på kompisens Xbox One.

Tack för infon

Permalänk
Medlem

@Swe.Stars: Det var inte hans 'home' konsol då, i så fall hade ni kunnat utnyttja hans prenumerationer direkt.

Annars brukar alla alternativ kräva en betalningsmetod, så gå ändå in på microsoft efteråt och avaktivera 'renewal'
även om ni inte har pengar på kontot eller gift-card så kan man dra upp en negativ skuld och i princip bli bannad....

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

@Swe.Stars: Det var inte hans 'home' konsol då, i så fall hade ni kunnat utnyttja hans prenumerationer direkt.

Annars brukar alla alternativ kräva en betalningsmetod, så gå ändå in på microsoft efteråt och avaktivera 'renewal'
även om ni inte har pengar på kontot eller gift-card så kan man dra upp en negativ skuld och i princip bli bannad....

Good point. Tack!

Permalänk
Medlem

Har ni köpt något kul på rean, själv har jag köpt Just Cause 3 och grid defense 2 än så länge.
Överväger Trials och Mass effect andromedia.
Är Mass Effect Andromedia bra? Jag har inte följt storyn i de tidigare spelen, bara spelat 1 och tvåan lite granna.

Permalänk
Avstängd

@Elektron: Har inte köpt något än men jag hade redan det mesta bra. JC3 tycker jag är riktigt kul även om det inte kräver så mycket tankeverksamhet. DG2 är rätt bra men ettan är bättre. Trials funkar alltid. Andromeda är inte lika bra som föregående i serien men helt ok.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Elektron:

Är Mass Effect Andromedia bra? Jag har inte följt storyn i de tidigare spelen, bara spelat 1 och tvåan lite granna.

Nu när det blivit patchat och så har det blivit bättre. Det har ingen större koppling till de tidigare spelen, så det gör inget att du inte spelat dem.
Ett helt okej actionspel.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

@Jimemy: Har inte köpt något än men jag hade redan det mesta bra. JC3 tycker jag är riktigt kul även om det inte kräver så mycket tankeverksamhet. DG2 är rätt bra men ettan är bättre. Trials funkar alltid. Andromeda är inte lika bra som föregående i serien men helt ok.

Ja körde dg2 på gamepass men sedan gick det inte starta en dag för de hade tagit bort det, nackdelen med gamepass. Men nu kostade ju bara ca 20kr så det tycker jag garanterat att det är värt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.xbox.com/sv-SE/live/gold

3 månaders Xbox Live Guld för 79,50kr eller 1 år för 399kr

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

https://www.xbox.com/sv-SE/live/gold

3 månaders Xbox Live Guld för 79,50kr eller 1 år för 399kr

Bra tillfälle att starta - nästa månad blir en av de bästa spelmånaderna för guld det här året med Forza Horizon 2 mm.

Permalänk
Medlem

Använder ni Xbox One till något annat än spel?

Jag har i princip enbart spelat Fifa, Battlefield 1, Star Wars och GTA under sex år (sedan 360). Plus några slötimmar i de olika guldspelen. Nu i veckan köpte jag en speldator och frågan är om jag ska behålla konsolen (One) eller försöka sälja den för runt tusenlappen innan värdet är helt borta. Behåller jag en av kontrollerna så kan jag lika gärna spela Fifa på datorn.

Är därför nyfiken på om det finns fler användningsområden innan jag gör mig av med den. Har redan en Chromecast för att streama video vilket känns både smidigare och mer minimalistiskt.

Permalänk
Medlem

@Razpu: Du har redan ersatt din konsol med andra möjligheter.

Det enda som hindrar dig är om du har en umgängeskrets att spela med som enbart finns till Xbox.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@Razpu: Om du inte har ett stort digitalt bibliotek och du tycker det är enkelt och smidigt att spela på konsol.

Sälj konsolen men håll kontakten med ekosystemet genom att köpa guld för 10:- ett par tre gånger om året och klicka hem guldspel så kanske du samlar ihop lite spel som gör det värt att köpa nästa generations konsol om tre år och starta med lite spel man inte testat.

Ärligt talat är det få exklusiva spel på xbox som man inte kan hitta motsvarigheter för på PC, det är inget nintendo.
Samtidigt kommer nyare spel från MS som play-anywhere så du kan fortfarande köpa (eller skaffa gamepass en stund) och både spela på PC och lägga till xbox-kontot.

Enda skälet är om du vill spela multiplayer hemma pc-xbox, men det kräver ju i princip guld konstant för xboxen.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Razpu:

Använder ni Xbox One till något annat än spel?

Jag har i princip enbart spelat Fifa, Battlefield 1, Star Wars och GTA under sex år (sedan 360). Plus några slötimmar i de olika guldspelen. Nu i veckan köpte jag en speldator och frågan är om jag ska behålla konsolen (One) eller försöka sälja den för runt tusenlappen innan värdet är helt borta. Behåller jag en av kontrollerna så kan jag lika gärna spela Fifa på datorn.

Är därför nyfiken på om det finns fler användningsområden innan jag gör mig av med den. Har redan en Chromecast för att streama video vilket känns både smidigare och mer minimalistiskt.

Vet inte om du ser på (fysisk) film någonting, men du kan ju ha den som blu-ray-spelare

Eller som kareokemaskin, det finns det tydligen vissa som uppskattar.

EDIT: Spela igenom Halo och Gears of War innan du säljer den bara!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Razpu:

Använder ni Xbox One till något annat än spel?

Jag har i princip enbart spelat Fifa, Battlefield 1, Star Wars och GTA under sex år (sedan 360). Plus några slötimmar i de olika guldspelen. Nu i veckan köpte jag en speldator och frågan är om jag ska behålla konsolen (One) eller försöka sälja den för runt tusenlappen innan värdet är helt borta. Behåller jag en av kontrollerna så kan jag lika gärna spela Fifa på datorn.

Är därför nyfiken på om det finns fler användningsområden innan jag gör mig av med den. Har redan en Chromecast för att streama video vilket känns både smidigare och mer minimalistiskt.

Jag köpte för att jag ville ha en 4k blueray till tv'n och xboxen var billigast. Så fick en spelkonsoll på köpet
Kopplade ur spel-datorn för något år sedan spelar mest på switch, nn3ds och xboxen. Civlisation på laptopen. Men ingen fps-spelare direkt. Mer racing (arkad och sim), jrpg och lite sport-spel.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Razpu:

Använder ni Xbox One till något annat än spel?

Jag har i princip enbart spelat Fifa, Battlefield 1, Star Wars och GTA under sex år (sedan 360). Plus några slötimmar i de olika guldspelen. Nu i veckan köpte jag en speldator och frågan är om jag ska behålla konsolen (One) eller försöka sälja den för runt tusenlappen innan värdet är helt borta. Behåller jag en av kontrollerna så kan jag lika gärna spela Fifa på datorn.

Är därför nyfiken på om det finns fler användningsområden innan jag gör mig av med den. Har redan en Chromecast för att streama video vilket känns både smidigare och mer minimalistiskt.

Jag köpte min främst för annat än spel. Framför allt för att kunna köra Netflix och liknande på ett smidigt sätt. Jag har en HTPC men den har amerikansk vpn vilket är jättebra (eller ett krav) för en del tjänster men blockas av bland andra Netflix, och jag orkar inte hålla på och ändra nätverksinställningarna hela tiden bara för att jag vill kolla på något annat liksom. Min TV har också bara en HDMI och eftersom boxen har HDMI-in så slipper jag ha en HDMI-växel och så.

CC är jättebra på en massa sätt men den passar inte mig riktigt. Jag tycker inte det är smidigt att behöva använda telefonen till allt och alla tjänster stöds inte, i alla fall inte så bra som jag önskar riktigt.

Sen har det förstås blivit en hel del spelande på boxen med tiden. Gamepass och EA Access passar mig bra och jag hade en massa gamla 360-spel som funkar utmärkt fortfarande. Sen har jag fortfarande en ganska bra PC som funkar till alla nya spel och så, men det har blivit mycket mindre spelande på den sen boxen köptes.

Permalänk
Skrivet av Razpu:

Använder ni Xbox One till något annat än spel?

Jag har i princip enbart spelat Fifa, Battlefield 1, Star Wars och GTA under sex år (sedan 360). Plus några slötimmar i de olika guldspelen. Nu i veckan köpte jag en speldator och frågan är om jag ska behålla konsolen (One) eller försöka sälja den för runt tusenlappen innan värdet är helt borta. Behåller jag en av kontrollerna så kan jag lika gärna spela Fifa på datorn.

Är därför nyfiken på om det finns fler användningsområden innan jag gör mig av med den. Har redan en Chromecast för att streama video vilket känns både smidigare och mer minimalistiskt.

Jag skaffade nyss en Xbox One X för att kunna spela sportspel, det är väl det en konsol gör bättre än en PC med tanke på utbudet. EA Access tycker jag är perfekt för att kunna göra det. Spel som spelas med handkontroll spelar jag gärna i soffan även om Xbox kontrollen enkelt kan användas till PC också.
Som PC-spelare så blev valet av Xbox ganska enkelt med möjligheten att använda sig av Play Anywhere, Game Pass och Xbox handkontrollen som har bättre stöd för Windows spelen när jag vill använda den där istället.
Man vill ju heller inte vara låst till PC spelen. Red Dead Redemption 2 som ju kommer snart vet man ju inte ens när eller om det kommer till PC, vilket det med största sannolikhet dock borde göra. Men det vill man ju inte missa!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Vilket är bäst, EA acess eller gamepass?
Jag har xbox guld nu och gamepass, men jag är lite nyfiken på om EA acess också kanske är roligt. Dock blir det så mycket spel att det är svårt och hinna med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.trueachievements.com/EA-Access/Games
https://www.trueachievements.com/Xbox-Game-Pass/Games

Det är väl knappast att rekommendera att ha båda samtidigt,
kanske skoj att ha om det blir billigt på black friday.

Permalänk
Avstängd

EA Access är ju ganska billigt, 250 per år, så jag kör båda. EA har mycket sportspel som jag inte är särskilt intresserad av men jag tycker ändå att jag får ganska mycket för pengarna. ME Andromeda var jag exempelvis sugen på att testa men tyckte inte det var värt priset riktigt med tanke på recensionerna. Sen har de många klassiker också. Gamepass har lite mer variation och spelen byts ut oftare på gott och ont. Framför allt finns det ju fler nya (eller snarare nyare) spel på Gamepass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

EA Access är ju ganska billigt, 250 per år, så jag kör båda. EA har mycket sportspel som jag inte är särskilt intresserad av men jag tycker ändå att jag får ganska mycket för pengarna. ME Andromeda var jag exempelvis sugen på att testa men tyckte inte det var värt priset riktigt med tanke på recensionerna. Sen har de många klassiker också. Gamepass har lite mer variation och spelen byts ut oftare på gott och ont. Framför allt finns det ju fler nya (eller snarare nyare) spel på Gamepass.

Ja jag tänkte lite samma att det kostar ju så lite. Jag kikade lite på Unravel och blev lite sugen på att spela det men bara det spelet kostar 200kr medan EA Access kostar 250kr per år och då får man ju tillgång till så många mer spel så det känns lite roligare. Sen tycker jag att det är galet skönt att slippa byta skivor och bara starta spelen från hårddisken.

Permalänk

Snart är Ultimate Game Sale över och jag har inte köpt något ännu.
Några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Snart är Ultimate Game Sale över och jag har inte köpt något ännu.
Några tips?

Xbox live gold 399 eller gamepass 3 mån för 79.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jo. Multiplayer online kräver gold.

Tror inte det gäller PUGB?

4 dagar kvar på game pass erbjudandet. Vänta in i det sista. På torsdag är det slut på värmeböljan.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tror inte det gäller PUGB?

4 dagar kvar på game pass erbjudandet. Vänta in i det sista. På torsdag är det slut på värmeböljan.

Supportsidorna säger att det krävs Gold även för PUBG.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Ser ut att bli en försäljning då PC:n kommer ersätta allt spelande.

Skrivet av pacc:

Sälj konsolen men håll kontakten med ekosystemet genom att köpa guld för 10:- ett par tre gånger om året och klicka hem guldspel så kanske du samlar ihop lite spel som gör det värt att köpa nästa generations konsol om tre år och starta med lite spel man inte testat.

10 kr? Vad är det man köper då? Billigaste jag kommit undan är runt 350 kr om året för guld.